Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Takk for koselige formiddagstimer JL

Vetle ble itt rastløs i 1415 tiden når han oppdaget at han slettes ikke ville fange fisk på pinn med 2 meter tynt tau på :D :D

Mine fisk, små sjøørret, knurr og liten lyr tok oransje og hvit liten craft fur jiggy, og rosa reke fra Toggi ;D Takker, nå har jeg troen på dine anbefalinger Toggi (det har jeg hatt hele tiden :D)

 

Noen bilder av Vetle og fisk, Jon og fisk....samt der rareste regnbuen jeg noen gang har sett, fanget av en polakk som regelrett kuppa plassen vår når vi drakk kaffe og pjokken spiste bolle.. >:(

Snakk om folkeskikk...men jeg er glad til, ville ikke hatt en slik rar fisk på samvittigheten ;D ;D

 

 

Hva er det der  ??? Må være en krysning mellom flyndre-gris og litt regnbue ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for supplement til turen og fine bilder Stig! Ikke godt å si hva som har skjedd med regnbuen, mye rart som kommer ut av oppdrettsanlegg ihvertfall...

 

 

Fant du noe rart på den fisken du studerte JL ;D ;D ;D Du ser rimelig opptatt ut på bildet ;D ;D

 

 

Skulle liksom lirke fluen forsiktig ut da, men fisken bestemte seg for å bruke fortommen som tanntråd, så det ble litt mye rot der. Men den kom da helskinnet ut igjen til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for supplement til turen og fine bilder Stig! Ikke godt å si hva som har skjedd med regnbuen, mye rart som kommer ut av oppdrettsanlegg ihvertfall...

 

 

Fant du noe rart på den fisken du studerte JL ;D ;D ;D Du ser rimelig opptatt ut på bildet ;D ;D

 

 

Skulle liksom lirke fluen forsiktig ut da, men fisken bestemte seg for å bruke fortommen som tanntråd, så det ble litt mye rot der. Men den kom da helskinnet ut igjen til slutt :)

Er det egentlig lurt å slippe på igjen oppdretts fisk? Prøver ikke å være ubehagelig her men er det ikke bedre å slå slikt ihjel sånn ca 5 ganger ;D

Tror det  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flotte rapporter og bilder JL og Stig :) misunner dere veldig.

 

var selv ute etter SØ i dag, kom til knall blå himmel, blikk stille og kaldt.

alt lå til rette for en bra dag.

første plass tente håpet litt ekstra da det første jeg så var et solid vak... ;)

fikk knota på meg vadere og rigga utstyr. prøvde først med Syrstad reke - ingenting

så på med buck tail sild - ingenting

juletre - ingenting

prøvde det meste, men bare ett lugg :(

neste plass var okupert av slukfiskere som sto og kasta sluker store som en liten makrell ;)

her var det ikke mye å hente så kjørte 5 min til neste plass.

fiska i 15 min før tåka og kulden kom, da pakka jeg sammen.

selv om været, plassene og forholdene så lovende ut, ble det ikke blank fisk i dag, hvem har sagt at SØ fiske er forutsigbart :)

neste tur blir nok bedre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

For noen flotte rapporter a gitt :) Og for en fisk Vetle fikk ;D Den var spesiell gitt! Unik!

 

Var ute med Bjorni, det blir jo alltid trivelig det!

Vi dro til Bambleland, mannen med de geniale jiggyene snakket noe om belly og kickboat ;D

Tok han på alvor og pakket sammen belly, pumpe med mer.

 

Bjorni er med andre ord ikke redd for is på vannet, og kulde i "seteregionen" ;D

 

Joda: Kom til sol, den varmet godt. Så noen bukter på vei fulle av is. Å kjøre bil var nesten ekstremt.

Men det gikk da på et vis takket være en snill buss sjåfør som skjønte at jeg bokstavelig var på "glattisen"

 

Kom til nydelige forhold i svært vakre omgivelser. Bjorni rigget kickboat og jeg belly.

Vi padlet oss utover og fant øyer, små bukter, grunner og kanter. Vi hadde sett et sipvak.

Tok ikke lang tid før Bjorni hadde fast fisk på sin jiggy i grå.

 

Ikke lenge etter handtwister jeg Runars tan reke og den tar i stoppen. Nok en blank fisk, vakker. Men ikke noe skrytestor. Så venter vi på at noe skal skje, Bjorni glipper en blankis som gir alt-hopper en meter over vannet. Vi ser  et vak i ny og ne-på loppe jakt, en sjelden gang blir noen yngel jaget i vannet.

Så kommer strømmen, vannet stiger. Men skjer ikke stort, jeg mister en som jeg ser vrir seg i vannet. Pokker også! Det skjer et par ganger med Bjorni også.

