Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Flott sted Toggi :D Vel, en 2 timers tur er bedre en ingen tur ;) Heldagsfiske i dag hørtes jo maks ut :D Skitt fiske Toggi, gleder meg allerede til rapport ;) For min del blir det tur ut i dag i kajakk (uten konemor, må jo få fiska litt jeg også) men med Jonnysage som skal teste sin nye snørebalje :D

 

Marbakken :D Burde kanskje skjønt det ut i fra "Nicket" ditt at det var der den tok ;D ;D ;D Bok sier du, når?, hvor?, hvordan? :o Fortell litt mere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Borti 3 fisker idag, en på rundt kiloen, halvannen og en blankis rett over halvkiloen. Stedet var Eidangerfjorden. Den siste tok Stigs herring jiggy. Kult at det var flua som fisken tok.(mistan i vannskorpa)

 

Ellers virka de få fiskene jeg var borti interressert i rosa reke. Med handwtist,stopp og laaaange pauser.

 

Ekstremt lavt vann idag, nordadrag og meget kaldt på henda. Vannet var utrolig klart.

Utifra forholdene så ble jeg positivt overrasket over et ok fiske selv uten fisk på land/vann ;)

 

Fisket kun i 2 timer idag p.g.a jobb. I det man drar til jobb så begynner det å vake. Trua bare øker mens man må bare ignorere dette glatt. Og ja, det er vondt...... :rolleyes: (legger til et smil her også) ;D

 

Men i morgen blir det heldagsfiske, hurra hurra!!

 

 

Gledelig å høre, Toggi...... :D

Du må ikke miste den flua, den blir bare bedre og bedre jo mer slitt den blir.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil lage en annerledes sjøørretbok, mindre om utsyr og sånt vi har lest mye om allerede. Mange av bøkene er bra selvsagt men de mangler det som gjør at jeg får lyst til å lese de om igjen.

Vil forsøke å lage en bok der opplevelsen i fisket skal få komme frem, fine bilder og litt artig tekst.

Jeg har en slags lovnad med meg selv at jeg skal ha en SKIKKELIG rugg fra sjøen først, over fem kilo!

Har ikke klart det ennå og å kunne sukre en eventuell bok med den storyen....!

De kommer inn til kysten nå, de er feite blanke og veldig veldig vanskelig å få....for å si det mildt.

Om ikke ruggen kommer i løpet av et par tre år maks så gir jeg faen, har lyst til å lage en vakker bok om sykdommen vår. :)

Det er nok ikke så lett heller. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra fiske i oslofjorden i dag, 8 ørret, 1 sei og 1 makrell. Minste ørreten var på 650g største var på 1,6kg. Alt i alt en meget fin dag. Skal se om jeg får overført bilder fra mobilen etterhvert her. Samtlige fisk ble tatt på denne flua: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=10110.0

 

hei martin! hvor fisker du? spro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra fiske i oslofjorden i dag, 8 ørret, 1 sei og 1 makrell. Minste ørreten var på 650g største var på 1,6kg. Alt i alt en meget fin dag. Skal se om jeg får overført bilder fra mobilen etterhvert her. Samtlige fisk ble tatt på denne flua: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=10110.0

 

Deilig dag, MArtin? :D

Det der er flotte fangster gitt....

Stilig flue også, takk for tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv tok jeg en tur i mandalstraktene med kun en liten tass som resultat, rosa reka reddet dagen.  Fisket vel i cirka to timer før kulda fikk fingrene til å slutte å fungere.  Melding om varmende sol og behagelig vind i morgen, da må jeg nesten prøve igjen  :P

 

Grå zonker og svart zonker ga ingen tegn til fisk men rosa reka igjen klarte å lure en SØ.  Det er denne flua for min del nesten alltid gir fisk.  Vi alle vel har vår egen 'go to' flue.

 

Hvilken flue har andre som alltid leverer?  Alltid intressant å få litt inspirasjon til fluer som vil muligens lure den drømmeørreten......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv tok jeg en tur i mandalstraktene med kun en liten tass som resultat, rosa reka reddet dagen.  Fisket vel i cirka to timer før kulda fikk fingrene til å slutte å fungere.  Melding om varmende sol og behagelig vind i morgen, da må jeg nesten prøve igjen  :P

 

Grå zonker og svart zonker ga ingen tegn til fisk men rosa reka igjen klarte å lure en SØ.  Det er denne flua for min del nesten alltid gir fisk.  Vi alle vel har vår egen 'go to' flue.

