Gå til innhold

RENA 2007!!!


Gjest Henning

Anbefalte innlegg

Kom hjem fra Rena inatt, ble jo litt fisking igår kveld også.  Må bare først få lov til å si at jeg synes dette er en flott elv og det blir nok flere turer i år.  Kom opp midt på dagen lørdag og hadde på forhånd bestemt meg for å bruke litt tid på å bli kjent med forskjellige deler av elva denne turen.  Valgte å teste ut strekkene ovenfor og nedenfor hengebrua på lørdag.  Traff en hyggelig svenske ved navn Patrick som teltet noen hundre meter nord for hengebrua og tilbrakte lørdagen og deler av natta sammen med ham.  Ble litt snabelstoff ved elvekanten på natta.  ;D  Svært ivrig fyr, fikk inntrykk av at han mer eller mindre bodde i dette teltet nå i sommer, dyktig fluebinder er han også.  Lørdag ettermiddag og kveld var det ganske bra med klekkinger på denne strekka, med sinnsyke mengder av små vårfluer som drev oppover elva. Rene snøbygene.  Men fisken brydde seg lite om dette, kun sporadiske vak å observere og nesten alltid på andre sida av elva... ???  Det var relativt folksomt oppe i elva synes jeg, uten at dette var noe problem.  Stort sett hyggelige folk.  Et par kamerater av svensken som bodde på ei hytte lenger ned ( tror det var de du refererte til Terje), hadde visstnok opplevd bra fiske lenger ned denne kvelden.

 

Etter å ha sovet noen timer i bilen, forsøkte jeg å fiske litt lenger ned i elva på søndag.  Stakk innom Persvika et par timer på ettermiddagen, veldig sporadisk med klekking og vak, spesielt det siste.  Kveldstimene ble tilbrakt ennå et stykke lenger ned, med samme resultat.  I etterkant ser jeg jo at jeg burde ha ha fiska her nede på lørdag, da var det jo her det skjedde.  Men sånn er det jo gjerne, man skulle vært spåmann.  :)

 

Selv om det ikke ble noe fisk på meg denne helga, så fristet dette absolutt til gjentagelse. Var jo hyggelig å treffe skjerve og en kamerat på søndag også, vi testet ut de samme strekkene før vi dro hjem. :)

 

Ble jo natt før jeg kom meg hjem og trengte purring for å komme meg på jobb idag. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Synes det høres ut som om du utnytta den forholdsvis korte turen godt jeg Hoje!

Ikke lett å bli helt klok på Rena hele tia, forholda varierer raskt hele tia med hensyn til vær, vind, temperaturer både over og under vann, lørdag var det 15 grader der jeg var på grunn av at nordavinden blåste overflatevannet fra Storsjøen ned i elva, og så fort vinden snur til det motsatte.......ja så blir det med ett kaldere igjen.

Lavtrykk, stigende/synkende vannstand, hvor mye som har klekt/har igjen å klekke........ja det er så mange variabler at det vel egentlig blir umulig å setta finger'n på noe helt spesielt av og til!

Forholda varierer også nesten utrulig mye fra det ene forbausende lokale området til det andre, ti forskjellige fiskere på ti forskjellige plasser i Rena gir ofte ti forskjellige historier om hvordan forholda var akkurat det tidspunktet! :)

At du (og Skjerve) kansje ikke hadde full klaff med forholda er vel muligens ivertfall litt min skyld, da det var jeg som anbefalte hengeogdinglebruastrekket, men uanstt hvor jeg hadde lagt anbefalinga hadde den samma risikoen for alt fra total skivebom eller innertier gjort seg gjeldene.

Innstillinga di er det det ivertfall ingenting å si på......og har'n med seg slikt på tur er det jo ingenting som egentlig kan gå så veldig gæ'ernt! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Hadde min deby i Renaelva i helgen og brukte en del av tiden til å kjøre opp og ned humpete grus- og traktorveier ned til elva i området fra Rødsbrua og opp til hengebrua for å gjøre meg kjent. Det ble også mye tid til å kose seg med hyggelige folk og å kun sitte og se på elva. Litt fisking ble det jo også, selv om jeg ikke stresset så mye med det denne gangen. Det er vel lurt å ha med seg en farkost også, for mye av den fisken jeg så var utenfor kastehold fra land. Det ble med en ørret på rundt 400 gram på lørdag oppe ved Lindstadhølen. Der så jeg vel den beryktede kanoen til Tore også hvis jeg ikke tar feil. Ellers så fisket jeg litt i Persvika fredag kveld, men jeg holdt meg for det meste i området nedenfor Lindstadhølen. Jeg er ikke sikker på hva det heter litt nedenfor hyttene der.

