Gå til innhold

RENA 2007!!!


Gjest Henning

Anbefalte innlegg

Gjest Henning

Så kom Søndagen. Dette var den siste dagen vi skulle fiske ved Rødsbakken. Rolf hadde persa på tørrflue med en harr på 540 dagen før, men var på jakt etter mer. Han har berre fisket med flue i 1.5mnd så denne turen var suksess for han kan du si :):)

Terje mistet en STOR fisk på håvkanten denne dagen, men det kan han få fortelle om selv. Håper og på at han legger ut litt om turen han og :)

 

Slenger med litt bilder fra denne dagen, men tar det i flere innlegg slik at eg får plass til litt bilder.

post-0-13949849932875_thumb.jpg

post-0-13949849933407_thumb.jpg

post-0-13949849933886_thumb.jpg

post-0-13949849934436_thumb.jpg

post-0-13949849935076_thumb.jpg

post-0-13949849935526_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Henning

Så kom dagen da vi skulle til fluesona. Dette var forøvrig den eneste gangen eg såg/møtte en idiot av en fyr i hele Rena. Utenom denne løkskallen her, var den kun overhyglige folk både i elva og i sentrum. Skal ikke gå inn på denne karen no mer, men kan ALDRI tenke meg at han er bruker her inne på fluefiskesiden. :):)

 

Denne dagen var det SUR nordavind, så forhåpningene var små. Var ikke mangen plasser det ikke var vind. Men dette skulle bli den dagen eg fikk de flotteste fiskeopplevelsene på hele Renaturen. Vi spaserte nerover elva, og kunne konstatere at det ikke var mulig å kaste med fluestang i denne vinden, så vi fikk berre håpe på at det ble roligere etter hvert.

 

Etter en stund, gikk vi forbi en fisk som vaka 5-6 meter ut fra land, men den var så og si umulig å få kastet på med mine kasteegenskaper, så eg fåreslo at terje kunne kaste på den. Han sa til meg at dette klarer da du......Du som fisker kilosfisk og alt:) Så for han lenger ner i elva på jakt etter en ny fisk. Igjen satt eg og Rolf som to tullinger.

Der satt eg da....Med trær over hodet...NULL baksleng, med en fisk som vaka hver 20. sek 5meter ut, og 5 meter ned.

Oki...Her skal det kastes tenkte eg...Med en hukkus pokkus sleng ner og en opp...og en roll/lupe flash turbo vri, fikk eg flua 6-7 meter ut, og måtte faktisk dra litt inn igjen for å komme i "banen" til fisken. Huhh...sa eg og Rolf i kor da flua landet :) Etter 10 sek med perfekt flyt velta fisken seg over flua, og eg kroka den perfekt. Da eg hadde fått inn fisken, var eg så sjokka at det neste ikke var til å tro....Hvordan i pokker fikk eg til dette her :) Fisken var 715g og var klin gal. Den hoppa og herja som en gal, og var nok en av de to fiskene eg kommer til å huske best fra Renaturen. Det var etter denne fisken eg hadde et lite utrop som Terje har gjentatt en del ganger etterpå....noe om at eg liker Rena ganske så godt eller noe sånnt :):)

 

Legger ut noen bilder av denne fisken før eg fortsetter med resten av denne dagen.

 

PS...Desse bildene er tatt med mobil.

post-0-13949849986117_thumb.jpg

post-0-13949849986827_thumb.jpg

post-0-13949849987286_thumb.jpg

post-0-13949849987896_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Etter litt mat, med noen mongobilder, en 400gr ørret, og Terje med en fin en, fant vi ut at vi skulle tusle opp igjen.

I 20 min var vinden plutselig borte, og det kom opp 3 fine fisker som vaka dønn steady på alt som kom forbi.

Eg skulle prøve på den nederste, og terje  skulle prøve på den øverste etter at eg hadde "tatt" den første.

Eg måtte ta av meg jakka, for den var jækla dypt vann, og eg drog opp vadera så eg fikk "cameltoe" så Rolf kalla det så fint :):):) På et av de første flyta tok fisken flua mi, eg gjorde rolig tilslag, med flua kom ut av vaket som om ingenting hadde skjedd. Eg sa et par hallfine ord, for så å traske på land. Eg var rett og slett sliten av å stå på tå med hendene over hodet. Så da var ballet klart for Terje. Hans fisk var 10 meter ut og 5 meter ned. Fisken tok på første flytet etter at Terje hadde kasta mellom to trær. En perfekt fiskesetting.

