Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Skulle ut å fiske i dag etter lang periode uten fisking.

Men ombestemte meg da jeg så at termometeret vist 4 kalde ;D

 

Fankern ja jeg sjekka ikke før jeg dro ut. Kom ned til sjøen og det blåste noen sekundmeter i tillegg... Dro hjem temmelig kjapt kan du si  ;D ;D Kjentes ut som om jeg hadde et slag men kune like gjerne vært bånn. ikkenoe guffe på flua så jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv var jeg ut 'reketesting' i en time i dag.  Måtte teste rosa reke mot orange reke mot grå reke, men kunne ikke trekke noe konlusjoner siden jeg fikk ikke napp ei gang!  -2 grader og 5 m/s nordavind gjorde det umulig å bevege fingrene etter en liten time, og reiste hjem fast bestemt at fiskene gadd ikke å leke når det er SÅ kaldt  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ut å fiske i dag etter lang periode uten fisking.

Men ombestemte meg da jeg så at termometeret vist 4 kalde ;D

 

Fankern ja jeg sjekka ikke før jeg dro ut. Kom ned til sjøen og det blåste noen sekundmeter i tillegg... Dro hjem temmelig kjapt kan du si  ;D ;D Kjentes ut som om jeg hadde et slag men kune like gjerne vært bånn. ikkenoe guffe på flua så jeg vet ikke.

 

Det slaget må ha vært fra dypfryste fiskepinner det da :P;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fiska siden forrige nattfisketur, men er nok å fisker i morra! Ja det er så jævlig moro å fiske med fluer etter sjøørret, det er jo helt knall med disse fanatiske detaljistiske analytiske tolkningene jeg kan lese her inne. Blir aldri lei denne fisken, 1,6 og 2,1! Jeg blir gira, og nå kom fluebindematerialene jeg bestillte fra Danmark........Jeg skal lage noen helt sinnsyke fluer og Wiggy...Rosa reke er nok tanken bedre enn de andre.eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Toggi nevner at han ikke sto i brakkvann, er det av noen spesielle grunner det artikuleres slik?

Oppfatter det litt som en slektning av : "Jeg slapp alle ut", eller: " Jeg dreper ikke sjøørret".....

Ikke kritisk ment, jeg bare lurer på om folk er opptatte av å fremstille seg "riktig", og på død og liv i innlegget fremstiller seg slik at ingen skal "kunne ta de på noe" ?

Bare lurer jeg....

Er det noen som har problemer med å drepe sjøørret her på forumet, eller mener at å fiske i brakkvann er feil?

  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det var en ironisk sak siden jeg har fått høre og lest  mye rart opp gjennom tiden.

At jeg står i brakkvann når jeg i en måneds tid har stått langt pokker i vold på Bamblekysten langt vekk fra brakkvann etc.....

 

Jeg fisker igrunn i brakkvann når jeg vil, men jeg nevner det bittelitt ironisk siden noen "klarsynte" kommer med total feil info fordi noen på en eller annen måte ikke er så glad i meg ;)

 

Og det kan jeg leve med! Ser ikke noen problemer med å stå i Frierfjorden året rundt.

Det trengs å fiske litt på det nevnte stedet er min mening. Snittet der har gått drastisk ned :rolleyes:

 

 

Edit: Case closed fra min side :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen tidlig går turen til et lite sted utenfor Vik i Sogn :D Skal hjelpe en fluefiskekompis med litt oppussing av arvet gammelt gårdsbruk :D Og fluestenger er selvfølgelig med ;D Så hvis vi er heldige kommer det kanskje 1 rapport eller 2 ;D Hele helgen til litt jobb og masse fiske ;D

 

Mvh Dagbjørn

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig! Selv så er jeg litt "uheldig" ....har ennå ikke tatt lappen :o og sykler som regel. Problemet er at ikke kommer dit vannet er helt salt, salt er det riktignok, men bekker samt Mandalselva( :-*) til tider brakker sjøen bra til. Og jeg må til Tregdekantene for å finne saltere forhold.

Skal få tatt bilder av kysten i Mandal en dag snart og vil lage en bildekavalkade til siden her, bare for å friste dere litt he he.

Har skikkelig kamera tilgjengelig endelig!

Ja faen heller Toggi, sjøørreten kan nesten tendensere til overbefolkning noen steder.. Gytefisker på 300-400gram er ikke uvanlig!

Snittet har også gått ned i Mandalsområdet og den storvokste havvandrende sjøørretstammen i Mandalselva har også gått ned føler jeg. Den brukte antakeligvis gytebanker i selve elva, og etter laksens renessanse så har fangstene gått ned.

