Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Skal du la det gå utover helsa nå Toggi..., ikke bra :-\ Fint med fisketur og fiske samt knall fangst, men dette høres ut som et klassisk avhengighetstilfelle :-\ Ta det med ro nå da kanskje så du ikke ender opp med lungebettenelse også, blir ikke mye fisking fra lokalt sykehus vet du, og da tenker jeg du angra på at du ikke tok det litt med ro ;)

 

Mvh Småsint "Pappa" ;)

 

ps. Bare godt ment og god bedring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toggi gir seg aldri...kanon ;)

 

He he, der har du rett! ;)

 

Greit å få høre det, at helsa er pri 1. Men jeg dro jo rett hjem til en varm seng.

Det hjelper det Syrstad. Det er jo muligheter før jobb i morgen hvis jeg klarer å komme meg tidlig opp :P

For å si det slik, når sjøørreten danser i vannskorpa så sover ikke jeg.

 

Synes forøvrig du klarer deg godt i "papparollen" ;D ;D

 

Fisket er vilt nå, og snart sitter BAMSEN. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott å høre at forholdene er der toggi! jeg fisket på en opplyst brygge igår med en m8, da noe hogga til noe helt for jøvlig 3 ganger! det var alt liksom. hvit jiggy flue brukte jeg.. det var noe stort.. :o  kompisen min så en fisk helt inntil land, og beinet bort for å ehnte fiskestanga..da han kom tilbake var fisken allerede borte! :S

 

når det kommer til jiggy fluer toggi. hvordan unnverger du at flua di smekker i bakken i baksleng/framsleng?  vanskelig å håndtere jiggy fluer over 10-15 m kasting syns jeg. ihvertfall i mørket. ser ikke en dritt ass! hører fluer smekka litt her og der! haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott å høre at forholdene er der toggi! jeg fisket på en opplyst brygge igår med en m8, da noe hogga til noe helt for jøvlig 3 ganger! det var alt liksom. hvit jiggy flue brukte jeg.. det var noe stort.. :o  kompisen min så en fisk helt inntil land, og beinet bort for å ehnte fiskestanga..da han kom tilbake var fisken allerede borte! :S

 

når det kommer til jiggy fluer toggi. hvordan unnverger du at flua di smekker i bakken i baksleng/framsleng?  vanskelig å håndtere jiggy fluer over 10-15 m kasting syns jeg. ihvertfall i mørket. ser ikke en dritt ass! hører fluer smekka litt her og der! haha

 

Hallo!

 

 

Høres spennende ut Demko! Det jeg gjør er å sikte litt høyere i baksleng pluss forlenger dobbeltrekket mitt. Flua får lengre tid til å dale og du har bedre tid til å kaste den inn eller ut uten å være i bakken for eksempel.

 

Trekka og kontante stopper hjelper Demko! Og ei line som tåler litt større fluer :P

Streamline i 7/8 er for eks mye bedre til store fluer enn 6/7.

 

Da drar jeg og fisker, fikk bare blanke igår som jeg selvfølgelig setter tilbake. :D

Har ikke tatt vare på en SØ nå på flere måneder.

 

Snart sitter det en fin fisk på enden av lina di Demko :) (Jeg krysser fingre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok! høyere baksleng it is! jeg bruker den synk 7 lina 8# med en tapert synk 7 fortom! den fortommen er lagd av stein, når jeg stripper den siste biten av lina, hører du dunkelyder i kurven, det ekke kødd! :D

 

Håper det! Krysser fingra sjøl! :)

 

 

 

Jeg ville kanskje sløyfa den taperte synk-fortommen til fordel for en vanlig tapert fortom. Synk 7 synker raskt nok og det blir nok verre å holde tunge fluer i lufta med det oppsettet du viser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

var ute i dag for å prøve lykken etter noen fine feite blankiser,var litt seint ute så fikk bare fisket en time.

når jeg ankomm plassen ble jeg smule skuffet,ikke et vak å se.

men mens jeg rigga stanga kom det et ..... plask,for å si det mildt.

