Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Ja Dagbjørn, dette var vel meget dårlig timing fra din side. Må innrømme at jeg var litt skeptisk selv da jeg sto opp, og det snødde  utenfor :o Men jeg vet jo at Stig er dreven i gamet, så trosset både værmelding, egne vurderinger og sunn fornuft. Vel framme på avtalt møtested var det sol, skyfri himmel og nesten vindstille 8)

 

Uansett, fantastisk måte å tilbringe en søndag formiddag på. Fangsten var vel ikke så mye å skryte av, men det var utrolig sosialt, kaffen smakte godt, og jammen ble det ikke en slags ørret også ;D  Vi satser på storebroren neste gang, regner med du er med uansett vind, vær og katteutstillinger da Dagbjørn ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ut og prøve etter sø idag, men siden både bt og raymond ikke kunne ble det scooterkjøring på meg :)

 

dette møtte meg

[attach=1]

 

fine forhold ikke sant?

selv om det var maks flo (noe som ikke er optimalt her) hadde jeg godfølelsen.

 

startet med gurgler (den med rosa hale), men det ga ikke uttelling.

skiftet til intermediate (det måtte vake mens jeg hold på å skifte, typisk) og satt på en orange reke. fisket denne i alle hastigheter og trekk kombo, ingenting...

 

da ble det mørkt og jeg satt på en svart WB. kastet på et bittelite vak, det sa pang, men ville ikke sitte...

det vaket ikke noe særlig så det var bare å kaste, kaste, kaste.

mistet en fisk (99,9% sikker at det var en torsk) på tredje utraset, ja, ja

 

på det som skulle være siste kast fikk jeg en torsk på 1,5kg som dro noe jævlig. etter første utras trodde jeg det var sø...

det ble med det for jeg måtte stikke hjem og varme meg  ;D

 

post-2543-1394985854439_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Du skal ikke se bort i fra at det blir noen flere rapporter. Forhåpentligvis kommer det en utfyllende rapport neste mandag, om helgens fiske. Men da håper jeg å vise bilder av verdens største Havabbor  ;D

 

 

 

 

Det skal vi satse stort på!!!

 

Styrmann "Instacrew"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Du skal ikke se bort i fra at det blir noen flere rapporter. Forhåpentligvis kommer det en utfyllende rapport neste mandag, om helgens fiske. Men da håper jeg å vise bilder av verdens største Havabbor  ;D

 

 

Det skal vi satse stort på!!!

 

Styrmann "Instacrew"

 

 

Oioioi, spenstig første innlegg Holger  :D :D :D. Du fanget i alle fall min oppmerksomhet, her skal det følges det med  :) :). Håper dere lykkes og kommer med fin rapport.

Skitt fiske!!

 

:) :) bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ute idag med raymond og kompis cc.

 

turen startet lovende med en ca. 200g tatt av meg på rosa reke.

på 5 kastet hugger det noe jævlig og ny pers er i boks, trodde jeg da, men mista den.... den tok på rosa reke

etter det får jeg en skikkelig hugg til, men den satt ikke

 

raymond fikk en sild og noen napp, mens cc var uheldig og kjente ikke noe.

 

i mørket plasket det skikkelig 5m foran cc, men fisken ville ikke ta...

 

været var ok med noen forferdelige vindkast som kom fra alle sider

 

gutta gjør seg klar :)

[attach=1]

[attach=2]

 

hva skal man si om slike utsikt?

[attach=3]

post-2543-13949858549988_thumb.jpg

post-2543-13949858550346_thumb.jpg

post-2543-13949858550817_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var litt, men "kjerringene" ville hjem  ;D  så jeg fikk ikke testet skikkelig

Ahaaa, gutta med tøfla var med ;D Eller skulle dem rekke hotel cæsar? ;D ;D ;D ;D ;D

Savner innlegga dine med scooteren jeg, lite sosialt og sikkert jævlig kaldt, men sabla morro og kjekt for oss som leser ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom hjem fra tur nå. jada syrstad jeg var ute med scooter  ;D

var egentlig ganske behagelig temp med sol og helt vindstille, noe som ga meg skikkelig TRO

 

når jeg kom til vannkanten la jeg merke til at vannet var brukbart farget (igår var det krystallklart) tenkte kanskje at den brå overgangen i farge ville påvirke fisket.

