Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei

 

Takk for tilbakemeldinger, skal bli spennende å følge fisket nå når vanntempen har sunket så mye.

Det byr ofte på store utfordringer og man lærer så himla mye. ;)

 

Ser for meg mye hvite og rosa fluer i fremtiden, samt mange fine loppe/reke komboer med klar glassline.

 

Jeg har mest sansen for å fiske sjøørret høyt i vannet, og jeg gir meg ikke med det før bomturene kommer som perler på en snor ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute en tur på halden brygge i indre oslofjord i dag. Ganske stille, kaldt og grått noe jeg alltid forbinder med bra fiske. Før jeg fisket med toggi i går var det faktisk 3 uker siden jeg hadde rørt stanga, så jeg var ikke oppdatert på fisket for å si det slik. Fisket med synk 4 og clouser i blå/hvit og hadde vanvittig mange slag og store følgefisk (anslo den største til oppunder 3 kilo) som lunta etter flua... uansett hvilken flue og hvordan jeg trakk de inn så ville fisken bare følge etter, helt inn til land så jeg fikk sett de nøye og mange ganger. Vanvittig frustrerende nå det da plutselig lugger og jeg får opp en fisk på rundt 600 gram men det var sykt moro å se stoooor fisk og få opp en pen blank en.

 

La forøvrig merke til mye fugleaktivitet på sjøen nå så jeg tror vi fortsatt har gode fisketider her innerst i sportsfiskefjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Noen steder er som vanlig best på flo, andre kan levere på fjære!

Bli kjent med stedet er pri 1. Fiske der på flere mulige varianter av vannstand.

 

Måtte jeg velge en type vannstand så blir det rett etter flo(altså nedagående).

 

Når vanntempen blir så kald som nå så er mudderbunn og solfylte bukter og strøm det jeg oppsøker mest.

Og det er selfølgelig ikke noe fasitsvar, bare noen erfaringer som funker for meg ;)

 

(Igor, nå sender jeg line. Drar nå på posten før jobb)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har spurt om det før men prøver igjen; når er det best å fiske etter SØ? Flo/fjære - Morgen/kveld?

 

for min egen del har jeg opplevd bra fiske på begge, men det beste er når det enten stiger eller synker.

 

Enig med igor der, det er fatisk det samme bare det er bevgelse i vannet er min erfaring. Vind hjelper mye, og antagelig mer enn jeg har trodd hittil. Dette skykdes farging av vannet og at fisken blir mindre, MYE MINDRE sky av vinden. Selv har jeg aldri hatt godt fiske om natta hverken vår, sommer eller høst :( Her er det mye mulig jeg gjøre noe feil :)

 

Sitter på farta ut igjen nå, skal til et nytt område hvor det renner en stor elv ut... håper brakkvannet kan levere litt større fisk, men jeg frykter sola ødelegger mye :( Skriver nå rapport om det blir noe da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg aldri hatt godt fiske om natta hverken vår, sommer eller høst :( Her er det mye mulig jeg gjøre noe feil :)

 

Kjekt å vite siden natta starter rundt 16.00 her :(

 

altså den første timen av mørket og skumringstimen før det pleier å være veldig bra. Jeg tenker nå på nattefiske kl 22.000 og utover :)

 

Nå jeg og toggi var ute sist så var det faktisk ved skumring at fisket virkelig løsnet så det er bare å rpøve den første timen ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattfiske defineres ikke av klokka! Det er styrt av lyset selvsagt, klokka er jo bare en guide for oss mennesker om når tv program begynner å slutter, ølsalg osv.

Når sola går ned begynner skumringsfisket og etter det nattfisket, nattfisket er altså fraværende i Nord-Norge om sommeren he he

Nattfiske har skjendet meg forbannet mye sjøørret, og spesielt vinter til juni i sjøen, i elv er en egen historie.

Jeg kan hvis jeg vil gå ut å hente sjøørret i mørket, akkurat hvor mye jeg har lyst på- Heldiggris ikke sant?

