Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Får bidra litt her folkens, har ikke vært aktiv fluefisker de siste 3 åra, men nå blir alt så meget bedre...

Var en tur i Skjoldafjorden i går 16:30-1930:

Svak vestavind og overskyet med litt regn i lufta, høyt vann (inngående), klart i vannet, rundt 11 grader.

Fikk 4 små sø som ble satt pent tilbake, flere av de var mer over- enn under vann.

 

Brukte oransje Fyggi, Grå Frede, Jiggy (hvit/oransje), sort Wolly Bugger og Spigg (blå/sølv/hvit).

Forsøkte Wolly Bugger etter det begynte å mørkne, men ingen ville ha denne, det var lite overflateaktivitet også.

Spigg ville de ikke ha.

2 av fiskene tok når jeg dro flua inn så fort jeg kunne, kjekk teknikk og kroker også bra som nevnt her tidligere.

 

Det var det, gleder meg til neste tur, forhåpentlighvis til helga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa upålitelig!!!!! Rævfisket ??? ??? Man fisket ikke etter fisk man kan legge i ei fyrstikkeske :rolleyes: Gjør man vel ???

Dessuten er jeg ikke en slik kaste-kaste-kaste-kaste og kaste-kaste-kaste-kaste type :P Liker å kose meg litt og når jeg er på tur

Lader opp til det ekte fiske begynner som forex myggfiske ;D ;D ;D ;D

 

Ja, jeg er enig i at størrelsen ikke var noe å skryte av, men fisk på 45 cm (ca 1 kg) skal man ikke kimse av. Da har man blitt litt for blasert ;)

 

Forøvrig så fikk jeg med meg at du ikke var av den kaste-kaste-kaste-typen, men mer av den plaske-plaske-skremme-typen. Ikke rart det ble 5-0 og utklassing... ;D

 

PS! Jeg kjenner at jeg trenger noen sånne små vennskapelige tvekamper innimellom. Etter at jeg sluttet med fotballen har livet blitt litt for stabilt. Jeg savner nedturene og oppturene, etter henholdsvis dårlige og gode prestasjoner... :rolleyes:

 

 

sixpack_karlsen og ruffen ;D Dere klarte jo selvfølgelig å lage masse (på kanten) mentale bilder i mitt hode som jeg nå sliter med :-X kan ikke dere for ettertid ta slik rævkjøringsprat på pm ;D ;D ;D ;D ;D Makrell i tomat er faktisk utrolig godt og kommer jo i en liten eske :D

 

Betenkelig at du begynner å tenke på slikt i denne settingen. Har du noe du vil dele med oss andre? :o;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa upålitelig!!!!! Rævfisket ??? ??? Man fisket ikke etter fisk man kan legge i ei fyrstikkeske :rolleyes: Gjør man vel ???

Dessuten er jeg ikke en slik kaste-kaste-kaste-kaste og kaste-kaste-kaste-kaste type :P Liker å kose meg litt og når jeg er på tur

Lader opp til det ekte fiske begynner som forex myggfiske ;D ;D ;D ;D

 

Ja, jeg er enig i at størrelsen ikke var noe å skryte av, men fisk på 45 cm (ca 1 kg) skal man ikke kimse av. Da har man blitt litt for blasert ;)

 

Forøvrig så fikk jeg med meg at du ikke var av den kaste-kaste-kaste-typen, men mer av den plaske-plaske-skremme-typen... ;D

 

 

sixpack_karlsen og ruffen ;D Dere klarte jo selvfølgelig å lage masse (på kanten) mentale bilder i mitt hode som jeg nå sliter med :-X kan ikke dere for ettertid ta slik rævkjøringsprat på pm ;D ;D ;D ;D ;D Makrell i tomat er faktisk utrolig godt og kommer jo i en liten eske :D

 

Betenkelig at du begynner å tenke på slikt i denne settingen. Har du noe du vil fortelle? :o;D ;D ;D

1 Boks vasselin ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Dagbjørn, jeg hadde ikke glemt fotoapparatet hjemme og tok faktisk noen bilder. Noen stor fotograf er jeg imidlertid ikke. Her er noen bilder av søndagens tur. Glemte å skrive at jeg også fikk uventet besøk da jeg stod og kastet på ei brygge. Denne karen ble like overrasket som meg da han plutselig dukket opp 1 meter fra meg. Han konstaterte fort at her var intet å hente og forsvant innover brygga. Tok litt tid før jeg fikk rotet frem kamera.  Ellers noen bilder av Toggi i aksjon.