 

om det var fargen på vannet vet ikke jeg, men fisket var forferdelig! 5 vak på 3 timer og 2 av de var mini-fisk...

 

så synd, det var så nydelig ute....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom hjem fra tur nå. jada syrstad jeg var ute med scooter  ;D

var egentlig ganske behagelig temp med sol og helt vindstille, noe som ga meg skikkelig TRO

 

når jeg kom til vannkanten la jeg merke til at vannet var brukbart farget (igår var det krystallklart) tenkte kanskje at den brå overgangen i farge ville påvirke fisket.

 

om det var fargen på vannet vet ikke jeg, men fisket var forferdelig! 5 vak på 3 timer og 2 av de var mini-fisk...

 

så synd, det var så nydelig ute....

 

 

 

En fin tur på Scooter veier opp synes jeg ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

JEG ER EN AV DEM SOM ØNSKER AT VI TAR FRAM DE GAMLE REGLENE FOR FISKE ETTER SJØØRRET, STENGER FISKET 15 SEPTEMBER, DE FISKEINTERESSERTE BURDE I TIDEN UTOVER HØSTEN KUNNE DRIVE KULTIVERINGSARBEID!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG ER EN AV DEM SOM ØNSKER AT VI TAR FRAM DE GAMLE REGLENE FOR FISKE ETTER SJØØRRET, STENGER FISKET 15 SEPTEMBER, DE FISKEINTERESSERTE BURDE I TIDEN UTOVER HØSTEN KUNNE DRIVE KULTIVERINGSARBEID!!!!!!

Heller stenge oppdretsanlegg som er til større fare for spredning av den nye resistente lusa..., bekymringsfult :'(

Avlusing av SØ er jeg gjerne med på ;) t.o.m. manuelt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står og pælmer med synk 7 etter lyren for tiden, ikke uten grunn....

Jeg digger dette fiske også. Hva hvis jeg får en sjøørret på dypet? Gjør jeg noe uforsvarlig da?

 

Mener du å kutte ut sjøfiske da Staffan?

 

Jeg har fått noen bruninger, de stedene jeg har fått mest av dem fisker jeg mindre på.

De brune jeg har fått lever i sitt beste velgående(please ikke no debatt om at fisken lider pga kroking etc). Hva mener du Staffan?

 

Jeg har funnet noen plasser i det siste som har gitt mer blank fisk enn jeg er vant til lang faenivold fra gytebekker. De jeg fisker med her er vel generelt en liten gruppe som bryr seg virkelig om fiskens ve og vel. Anders M er et eks. Han tok 6 av 6 blanke på Vestfold kysten her om dagen. Det er bare å lete etter litt ok plasser, eller som meg... Sette seg enda mer i lyrfiske-verdenen.

 

Om ikke annet, jeg fisker DYPT for tiden. Og jeg har god samvittighet.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bare gjør hva du vil du,steffan,men hvis det er noen som er så dumme å fisker sø i brakkvans områder nå så er de totalt håpløse. det er bare å fiske på grom plasser ut i sjøen det,etter blankiser.(eller har du ikke sånne plasser der du bor?) :D

det er jo ikke så vanskelig å slippe søen ut igjen,hvis du er bekymret for bestanden.

jeg slipper sikkert 90% ut igjen,det er det mange som bryr seg om sø fiske som gjør.

så kan ikke si at jeg er enig med deg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips hvertfall her ved jeg bor er å lete etter de store sildestimene som er inne for tiden.

De blir jaget av mye blank fisk ;)

 

Det skal sies at jeg ikke på noen måte synes Staffans innlegg er ufint!

Har respekt for alle seriøse meninger.

 

Har ofte fisket konsekvent etter andre arter og fått SØ. Man kan ikke styre slikt i sjøen til enhver tid.

Thats my point. Skal vi da kutte ut flue i sjøen etter 15 september? ???

 

Det vil nok IKKE skje for min del, såfremt det ikke blir berettiget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Staffan er bare misunlig fordi han bor et sted det har begynt å snø.  ;D. Du får flytte tilbake til Sandefjord så kan du fiske hele året Staffan.