Leste en artikkel om fiske i England her om dagen og ikke noe galt med England!(Wiggy er jo et godt eksempel!) Men jeg smilte til dama når jeg sammenlignet innholdet der med hva jeg har her i Mandal. Ok?!  betalte de opptil 4000 nkr for å fiske etter oppdrettsfisk i noen fancy kanaliserte kalkelver i døgnet!!!!!!! Hadde bare disse elvene ikke vært fullt opp av manipulert ørret så kunne man forsvart konseptet, ihvertfall av nostalgi og historie. Når de attpåhen bak fasaden om eksklusivitet og puristiske psykoser har "no entrance!" så blir jeg bare lei meg. Det finnes antakeligvis bedre sider av sportsfiske England og syntes det er trist at vi får servert lite av annet Bristisk fiske.....Tok det opp fordi jeg ble engasjert av gårsdagens lesning, om dere syntes det bryter med tråden så var det bare litt kontrastbruk for å få frem hvor enormt heldige vi er! Ingen opptøyer(hmm kanskje det trengs?) ingen sult(hmmm jo det er det vel?) osv..

Her i Norge har vi muligheter som er ekstraordinære, vi fisker gratis ! Er jo helt sinnsykt fett egentlig, tenk hva vi har. For meg er det åpenbart mye større luksus å kunne fiske vill sjøørret uten å måtte forholde seg til noen som helst form for latterlig snobberi.

Vi har jo også friluftsloven og ja det er lett å være fisker i Norge!

Tilbake til nattfiske, ingenting er mer undervurdert om vinteren enn nattfiske. På den andre siden er det ingenting som er mer overvurdert enn nattfiske(og børstemarkens betydning på en viss tid av året.....)!

Men har du riktig sted og vet hva du skal gjøre kan du få store fangster, og det er jo gøy. Og det er spennende og vakkert. Gratis og heller ingen referanser du må hensyn til.

Og så er det omtrent et hundre ganger vanskeligere å takle dette psykis og fysisk enn det enkle imitasjonsfisket etter innlandsørret. Nattfiske er altså den virkelige utfordringen!!!!

Du fryser, du tviler, du må virkelig kunne kaste, vind, flo, fjære, is, blader, mye strøm, lite strøm, månelys :'((pent da!), mørkeredd og paranoia, ufoer(trodde virkelig at jeg skulle joine Gry jannicke jarum en natt for noen år siden!), ingen fisk, mye fisk, lyr, sei, torsk, grass, ålegress, tang, morlid, og din beste sjøørretfangst noengang! ;D

Skal snart ut på nattlige eventyr, det er om natta man blir seg selv!

Prøv å lytt til favorittbandet ditt på natta uten annet mas! Man blir fryktelig kreativ til tider, jeg har prøvd å snu døgnet til "normalen" et par dager og jeg blir jævla deppa :D

Nocturale sanger som passer til en nattfiske compilation engang?!

Leonard Cohen: The night comes on

Nick cave: Your funeral my trial

Tindersticks: Tiny tears

Suede: The two of us

Bruce springsteen: Highway patrolman

Lucinda williams: Blue

Morphine: The night

The Cure: All cats are grey

Magazine: The light pours out of me

Nick Drake: The river man

Townes van zandt: waiting around to die

Litt lenge siden jeg har fiska nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da en fryktelig bastant uttalelse at ikke nattefiske styres av klokka, om det er lyst om natta i nordnorge så er det vel fortsatt natt!

 

Uansett var jeg ute i 3 timer og hadde kanakas fiske i inder oslofjord, desverre klarte jeg ikke å lande noen av ørretene, men det var da gøy å kjøre de. Fikk 1 lyr, 3 sø på so alle glapp. I skumringen klarte jeg kunststykket å tråkke feil i vannet og plaska nedi så lang jeg var. Pakka sakene og dro hjem godt fornøyd med å ha funnet en grom spott!

 

Lyren tok på Runars Deciever i chatreuse, alle 3 sø tok på olive/hvit clouser. Clouseren er nærmere brun enn oliven og jheg har ikke vært borti så mye fisk noen gang tror jeg.

 

Når det gjelder nattefiske så har ikke jeg hatt noe hell med det, kommer skumringen så tryner jeg. Greit å vende nese hjem og skru på 1800 NYHETENE PÅ TV! da er det kveld for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo språkelig sett er det natt og siden vi forholder oss til rammer og logikk så er det natt, ja.

