Gå til innhold

Digitalkamera


Tore C.

Anbefalte innlegg

Gjest Hermansen

Mitt er billig og genialt, tar forholdsvis ok bilder også syns jeg selv iallefall

 

Olympus Ultra Zoom C 740

Jeg har ikke noe ekstrautstyr annet enn ett stativ :)

 

Men nå er jeg veldig amatør på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen
Jeg ville ikke anbefale deg Olympus hvis du skal ta bilder av insekter osv med makro' date=' jeg ville gått for Nikon. Nikon har noen flotte modeller for makrofotos. En annen ting er god batterilevetid.

se på dette, det bruker jeg :

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=137753[/quote']

 

Hmm

Olympus gjør det bra på mange tester når det gjelder macro fotografering da men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjelldal,

Jeg ville ikke anbefale deg Olympus hvis du skal ta bilder av insekter osv med makro

Akuratt den der stemmer ikke! Olympuskameraet som jeg har, kjøpte jeg nettopp for dette formålet. Det har fått meget bra resultater i seriøse tester. En annen sterk side er det lyssterke objektivet på F1,8. Les testen her:

 

http://www.digit.no/tester/?id=1888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia Fjelldal !! - Nikon er best på macro !! laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

(Har samme kamera som deg Fjelldal, og det er nok bedre på macro enn Olympus i samme prisklasse. Nå er Rune sitt Olympus-kamera bedre, men det koster også mye, mye, mye ,mye mer...he he... laugh.png' alt=':lol:'> )

 

Når det er sagt, så har jeg ikke peiling egentlig - Men Nikon har et meget godt ord på seg for generelt å ha bransjens beste makrolinser...... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et godt tips på nytt kamera: http://www.digit.no/tester/evaluering.epl?id=31563&cat=756#DB10 Nye Olympus 8080, snadder!!

Kr. 7790,- på www.mpx.no.

 

Kameraet kommer svært godt ut i mot de det er testet opp i mot.

Digit.no har kjempefine kameratester, ikke kun terningkast :)

 

Her er hva Dinside sier: http://www.dinside.no/php/art.php?id=103768

Masse tilleggsutstyr fåes til kameraet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et godt tips på nytt kamera: http://www.digit.no/tester/evaluering.epl?id=31563&cat=756#DB10 Nye Olympus 8080' date=' snadder!!

Kr. 7790,- på www.mpx.no.

 

Kameraet kommer svært godt ut i mot de det er testet opp i mot.

Digit.no har kjempefine kameratester, ikke kun terningkast :)

 

Her er hva Dinside sier: http://www.dinside.no/php/art.php?id=103768

Masse tilleggsutstyr fåes til kameraet.[/quote']

 

Du verden hvor jeg sikler etter dette kameraet, helt rått!!

Har selv tilsvarende kamera som Hermansen, en camedia 740 UZ, og har klart meg greit med det, men nå er det på tide med en oppgradering snart!

Her er enda en test av kameraet: http://www.dpreview.com/reviews/olympusc8080wz/

 

Hilsen Endre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare svare på denne, til dere som søker et kamera til 8000 kr for å ta makrobilder med så er det et kamera som er BEDRE enn Olympus 8080.

Ikke noe sjokk at det er NIKON og modellen heter Coolpix 8700. Skal jeg kjøre en sammenligning :

Nikon - Olympus

8.0 mill. effektive pxl. 8.0 mill. effektive pxl.

3264 x 2448max 3264 x 2448max

480g 660 g

8x optisk 5x optisk

supermacro 3 cm supermacro 5 cm (DÅRLIGERE Zoom)

SAMME DISPLAY PÅ BEGGE....

Unfortunately, Olympus doesn't publish any battery life statistics... det gjør nemlig Nikon, og de kan ta 210 bilder på en oppladning.

 

Vanskelig valg? Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke kameraet bare til makrofotografering, og tar generelt mange bilder når jeg er på tur utover de jeg tar av insekter.

Hvis man tar batterilevetiden i betraktning så er faktisk Nikon det 8 mp kameraet som er desidert dårligs i klassen, og leverer temmelig dårlige resultater på dette, ta en titt her: http://akamera.dk/art.php?artikkelid=6697&side=2

Olympus 8080 er best i klassen på batteri, en uavhengig sammenligning finner du i testen jeg postet i siste innlegg.

For meg er det viktig at Olympus er 1000,- billigere, scorer høyere på bildekvalitet i flere tester enn Nikon og har langt bedre batterilevetid (som er viktig!).

Men jeg skal være enig i at Nikon er råe på macro.

 

Men uansett er dette for meg dyre kamera, så det blir vel til at jeg har det kameraet jeg har en tid til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

 

I den testen jeg kikker på vurderer de batterilevetiden til en treer.

Hvis du tar deg tid til å se på den testen jeg la ut først så er det en rekke sammenligninger mellom de fire 8 mp "prosumer" kameraene på markedet, batterilevetid og bildekvalitet inkludert.