 

ps. skulle se på reaksjonen.......og når det gjelder metrologien så er det faltisk høyere snittemp i Lofoten enn det er i Sandefjord....

mye mildere også....ikke noe problem med at viker og fjorder fryser til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Lyren ja, den setter jeg tilbake 9 av 10 ganger den også ;)

 

Jeg har testet ut mange ulike mønster i den senere tid til sjøørreten,  nå i den senere tid med vind

opp mot storm så har vannet blitt mer og mer farget.

 

Da bruker jeg farger, to farger har gått igjen som "vinnere". Chartruse og orange/hvit. Da med jiggy

varianter.

 

Er det klart vann så er grått meget bra: Da bytter jeg på grå zonkere, frede, spigg og Bjorni jiggyer.

Av de som har fisket best er jiggyen til Bjorni en vinner. Det ligger bilde av den på sida med bindebeskrivelse. Av reker så har orange funka i farget vann og blålilla er meget god i klart vann.

 

Idag er det fokus på sjøørret, en kompis og jeg har kommet over noen brisling som kan vaære vanskelig å imitere perfekt. Fordi den er såpass mørk i fargen. Den blinker/glinser i det den vrir seg elller setter fart i vannet. En tanke streifet meg idag. Jeg har kjøpt en zonker som alltid har levert best. Den har en kropp som glinser og en mørkere farge ala brislingen. Tror faktisk denne kan overgå det meste når det kommer til imitasjon av brisling. Skal bli morro å teste ut denne, når jeg har testet alt annet som ikke har funket 100%.

 

Nå blir kjøp av kamera pri 1, her skal det vises bilder av fluemønster til sjøørret. Det vil også bli nesten daglige oppdatateringer på vanntemp siden Bjorni har skaffet meg vanntemp måler....

 

Hadde ikke klart meg uten den mannen ;D ;D Takkar!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Lyren ja, den setter jeg tilbake 9 av 10 ganger den også ;)

 

Jeg har testet ut mange ulike mønster i den senere tid til sjøørreten,  nå i den senere tid med vind

opp mot storm så har vannet blitt mer og mer farget.

 

Da bruker jeg farger, to farger har gått igjen som "vinnere". Chartruse og orange/hvit. Da med jiggy

varianter.

 

Er det klart vann så er grått meget bra: Da bytter jeg på grå zonkere, frede, spigg og Bjorni jiggyer.

Av de som har fisket best er jiggyen til Bjorni en vinner. Det ligger bilde av den på sida med bindebeskrivelse. Av reker så har orange funka i farget vann og blålilla er meget god i klart vann.

 

Idag er det fokus på sjøørret, en kompis og jeg har kommet over noen brisling som kan vaære vanskelig å imitere perfekt. Fordi den er såpass mørk i fargen. Den blinker/glinser i det den vrir seg elller setter fart i vannet. En tanke streifet meg idag. Jeg har kjøpt en zonker som alltid har levert best. Den har en kropp som glinser og en mørkere farge ala brislingen. Tror faktisk denne kan overgå det meste når det kommer til imitasjon av brisling. Skal bli morro å teste ut denne, når jeg har testet alt annet som ikke har funket 100%.

 

Nå blir kjøp av kamera pri 1, her skal det vises bilder av fluemønster til sjøørret. Det vil også bli nesten daglige oppdatateringer på vanntemp siden Bjorni har skaffet meg vanntemp måler....

 

Hadde ikke klart meg uten den mannen ;D ;D Takkar!!

 

 

 

Hehe! Oransje er konge tror jeg..Igår så kastet jeg ut nesten hele snøret med min nye stripping basket! Så fisket jeg med en oransje conehead som synker fort..JEg tok stangen under armen, og satte opp tempoet kraftig med begge henda..Og når jeg stoppet helt inne ved beina mine(da var halvparten igjen av fortomen uti vannet) og flua ble stripa i overflata, så prøvde den å hogge til 2 ganger! fikk også en fisk som jeg mistet ved å bruke grønn/hvit deciever med 2 30 cm kjappe inntrekk og 2 sekunder pause! Konge opplevelse! Lærer noe nytt hver gang

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...