Nå er det mye 600-700 grammere...

Glemmer aldri flakene som kom på fjære nederst i Mandalselva, på lyse sommernetter satt vi på den nederste øya i elva omtrent der elva blir litt grunnere og det er fint med flue.

På fjære ble det litt fart på vannet og sjøørreten fikk vi på sene inntrekk..Det var ikke få vi fikk her, og på formiddagene tok den både nymfer og tørrfluer.

I sommer fikk jeg en på den plassen :'(

Det er fremdeles mye fisk å få i fjordene og på kysten, det er mye mer sjøørret enn mange tror faktisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

For å bli litt konstruktiv her ;)

Jeg har brukt ei reke med tre stive haletråder før, ble inspirert første gang jeg fisket med Micke for noen år siden. Har masse elementer av Francis. Kanon flue, tror virkelig de stive halefibrene er en attraktor for sjøørreten. Den jeg brukte idag og fikk den større på har mye rosa elementer i seg med hvite tråder.

 

Denne bør utvides i flueboksen, er sikker på at mange sjøørretfiskere har testet hvis ikke sjekk denne ut:

Møtte en gammel ringrev an en sjøørretfisker i Bamble for noen år siden. Han fisket denne utrolig tregt, dro masse sjøørret når ingen andre fikk noe ;)

 

Hans hemmelige våpen var denne killer flua. Jeg kan jo teste om jeg kan få et ok bilde av den så legger jeg det inn her etterhvert. Ligger bilde av den på en av mine siste fisketurer, men ble dessverre litt uklart. Skal prøve igjen ;)

 

edit: Lagt til bilde (med løkkeknute). ;D Helt enig med dine fine skildringer marbakken, det er store stammer av sjøørret. Så en stim på ca 50 sjøørret igår på "jakt". Og det bare øker, snittet.... ja, det bare synker. Dessverre!

post-1259-13949859985504_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å se helt hva den er laget av og hvordan, men jeg ser absolutt det frekke killerpreget den har, litt sær og det er bra.

Jeg har dilla litt med francisvarianter og det er noe ved det konseptet jeg liker, transparent og stor uten å være stor på en måte.

De verste fluene jeg vet er overdressa klumper, det er ikke mange fibrene man behøver for å få fisken til å ta.

Skal binde masse fluer fremover og legger sikkert ut noen bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Regner med at Micke alias "Streamteam" kan komme med info hvis ikke kan han nåes på en PM.

Bilde suger fordi jeg ikke har ok kamera, beklager!

 

Runars deceiver lett dressa er konge når "settinga" er der. Skulle gjerne ha det hvite i flua mer fremtredene. Vet Lasse 17 binder en liknende variant jeg likte veldig godt.

 

For meg har chartruse flua til Runar vært genial i farget vann samt i skumringa.

Interessant hvor ulikt denne flua funker for noen. Ikke sikkert mine fluer funker like bra lenger nede i sør som den gjør her i Porsgrunn regionen.

 

For tiden har små reker og hoover snøre funket topp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De verste fluene jeg vet er overdressa klumper, det er ikke mange fibrene man behøver for å få fisken til å ta.

 

Du liker heller ikke Runars Deceiver altså? ;);D

Du kan si det sånn at favorittflua mi går RD en høy gang - og det er du vel enig i ;), men som nevnt er lett dressa alltid å foretrekke.

Må innrømme å aldri ha prøvd RD skikkelig, den frister meg ikke. Minner meg om andre poppi fluer som er midt på treet. Nå legger jeg til at det er mange ok sjøørretfluer- kun er fåtall som er virkelig bra.

Høyst personlig oppfatning selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bandt min første francis nå... får vell teste den i morgen ;D

 

Ble den riktig toggi? :rolleyes:

 

Dette blir litt sånn "lookalike". Frances er islandske laksefluer, med kroppshackle etc., ofte bundet på esmond dury treblekrok eller tube. Men Villsvinbust er nok en trigger.

Minner litt om denne islandske sjøørretflua, "Floin" som skal være meget giftig:

 

12112005210846Y57gq84nyLo4.jpg?80

Kilde:http://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=11108

 

Fikk noen slike kroker for et par år siden. Skal surre noen slike ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bandt min første francis nå... får vell teste den i morgen ;D

 

Ble den riktig toggi? :rolleyes:

 

Den så rå ut lasse ;D..

Jeg tror på å gjøre det enkelt..

i min variant bruker jeg rosa eller rød kaktus chenille

i halen... bindetråd er rød lacket med 5 min epoxy

i dråpeform(viktig).