 

Lørdag kveld ble det servert hare og bryst av røy som ble stekt i glørne fra bålet. Dette hadde "lokale" Berntsen (mener jeg han het) tatt med seg fra frysen. Det ble selvfølgelig også servert noe å skylle det ned med.

For noen ble det halv seks om søndag morgen, før de kom seg i seng. Jeg husker ikke navnet på alle, men nevnte Berntsen var der, Ulf fra Løten med kone og guttunge, Lars Nomme, Thor fra Kongsvinger, Morten Alme (tror jeg han het) med en kompis, og noen til. Kjempehyggelig kveld/natt med hyggelige mennesker og elva rennende rett ved siden av. Bedre kan man ikke ha det!

 

Jeg hadde også besøk av ei stor steinflue i bilen. (Litt dårlig bilde, men dog).

 

Renaelva er ei kjempefin elv. Det er godt å kunne reise opp til ei slik elv da det blir litt kjedelig å kun fiske i stille vann her nede i Romeriksåsen og Nordmarka, selv om det også er kjempegøy.

 

post-21-13949850142348_thumb.jpg

post-21-1394985014323_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengedinglebruastrekket.....he-he... ;D

 

Jeg har alltid langt flere turer uten fisk enn med....men jeg kan allikevel ikke huske en mislykka tur så langt.  Om forholda er sånn eller sånn, man har vel alltids med seg gode minner hjem allikevel.  Jeg føler ihvertfall at jeg er blitt litt mer kjent i elva nå og har noen preferanser med tanke på neste tur.  Håper at det ikke blir lenge til, kanskje høstturen blir lagt opp i Rena.  Er forholda vanligvis ok i månedskiftet august-september?  Stakk jo innom Persvika også og var borte og kikka på Kvarven.  Fantastisk flott plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hei.

 

Hadde min deby i Renaelva i helgen og brukte en del av tiden til å kjøre opp og ned humpete grus- og traktorveier ned til elva i området fra Rødsbrua og opp til hengebrua for å gjøre meg kjent. Det ble også mye tid til å kose seg med hyggelige folk og å kun sitte og se på elva. Litt fisking ble det jo også, selv om jeg ikke stresset så mye med det denne gangen. Det er vel lurt å ha med seg en farkost også, for mye av den fisken jeg så var utenfor kastehold fra land. Det ble med en ørret på rundt 400 gram på lørdag oppe ved Lindstadhølen. Der så jeg vel den beryktede kanoen til Tore også hvis jeg ikke tar feil. Ellers så fisket jeg litt i Persvika fredag kveld, men jeg holdt meg for det meste i området nedenfor Lindstadhølen. Jeg er ikke sikker på hva det heter litt nedenfor hyttene der.

 

Lørdag kveld ble det servert hare og bryst av røy som ble stekt i glørne fra bålet. Dette hadde "lokale" Berntsen (mener jeg han het) tatt med seg fra frysen. Det ble selvfølgelig også servert noe å skylle det ned med.

For noen ble det halv seks om søndag morgen, før de kom seg i seng. Jeg husker ikke navnet på alle, men nevnte Berntsen var der, Ulf fra Løten med kone og guttunge, Lars Nomme, Thor fra Kongsvinger, Morten Alme (tror jeg han het) med en kompis, og noen til. Kjempehyggelig kveld/natt med hyggelige mennesker og elva rennende rett ved siden av. Bedre kan man ikke ha det!

 

Jeg hadde også besøk av ei stor steinflue i bilen. (Litt dårlig bilde, men dog).

 

Renaelva er ei kjempefin elv. Det er godt å kunne reise opp til ei slik elv da det blir litt kjedelig å kun fiske i stille vann her nede i Romeriksåsen og Nordmarka, selv om det også er kjempegøy.

 

 

 

Hei.

Hvor har er det bildet når alle sitter rundt bålet fra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes liksom å ane at bildet til Tom er fra Strømstadvelta......at good old Berntsen var der bekrefter også kansje litt den mistanken! :)

Følger man den veien derfra og oppover litt bytter strekningen navn til Strømlienget.

Der veien slutter og brekket til Rødstrømmen begynner heter det kansje litt merkelig nok Godtland! :)

Det er altså det partiet der en av Renas to (så vidt jeg veit) brygger ligger, det partiet holder navnet ivertfall kloss opptil Lindstad der den meget tydelige gresskanten uttafor hyttene der begynner.

