Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Du har helt ret, Dagbjørn - det mr Sixpack-Karlsen, som snakkede om k-faktoren...jeg huskede forkert :-)

 

Fluen har jeg døbt JuleDemon - kryds imellem Juletræet og Big Hole Demon

Krop: Kobbertråd

Oven på krop og hale: Krystal flash eller lignende

Hackle: Både et brunt stort hanehackle og fronten et Stort Coq de Leon hackle

Guldhoved

 

Bindebekrivelse: Guldhoved på krog, rulle kobbertråd på, så der ved krogbøjningen er 3-4cm tråd til at ribbe med

Binder ind Flash/Pearl som hale og ribber den oven på kobberkroppen - har altid synes, at Juletræet var besværligt at lave !

Binder rib ned, og lægger begge hackler på  - en efter en... færdig, hurtig og fangende flue  ;D

 

Har ikke tid til at lave godt billede af fluen, men det skal komme senere:

 

Ser sådan ud som våd:

 

67149_s.jpg

 

Vejret var blæsende (8-10m/s) og med drivende skyer...fiskene i Limfjorden går ofte helt inde ved land og på lavt vand - denne stod 4m fra land på ½ m vand.

 

Torben!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jo genial ut den der Torben :D Men ta gjerne et mere detaljert bilde når den er fersk fra stikka ;D ;D ;D

Har selv gått på den bommert en gang å vade ut en 5 meter fra land å kastet utover, mens SØ'en svømte bak meg :-\ Ble noget skuffet da jeg oppdaget det, men da var desverre for sent :'( (Trodde den gang ikke SØ'en gikk så grunt :-\ ) Men man lærer så lenge man lever ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jo genial ut den der Torben :D Men ta gjerne et mere detaljert bilde når den er fersk fra stikka ;D ;D ;D

Har selv gått på den bommert en gang å vade ut en 5 meter fra land å kastet utover, mens SØ'en svømte bak meg :-\ Ble noget skuffet da jeg oppdaget det, men da var desverre for sent :'( (Trodde den gang ikke SØ'en gikk så grunt :-\ ) Men man lærer så lenge man lever ;)

 

Hej Dagbjørn,

 

Må hellere få lagt billede af JuleDemon ind nu - da jeg skal en tur til England de næste 4 dage....

 

Her er den så...

 

67241_s.jpg

 

Simpel og velfangede (her i Limfjorden)

 

Hilsen

Torben!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt med danske bidrag ;)

Danskene og sjøørret er noe unikt. Enkle mønster som funker meget bra, jada vi har noe å lære!

 

Jeg var og lærte igår: For jeg lærte ekstremt mye på gårdagens tur, var nemlig kun en sjøørret jeg så jage.

Snører som går høyt i vannet lo fisken av(nok engang).

Men jeg så sjøørret, ikke få heller. Var laaaangt ute i Eidangerfjorden på en lokal strand hvor det er utrolig vakkert rett og slett!

 

Fikk en blank sjøørret på over kiloen, nydelig! Den ble tatt på synk 7 og hissige inntrekk med stopper med jiggy i orange og hvit. Det samme gjorde en sei på ca 7hg.

Det var KUN denne flua som funka. Prøvde sikkert 20 mønster. Jeg måtte "trigge" fisken til å ta.

Variasjon i inntrekket var et "must" igår. På slike dager lærer man mest vil jeg si, hvertfall jeg.

Og hadde jeg noen etter? Å jada! Tipper 7-8 SØ etter på kiloen pluss. Alle så blanke ut utrolig nok!

Hadde sei på 1,5 kg til 2 som hoppa etter jiggy flua(fisket på 8-9 mneters dyp) og det tok i perioder helt av. Hvertfall med lugg og mista fisk.

 

Men to fisk gledet meg igår, for det var liksom ikke meninga at det skulle skje stort.

Fisken var der hele tida, men å få`n var skikkelig "tricky" igår. Som vanlig måtte det synk snører og jiggys til. Det skal da sies at jeg prøvde ut det meste. Alt fra flyt til intermediate og alle mulige fluer.

Flua til Arild virket nest best, hadde tross alt 4 lugg og en mista fisk der også ;D

 

Og nå drar jeg ut på SØ/Lyrjakt. Blir gøy i "drittværet" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordrene med slike dager 8) Men vi lærer heldigvis noe nytt hver gang ;D ;D ;D ;D Flua til Torben må jag lage noen kopier av, er jo like genial som den er enkel, håper SØ'en her til lands kan like den også ;D ;D ;D ;D Skulle selv gjerne vært en tur i dag men det blåser noe grønnforjævlig og regner "bikkjer og kaniner" :'( Blir heller kanskje å legge om til vinterdekk :-\ Og finne frem thermoundertøy ;D ;D ;D

Ellers da Toggi...? Noen krabber ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordrene med slike dager 8) Men vi lærer heldigvis noe nytt hver gang ;D ;D ;D ;D Flua til Torben må jag lage noen kopier av, er jo like genial som den er enkel, håper SØ'en her til lands kan like den også ;D ;D ;D ;D Skulle selv gjerne vært en tur i dag men det blåser noe grønnforjævlig og regner "bikkjer og kaniner" :'( Blir heller kanskje å legge om til vinterdekk :-\ Og finne frem thermoundertøy ;D ;D ;D

Ellers da Toggi...? Noen krabber ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

 

Får man ikke bot om man legger om nå a?  :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man ikke bot om man legger om nå a?  :'(

Mener å ha hørt en opfordring på radioen om å legge om :-\ Og med piggfritt skulle vel ikke det by på problemer vel?  :-\ Tror jeg, kansje muligens ? ? ? ? ? ;D ;D ;D

ps. Beklager off-topic her :-[

 

stemmer det! piggfritt er ok, men pigger er fyfy..Kjenner en kompis som kjører av gårde 6 på morningen..har vært frost et par ganger..er livsfarlig..og legger han om, så får han smekk på fingra..Latterlig  :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg og spenolsen var ute og fisket ørret i går. da vi gikk lei fisket vi sjøørret.