Har prøvd noen med flash sammen med hackelfibrene,

men de som ikke har fisker like bra..

Bruk enten dobbel eller treblekrok p.g.a balansen i vannet..

Mine legger jeg litt bly på før jeg lager kroppen..

 

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De verste fluene jeg vet er overdressa klumper, det er ikke mange fibrene man behøver for å få fisken til å ta.

 

Du liker heller ikke Runars Deceiver altså? ;);D

Du kan si det sånn at favorittflua mi går RD en høy gang - og det er du vel enig i ;), men som nevnt er lett dressa alltid å foretrekke.

Må innrømme å aldri ha prøvd RD skikkelig, den frister meg ikke. Minner meg om andre poppi fluer som er midt på treet. Nå legger jeg til at det er mange ok sjøørretfluer- kun er fåtall som er virkelig bra.

Høyst personlig oppfatning selvsagt.

 

Jeg klarer ikke å finne noe konstruktivt i dette innleggget?

 

Hva er favorittflua di da så vi andre dødelige har noe å sammenlikne med? "En høy gang" hjelper oss ingenting. Like etter sier du at du ikke har gitt RD en sjanse? Personlig kan du spare meg for søle innlegg.

 

Høyst personlig oppfatning selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg likte flua til Aurivilli, det gjører sikkert sjøørretene også!

 

Lå i senga i går og gikk gjennom gamle 'Alt om fiske' og fant frem til en liten artikkel om nøyaktig den francis som toggi og lasse har bundet og bruker.  Tenker jeg skulle binde noe av de selv i disse neste 3 dager på jobb og prøver de kanskje på mandag eller tirsdag, men med egen vri.  Husk tilbake at jeg prøvde sånn en i fjor og fikk lite på dem.  Marbakken fikk en også og fikk fisk.....men den mannen får fisk på nesten hvilket som helst  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Opplevde idag et fantastisk fiske, ga meg nå litt småsyk!

 

Kom til snødrev uten like, vind. Vannstand har steget, men fortsatt helt perfekt sikt(klart).

Tok ikke lang tid før jeg så sjøørret stimer, de kom inn sporadisk. Kastet jeg ut i vak da med blålilla reke så enten lugga det eller så satt det sjøørret i andre enden.

 

Oppsummerer kort: Fikk tilsammen 7 sjøørret, fineste en kubbe på 1170 gram. Den var så vakker at den går inn på min topp ti liste over vakreste sjøørret. Får håpe jeg kan legge inn bilde med en håpløs mobil.

 

Jeg tok 3 andre over kiloen, den største var ca 1,8 kilo.

Men den jeg tok på 1170 gram var helt klart den som ga meg mest idag, makan til fight den ga.

 

Har hele tida tenkt på Runars tan reke når jeg har opplevd såpass mye lugg i det siste.

Idag ga jeg KUN den tillit, og den leverte så til de grader ;)

 

Mini rykk med lange pauser gjorde susen idag også. Å rykke, stoppe-vente-vente også forsvinner fluesnøret i en voldsom fart gir godfølelse. Å kroke kan være et problem, men idag ventet jeg lenge. Is i magen og vente til man kjente ordentlig tyngde.

 

Dagens helt klart vakreste sjøørret blir lagt i stekeovn i folie, med litt smør, persille, salt og pepper. En klatt smøre så er kongemåltidet i orden. Er skikkelig i sjøørret modus om dagen, og når det klaffer som idag er igrunn ingenting bedre ;)

 

Brukte "hooover" og 035mm spiss ;D

 

Takk for fine bilder av Francis Aurvilli ;) Vanvittig spennende mønster også til sjøørret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg likte flua til Aurivilli, det gjører sikkert sjøørretene også!

 

Lå i senga i går og gikk gjennom gamle 'Alt om fiske' og fant frem til en liten artikkel om nøyaktig den francis som toggi og lasse har bundet og bruker.  Tenker jeg skulle binde noe av de selv i disse neste 3 dager på jobb og prøver de kanskje på mandag eller tirsdag, men med egen vri.  Husk tilbake at jeg prøvde sånn en i fjor og fikk lite på dem.  Marbakken fikk en også og fikk fisk.....men den mannen får fisk på nesten hvilket som helst  :rolleyes:

 

Har du begynt å binde fluer Toggie ;)..

var en tur ute i bamleland idag..

Fikk 3 Sø over kiloen.. den største tipper jeg rundt 2 kilo,

men de var alle brune, så jeg legger ikke ut noen bilder

til dere pøbler :-* for slakting ;D..

Alle tok en grå frede i snøfokken...

 

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...