Når Terje hadde landa denne fisken her, begynte fisken min å vake igjen. Eg tok samme vaderute denne gangen og. Rolf sto bak meg og sa "Litt høyre......en meter igjen osv" og dirrigerte bakslengen mellom noen busker og trær. Fisken tok, hoppa opp....to ganger...så datt den av. Terje sa " Neeeeeiii", men eg godtok det med en knusende ro......Skjønner ikke hvorfor egentlig, men sånn var nå det. Vi tok en røyk der vi satt og masa om hvor perfekt setting dette var. Da kom jaggu den 3. fisken opp og tok døgniser som bare det:) Samme leksa en gang til....bUsker, trær, vadebukse opp under armene, med vann over brøstlomma.....to flyt, og fisken tok. Her gikk alt etter planen (utenom at eg røyker og kjører fisk på samme tid på bildet) Og fisken var på pene 800g beint.

Dette var rått, og vi gikk lystig oppover elva. Da vi kom nesten opp til hengebrua såg vi MASSE stripende vårfluepupper, og fisken gikk bananas på desse. Eg kasta litt på en fisk men fikk den ikke til å ta. Men Terje tok en fisk som var 3 meter fra beina hans.....En strøken Harr :)

 

Så bar det hjem til Persvika for litt mat og soving. En KANON dag :)

post-0-13949849988626_thumb.jpg

post-0-13949849989346_thumb.jpg

post-0-13949849990445_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Resten av denne turen har det jo komt litt inn om før i denne tråden :)

  Vil da slutte av denne rapporten med å takke alle som har vert med VELDIG mye. Takker spesiellt til terje som har slitt med oss vestlendinger i over ei uke :) Takker stort til Josten som har vist oss hvordan man behandler ei fluestang :) og har gitt meg lynkurs i hokkus pokkus kasting :) til neste år skal eg være LITT bedre :) Johnny, Roar, med fruer, Reidar var et SVÆRT godt selskap ved grillen på kveldstid. Munnspill og gitar, med en liten pillehutt attåt satte spiss på turen, og eg håper de er her til neste år også. Tore Slettingen er og blir en stor mann, og det var good å få slå av en prat med deg :):) Du blir IALLEFALL med til neste år:) Staffan må dra seg ner fra Finnmark og vise oss amatører hvordan man gjør dette her :)

 

Vist noen der ute lurer på om det er bra å fiske i Rena, kan eg si så mye at vist dere er der i 7 dager, kan eg garantere dere at dere får muligheten å kaste på kilosfisk hver dag. Og det var uten å overdrive og. Har ikke sett makan. Eg er sikkert den som er best på å skremme fisk, så eg staurjaga en kilosfisk.....gikk 50-100 meter opp og fant en ny :)

Eg skal i allefall tilbeke her ofte, og venter spent på at TØRRFLUEPURISTEN skal komme med et innlegg og to :)

 

Takker for i år :);D ;D ;D ;D ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk flott fortelling og kjempefine bilder Henning!  Ser jo ut som dere har hatt en fin tur... ;D  Håper på å få besøkt Rena selv snart, kanskje det blir råd med en tur allerede denne sesongen.  Lysten ble ihvertfall ikke noe mindre av dette.  Har vært en uke i Trysil og en uke i nord-Østerdal nå, litt sliten i kastearmen etter 2 ukers intenst fiske.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Henning!

Kjempemorro at dere ble så fornøyde med turen til Rena og at det klaffa såpass bra med både klekkinger og vakvillig fisk!

Dumt at jeg ikke fikk somla meg til mer enn en liten snarvisitt, men jeg får prøve og gjøre det litt mer skikkelig neste gang dere kommer! :)

Realist som jeg er har jeg finni ut helt by-my-lonesome at jeg sattser på gyngestol og stålampe som en del av utstyret til neste år........tar jeg et oppgjør med avholdet å tvinger i meg en liten hikkador med det samma jeg kommer så må jeg jo bli der ei stønn også..........om ikke noe annet kan jeg ivertfall fyllekjøre gyngestol til brisen løyer! :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Siden jeg er langt over godt fornøyd med meg selv med denne fisken  :D så legger jeg den ut her også.