Ja, gutter i vår alder har godt av frisk luft. Men vi har godt av litt fisk også...for selv følesens skyld... ;). Moro var det uansett  :D :D

 

bjorni

post-1017-13949858664345_thumb.jpg

post-1017-13949858664821_thumb.jpg

post-1017-13949858665439_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt i Stavanger og var rimelig missunnelig på dere alle :-\ da den ene planlagte turen etter den andre ble hintet om. Selv fikk jeg desverre ikke tid til å sjekke plassen som Wiliams Favourite tipset om (kanskje neste gang) :-[ men oppdaga ei lita skitten elv rett ved utstillingshallens parkeringsplass som jeg må sjekke opp i ;) Fangst på meg i helgen ble en entrecot i rødvinssaus og en halvliter som tok på 3 røde lapper ;D men da den blødde en del måtte jeg nok ta den med kniv og gaffel. Dette i meget koselige omgivelser og hyggelig selskap på Kronen Gaard Hotell :)

 

 

Hei d.syrstad jeg bor i bygda du kommer til hvis du kjører videre innover,forbi kronen gaard hotell.

Bygda er ved sjøen der er det flere gode sjøørretplasser bare gi lyd neste gang du skal til stavanger,så kan jeg gi veibeskrivelser evt. vise hvor disse plassene er.

Er også flere andre bra sø plasser,men da må du regne med å kjøre 1t. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kule bilder Bjorni ;)

 

Ute idag igjen gitt, blir aldri lei av fluefiske gitt.

Det var 10,5 grad i vannet. Å vade nå begynner å bli kaldt. Må kle meg bedre, absolutt!

Fisket var generelt dårlig, lite aktivitet og røff vind fra sør-øst. Kald i tillegg.

 

Idag måtte jeg bruke mye tid på få finne fisken, var på 5 ulike steder før jeg fant mr sjøørret.

Før det hadde jeg fått knurr og lyr med synk 3 og jiggy i hvit og orange.

 

Sted 5 leverte med synk 1 og reke. Her vaket det til og med ;D

Lilla reke og meget aggressive rykk og stopper var det som funket best idag også.

Prøvde mye rart før jeg testet den teknikken som funker best for meg når det gjelder reke-fiske.

Den største idag var på 1109 gram. Den dro så perverst at jeg brukte i overkant lang tid på den.

I det jeg fikk håvet den så datt flua av i håven. Der hadde jeg flaks gitt.

Fikk en rett etter på ca 8 hg, en akkurat over 7 hg og to på rundt halvkiloen.

 

Å oppsøke maaaange spots når fisket er tregt er jammen ikke mye oppskrytt. Livet er herlig selv om mobilen har gått åt helv.... samt plaget av litt mye sykdom nå ???

 

Da gir et godt fiske så mye igjen, og jeg har blitt utrolig glad i Runars reke i lyslilla/brun/blå.

Den er en "killer" rett og slett ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Dagbjørn, jeg hadde ikke glemt fotoapparatet hjemme og tok faktisk noen bilder. Noen stor fotograf er jeg imidlertid ikke. Her er noen bilder av søndagens tur. Glemte å skrive at jeg også fikk uventet besøk da jeg stod og kastet på ei brygge. Denne karen ble like overrasket som meg da han plutselig dukket opp 1 meter fra meg. Han konstaterte fort at her var intet å hente og forsvant innover brygga. Tok litt tid før jeg fikk rotet frem kamera.  Ellers noen bilder av Toggi i aksjon.

Ja, gutter i vår alder har godt av frisk luft. Men vi har godt av litt fisk også...for selv følesens skyld... ;). Moro var det uansett  :D :D

 

bjorni

He-he, vart du skræmt? Da'n dukka opp..., minken ;D ;D ;D ;D Der var gutten i aksjon ja ;D ;D ;D Flotte bilder Bjorni, vil gjerne ha mere av slikt ;)

Må ærlig bekrefte at det for min del også har blitt mere frisk luft en fisk, men koser meg på turene alikevel..., som også tydeligvis du gjør :D

Så ut som et nydelig sted :D

 

Hei d.syrstad jeg bor i bygda du kommer til hvis du kjører videre innover,forbi kronen gaard hotell.

Bygda er ved sjøen der er det flere gode sjøørretplasser bare gi lyd neste gang du skal til stavanger,så kan jeg gi veibeskrivelser evt. vise hvor disse plassene er.