Vi kom ned til sjøen og speidet litt. så en SØ som var oppe og viste seg. det var grunt. hadde 2 stengre eg kunne bruke. 6# med synk 7 :o eller 4# med flyt :o valget gikk på 4#stanga og en muddler da det var grunt.

etter et par kast ruller den første SØen over fluen. helt perfekt.

like etterpå satt fisk nr. 2. men dette var en lyr på kansje 1 kg.

noen få kast til så ruller fisk nr. 3 seg over fluen. dette var en SØ og.

 

Begge SØene lå på rundt ca 6 hg.

Utrolig artig med 4# stangen

 

Spenolsen som fisket med sine spesialfluer med intermediate og 7# stang fikk ingen ting  :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute idag i stormen! Egentlig helt idiotisk men. Det er ren bingo å skulle treffe på fisk idag, selv på en såkalt "hot spot". Ingen krabber idag Syrstad, men to blanke sjøørret. Største var på litt over halv kilo.

 

Ellers klarte en lyr å knekke en krok, rusten sådan.

 

Største fisk etter var en SØ som var nok 1,2 kilo tipper jeg. Den hugg i jiggy 3 ganger.

Det var igrunn hele moroa, hadde nok med å ikke blåse til havs idag.

Det blåste så mye at jeg måtte konsentrere meg om å kunne stå oppreist.

 

Det var forøvrig 10 grader i vannet(Eidangerfjorden), SØene tok Arilld`s sildeflue og orange/hvit jiggy.

Hadde et par lugg på Runars deceiver i fargen chartruse.

 

Koste meg selv i forferdelige forhold, kun hardbarka idioter hadde holdt ut idag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Spenolsen som fisket med sine spesialfluer og synk 3 og 7# stang fikk ingen ting  :P

 

Skjønner'n godt jeg ;) ville jo ikke knuse selvtilliten din ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

 

knuse min selvtillit?  :P

hehe. skal mye til det no. eneste måten er vel og ta med meg på laksefiske. har aldri fått laks og kommer sikkert aldri til og gjøre det. hadde eg reist til island på laksefiske hadde vel vulkanen heckla(eller hva den heter) fått utbrudd og dreptt all laksen i elven. det hadde bare vert typisk min laksefiske flaks :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg og spenolsen var ute og fisket ørret i går. da vi gikk lei fisket vi sjøørret.

Vi kom ned til sjøen og speidet litt. så en SØ som var oppe og viste seg. det var grunt. hadde 2 stengre eg kunne bruke. 6# med synk 7 :o eller 4# med flyt :o valget gikk på 4#stanga og en muddler da det var grunt.

etter et par kast ruller den første SØen over fluen. helt perfekt.

like etterpå satt fisk nr. 2. men dette var en lyr på kansje 1 kg.

noen få kast til så ruller fisk nr. 3 seg over fluen. dette var en SØ og.

 

Begge SØene lå på rundt ca 6 hg.

Utrolig artig med 4# stangen

 

Spenolsen som fisket med sine spesialfluer og synk 3 og 7# stang fikk ingen ting  :P

 

 

Jeg fisket riktignok med intermediate. Og hvis den lyren var 1 kg veier jeg 300 kg... samme hva angår størrelsen på SØ :rolleyes: Skal kjøpe en vekt til deg til jul unge mann! Så skal vi se du blir lang i masken neste gang du veier en "halvkilosfisk"  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nødt til å sette ungdommen på plass! Det begynner med at de legger til noen hekto på fangstene sine og så BANG; herpes!

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D kunne jo være at fisken hadde kraftig "beinbygning" ;D ;D ;D ;D ;D ;D

 

Spesielt den lyren må ha hatt beinbygning av tungsten for å oppnå et kilo på vekten! Dersom noen av sjøørretene var over 500, skal jeg spise min siste 15 fots rio fortom på spaghetti-vis!

 

Nei, neste gang tar jeg med vekten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nødt til å sette ungdommen på plass! Det begynner med at de legger til noen hekto på fangstene sine og så BANG; herpes!

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D kunne jo være at fisken hadde kraftig "beinbygning" ;D ;D ;D ;D ;D ;D

 

Spesielt den lyren må ha hatt beinbygning av tungsten for å oppnå et kilo på vekten! Dersom noen av sjøørretene var over 500, skal jeg spise min siste 15 fots rio fortom på spaghetti-vis!

 

Nei, neste gang tar jeg med vekten...

Jævlig bra Spenolsen ;D ;D ;D ;D Humrer godt her jeg sitter ;D ;D ;D ;D ;D ;D

 

ps. Som gammel mann har jeg bestandig med feiljustert vekt ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du espen? fiskene dine bare krymper og krymper for vær gang eg e med deg. de SØ var no så godt som samme størrelse så de vi fikk den dagen når vi fisket under åpningen i vår krystallklare SØ elv.

De var no annslått til 6-7 hg. men som eg sa, for vær gang eg e med deg så krymper sizen betraktlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...