 

Har også lyst på digital slr. Min samboer har en Nikon d70, og det er helt konge.

Problemet med slr er at det koster skjorta. Man er ikke ferdig når man har kjøpt huset, og god optikk er kostbart. Det er også litt tungvindt å dra på når man fisker.

 

Må forresten omformulere den ene setningen jeg skrev litt. Jeg mente ikke at Olympus vinner flere tester enn Nikon, bare at det finnes flere tester hvor dette er tilfellet!

 

mvh Endre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endre s,

Du verden hvor jeg sikler etter dette kameraet, helt rått!!

Har selv tilsvarende kamera som Hermansen, en camedia 740 UZ, og har klart meg greit med det, men nå er det på tide med en oppgradering snart!

Her er enda en test av kameraet: http://www.dpreview.com/reviews/olympusc8080wz/

 

Hilsen Endre

 

Klart du har Olympus :D PS! Har du macroconverter?

Meget bra omtale av 8080 kameraet der, ut i fra det er det ingen som matcher det

på helheten, neste steg er da slr. Slr er vel litt uaktuelt i denne sammenheng, vi snakker vel om kameraer som får plass i vesten/jakka?

Om kameraet har nærgrense på 3 eller 5 cm er nesten irrelevant, så nærme tar man skjelden bilder. Da blir det ofte problemer med nok lys.

 

At Nikon er råe på macro er en ting, men er ikke de andre bra nok? Olympus er kjent for meget god optikk og lyssterkhet.

Det er vikitge egenskaper for vellykkede bilder.

Og Fjelldal, du har selv sett bildene mine når de er ukomprimerte.

De holder da mål de ikke sant?

 

Nå er det det stor forskjell på Olympus 5050 og Nikon 4300.

Skal vi sammenlikne må vi nok opp på Nikon 5400/5700 skal det bli rettferdig ;)

 

Batterilevetiden på Olympus er "outstanding"! Jeg tar glatt mellom 450 bilder med LCD skjermen på. 210 bilder er så dårlig at det ville ikke jeg oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror like greit vi setter en strek over denne diskusjonen. Jeg skal innrømme at jeg er litt vel opphengt i nikon. Olympus 8080 er slettes ikke noe dårlig kamera, har ingen erfaring med det fra før, men når flere andre her går gode for olympus kamera'ene så får jeg bøye meg for det.

 

Er det snakk om slr så kommer man i allefall ikke utenom d70.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjelldal,

Tror like greit vi setter en strek over denne diskusjonen. Jeg skal innrømme at jeg er litt vel opphengt i nikon. Olympus 8080 er slettes ikke noe dårlig kamera, har ingen erfaring med det fra før, men når flere andre her går gode for olympus kamera'ene så får jeg bøye meg for det.

Å dette er da bare moro! Slik er det alltid når man skal anbefale noe,

man "selger" det man har selv.

 

Er det snakk om slr så kommer man i allefall ikke utenom d70.

Eller Olympus E1, E20p eller hva med Canon Eos-1ds ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. den klarer jeg ikke å overse. Canon eos 1d mark 2 koster nesten 40.000 så den overser jeg helt når nikon d70 koster 11000 med objektiv. Ellers finner jeg nesten ingen steder hvor de tar seg bryet med å selge olympus slr. Og det ene stedet lå E1 til 18000kr noe som er 7000 mere. E20p finner jeg ikke noe sted.

Litt info om d70, 6,3 mpix effektive px. Det sjappeste slr kamera på markede, det tar i test 4300 bilder på en oppladning, vinner dermed over alt annet. Det har bedre bildekvalitet enn mange 8mpx kamera pga den store informasjonen som lagres i hver enkelt unike px.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du har Olympus :D PS! Har du macroconverter?

 

Forutsatt at det er gode lysforhold så setter jeg ofte på en Hoya nærlinse hvis jeg har tid.

 

Tror nok at det kun er marginale forskjeller på disse 8 mp kameraene.

Det blir litt som med biler; det er subjektive vurderinger og brukererfaringer med merket som ofte avgjør hva man kjøper.

Jeg har enda ikke prøvd noen av disse kameraene selv, så jeg argumenterer nok pro Olympus på en subjektivt grunnlag jeg også.

 

Som tidligere nevnt så har vi et D70 i huset som samboeren min eier, og dette er et imponerende verktøy!

Men, mens jeg går med en liten kameraveske, så må hun gå med en stor kamerabag for å få med seg kamera og objektiver, noe som ikke passer når man som fluefisker ofte har med seg litt for mye ifra før.

 

Men det hender seg at jeg tyvlåner d70'en, setter på kontinuerlig modus og "drar av" en serie imot et tilfeldig motiv ja :D

 

Endre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Bør ikke holdbarheten også komme med i regnestykket?er det noen av disse kameraene som tåler litt røff behandling?

 

Vi befnner oss som regel i ganske fuktige omgivelser så det er kansje lurt å ofre litt for å få ett kamera du faktisk kan bruke i klekke vær #-o .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...