Disse stedsnavna er henta fra kartboka Glommaguiden som jeg personlig synes er ei både nyttig og unik bok å ha.......bra fordi det er så arti å veta navnet på slike småplasser og kansje til både planlegging og filosofering rundt sønde Rena og Glomma fra Elverum til Røros.

Gørfin liten veistump for den som leiter etter teltplass og små sosiale bakevjer når ikke fisken helt vil er det også!

 

Utrykket "sosial bakevje" krever kansje ei forklaring for ikke å risikere å høres negativt ut.

Det stammer fra ei tid da jeg vanka en del sammen med Staffan Lindstrøm oppetter elva.

Staffan er en sosial fyr som det fort blir.....ja, sosiale bakevjer rundt som det fordi det er så trivelig med slikt, er vanskelig å rive seg løs ifra.......spesielt for meg kansje, fordi jeg liker slikt så godt! :)

Det ble så "gæli" at jeg i kort periode skrudde av mobilen og gjømte meg bort godt uttafor praiehold, fra...... ja nettopp Staffan!

Ikke for å unngå'n helt, men ivertfall så jeg fikk fiska littegrann også! :D

(Leser'n detta kommer'n til å flire!)

"Dø.......prøver du å unngå meg eller din slabbedask?", sa'n en dag jeg var langt neppå Desethølen i kano og så'n sitta langt oppi der å svinge innsekthåven rundt og rundt i lufta......lenge!

"Neida, det er den sosiale bakevja som ofte blir rundt ditt vakre åsyn jeg prøver å unngå!", sa jeg i et desperat forsøk på å pakke det så pent inn at kameraten ikke blei fornærma på meg.......lyktes foresten bra med det, for latterbrølet jeg fikk i retur støkka ender en kilometer opp og ned fra der vi satt! :D

Når detta er sagt er det også på sin plass å si at endel som vil stå høyt på programmet den dagen livet passerer i revy, så er det nok mye fra livet og folka fra de sosiale bakevjene oppetter Renaelva! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva det heter der vi sitter rundt bålet er jeg ikke sikker på, men det er vel trolig Strømstadvelta slik Tore skriver. Det er noen hundre meter nedenfor der man kan leie hytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Jeg var ute en tur i går kveld. Var vel ikke i elva før ved åtte-tia. Det sto tre ørreter å vaka steady på ignita-duns og jeg lurte den ene. Ikke noe spesielt ved dette, men det som satt fast i ryggen på ørreten gjorde opplevelsen spesiell.

Der satt det et floymerke. Denne krabaten er altså ett av de ytterst få eksemplarene som har klart å komme seg opp fisketrappa. En villfisk god som noen, men fanga i fiskefella og merka før den ble sluppet ut på oversia av dammen. Fisken var ca 40 cm og 7 hekto og ville helst ut av grepet mitt så fort som mulig. Frisk som en, ja nettopp! Fisk! Selv om floymerket hadde laget en forholdsvis stor, avlang spalte i ryggen.

Denne ørreten er sannsynligvis bærer av utrolig viktige gener. Den er nemlig et eksemplar av den arten fylkesfiskeforvalteren sier er utryddet fra vassdraget, nemlig den vandrende bestanden av ørret. Den samme mannen som gjennom sitt "eget" prosjekt "Glommaprosjektet" har gitt tillatelse til å bruke ørret som har gått i fella på toppen av fisketrappa som stamfisk på oppdrettsanlegga, og derigjennom står bak årelang avl på nettopp disse genene. Dette kan mulig være den største skivebommen i hele debatten om forvaltning i Renavassdraget, og det sier ikke lite. Hva som er skivebommen? Fylkesfiskeforvalteren har i mange år prøvd å overbevise almuen om at disse vandregenene er utryddet, for derigjennom å spare dameierne for utgifter til nye fisketrapper.

Forøvrig var vannstanden kraftig hevet igjen, uten at jeg skjønner årsaken til dette. De tapper vel Storsjøen alt de er god for, for å kunne selge ekstra mye strøm til utlandet nå i sommer. Til høsten kan de jo bare klage over lav fyllingsgrad i vannmagasinene, for derigjennom å øke kraftprisen.

Det var en solid klekking i går kveld, og overflata var dessuten en eneste stor grøt av spent. Den ene ørreten tok store, klekkkende vårfluer også. Den sto to meter lenger ut enn jeg klarte å kaste. Som Staffan ville ha sagt: "Er det ikke moro med slike fisker?" ;D

Det var forholdsvis få ørret som eksponerte seg gjennom vaking i går, men de som vaka var ganske så ivrige.

