Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Gratulerer Torgeir!! Endelig fikk du revansje for de store du har mistet! Som du selv skriver, så driter du i hva andre sier om steder og hvor en bør fiske - viktig å ha trua, samt å ikke gi opp selv om det har vært lenge siden siste storfisk! Det viktigste er å treffe storfisken hjemme. Og, selvfølgelig er det en stor fordel å ha kjørt en del stor fisk for å holde nervene i sjakk...

Ikke mange av den kaliberen i våre fjordområder nei !  Men, for tålmodige -og som holder ut uansett vær, er det jo mulig som vi ser ;-)

Igjen - du har rett i at så stor fisk er sjelden kost, men de finnes - fikk en MMS for ca.14dager siden med smelfeit, blank, sjøørret på 5,6kilo - dog tatt på wobbler - nok et bevis på at de finnes, og at ivrige sjøørretfiskere får lønn for strevet til slutt!

 

Gratulerer - håper du får sove...;-))

 

Terje C

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Torgeir!! Endelig fikk du revansje for de store du har mistet! Som du selv skriver, så driter du i hva andre sier om steder og hvor en bør fiske - viktig å ha trua, samt å ikke gi opp selv om det har vært lenge siden siste storfisk! Det viktigste er å treffe storfisken hjemme. Og, selvfølgelig er det en stor fordel å ha kjørt en del stor fisk for å holde nervene i sjakk...

Ikke mange av den kaliberen i våre fjordområder nei !  Men, for tålmodige -og som holder ut uansett vær, er det jo mulig som vi ser ;-)

Igjen - du har rett i at så stor fisk er sjelden kost, men de finnes - fikk en MMS for ca.14dager siden med smelfeit, blank, sjøørret på 5,6kilo - dog tatt på wobbler - nok et bevis på at de finnes, og at ivrige sjøørretfiskere får lønn for strevet til slutt!

 

Gratulerer - håper du får sove...;-))

 

Terje C

 

 

 

Hei

 

Og tusen takk for det Terje! ;) Hadde vagt minne fra når vi var ute for noen år siden og jeg mista min livs fisk mens 5 andre sto og bevitnet det hele. Jeg gjorde noe annet idag, kjørte den knallhardt. Stolte på 035mm spiss som sjøørreten ikke virker å bry seg om stort. Man lærer av egne feil og av dyktige sjøørretfiskere som har gitt sine råd og tips!

 

Og den første av dem erfarne var blant annet deg selv, Geir og co ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

hva sier man til slikt? jag lyfter hatten og gir deg et varmt kompliment og gratulerer. sinnsyk fisk å få i sjøen. holder med om at du fortjener å få en gris på fluen, men nå holder det. nå kan du begynne å få som oss "ole normenn", var tiende tur eller slikt, men jag har aldrig vært med om noen som har flua i vannet så mye som du toggi. full av respekt og som sagt vel fortjent. Gratulerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter på sjøørretfilm jeg nå med toggi, det hadde vært noe  ;D

 

Er du klarsynt? ;D

 

Jeg og noen kompiser har noen planer samt jeg har en som ringer meg et par ganger i månenden.

En spennende person, en dag så skjer det sikkert noe.... En dag, ikke idag... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva sier man til slikt? jag lyfter hatten og gir deg et varmt kompliment og gratulerer. sinnsyk fisk å få i sjøen. holder med om at du fortjener å få en gris på fluen, men nå holder det. nå kan du begynne å få som oss "ole normenn", var tiende tur eller slikt, men jag har aldrig vært med om noen som har flua i vannet så mye som du toggi. full av respekt og som sagt vel fortjent. Gratulerer.

 

Takk for det ;)

 

Flua i vannet prinsippet samt blir kjent med steder og finne hot spots slår det meste i effektivitet.

Men skal vi være så effektive? Neida, kose oss litt også ;)

 

Tusen takk swedeElvis, sånt varmer å høre! :)

 

Velge liner som bidrar til få blindkast har gitt meg et mye mer effektivt fiske.

Og forstå farta på fisketeknikken i de ulike settinger. Rekefiske er helt konge synes jeg!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

0.35 i spiss? damn jag får nok øke litt da fra mine 0.20 som jag kjører. skal nok teste hvert fall 0.25 i helgen. tenkte ta meg en marathontur bare det ikke ligger is på fjorden. så i dag at der lå en del på lugnere steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter på sjøørretfilm jeg nå med toggi, det hadde vært noe  ;D

 

Er du klarsynt? ;D

 

Jeg og noen kompiser har noen planer samt jeg har en som ringer meg et par ganger i månenden.