 

Begge velger å flytte på seg, Bjorni velger ei flott lita bukt med mudderbunn-Han har sett fisk oppe flere ganger. Mannen er smart, her tar han dagens blankis på rett under 800 gram. En meget feit, fin blank sjøørret som vi selvfølgelig ikke tok bilde av.

 

Så begynner skumringa, kulda slår til. Sola forsvinner i horisonten-Vinteren er her, for alvor.

Det er bare å pakke heile shiten å sette seg i en kald belly som nesten er iset ned.

 

Jeg padler meg mot bil som har to spots før jeg er fremme. Og jammen vaker det, ikke rent lite heller.

På andre kast sitter en til, liten var den. Men sprek! Tatt nok engang på blålilla reke med handtwist.

Så kaster jeg i vak to ganger med sort wolly og har to større hugg. Men de vil ikke sitte!

Her jaget sjøørret yngel og mens jeg bytta flue så tok det helt av! Det varte i nøyaktig 5 minutter, så ble det nesten dødt. En fisk var oppe ca 1 gang hvert 3 minutt. Prøvde aktivt på denne, kastet på den midt i vak flere ganger. Men stod med synk3 i mørkeste mørten. Ikke smart, flyt var 850 meter unna. I en belly, på en livsfarlig glatt fjellvegg. Tok ikke sjansen da, tenkte da på varm bil og rapportene til Syrstad og Stig ;D ;D  

 

Fisket var faktisk best når sola gikk ned, rett før det ble mørkt. Så flere vak samt hørte noen i mørket. Var så mørkt at man ikke hadde sjanse til å se vak hvis det ikke var rundt hue på en selv. Her skal det prøves mer i mørket i fremtiden mes flyt og sort wollybugger.

 

Takk for turen Bjorni, gøy at du dro "dagens" flotteste sjøørret ;) I Paradis!

post-1259-1394985988788_thumb.jpg

post-1259-13949859888377_thumb.jpg

post-1259-13949859888625_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for supplement til turen og fine bilder Stig! Ikke godt å si hva som har skjedd med regnbuen, mye rart som kommer ut av oppdrettsanlegg ihvertfall...

 

 

Fant du noe rart på den fisken du studerte JL ;D ;D ;D Du ser rimelig opptatt ut på bildet ;D ;D

 

 

Skulle liksom lirke fluen forsiktig ut da, men fisken bestemte seg for å bruke fortommen som tanntråd, så det ble litt mye rot der. Men den kom da helskinnet ut igjen til slutt :)

Er det egentlig lurt å slippe på igjen oppdretts fisk? Prøver ikke å være ubehagelig her men er det ikke bedre å slå slikt ihjel sånn ca 5 ganger ;D

Tror det  :)

 

Tror jeg og.

 

Hvis det ble noen som helst misforståelser: Fiskene jeg og Stig fikk var sjøørreter, type ville, som alle ble satt ut igjen. Fiksen jeg knoter med er en sjøørret, ikke regnbue. Det ble tatt en eneste regnbue, den deformerte. Den ble tatt av den polske slukfiskeren som stjal plassen vår i kaffepausen. Som alle andre polakker, slo han denne fisken grundig ihjel og bløgget den på stedet. Det ville han nok gjort uansett hva han fikk på kroken, men i dette tilfellet var det jo bra.

 

Til opplysning, så setter jeg alltid tilbake all sjøørret. Og all regnbueørret blir kakket. Skulle bare mangle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd belly\kick-boat fiske på denne årstiden før, så Toggi og jeg gjorde et forsøk på dette i Telemarks skjærgården i dag, nærmere bestem langt ut i havgapet i Bamble. Vi ble møtt av flott lav vintersol og vindstille forhold. Det hele startet rimelig dårlig da jeg greidde å tråkke av stangspissen til Toggi >:(. Beklager igjen Toggi, skal aldri gjøre det mer :o. Heldigvis hadde vi med flere stenger så vi fikk omsider entret vannet.

Det tok litt tid før vi så vak aktivitet på speilblank overflate.  Jeg padlet over til et område jeg så stor fisk vake i sommer. Fiske med synk3 #5 først med rosa reke så Toggi-jiggen  Etter ca 20 min fiske så tok en SØ på ca 300g jiggen på dypt vann. Denne ble satt tilbake. Like etter fikk Toggi en fin SØ på lilla reka. Denne vokser også fremdeles :).