Men mørkt er det ikke og det er noe annet, sola siger nesten ned og vi får et nydelig (dags)lys.

Poenget mitt er følgende:

Nattfiske burde for å ikke skape misforståelser tolkes som et fiske der foregår i mørket, høres logisk ut.(om jeg går å fisker nå så er det mørkere enn en julinatt. Selv om klokka bare er halv åtte.

Det er også helt andre biologiske fenomener som inntreffer i mørketida kontra den lyse tida, det merker jeg ihvertfall på flere måter..

Mangelen på lys(sol/varme) gir lite klekkinger også fryser vannene til is...Det er mørketid og sola gir lite power, jeg sover mer og spiser mer.

Hva med sjøørreten er den også potensielt depp?

Den kan den ikke tillate seg, ihverfall ikke antropologisk .

Det artigste er at nå utover så begynner den å vake her i sør på enkelte steder, til enkelte tider.

Glemmer alldri en kveld det var to-tre minus og hele bukta var full av snøftende sjøørreter.

Ofte hører jeg de komme inn når vannet snur, helst i mildt vinteregn som minner om å stå i nærheten av en av disse feminine små hagevannsprederne.

Da er det best, ingen måne som hvitfarger eller vind.

Vindstille og yr altså, og det er best på kvelder når du ser vakene. Vanskelig å forklare men når du får effeten av at den lyse himmelen pga skydekket liksom kaster et gråaktig skinn på vannet da biter de.

Har utallige nattfisketurer og når det er slike forhold pleier jeg å si til dama at hun må kikke i kjøleskapet når hun våkner neste morgen.

Har lyst i kveld, men det blåser noe !"#¤%& og gidder ikke.

Frost og klarvær er også ok, men ikke gidd om det er måneskinn. Har ikke tatt mange under slike forhold.

Så de dagene med perfekte forhold er heller ikke så mange i perioder, mens det utover vinteren gjerne kommer lange perioder med stabilt vintervær og her sør kan det altså være: to tre pluss stille og overskya med litt regn. Hvilket betyr superfiske når det er mørkt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da fikk jeg tatt meg en tur i mørket og vinden!

Litt middels forhold og surt vær gjorde turen til en variert fisketur, der variasjonen besto av haglbyger av varianten...pass på stanglakken og opphold. Mest opphold da.

Satt på huk og dro opp seks sjøørreter :)

Største var vel 42-43cm og denne og et par tre andre hoppet/seilte på halen. Action! Og igjen viste nattfisket hva det kan gi.

Alle ble levert tilbake til fjorden og koser seg sikkert videre, det var forresten veldig lite vak og plasking. Men jammen meg begynte det ikke å vise seg noen rundt midnatt.

Etterhvert ble jeg kald, trøtt og fornøyd.

Beste fluene etter mange års erfaring på dette fisket er nok zonkere, helst sorte og med sølvflash dubbing til kropp. Eller grønn kropp.

Det er faktisk nesten ingen ulemper med disse fluene og de fisker bare bedre når vingen begynner å bli sliten.

Jeg har ihvertfall klart mest troa med disse på fortommen, og troa er mye av nattfisket.

Utrolig moro når det kjennes ut som du har bunnen og så kjenner du det er fisk!

Jeg fisker sent med noen raskere bevegelser ut til flua, intermediate er viktig slik at du får flua sveipende over bunnen mot slutten av inntrekket. Intermediatesnørene er fantastiske og gir oss muligheten til å imitere denne "vektløsheten" som virkelig jeg tror er fordelen med fluefiske kontra fks sluk. Agn er noe annet-ikke kunstagn.

Ok god natt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe fine, inspirende rapport Kenneth.  Hvis ikke man måtte jobbe i går kveld, så ville du ha nok tuffet meg ved den gode plassen!  Så SØene har tydeligvis trekket seg inn mot brakkere områder sdien du fikk en så god fangst i går, virker lovende.  Men i dag har jeg fri og skal snart sette kursen mot noe plasser som jeg har ikke besøkt på lenge.  Har som alltid store forventinger  :rolleyes:

 

Kan bekrefte at den zonkeren marbakken beskriver er utrolig effektiv.  Det er kun den flua som gjelder under nattfiske......uansett forhold, tidevann, osv.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...