Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Jeg satser på å ta meg en tur ut i morgen. Da kommer bildet av 2-kilosen... 8)

 

Det ble ingen 2-kilos, men den bikket nok 1,5 kg... ;)

få se..  :D oppdaterer du ikke bloggen du??  ;D

 

Jeg oppdaterer bloggen når 2-kilosen kommer ;)

 

Dette var en 53 cm lang brakkvannsørret, som var full av bittesmå oransje tanglopper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ute idag, veldig spesielle forhold idag. Først på dagen, blikk og syk lavvannstand.

Både Micke og meg selv hadde mange følgere, noen lugg og jeg mista en.

 

Gikk over til å fiske av dypere kanter, makrell på første kast. (Runars/chartruse)

 

Rett etter dro Micke en fin torsk på 2kg pluss, full av krabber... Denne ble tatt på jiggy flue.

Sjøørreten forsatte å ikke villle ta helt, bare følge uansett flue.

 

Så kom vinden, en tydelig bris fra nord. På tredje kast fikk jeg en blankis på rundt 7hg.

Den hoppet bortover og over havet på sitt sedvanlige vis. Det er noe med blank og sprek som er helt spesielt. Det er ØYEBLIKKET!

 

Kjipern at den satte seg fast i håven :rolleyes: Men etter å ha ofret et større hull i håven så fikk den elegante ørreten svømme fredfullt utover igjen! DEILIG! Endelig satt`n!!! Den tok forøvrig Runars deceiver i chartruse.... Da hadde jeg prøvd 5 ulike mønster før denne "luringen" ;D

 

Deretter dro vi videre, været endret seg fra blikk til forferdelig. Syke vindkast og masse regn.

 

Micke fikk to sjøørret på kort tid etter solid guiding fra meg(sånn det skal være) ;)

Ikke så store, men jeg hadde rett. Det sto ørret der.... Senere dro jeg selv to sjøørret der, små sådan på orange reke.

 

Jeg dro to lyr på Runars når jeg fisket dypt, begge gangene trodde jeg at flua satt seg fast i bunnen, den tar jo så utrolig hardt den lyren......

 

På slutten fant micke en lyr-spot. Han dro 7-8 lyr på rundt ti minutter. Dette har jeg filmet og jeg skal legge det ut etterhvert når pcen en vakker dag funker. Han tok dem på en jiggy i chartruse.

- plassen etter tok han en flott sei som var solid på str....

 

Jeg "lukset" meg akkurat hjem for å pleie en lett hjernerystelse. Makan til hodepine ???

Ja ja, det var verdt det! Micke er vel ute ved en opplyst brygge nå, tror han har fått smaken på sjø-boms livet ;D ;D Skal fiske 3 dager på rad nå. Gleder meg no jævlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satser på å ta meg en tur ut i morgen. Da kommer bildet av 2-kilosen... 8)

 

Det ble ingen 2-kilos, men den bikket nok 1,5 kg... ;)

få se..  :D oppdaterer du ikke bloggen du??  ;D

 

Jeg oppdaterer bloggen når 2-kilosen kommer ;)

 

Dette var en 53 cm lang brakkvannsørret, som var full av bittesmå oransje tanglopper ;)

 

Se hær ja :) flott fisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat sett Sjøørretens Hemmeligheter 2 for første gang. Jeg må bare si: HELT SYKT! Flott film! Lærte så sinnsykt mye nytt. Utrolig gøy å få noen slike aha-opplevelser av og til... Rett og slett en must-see for alle sø-fiskere! Den kommer nok til å gå et par tusen ganger i "spellær`n" fo å si det sånn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Hadde et meget godt fiske idag, tok 8 sjøørret, en knurr og en "karamell" ;D

 

To sjøørret på rundt kiloen og den største på 1,3 kilo.

Alle unntatt en ble tatt på Runars reke i lilla.

 

Testet ut flere mønster, men dette var en "killer" for dagen med masse rykk og stopper.

 

Fisket av en utrolig fin bukt med en rå marbakke. Det holdt fint med synk 1.

Det vaka mye fin fisk idag, jagende på småsild og yngel.

 

Fiske fra 1500-1630 var en vill tid, etter dette roet det seg litt.

En flott fiskedag ble avsluttet av å se en STOR nise svømme elegant bortover vannskorpa.