En spennende person, en dag så skjer det sikkert noe.... En dag, ikke idag... ;)

Haha, ja kansje jeg er klarsynt? ;D

Gleder meg hvertfall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det riktigere å holde ørret og laksefluer hemmelige? Tror ikke du ville finne noe logikk som støtter det utsagnet!

Er det noe i veien med å kringkaste noe som helst her så lenge det har relevans til sjøørretfiske? Nei det er det ikke, og om noen syntes det er problematisk at jeg ikke har planer om å legge ut bilder av flua så er det helt greit.

 

Men jeg misliker måten du fremstiller deg på det innlegget der du pøver å latterliggjøre meg på en barnslig måte!

 

Det har ikke noe med at andre skal få fisk eller ikke, jeg ønsker alle fisk og opplevelser.

 

Jeg har kun denne ene flua som er privat, gjør det noe om jeg forteller om hvor god den er?

 

Alle liker å skryte av sexlivet sitt, det betyr ikke at de deler dama med hvem som helst...

 

Og siden dette er et forum for fiske noe som naturligvis vil inkluderer skryt av fangster, fluer osv så er det rom for litt moro også?

 

Prøver du å være smart når du sier at: "det er vel plass til alle her inne"? Har mine innlegg kvalifisert til slike postpubertale utløsninger?

 

Insinuerer du at jeg er en tulling(noe sikkert noen vil hevde)?

 

Hadde du hatt denne flua i boksen og i tillegg kreert den selv, så ville nok du også vernet om den(nei vent nå det er jo ikke en laks eller ørretflue)

 

Hvis man har noe spesielt og eget så er det en god følelse, det er noe fullkomment og vakkert ved det. Og ja, i noen tilfeller vil denne følelsen forsvinne hvis alle vet om det. Jeg har nemlig vurdert å selge flua med flott pakning osv, men den tar 58 sek å lage så det ville ikke blitt god butikk.  

 

For noen så er det sikkert en god følelese at andre bruker deres fluemønstre, og det er også en måte å bekrefte seg selv på?

 

Plutselig er Pattegrisen å lese om overalt, det er jo helt klart han dansken har solgt noen whitng nakker via postordre.

 

Og det er helt fint, akkurat som Runar Kabbes fluer, de er jo overalt!

 

For ikke å snakke om Mikael Frødins tubekolleksjon, mange tror vel at hvis ikke tuben har 98 detaljer så fisker den ikke?!

 

Poenget mitt har vært å få frem en tankevandring ang hva som er en god flue og hvorfor.

 

Mange år har sittet med bindestikka og laget fluer, letet etter den måten å tenke på som stimulerer fisken, får fisken til å angripe kunstagnet!

 

Det var et stort øyeblikk å løse litt av gåten rundt flueproblematikken, og det ga mer fisk og mindre, mye mindre fokus på detaljer i flua.

 

Fks en rekeflue trenger ikke ryggskjold og øyner nødvendigvis, en fiskeimitasjon trenger heller ikke øyne og gjeller av sprittusj.

 

Dette er mine meninger selvsagt, men tenk hvordan fisken oppfatter fluen og hvorfor den snur?

 

Den snur ofte fordi en flue ikke slipper nok lys gjennom, den ser bra ut for oss selvsagt, men under vann blir det bare en klump.

 

Jeg er facinert av hvor lite synlig den trenger å være også, en sjøørret registrer først og fremst bevegelse og oppfatter mye med sidelinjeorganet.

 

Det er derfor den finner byttet, synet er selvsagt viktig-men å  projisere menneskelig dømmekraft over på en mildt sagt primitiv skapning(jeg syntes ikke den er primitiv av romantiske årsaker) er meningsløst. Men det er mye penger i det.

 

En makrellbit på en krok har jo ikke øyner eller noen ting igjen, det er jo bare en velduftende kjøttbit.