lurte meg hen til der fisken hadde lufta seg,slang ut flua(pattgrisen i fargen grå) og dro inn i spenning.

viste seg å være mer en fisk der av alle slag som var etter flua.

men på femte kaste så ser jeg en ubåt av en fisk som kommer etter flua,å smeller det noe sinnsykt tenker jeg.men nei den brår snur faen tenkte jeg å smeller flua ut på samme plassen,da er den borte på flua å lugger.

så da bestemmer jeg meg for å bytte flue til en liten svart med gullhode,første kast og den kommer som et olja lyn etter flua som ender opp i et sinsykt plask bommer seff på flua.

andre kast kluss på snøre så flua lander to meter fra land,mens jeg ordner floka så ser jeg at snøre begynner å bevege seg utover på egen maskin og jeg gir tilslag og der sitter den.

utrase er noe av det villeste jeg har vært med på,etter et minutt så detter fisken av ???

drar inn og hva for jeg se kroken er brukket rett av holder på å synke sammen av skufffelse,den var ikke rusten heller.så det svømmer en skikkelig rugg av en sø i aust agder området enda og en skuffet flue fisker pakket sammmen å reiste hjem >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Fikk to BLANKE idag rett før jobb, de ble satt pent tilbake. Hadde flere lugg, MEN det tok litt av i det jeg dro til jobb. Skulle så gjerne fått fisket et par timer til idag.

 

Det ble den vanlige tekstmeldinga til sjefen: "Sorry sjef, jeg er fiskegal". Har den lagret på utboks og han har fått samme SMS sikkert 9 ganger....

 

Idag var det småreker og handtwist som funket fisket ca 1 meter under vannfilmen.

I morgen blir det ut med båt, til øyer svært få fisker. Jeg gleder meg virkelig.

Samarbeid med grunneiere er gull verdt, nå har jeg jaggu fått til en båtavtale også :P

 

Det jeg så av vak var enten jaging av yngel eller regndråpe ringer, altså sipvak.

Jeg brukte en time på å skjønne at jeg måtte dra inn reka svært rooolig inn for at den skulle ta.

Nydelig når den tar tilslutt gitt! Skal få tatt nopen bilder i morgen. Da har jeg roa for en gangs skyld.

Å fiske før jobb kan føles stressende ;D ;D Hvertfall med idiot kryssa i Porsgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok! høyere baksleng it is! jeg bruker den synk 7 lina 8# med en tapert synk 7 fortom! den fortommen er lagd av stein, når jeg stripper den siste biten av lina, hører du dunkelyder i kurven, det ekke kødd! :D

 

Håper det! Krysser fingra sjøl! :)

 

 

 

Jeg ville kanskje sløyfa den taperte synk-fortommen til fordel for en vanlig tapert fortom. Synk 7 synker raskt nok og det blir nok verre å holde tunge fluer i lufta med det oppsettet du viser til.

 

det hjalp! :) var som å kaste i en annen verden.. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ute igår, vanskelig fiske! Kom altfor seint igang dessverre. Fisket på lavt vann når sola var vekk.

Så noen sporadiske vak, ble en sjøørret og en lyr.

 

Hadde noen lugg på reke, men det var hvit wollybugger som skulle fungere best.

Fisket med Streamline ganske dypt. Inntrekk var rykkvis med stopper.

 

Det som var mest gøy var at det kom inn noen stimer med brisling-store sådan som svømte rundt beina mine. Lengre ut, utenfor kastehold hørte jeg noen voldosmme plask. Så kom mørket, en iskald bris og fisket var helt dødt. Vanntempen målte 7 grader.

 

Sjøørret og lyr ble satt pent tilbake. Førstnevnte var blank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vå ta en samlig en gang ;) Farken! Jeg tror ikke det er lett hos deg gitt. Krever mye slik jeg har skjønt det! Men at vi skal få til et treff, Stig, Bjorni, Arild, Du og jeg. Ja, det må vi virkelig få til.