Den er jo bare også enda et bevis på hvilken fantastisk elv renaelva er

 

29424_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/12051/29424.jpg

 

29425_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/12051/29425.jpg

 

29426_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/12051/29426.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker egentlig ikke denne tråden, har akkurat kommet hjem fra 2 ukers fiske og kjenner allerede abstinensen komme krypende.  Har innmari lyst til å prøve denne elva for første gang og det skulle ikke forundre meg om jeg tok en tur oppover til helga.  Blir vel da bare en eller 2 overnattinger, noen som kan gi meg et tips om hvor det er fint å slå opp telt?  Helst ved elvebredden, sånn at jeg får fisket mest mulig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode teltplasser langs Rena Hoje, men drar du dit for første gang er det kansje lettest å finna en ved hengebrua nord for Deset.

Har du tid kan du bare prøve ut de forskjellige småveiene også, så og si alt som ender opp på et privat tun er lett synlig fra hovedveien, så du slipper rødmende undskyldninger! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Tore.  Rødmende unnskyldninger har jeg lang trening i å fremlegge, man har da sjekka ut ukjente plasser før.... ;D  Er det lettest å komme til på østsiden eller vestsiden av elva?  Har sjekka ut "Der Elvene Møtes" og ser at det er mange fine plasser.  Men siden jeg antagelig bare tar en svipptur, så er det dumt å bruke for mye tid på å lete meg frem.

 

Beklager avsporingen Henning, burde vel kanskje ha laget en ny tråd.... :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var selv en tur i Rena for et par helger siden.... Flott tur, og fikk selv denne karen, en godt voksen harr som var på vei til å bikke kilo`n ;D... Enorme sulpurea klekkinger når vi var der for et par helger siden...

Takker til Tørrfluepuristen for lokalkunnskap! ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østsideveien følger hele elva oppover, og er vel på det værste bare 2-300 meter fra elva.

Vestsia er mer innvikla med hensyn til veier, men det finns noen muligheter med gode kart til hjelp.

Best er det i forbindelse med bruer, og her er vel fluesona med hengebrua i sør og Storsjødammen i nord det mest tilgjengelige området uten tilgang til båt.

Litt variert er det også med hensyn til både fisk og strømforhold, og selv om det er et ganske poppulært strekk er det aldri så trangt at det egentlig har vert noe hinder som jeg kan huske.

I helger og beste ferietid er det jo alltid folk der det er lett å komme til, men med den rette innstillinga har det faktisk sin sjarm det også!

Skitt tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østsideveien følger hele elva oppover, og er vel på det værste bare 2-300 meter fra elva.

Vestsia er mer innvikla med hensyn til veier, men det finns noen muligheter med gode kart til hjelp.

Best er det i forbindelse med bruer, og her er vel fluesona med hengebrua i sør og Storsjødammen i nord det mest tilgjengelige området uten tilgang til båt.

Litt variert er det også med hensyn til både fisk og strømforhold, og selv om det er et ganske poppulært strekk er det aldri så trangt at det egentlig har vert noe hinder som jeg kan huske.

I helger og beste ferietid er det jo alltid folk der det er lett å komme til, men med den rette innstillinga har det faktisk sin sjarm det også!

Skitt tur! :)

 

Tusen takk, tenkte å forsøke å få dratt med meg kompisen....hyggeligere med en liten tår langs bredden når man er 2.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg starter dette innlegget med å rette en takk til Henning og Rolf for en kjempe uke i Rena. Det var en sann fornøyelse å ha dere på besøk og dere er garantert flere opphold på Kvarven i årene som kommer.

Jeg kommer til å savne gitarspillinga di utover sommeren Henning, den skapte virkelig god følelsen i meg.

 

Så til selve fisket.

Denne uka og juni i det hele tatt har vært en eneste stor fiskemessig opptur. Makan til fisket har jeg aldri hatt i Rena noen sinne. Jeg landet den ellevte kilosørreten for et par dager siden (de to største bikket 1,4 kilo) og nærmer meg 25 ørreter mellom 650 og 950 gram. Helt makeløst har det vært og juli mnd har bare så vidt begynt.