 

En fisk vet ikke hva øyner er, heller ikke sen, krok, fluokarbon, den vet jo ingenting. ;D

 

Jeg er glad du liker å bruke hue selv ;)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.35 i spiss? damn jag får nok øke litt da fra mine 0.20 som jag kjører. skal nok teste hvert fall 0.25 i helgen. tenkte ta meg en marathontur bare det ikke ligger is på fjorden. så i dag at der lå en del på lugnere steder.

 

Hei

 

Ikke no vondt med å bruke 020mm spiss, gjør det selv jeg til mini tangloppefiske.

Jeg ville heller helt klart gått opp til 025mm spiss. Hadde jeg brukt 020mm idag så hadde nok den ryki glatt!

 

Bruker stort sett 025mm, 028mm, 030mm eller 035mm. Hadde vi hatt Akron på den lokale sjappa ville jeg brukt den hele tida. Men det har vi ikke ;) (og da ville jeg gått helt klart ned på tykkelse).

 

Brukte pool 12 idag, jeg er rimelig glad at jeg retta ut en vindknute idag. Hvis ikke hadde jeg ryki på 035mm også.

 

 

Hilsen nesten sikker på det Toggi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at det er forskjell på fluer. At forskjellige fluer fisker bedre under forskjellige forhold. Men å holde en flue for fiske i sjøen hemmelig blir for meg helt søkt. Selv om den er fantastisk god. Hva er han redd for??  :rolleyes:??? At noen skal fiske opp sjøørrettene hans?  ;D

 

Du legger rett og slett ned veto mot å holde fluer som brukes til fiske i sjøen hemmelige? ;D 

 

Kanskje han ikke er redd for verken det ene eller det andre, men bare ønsker å holde resultatet av det han oppfatter som sin mest geniale kreasjon ved bindestikka for seg selv? Synes du ikke vi skal respektere det? :rolleyes: Det synes jeg... ;)

 

 

Nei, intet veto, kun min mening. Har null vetorett her inne (og det skal vi være glade for  ;D).

Ingen flue er så god at den kan være til trussel for verken fisk eller fisker i sjøen. Selv ikke denne.

 

Jeg har full respekt for at han vil holde den hemmelig. Men hvis han ønsker å holde det for seg selv, hvorfor kringkaste det faktum at han har funnet opp denne fluen på Norges beste fluefiskeforum?

Jeg vet vel egentlig svaret selv: En hemmelighet er intet verdt hvis ingen vet at du har den  ;D.

 

Kenneth, ditt svar kom mens jeg skrev det over. Forøvrig et godt svar.  ;)

 

Men for meg er det mer logikk i å holde fluer for elv hemmelige. Riktig eller galt er det ikke snakk om, kun individuelle meninger. I en elv er det færre standplasser og mindre utskiftninger enn i sjøen. Og mer fisk i sjøen. Det er kort sagt mer sårbart i en elv enn i sjøen.

 

Det er ikke ment som latterliggjøring. Og jeg tror du må forvente noen slike synspunkter når du velger å "fortelle om sekslivet ditt" på denne måten.  ;) (Selv om jeg tviler på om du ville fått like mange "jeg vil se! Jeg vil se!" reaksjoner  ;)).

Det blir det samme fenomenet som vi hadde her en tid tilbake, hvor noen MÅTTE fortelle at de visste hvor "Skrukkedalsrenna" var hen. Uten selvfølgelig å fortelle HVOR det er. Kanskje det er bare meg, men jeg ser ikke helt poenget.

 

Jeg forstår at man vil holde ting hemmelig. Det gjør jeg selv i ganske stor grad. Det er offentliggjøringen av det faktum at man har en hemmelighet som jeg PERSONLIG synes er snodig. Det er ikke dermed sagt at du ikke bør gjøre det! Det har jeg ingen ting med. Du skriver det du ønsker, så gjør jeg det samme.  ;)

 

Bemerkningen om at det er plass til alle var litt småspydig, men uskyldig ment. Jeg har nemlig aldri forstått behovet for å fortelle om hemmeligheter man ikke har planer om å røpe. Det er veil ikke akkurat å verne om flua di å fortelle hele den fluefiskende delen av Norges befolkning at du har kreert verdens beste sjøørretflue?  ;D

Vi skal vel ha det litt moro her inne og? (Det var det du som sa  ;)).

 

Ord som 'barnslig' og 'postpubertal' tar jeg som komplimenter, da jeg ikke er noen ung mann lenger  ;D.