 

Hvilken flue har andre som alltid leverer?  Alltid intressant å få litt inspirasjon til fluer som vil muligens lure den drømmeørreten......

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=10110.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra fiske i oslofjorden i dag, 8 ørret, 1 sei og 1 makrell. Minste ørreten var på 650g største var på 1,6kg. Alt i alt en meget fin dag. Skal se om jeg får overført bilder fra mobilen etterhvert her. Samtlige fisk ble tatt på denne flua: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=10110.0

 

Jøss, pent antall SØ det. Grattis! Har du noen bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ute idag med Micke, nordavind(som vanlig), meget lavt vann og utrolig klar sikt!

Vi var borti endel sjøørret, men å få den var jammen ikke lett.

Prøvde det meste av fluer, inntrekk med mer....

 

Fikk en reke sak av Micke, en utrolig flott en. Dette er reka jeg seriøst har mest trua på når det gjelder rekefluer. Det er en blanding av Francis og et mønster til. Med 3 halefibre av stivt materiale.

 

Micke fikk en nydelig sjøørret på denne, etter å ha både mista en og flere lugg/etter.

Han hadde skikkelig trua på fisk på denne plassen, to kast etter satt den kontant. Da hadde den vært etter på kastet før. Denne var nok akkurat over kiloen, blank og fin!

 

Jeg hadde lyr etter på Stigs Herring. Deretter skjedde det svært lite.

 

En spot hadde jeg fisk på 3 ganger, og etter Micke hadde dratt hjem så "leverte" plassen igjen. Nå med flyt og sort wollybugger, men den glapp etter ca 5 sekunder. Så bølgene etter`n i det den glapp.

 

I mellomtiden hadde både Micke og jeg det litt artig! Stod på oppplyst brygge og snakka om hvor dødt det var....BANG ganger to og vi hadde begge dratt opp torsk på rundt 3 kilo ;D ;D

Min på sort wolly og Micke`s på hvit/rød jiggy.

 

Men jeg hadde ikke fått sjøørret, derfor fisket jeg liksegodt til 23:45 i natt. Skulle bare lure den jæ.... sjøørreten. Hadde bestemt meg, samme om jeg måtte stått til 4 på morran!

 

Kom til ny spot, det tok litt av her. På lavt vann og -1 grader i lufta. Måtte kaste laaangt for å nå den! Kasta dermed langt nok og hadde to på som tok ca 25 meter pluss uti der. Da er det jamman ikke lett å gjøre tilslag.

 

Men ga meg aldri-en liten hvitting fikk jeg først. Så roet jeg virkelig tempo på flua-sort wolly ble dratt inn tregest mulig. Lina stramma seg opp-kan jo være bunn- Men neida! Der satt den gitt! ENDELIG!

 

Dagen var komplett og ufortynga sort wolly er konge på grunner på natta kombinert med et flyt snøre.

Har til dags dato aldri prøvd ei flue som er mer effektiv enn denne til dette fisket. Det er KUN min mening!

 

Bilder kommer! Kan legge inn bilde av Martins fisk også. Grattis mannen ;)

 

(bildet av Martins fisk ordnes mulig i morgen pga en ræva mobil, it sucks! )

 

post-1259-13949859930524_thumb.jpg

post-1259-13949859930805_thumb.jpg

post-1259-13949859931056_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunner dere med kamera! Skal få meg et bra et snart, det er så kjedelig å ikke kunne dele noen bilder selv. :(

Men jeg liker det jeg ser og leser fra dere, mye fart og for noen bra fangster! ;)

Jeg måtte ut på min sedvanlige etter 2100 fisketur, sykla ut på den glattere og glattere veien(forrige tur tryna jeg noe sinnsykt, holdt på knekke stanga!) Etter å ha vurdert noen plasser så ender det allikevel med klassikeren he he. Det er litt for stjerneklart til å gi et toppfiske, og ennå har ikke plassen helt funnet vinterformen.

Får da i løpet av turen opp fem sjøørreter og har på endel også, merker at de fantastiske ennåikkekjønnsmodne fjordørretene begynner å komme inn for å beite.