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har vært 3 dager i Renaelva, med mye vått vær og ei elv som steg 40 cm i løpet av første dagen. Det kom et sinnsykt regnvær og det bøtta ned lenge og vel.

Elva starta som sagt på normalen og det var ikke vanskelig å konstatere at fisken var blitt adskillig mer sky etter at elva gikk ned, men så kom regnet og elva steg. Dermed ble fisket betraktelig enklere og det var mye og stor ørret oppe å vaket på et rellativt lite strekke. Jeg fikk 4 fine ørreter disse dagene på henholdsvis 970 gram, 1010, 1100 og 1200 gram. I tillegg mista jeg som vanlig noen fine, pluss at fortommen røyk på en skikkelig fin en (man ryker ikke fisk.........)

 

Hyggelig å få besøk i Persvika av Nielsen og en kompis av han. Særdeles hyggelige gutter dette.

 

Nå blir det et par dager med klesvask og handling til årets guttetur et sted nordover.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur nordover Terje ;)

 

Var vel foresten en viss person som jeg snakket med ved Renaelva som hadde tilbud om jobb i nordsjøen med lange friperioder, men ikke hel viste hva han skulle gjøre.

Til det er det bare å si en ting, ta jobben, flytt til Rena og ha et perfekt liv i Renaelva i fri perioden, kan det bli bedre ;D

 

Sven Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jodu Terje jag lyckades lura öringen tillslut och den gav mig en fin fight för att sedan släppas åter.Man undrar ju vad en del människor tänker med när de beter sig sådär och sedan frågar:ställde jag mig på vaket nu? -ja.  -Vad bra då står jag rätt då.        jaja jag fick fisken i allafall.Vi träffade dig nästa kväll med och då fick jag en större lite högre upp.Hoppas vi syns fler gånger.        Hilsen Figge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jodu Terje jag lyckades lura öringen tillslut och den gav mig en fin fight för att sedan släppas åter.Man undrar ju vad en del människor tänker med när de beter sig sådär och sedan frågar:ställde jag mig på vaket nu? -ja.   -Vad bra då står jag rätt då.        jaja jag fick fisken i allafall.Vi träffade dig nästa kväll med och då fick jag en större lite högre upp.Hoppas vi syns fler gånger.        Hilsen Figge

 

 

Heisann Figge!

Godt å høre at du og kompisen hadde en fin uke i Rena.

Man skal se mye rart, men vi får trøste oss med at denne episoden husker vi lenge ;D ;D

 

Vi treffes helt sikkert i Rena ved en senere anledning så da får vi sette oss ned å ta en lengre prat.

Ha en fortsatt god sommer.

RENA RULER!!!!!!!!!!!!!!! ;D ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

 

 

Nå blir det et par dager med klesvask og handling til årets guttetur et sted nordover.

 

Terje!

 

RAPPORT?? ;) ;)

 

Regn, vind, kaldt, minimalt med vak og elendige klekkinger. Kort sagt ingen ting å skrive hjem om. :'( :'( :'(

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hehe....Surpomp :)

 

Huff ja............neida jeg skal vel ikke klage. Rena har jo redda sesongen til gangs i år så en liten ukes nedtur var vel egentlig helt greit.......... ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Kjedelig å høre Terje..

 

noen som har peil på hvordan forholdene blir i Rena til helga, vurderer å tilbringe helga som kommer, nærmest mulig elva :D

 

Tipper de blir svært gode.

Snakka med noen av de barka Rena kara i går på vei hjem fra nord, og de kunne fortelle at det var gode forhold.

Staffan er tilbake i Rena og fortalte meg at det smallt heftig fra elva i nattemørket og at døgnfluene fortsatt klekker på dagtid.

Den 10 minutteren jeg var nedom elva gav meg nok info om at vårfluene tar over natta......du verden for noen sverminger......

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig å høre Terje..

 

noen som har peil på hvordan forholdene blir i Rena til helga, vurderer å tilbringe helga som kommer, nærmest mulig elva :D

 

Tipper de blir svært gode.

Snakka med noen av de barka Rena kara i går på vei hjem fra nord, og de kunne fortelle at det var gode forhold.

Staffan er tilbake i Rena og fortalte meg at det smallt heftig fra elva i nattemørket og at døgnfluene fortsatt klekker på dagtid.

Den 10 minutteren jeg var nedom elva gav meg nok info om at vårfluene tar over natta......du verden for noen sverminger......

 

Terje!

 

da er det nok ikke så mye tvil om hvor jeg skal være i helga ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...