 

Litt freske tak her, Marbakken, men det tåler vi vel begge?  ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat Marbakken:

 

Poenget mitt har vært å få frem en tankevandring ang hva som er en god flue og hvorfor.

 

Mange år har sittet med bindestikka og laget fluer, letet etter den måten å tenke på som stimulerer fisken, får fisken til å angripe kunstagnet!

 

Det var et stort øyeblikk å løse litt av gåten rundt flueproblematikken, og det ga mer fisk og mindre, mye mindre fokus på detaljer i flua.

 

 

For meg er det helt greit Marbakken, du trenger ikke fortelle meg om flua di og jeg blir ikke sur på deg for det. Vi er forskjellig og det akspterer jeg.  Men, du vakte min nyskjerrighet da du nevnte du hadde noe spesielt i flueboksen som overgår det meste. Håpet jo at du ville legge den ut jeg også :). Når du velger å ikke gjøre det, så har du i alle fall gitt meg noen innspill om hvordan jeg bør tenke for å komme videre. Synes det også er verdifullt jeg.  Dette inspirerer meg til å fortsette å løse koder og kansje jeg nærmer meg en dag jeg også.  :) :)

 

Vi får se...

 

bjorni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

noen som har tips på sted som selger bra rek-imitasjoner på nett? har ikke helt funnet stedet for det i oslo. har nok sjekka nesten alle steder.

 

takknemlig for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.35 mm??? :o :o :o

 

Jeg fisker laks i elv med 0.18 mm, og til nød drister jeg meg opp til 0.25 mm... 8);D

 

Nei, gi fisken en sjanse, eventuelt bruk mykere stenger... ;);D

 

Da jeg startet med denne galskapen på slutten av 80-tallet hadde jeg noen lokale helter som insisterte på at man måtte ned i 0.12 på de særeste fiskene. Noe jeg aldri har opplevd i praksis selv. Ligger som regel et sted mellom 0.20 og 0.30. Men man burde kanskje gjøre som Toggi og sko seg for den fisken man ønsker og få, men som man egentlig ikke forventer å få  ;D.

 

Åssen skal du klare å toppe den der da, Toggi? Er det på tide å vurdere golf?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har tips på sted som selger bra rek-imitasjoner på nett? har ikke helt funnet stedet for det i oslo. har nok sjekka nesten alle steder.

 

takknemlig for tips.

 

Hei

 

Jeg bruker dem fra nfisk.no og flue.no.

Runars reke kjøper jeg fra den lokale sjappa. Runars reke fungerer utmerket! ;)(spør sixpack karlsen)

 

Til deg Karlsen, funker 035mm for meg på sipvakende sjøørret fra dessverre 3 hg og opptil litt større fisk så betyr akkurat det alt for meg der og da, funker 016mm for deg så HURRA ;D ;D

 

Men at sjøørret er fortomssky opplever jeg svært sjeldent selv på blikk og med smårekefiske. (fisker isteden rett under vannfilmen).

 

Flue.no rekene er topp, bare skyld dem etter bruk. Jeg røyk en to kilos for noen uker siden. Kroken forsvant :rolleyes:

 

 

Edit: Jeg har en blindate på gang tmags, ei flott dame som digger sjøørretfiske :-* (det betyr nok mindre fisketid for det) ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg startet med denne galskapen på slutten av 80-tallet hadde jeg noen lokale helter som insisterte på at man måtte ned i 0.12 på de særeste fiskene. Noe jeg aldri har opplevd i praksis selv. Ligger som regel et sted mellom 0.20 og 0.30. Men man burde kanskje gjøre som Toggi og sko seg for den fisken man ønsker og få, men som man egentlig ikke forventer å få  ;D.

 

Hehe, jeg skjønner hva du mener, og jeg skal innrømme at på sjøørret-jakt i mørket så foretrekker jeg 0.30 mm ;);D

 

Likevel synes jeg at det er vanskelig å gå over 0.25 mm til dagfiske, uansett hva jeg fisker etter. Særlig synes jeg at det er mentalt slitsomt å fiske med tjukk tippet i elv, ettersom jeg fisker så mye dragfritt som jeg klarer (både på ørret-, laks- og røyejakt), og at nettopp dead drift fiske er lite forenelig med tjukk, stiv tippet... :rolleyes:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Åssen skal du klare å toppe den der da, Toggi? Er det på tide å vurdere golf?