Var jammen ikke langt unna undertegnede før den snudde. Dæven hvor tøft!

Dette har jeg fanget på video ;)

 

Livet ved havet kan ikke bli bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, takk Syrstad ;) Bildet av den største er ikke her, den fineste var en blank sak på 7hg pluss....

Alle fiskene jeg fikk idag ble satt pent tilbake.

 

Å se nisa head & tail svømme bortover var en opplevelse jeg aldri har sett før, selv om jeg også så den igår. Men ikke på 30 meters hold. Merket forøvrig at pulsen steg 12 hakk ;D

 

Å fiske i sjøen blir jeg ALDRI lei av, fisket idag var strålende. Se vak-kaste på vak-stor bølge etter, dra opp tempo bittelitt og BANG!

 

Stedet var ikke langt unna de lokale strender i Eidangerfjorden(Porsgrunn).

 

 

Hilsen Toggi(som er energiløs for tia :( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Itno problem Toggi ;)  Tror det kalles "fjernposting" ;D ;D ;D

Men geipen datt litt i dag da første meldinger tikka inn om at du hadde fått nesen alle på LILLA reke :( Og jeg som har fylt opp boksen med ORANGE   ;D Takk skal du farken meg ha Toggi he-he  ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Er litt smådeppa enda etter turen som bokstavelig talt blåste bort i går kveld :-\ Stig har trua med tur i morgen tidlig, men synes ikke værmeldinga ser mye lovende ut :-\ Liten til stiv kuling :'( Etter å ha prøvd kast i går i vind på 18m/s frister det mindre :-\ Men ting har snudd før og rimelig raskt her på Vestlandet :D :D :D :D

 

ps. Energiløs :-\ er nok etterdønninger etter tryninga tenker jeg, slappe av i kveld kanskje og besøke hu du veit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei JB

 

Jeg noterte ifjor, ikke gjort det i år. Men jeg er rimelig sikker på at jeg ligger foran skjema....

Mye p.g.a at jeg prøver ut ofte 4-5 steder pr tur, og ikke minst ha med en synk 3 eller 7 kombo.

 

Ren gjetning til nå... Hmmm! Jeg tror jeg er oppe i godt over 200 sjøørret. Er rimelig sikker på det,  jeg er mest fornøyd med er at jeg har tatt vare på ca 25 av dem. Resten er satt pent tilbake. (mer bevisst måtehold)

 

Lei nei-Kanskje den dagen man trasker til bilen, kald og jævlig eller våt!

Dagen etter: Lys våken, med en indre stemme om at IDAG ER DET NYE MULIGHETER, ALDRI SAMME SETTING ;) Og det stemmer jo, man har aldri dager som er like. Hver og en fisketur er Unik uansett fangst. Jeg har en tendens til å kunne sette pris på ting mange andre ser på som en selvfølgelighet.

Og det er jeg stolt av og glad for.

 

Syrstad: Farken ;D ;D Du skal vite det at den orange er gull den! Liker den lilla når SØ er ekstra finspist.

                              Fått like mye på orange. Ikke fortvil!

 

 

Edit: retta på skrivefeil, tror faktisk jeg har passert 250 fisk. Virker som bestander øker og øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Dagens fiske var spesielt! Været skiftet fra sol og blikk til forferdelig vind og regn.

Det ble jævlig kaldt.... Men så roet det seg ned mot kvelden.

 

Dro ut tidlig idag, til blikk og lite liv.

Kastet av områder, en annen fisker hadde akkurat vært på en av mine favoritt spotter.

Han sa det var ikke vits i å teste.

 

Men, jeg måtte bare. Første kast med spigg i enden av fortommen, fast fisk!

En blankis på 350 gram. Her var det fisk ja. 10 kast etter hadde jeg en etter. Bare så virvelen.

Men det tok ikke av!

 

Så begynte vinden å komme, og noen stygge sorte skyer.

Gikk over til synk 3 ganske kjapt og en hvit/orange jiggy.

 

Kastet av en markert marbakke. Går fra halvmetern til 4-5 meter veldig kjapt.

Stanga under armhulen og inntrekk med begge henda. BANG! Blank sjøørret på rundt 700 gram.

Han andre gav opp og jeg dro fisk... Måtte bare litt lenger ned i vanndybden.

 

Deretter hadde jeg maaaange småtasser som lugga i jiggyen, sikkert 20 ganger.