Tom for den sorte zonkeren og brukte en gammel klassiker som en venn av meg har komponert, han er nok sammen med noen få andre i Mandal en av pionerene på nattfiske. Hele 80 tallet sto de å fiska med flue her på vinteren og alltid på natta, det eneste noen enslige forbipasserende så/merket var det ildflueaktige lyset når en av dem tente en ferdigsigarett for å la neste mann ta neste fisk.

Rekorden er på over 40 sjøørret på en natt og av disse var vel 7-8 over to kilo, han fikk som syvåring tror jeg det var en på 3,5 kilo der på flue. Den hemmelige flua hans fant jeg og min bror en dag vi var på plassen "deres", i noen fortøyningstau hang det noen fluer og vi skjønte selvfølgelig hva dette var for en flue!

Jeg brukte den på nattfiske mange år etter dette fordi jeg trodde på den, og mine første stolte nattfangster av sjøørret ble tatt på denne i Mandalselvas urbane stilleflytende deler. Glemmer aldri det......Har enda nesten altid denne flua med, den er litt magisk.

Uansett så merker jeg snittøkning nå disse dager og snart sitter den virkelig store.

Den flua som det linkes til her er forøvrig en flue som jeg lett ser er litt lur ;) Den oppfyller noen viktige "krav"

Savner fjordtorsken :' Toggi og de er så blessa..... ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snasen rapport Toggi :D Holdt på å miste tlf'en da bilde av Torsken tikka inn :o Ser nå unektelig ut som mere en 3k  :D

Men været misunner jeg ikke dere ;D ;D ;D Selv om jeg misunner dere resten ;D Tror du glatt kan hive deg på Torskekonkuransen mellom Trøndermafiaen og Vestlandsmafiaen, som starter snart :D Team Telemark eller no slikt ;D ;D ;D ;D

 

Tør du sykle på detta føre Marbakken :o er jo ren ekstremsport ;D Kan fort bli noen stenger fattigere, og f.eks sitte med gipsa bein/arm resten av fiskesesongen ville vært forj..lig :'( Men du skal ha pluss for at du i det hele tatt tørr ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei, jeg har et spm. til dere som er rutinerte SØ fiskere. Hvor lang er SØ sesongen? Sept-mars?

 

DF

 

Nesten hele året, det er bare at fiskene flytter på seg.  Til brakkvannsområder om vinteren/våren og langs strendene/svalbard om sommeren.  Om høsten vandrer de kjønnsmodne fisk mot bekkene og allerede i sen høst ser vi de utgyttet fisk begynner å komme tilbake til sjøen.  Dette er en veldig grov og overfladisk oppsummering, men husk det er aldri noe regel uten unntak da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør å påstå at SØ sesongen varer året rundt med variasjoner tilhørende nevnte faktorer i innlegget over her. Høysommeren er for meg relativt dødt, og fisket er vel best om natten vil jeg tro. SØ har trivsels temp på mellom 7 og 14 grader har jeg blitt fortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

en ting jeg ikke forstår meg på ved dere som fisker i sjøen, hvorfor i granskauen bruker dere ikke lette to-hånds stenger? det vil enkel øke kastelengden, dere vil ei heller fryse så mye på hendene.......da man klarer helt greit å kaste med votter. eller er dere bare konservative???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting jeg ikke forstår meg på ved dere som fisker i sjøen, hvorfor i granskauen bruker dere ikke lette to-hånds stenger? det vil enkel øke kastelengden, dere vil ei heller fryse så mye på hendene.......da man klarer helt greit å kaste med votter. eller er dere bare konservative???

 

Kjøpte meg en Albright EXS 13'6" #6 til dette formålet. Klarer desverre ikke å la enhåndsen ligge i ro, så denne har støvet ned uprøvd.

Nå får den heldigvis en ny eier!

Men jeg støtter det du sier, Staffan! Hvorfor pine seg selv, når man kan ha det like moro, og ikke minst mere komfortabelt med en lett tohånds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting jeg ikke forstår meg på ved dere som fisker i sjøen, hvorfor i granskauen bruker dere ikke lette to-hånds stenger? det vil enkel øke kastelengden, dere vil ei heller fryse så mye på hendene.......da man klarer helt greit å kaste med votter. eller er dere bare konservative???

 

Har faktisk aldri tenkt i den retningen :o

Hvordan blir det med snører da? Kan jeg bruke et standard wf sekser-snøre på en tohånds #6?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...