 

Fly rundt på 9 hulls bane og presentere små fluer i høla ??  Det vil være det nærmeste jeg kunne finne på å gjøre på en golfbane. Har aldri helt forstått den sporten jeg  ;D ;D.

 

bjorni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Åssen skal du klare å toppe den der da, Toggi? Er det på tide å vurdere golf?

 

Fly rundt på 9 hulls bane og presentere små fluer i høla ??  Det vil være det nærmeste jeg kunne finne på å gjøre på en golfbane. Har aldri helt forstått den sporten jeg  ;D ;D.

 

bjorni

 

 

Dæven, der tror jeg faktisk du er inne på noe  :o :o. Det hadde faktisk vært utrolig kult! Lagt inn noen hinder som gjorde at man måtte variere med kurvekast etc.  :D

Sorry, OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller Bjorni ;) Synes faktisk golf er like interesant som synkronsvømming.... nei foresten synkronsvømming er faktisk bedre ;D ;D ;D

 

Mulig jeg tar feil her, men å gå ned drastisk i fortomstykkeles vil ikke det medføre lengre kjøring av fisk? Tenker SØ fiske :-\

 

 

ps. Fluefiskedame Toggi...., det har du ikke fortalt gammer'n noe om :P Når, hvor, hvordan....? ? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte svaret ditt også tmags, syntes det er herlig med finslipne analyser på alle måter. Og det er utrolig bra for et forum at det er noe moro å lese også. ;)

Det er moro med litt harde tak her av og til, og for meg stikker ikke de "småfrekke" kommentarene så dypt, er bare litt svak for diskusjoner som er sære(det er tross alt en stor del av være liv,dette fiskegreiene :)). For alle andre ville jo disse meningsutvekslingene virke sinnsyke. Vi er litt sprø og det er derfor nettopp de som bruker forumet bruker det, vi liker å lese hva andre mener og opplever.

Jeg lærer masse nytt og det er mange flinke folk som er dyktige på sin måte, det bare understreker fluefiskets uendelighet og at det ikke finnes annet enn konstruerte sannheter.

Mine sannheter og facinasjoner er på en måte en slags smertestiller, det er lite som setter ting på plass som en god dag ved kyst eller elv.

Å få enn rugg av og til er jo fantastisk spennende og ennå kan vel banninga og skrikinga mi fra 2004(fikk en fin en) høres et eller annet sted. Freske tak tåler jeg bra ;)

Men fortomstykkelse det spiller ingen rolle for meg lenger, bruker tjukkest mulig og forsvarer det med at:

Fisken kan taes raskere inn om fang og slipp er aktuellt.

Det er leit med fluer som sitter i kjeften og en røket spiss.....

Det er kun på tørrflue/nymfefiske jeg bruker tynn spiss, i sjøen har jeg ingen erfaringer som tyder på at man trenger tynnere enn 0,25.

Men jeg fisker grovt da. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat Marbakken:

 

Poenget mitt har vært å få frem en tankevandring ang hva som er en god flue og hvorfor.

 

Mange år har sittet med bindestikka og laget fluer, letet etter den måten å tenke på som stimulerer fisken, får fisken til å angripe kunstagnet!

 

Det var et stort øyeblikk å løse litt av gåten rundt flueproblematikken, og det ga mer fisk og mindre, mye mindre fokus på detaljer i flua.

 

 

For meg er det helt greit Marbakken, du trenger ikke fortelle meg om flua di og jeg blir ikke sur på deg for det. Vi er forskjellig og det akspterer jeg.  Men, du vakte min nyskjerrighet da du nevnte du hadde noe spesielt i flueboksen som overgår det meste. Håpet jo at du ville legge den ut jeg også :). Når du velger å ikke gjøre det, så har du i alle fall gitt meg noen innspill om hvordan jeg bør tenke for å komme videre. Synes det også er verdifullt jeg.  Dette inspirerer meg til å fortsette å løse koder og kansje jeg nærmer meg en dag jeg også.  :) :)

 

Vi får se...

 

bjorni

 

 

Viktigere enn fluer er måten enn fisker de på og at en liker fluene som er på fortommen. Det er ikke alle som liker de samme stengene eller vaderene for den saks skyld heller. Jeg liker neopren best og det er jeg blitt mobbet for he he, men jeg har da også lite fett på kroppen..

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...