Så ble det lang pause. Sola varmet over vannet, men det ble en smule kjølig under vannflata der beina mine befant seg. Trakk derfor opp på et skjær og fortsatte fisket derfra. Toggi fisket også fra land litt bortenfor. Hadde på en fin SØ som danset bortover den stille vannflaten før den sa farvel. Toggi hadde også flere lugg. Så ble det lang pause igjen. Prøvde flere fluer, men ingenting skjedde. Litt bortenfor meg, i en liten grunn vik, var en SØ oppe og vaket flere ganger. Det endte med at jeg entret kick-boaten igjen og padlet inn i vika. Kastet dit jeg mente fisken vaket. Det tok ikke lang tid før dagens matrasjon tok rosa reka. Kampen ble kort. Blank SØ som jeg valgte å ta med hjem. Denne ble veid til 792g :). Ingen rekordfisk, men gleder meg til middag i morgen. Etter denne hadde jeg noen fine fisker på, men fikk aldri se dem. Toggi tok også en SØ til. Etter at det ble mørkt stilnet det helt av for meg og det ble fryktelig kaldt. Toggi fortsatte å fiske i mørket og ble til slutt belønnet med en hvitting.

 

Hadde jeg noen bekymringer i dag? Nope, ikke annet enn irritasjon over en knekt stangtupp. Men, slikt lar seg ordne  ;D ;D. Deilig å være ute en hel dag i vakre omgivelser og meg trivelig selskap. Bamble skjærgården er virkelig flott om vinteren også, anbefales.

 

Takk for turen Toggi!

 

post-1017-13949859918371_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for supplement til turen og fine bilder Stig! Ikke godt å si hva som har skjedd med regnbuen, mye rart som kommer ut av oppdrettsanlegg ihvertfall...

 

 

Fant du noe rart på den fisken du studerte JL ;D ;D ;D Du ser rimelig opptatt ut på bildet ;D ;D

 

 

Skulle liksom lirke fluen forsiktig ut da, men fisken bestemte seg for å bruke fortommen som tanntråd, så det ble litt mye rot der. Men den kom da helskinnet ut igjen til slutt :)

Er det egentlig lurt å slippe på igjen oppdretts fisk? Prøver ikke å være ubehagelig her men er det ikke bedre å slå slikt ihjel sånn ca 5 ganger ;D

Tror det  :)

 

Tror jeg og.

 

Hvis det ble noen som helst misforståelser: Fiskene jeg og Stig fikk var sjøørreter, type ville, som alle ble satt ut igjen. Fiksen jeg knoter med er en sjøørret, ikke regnbue. Det ble tatt en eneste regnbue, den deformerte. Den ble tatt av den polske slukfiskeren som stjal plassen vår i kaffepausen. Som alle andre polakker, slo han denne fisken grundig ihjel og bløgget den på stedet. Det ville han nok gjort uansett hva han fikk på kroken, men i dette tilfellet var det jo bra.

 

Til opplysning, så setter jeg alltid tilbake all sjøørret. Og all regnbueørret blir kakket. Skulle bare mangle

mao vi er helt enige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder Stig, og Vetle e definitivt på rett spor ;D ;D Den regnbuen ser virkelig ut som en alien :o :o Det som sannsynligtvis har skjedd med den er at den har knekk i ryggen, nåke som dei får frå dei er små av, og då blir dei sånn:D

 

Toggi !! Eg trur eg tar meg ein tur ned til deko!!! Nydelige plasser som ein kan sjå på bildene :D:D Glimis rapport ;D ;D

 

Perset i dag med en SØ på 2.5kg!! i indre oslofjord. Rapport og film ligger på OFA-forumet, http://ofaforum.no/forum/viewtopic.php?t=6651

 

Gratis med fin fangst :D 2,5 e absolutt respektabelt :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluer er det minste problemet, jeg grubler ikke over fluer så mye ;) Jeg har en veldig stor favoritt og den er som regel alltid på fortommen, ingen nesten som kjenner den og den er min øyensten. Ingen flue er bedre enn denne rett og slett. Har egentlig lyst til å offentliggjøre  den en dag, men venter til boka er ferdig! ;)

 

Ser jo at mange henger seg på fluetrender og det er jo ikke tvil om at det er gode fluer mange sv snakkisene!

Tror nok allikevel de må se seg grundig slått av min lille joker.

Ellers er zonkere gode fluer, helst med flashdubbing... Rekefluer er ok men som regel ikke bedre enn streamere mener jeg.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Borti 3 fisker idag, en på rundt kiloen, halvannen og en blankis rett over halvkiloen. Stedet var Eidangerfjorden. Den siste tok Stigs herring jiggy. Kult at det var flua som fisken tok.(mistan i vannskorpa)

 

Ellers virka de få fiskene jeg var borti interressert i rosa reke. Med handwtist,stopp og laaaange pauser.

 

Ekstremt lavt vann idag, nordadrag og meget kaldt på henda. Vannet var utrolig klart.

Utifra forholdene så ble jeg positivt overrasket over et ok fiske selv uten fisk på land/vann ;)

 

Fisket kun i 2 timer idag p.g.a jobb. I det man drar til jobb så begynner det å vake. Trua bare øker mens man må bare ignorere dette glatt. Og ja, det er vondt...... :rolleyes: (legger til et smil her også) ;D

 

Men i morgen blir det heldagsfiske, hurra hurra!!

post-1259-13949859925689_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...