 

Som Henning sier i en av sine innlegg så starta uka med regn og atter regn i to dager, men på tross av regnet fant vi stadig stor ørret og harr å fiske på. Rhodanien stortrives jo i møkkavær så sånt sett var det ikke noe problem. Til tider klekket det helt sykt med både Rhodani, Aurivilli, Ignita, og Sulphurea på en gang.

 

Jeg glemmer heller ikke første dagen da Henning og Rolf kom ut av bilen og fikk se kraftige plaskvak rett utenfor Hytta, snakker om gira gutter. Det at Henning fikk bryte kilosgrensa gjorde vel heller ikke noe ;D ;D og selv om jeg sto noen hundre meter ovenfor så var det ikke akkurat vanskelig å høre hva som skjedde litt lengre ned i elva ;D ;D

Kjempetøft at Rolf fikk lurt noen grove harr også, og med tanke på at Rena langt fra er noen nybegynner elv så har du stor grunn til å være stolt Rolf. En knall start på karrieren som elvefisker spør du meg.

 

Som Henning også påpeker så var nok turen opp til hengebrua turens desiderte høydepunkt, med indianer fiske og fluesnører som gikk innimellom trær og røtter.

Det toppet seg når Henning lurte en ørret ved nærmest på magisk vis få ut flua fra en mer eller mindre håpløs posisjon. Kanskje ikke så rart da at det hjallet et rop nedover og oppover elva så det hørtes nede på Løpsjøen og oppe i Storsjøen. Det folk hørte var som følger "EG ELSKER RENA"......................

 

Viktig er det også å understreke alle seine grillkveldene hvor kotelettene ble grillet klokken halv to om natta mens Johnny og Henning jammet med henholdsvis munnspill og gitar.

Vi har stort sett snakket fluefiske, fluefiske, fluefiske, rock, film, fluefiske, fluefiske osv i over en uke. Kan ikke tenke meg bedre temaer å bruke tida på ;D ;D

 

Desverre så hadde jeg et lite uhell med kamera og fikk noe fukt problemer i linsene så det ble ikke mange bildene på meg. Måtte la linsene ligge å tørke til dugget var borte.

 

Nok om det som tanta mi sier, dette har vært en kjempeuke med to glade vestlendinger som jeg både håper og tror kommer tilbake til Rena allerede til neste år.

Må igjen benytte anledningen til å takke for den kjempeflotte kantklipperen (ja dere hørte riktig ;D ;D) og ikke minst den flotte bursdagsgaven jeg fikk når jeg var så uheldig å miste McLean håven min ved hengebrua. Gutta kjøpte en ny McLean håv til meg i gave. Jeg er dere evig takknemlig :)

 

Når du engang kommer neste sommer skal vi atter..................

 

Terje!

post-0-13949850060309_thumb.jpg

post-0-13949850060817_thumb.jpg

post-0-13949850061188_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo med ei halv hjernecelle at her har eg jaggu gått glipp av saker og ting... kanskje en får slenga seg på en gong da skulle passa seg :)

 

Nydelige bilder!

Flotte fisker!

 

Kan trøsta meg med at eg har fått kasta litt med toern i hagen... da va jo knasande kjekt da... Eller ka Henning ;)

 

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin rapport og bilder til alle sammen!

 

Gratulerer spesielt til de som fikk ny personlig rekord!

Jeg må innrømme at jeg har vært alt for dårlig til å utforske denne elva. Har fisket der et par ganger i året over mange år, men brukt alt for mye tid på samme plasser og samme årstider..

 

Skal prøve å gjøre noe med det i årene fremover... ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er gått ut flomvarsel på østlandet fra NVE nå.  Er da litt spent på hvordan dette vil innvirke på Rena-elva..som jeg håper på å få prøvd til helga.  Håper at jeg kan spørre noen av dere innfødte om vannstand når tiden nærmer seg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Var veldig høg vannstand de tre første dagene vi var der. Dette var utvilsomt den beste fisketida. :)

Den største fisken trekte lenger ut i elva når vannet gikk ned. Jojo vannstand er vist verst der, så berre det er stabilt, så skal det nok gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...