Så fort jeg bytta tilbake til spigg satt den jammen en til. Herlig herlig!

Mye smått var inne på grunt vann, bytta kjapt til jiggy igjen.

 

Fisket av en ny kant, 4 ordentlige lugg på rad. Søren ta!

Men jeg gav ikke opp, litt kjappere inntrekk og en torpedo av en fisk hugg til.

Dette er den nest største fisken jeg har fått i forhold til k-faktor. En rund gris kom opp, jeg tipper 1,2 kilo.

Brukte hvertfall 5 minutter på å få den opp, og jeg kjørte den knallhardt....

Den var desvverre litt brun, men fytti katta og jeg koste meg. For en fisk! Den satte jeg pent tilbake.

Nydelig fisk!

 

Deretter fikk jeg sei, og hadde sikkert 20 følgefisk av mindre str som gapa høyt opp for å ta jiggyen, men det klarte det ikke ;D ;D Sto og spottet alt sammen. Jævlig tøft.

 

Like før jeg gav meg endret jeg strategi, nå kastet jeg aktivt av områder.

Det virket dødt, plutselig smeller det i vannskorpa. Mengder med sild hopper frenetisk bortover vannet.

Jeg tenker: "makrellen er her".... Kaster jiggyen kjapt ut. Utrolig syn! Det sykeste stimet jeg "ever" har sett går bananas på sild. Da snakker vi stim ala makrell, og de jeg så var STORE...... Ble helt satt ut av dette. Stripet jiggyen i vannskorpa og traff den minste i en gruppe av stimet, ca 750 gram. Typisk at den minste skulle ta, men fy f hvor deilig syn dette var.... Dette observerte jeg i ca 15 sekunder og så var de vekk. Jeg er rimelig sikker på at det var mer enn 50 sjøørret i det stimet og det var noen skikkelig BAMSER der.

 

Rett etter kom makrellen etter, og da tok jeg en med den gang! Så var det over.....

Fisket av ei lurevik før jeg satt meg inn i bilen, sei på en spigg flue.

 

Idag har jeg virkelig kost meg ved havet, dette stimet ble observert 1746 nøyaktig på tid.

At sjansen for storfisk er like rundt hjørnet føler jeg på meg.

Livet med synk 1 og synk 3 har åpnet en ny "fiskeverden" for min del.

 

 

Hilsen Toggi(som har en ustabil mobil, derfor svarer jeg sjeldent)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som en kanonfin dag Toggi :D Må ha vært litt av et skue den stimen :o Den store blir nok tatt før jul skal du se ;) Ble ingen tur på meg i dag, men vet at Stig og gutta var ute :) Ifølge værmeldinga var det meldt liten til stiv kuling i formiddag (derfor holdt jeg meg hjemme), men styggværet kom ikke før på kveldinga (sånn ca for en time siden) :-\ Så jeg skulle nok blitt med alikevel :'( Men havet ligger der forhåpentligvis en annen dag også, og nye muligheter vil nok by seg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul story Toggi :)

 

Akkurat det med at det er stor fisk "i lufta" merker jeg og. Har et snitt på 1,2 på siste 4 fiskene, og føler jeg har funnet en "storfiskplass" som jeg skal vie mye oppmerksomhet i høst. Litt snodig med denne plassen er at jeg bare får fisk på grå frede.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikker på at du motiverer en haug med sø-fiskere med dine rapporter Toggi! Og når du har kommet så fryktelig godt inn i det og gleden over detaljene er så stor og konstant, så kan det knapt bli bedre. Gratulerer med nok en flott dag i saltvannet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikker på at du motiverer en haug med sø-fiskere med dine rapporter Toggi! Og når du har kommet så fryktelig godt inn i det og gleden over detaljene er så stor og konstant, så kan det knapt bli bedre. Gratulerer med nok en flott dag i saltvannet!

 

Hei

 

Takk for det JB ;) Hyggelige ord! Motiverende.

Håper du stikker innom Telemark en dag. Du får selvfølgelig fiske på steder jeg vet leverer ofte.

 

Igor: Bilde av spigg kan du se på www.fiskefluer.com

 

Det er absolutt den beste flua jeg har brukt når fisken jager yngel og småsild. Og jeg har testet MANGE ;D

(Kun basert på fiske fra Telemark)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...