At det blir en helsikes fin fisketur uansett fangst er det ingen tvil om.  ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du banne på at det blir ;D Kanskje vi bare får krabber og knurr ;D ;D ;D ;D ;D ;D Neida, tror jeg vet hvor sø'en er på vårparten forhåpentligvis ;) Funka i vår ihvertfall :D

 

Eller en gammel sluk fra 1982 ;D ;D ;D Jeg drar opp gamle minner!

Jeg trenger ikke fisk for å kose meg glugg ihjel med dere, det vet jeg allerede nå! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ute med robåt idag i sola, men det blåste i overkant kaldt fra Nordøst.

Rodde ut til alle øyene jeg har sett meg ut, bare leopard ålegrass etc... Nydelig sted gitt!

 

Men det skjedde ikke stort, ikke et vak. Helt klart vann med temp på 7 grader.

 

Fisket med reka til Bjorni samt reka til Syrstad, begge ga lugg. Den ene satt litt i reka til Bjorni.

Fisket da dypt siden det var null overflateaktivtet.

 

Så over til Stigs jiggy, 3 solide hugg i flua... Men neida!

 

Kastet av områder med jiggyen i grønt og hvitt. Kjente null, så en hale ved en fjellkant. Det var alt!

 

2 timer etter ser jeg vak, flere vak. Ganske rolige. Kaster i vak med jiggyen til Stig, to rykk og BANG! Blank sjøørret med et stort stim etter. Virket lovende! Så et par store blanke fisk kommme fra dypet.

Fikk 3 til på ca 10 minutter, så en knurr. Hadde da bytta til hvit wolly.

 

Så ble det stille igjen, gikkk tilbake til Stig`s jiggy. Fisket dypt: Kjente motstand, bare litt-og litt napping.

Det er jo fisk ;D Joda, sjokket var stort når det satt på en trepigga stingild ;D ;D

 

Så flua til Stig funker til både SØ og stingsild. Tok bilder og det kommer etterpå.

Det var nydelig å være ute med båt, peile inn nye steder. Kald vind ødela et bra fiske, men dette fikk godkjent selv om storfisken uteble. Alle lever enda.

post-1259-13949859672421_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig, gøy å høre :)

Må få prøvd de derre fluene snart sjøl ;D ;D ;D

Dine har visst kommet i posten til meg...hos min søster...min gamle adresse :)

 

Vi skal ut å se etter ørretvak i morgen, men stopper nok opp på hjemveien etter sjøfisk i havgapet :D

Da skal stor lyr takast på stor jiggy....

Tipper du brukte de små i dag Toggi??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Jeg og RaymondDH var ute en tur idag for å teste SØ'en, selv om det snødde og regnet innimellom. Ble ikke rare fiskinga egentlig, var bare en tur for å sjekke om plassen vi trodde var bra, var bra. Kom når det var maks fjære, så timingen kunne ha vært bedre :rolleyes:

 

Ble ikke noe napp, men fikk erfart vading i kald sjø iallefall. Neste gang så skal vi se bedre på flo og fjære tabellen, men plassen virker veldig lovende. Klarte å glemme håven 2 ganger, den første gangen holdt den på å bli oversvømt av floa og den andre når vi gikk opp for å varme oss. Nok en erfaring som sier at vi bør ha den festet til vadejakka heretter.. :(

 

Jeg prøvde en Polar Magnus og RaymondDH en Mickey Finn, skiftet til en cdc reke før vi gikk opp, men null napp som sagt. Fant ut at vi begge trenger kastetrening ihvertfall, dobbeltrekket sitter ikke enda. Men imellom alle griserumpene, så sitter det som et skudd, lina skyter ut så det smeller i stanga. Så noe rett må jeg gjøre..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport! :)

 

Jeg bruker magnet til hoven min, synes det er genialt.

Tipper du føler det slik de gangene du får rettet ut bakslengen skikkelig.

Det er bare slik jeg erfarte det når jeg fikk til et bra kast i ny og ne!

 

Det kan selvfølgelig være noe annet, men jeg tipper på at du spenner opp bra de gangene du tør å vente ut baksleng. Husk: Dette er ren gjetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...