Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei

 

Ute idag en liten stund før jobb, nydelige forhold. Litt sol og blikk. Ble 6 fisk første halvtimen, mistet to.

Det var 3 sjøørret og 3 hvitting. Mistet to sjøørret, blanke også... Skuff!

 

6 fisk på halvtimen skapte optimisme, så kom vind og et forferdelig dritvær.

 

Da ble det "tyst" gitt. Isende kald vind er ikke noe hverken fisken eller meg selv er glad i.

Topp å starte dagen slik før en "slitsom" jobb :P

 

Runars reke blålilla med hisssige rykk gjorde susen.

I morgen legger jeg inn temp på vannet. Lover det! Glemte det idag pga stress.

 

Brukte idag en ny skyteline: Varvivas flyt, den virket utrolig bra! Har aldri vært bori maken materiale.

Null minne og skyter som "juling".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med kamera  ;D. Tok bilder av noe fisk og vannsprut fra jagende fisk. Men nå tror jeg det gamle kompaktkameraet har tatt kvelden, gitt. Alle bildene var grønne  :o.

 

Sei og makrell tok på Runars deciever, kjempeflue.

 

Sjøøretten tok på min nye favoritt, "SuperSandro". En gjennomsiktig deciever. Hadde jeg hatt kamera skulle jeg tatt et bilde.

 

Til Stig: Det stemmer, jeg har "oppfunnet" enda en flue. ;D ;D ;D ;D ;D

 

Hva slags materiale brukte du her? sender du meg en pm ;D ? jeg har polar pearl og en variant til.. begge hvite..bandt en jiggi med selvlysende materiale..fet flue! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge det ut her. Det er ikke akurat kruttet som er oppfunnet, for å si det sånn.

 

Alle har vært borti Runar's Deciever, hvis ikke, da er jaggu på tide: http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=news_manager&pages_id=7

 

Jeg bytter ut bare ut den lyse "Lite bright'n" med "unique hair" i fargen tan eller en annen lys farge, du kan også bruke "super hair, de er enda stivere.

Ellers bindes den helt likt, bare pass på å bruke veldig lite hår av gangen, kanskje så lite som 10-15 hår i hver bunt, da blir den også litt gjennomsiktig. Og pass på at de er en del kortere hver gang. Jeg binder runar's og denne med mange bunter, aldri mindre enn 5, men ofte opp til 7-8 + ryggen tilslutt. Da blir den mer 3D-liksom og jeg synes det blir finere. Men husk veldig små bunter av gangen. Runars til SØ funker best lett dressa, synes jeg.

 

Runar's har en tendens til å huke seg rundt kroken, det skjer aldri med disse litt stivere hårene. Noen ganger synes jeg også at Lite bright er alt for glorete og blinker og skinner litt for mye, da er unique hair/super hair bedre - ikke så mye reflekser.

 

Med stivere hår blir det selvsagt ikke så mye liv i flua, men på ryggen bruker jeg lite bright så dette blir livlig nok. Du kan også legge en liten rosa bunt ganske langt ned på sidene, da blir det mer liv og glitter der også. Kort sagt her er det mange variasjonsmuligheter. Det er bare å slå seg løs. Runar's deciever er en kjempeflue og egner seg godt til å variere mye i farger, matriale og størrelse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, hvor skal jeg begynne. ;)

det hele startet med bindestikka i dagtidlig da en god natts søvn satte inspirasjonshjernen i gang. bandt opp noen bjiggy'er og satte kursen mot telemark og lasse. :D :D

kom oss ut i båten og lasse satte retning mot en SØ plass.

satte på en blå jiggy og synk 3, satt meg fort fast og måtte skifte klump. da jeg kom meg på land var det naturligvis vak 2 meter fra der jeg stod!! :o

dette satte nervene i spinn og rota det skikkelig til med noe så enkelt som skifte klumpen, måtte til slutt kutte enden for å få det løs. :-\

fiska så med sinktip og bytta flua rimelig ofte, det samme gjorde lasse uten hell.

kom til en ny plass og lasse hadde følgefisk med en gang. :D

på denne plassen var det mer liv, og begge hadde napp nå og da, noen bare så vidt borti, mens noen i flere sekund, men ville forsatt ikke sitte.

ny plass igjen, solen var på vei ned og når solen forsvant i horisonten ble det stille vann og noen vak i det fjerne.

etter å ha bytta fluer hele dagen var vi nesten begynt på nytt i boksen for andre gang.

lasse fisket med deceiver og jeg med reke. har flere napp nå, og et kraftig hugg som lager store ringer bak flua. :D

vi drar "dobbeltrekk" så det ryker etter, og plutselig får lasse fast fisk :D :D :D

jeg sveiver inn og bidrar som fotograf og håver ;)

da ser vi ryggen på den, for et beist!! :o

etter noen utras og nervepirrende minutter kommer den med slagside mot håven.

en flott (farget) sjøørret må finne seg i noen bilder og veiing (2.2KG !!!!) ;D før den for friheten tilbake.

begge to gliser bredt og skjelver av kulde og glede.

lasse mister en sprek kilos fisk halvtimen etter.

flere fisk viser seg i overflaten, men vi er kalde og godt fornøyd med dagen. :)

 

tusen takk for turen lasse, nå vet jeg hvor du bor så kommer på besøk igjen ;) ;)

post-2709-13949859221661_thumb.jpg

post-2709-139498592222_thumb.jpg

post-2709-13949859222802_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konge Lasse og flott levert Arild ;)

Neste gang kan dere gjerne ta med meg ;D

 

Det var der jeg fikk min første sjøørret på flue, nydelige SØ spotter der gitt.

Stedet har fått et flott navn jeg ikke legger ut på nettet grunnet sensuren, hehe!

 

Knallrapport og fine bilder.

 

Ute selv idag med to ivrige SØ jegere, Garri og Micke.

Sted en: Masse følgefisk, det var av arten SØ. Masse blanke. Men uansett fluevalg, intrekk etc så ville kun en sjøørret ta. Jeg fisket dypere ved en brå kant og hadde to sjøørret ala kiloen etter en hvit/orange jiggy. Fisken oppførte seg merkelig. Den lugga, fulgte etter men tok ikke.

 

Sted 2: Lite liv, tross alt var tilstede. Sola varmet godt. Ikke så mye å skryte av, Garri fikk vel to og jeg fikk to sjøørret. på Runars deceiver vanlig oliven og orange reke.

 

Sted 3: Garri dro hjem, mindre smart ;D Micke dro en lyr på 2 kilo, torsk på 2,5 og 3 lyr til.

Han fisket med en rå klump som sank litt fortere enn min og fikk mer. Fiske på rett dybde kan være kritisk avgjørende. Lånte klumpen hans noen kast og da satt det lyr på for meg også. Fy pokker og de drar altså.

Stanga til Micke på to kilosen er noe av det sykeste jeg har sett. Min var ca 700 gram.

De fleste ble tatt på jiggy i orange og hvit samt en sort tube Micke brukte.

Det var såpass kaldt at det kom is på havet. Det var 4-5 grader i vannet her :o

 

På sted 1 var vanntempen nesten 10 grader så det kan variere helt vilt fra den ene fjorden til nabofjorden.

 

Alt i alt en KONGETUR. Airflo 40+ lina er helt gull line. Helt rå å kaste med og skytelina gir null krøll.

Airflo deep diver synker raskt nok ja :D Kappet den litt og den er flott å fiske på dybder ned mot 10 meter.

Teeny lina st250 er gull å kaste med, synker nok ikke like kjapt som grain lina seff. Men Teeny linene er super liner til sjøfiske over marbakker. Alle disse nye linene vil jeg få uhorvelig mye glede av.

 

Til lyrfiske fremover vil jeg bruke en Kalmarstix 9 fot 8er. Hadde jeg bare visst hvor rå den var fra før ???

Den blir min nye gull stang til liner med mer tyngde i :)

 

Livet ved havet er like suvernt hver gang. Kommer et par bilder av matkos og stangrigging snart.

Tror kanskje Micke legger ut den flotte torsken han fikk. Synd vi ikke tok bilde av psyko lyren hans på to kilo. ;)

 

Edit: Bilde en ble ræva pga sollys. Men det er altså bilde av endel stang/snøre komboer tilpasset ulike dybder og settinger. Dette trenger ikke bli dyrt hvis man setter seg litt inn i skyteklump verdenen. (og Varivas skytelina er helt konge) Har aldri vært i nærheten av noe som er så bra :)

 

post-1259-13949859223296_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan smelle det ut her jeg igor ;D

 

idag testet jeg noen kast med denne:Jim Teeny TS-Series 250

 

Den vil jeg bli meget glad i Igor, den synker kjappere enn den dere har brukt. Den er ikke for tung for troutstixen min. Gull å kaste overhode med bare man er rooooolig.

Den kommer til å bli ei line jeg vil bruke MYE. Jeg har så mye snører nå at det "koker" over for meg ;D

 

Utrolig lærerikt, og man kan fiske på steder man bare drømte om før.

 

Noen ganger må man treffe fisken i hue for å få den.(altså dypere) Og det kan man med slike liner.

Jeg vil skreve mer detaljert om den når jeg får testet den skikkelig. Virker som om runninglinedelen har lite minne og det er praktisk helt konge. Lite blindkast og fin balanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ute noen timer i indre oslofjord i dag uten særlig hell!

 

Sær, sær fisk på denne plassen, hadde uttallige etter flua men de ville ikke ta. Fisket med Jiggy, Decievere, reker, freder... det funka bare ikke. Til slutt glapp trua og da kasta jeg også rævva... dro hjem og så på drittutsikten i drittleiligheten min som koster drittmye på en drittplass like utenfor bedritne oslo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff :( Kan jo si deg det da at 124 fisk fulgte fluene våre idag også Martin.

Ta deg en tur til bedritne grenland en dag da mannen så blir Oslo fryd for øye når du kommer tilbake ;)

Håper det står ok til mannen! Jeg har noen "drømmeliner" jeg skal vise deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også Lasse: Tok laaang tid før fisk, noen etter, lugg og yes der satt`n ganger 3.

Tålmodighet er ikke bare alltid et must med tørrflue :P

 

Micke var mest tålmodig idag vil jeg si, han fikk virkelig betalt til slutt.

 

And i knew that.... ;)

 

 

Skulle likt og sett Lillevann i aksjon, som nesten bare kan sparke sjøørret på land :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...