Er også flere andre bra sø plasser,men da må du regne med å kjøre 1t. 8)

 

Det gjør jeg mere en gjerne Stiann :D Må høre litt med konemor når det gjelder kommende utstillinger i Stavangerområdet igjen ;) Blir ikke før utpå vårparten tror jeg..., men kommer nok til å gi en lyd ;) Tusen takk for info Stiann ;)

 

Toggi..., nå skal du høre på "onkel" Dabjørn og ta livet litt med ro ;)..., ingen som er tjent med en syk Toggi som ikke kan ut å fiske og være til inspirasjon til oss andre :D Får bestandig lyst til å fiske når jeg har lest dine rapporter..., og vil gjerne at du fortsetter slik :D men ikke la det gå utover helsa :-\

Bjorni..., kan ikke du lære Toggi litt fluebinding så gutten klarer å holde ræva litt i ro innimellom ;D ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAkker for gratulasjoner i forhold til min største fangst av året :D

Det var en kjapp levering...1,5 timer etter vi satt dørene innenfor porten.

Noen har skjønt det ;D Fiskesesongen er viktig, ikke ligge på klinikken å dra det ut.. :)

 

Søndagen startet kjempeflott. Jeg og Ketil rakk en liten tur søndag kl 1730- skulle prøve noen selvsurrede Grå frede..krok 10.

Vi fikk mer fisk på denne fluen enn noen annen..kanon artig. Mye lyr som jaktet brisling i viken, samt to små sjøørret hver. De jeg fikk tok "Double"...en på grå frede og en på liten rosa marabou opphenger.

 

Rakk en tur nå også, mellom besøk hos jentene mine på klinikken og pjokken i barnehagen.

Kjekke dager dette her ;D

 

Bilder i riktig hendelsesforløp, fra søndag til idag for en time siden:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanon Stig, og gratulerer så mye med den unike fangsten ;D

 

Ute idag før jobb, ble en blank SØ på grå frede. Mistet en og hadde en STOR bølge etter.

 

Dro og fisket dypt litt senere og da fikk jeg lyr og makrell av helt ok str. På orange jiggy.

Fiske før jobb er trivelig, men det er ingen bombe at jeg har problemer med å rekke i tide på jobben.

Smiske med sjefen og kjøpe kyllingfilet til han har vært "trikset" til nå :D

 

Klarer jeg å la vær og fiske? Hmmm, ser ikke sånn ut :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lige en fiskehilsen med billede fra Danmark...

 

Havde en super dag med 11 SØ - desværre kun denne over mål (mindstemål 40cm i DK)..men sjovt var det.

 

Alle fanget på en variant af Big Hole Demon - med flash i halen....

 

53cm - 1kg rent- blank & spist med stor fornøjelse af hele familien til aften  ;D ;D

 

Torben !

 

66830_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej sixpack-Karlsen

 

Køkkenvægten er nok ikke den bedste eller mest præcise ???:P

 

Den var ikke smelfed, men heller ikke mager...så den har nok vejet lidt mere.....du kan have ret der !!

 

Desværre er det langt tid siden jeg sidst fik en fisk med hjem af den størrelse, så jeg kan ikke lave en sammeligning.

 

Normalt er en fisk omkring de 60cm = 2kg her i Limfjorden.

 

Torben

 

PS må hellere fange en til sammenligning snart  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg har også lige fundet K-faktor formlen frem igen....det er rigtigt, at den skal vise 1,5kg for at få K=1

 

Hmm...jeg holdt den i hoved og hale, da jeg lagde den ned på vægten....har nok ikke været helt "neutral", da jeg "gav slip" på fisken  :D

 

Tror ikke at vægten vejer så mye forkert !!..he he..næh, må prøve at finde en bedre metode næste gang. En gryde på vægten - nulstill den og så fisken i.....

 

Torben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er jeg hjemme fra dagens tur :)

 

ble en fin tur med bt holvik og det ble fisk på begge. bt fikk 2 på 4 hekto og noen flere på rundt 2 hekto.

jeg fikk en på ca. 6 hekto, en på ca. 2 hekto og en torsk på 1kg.

 

den på 6 hekto tok en rosa reke, lillemann tok en påfuglherl greie-ting og torsken tok en svart WB.

søen var sprek som bare det og hadde flere fine hopp, til min store glede  ;D

 

torsken var rar, den tok knallghardt, men var slapp som en vedkubbe....

grunnen ble åpenbar når den kom til håven. den slukte flua så den kom ut gjennom gjelleåpningen og satt seg fast i kjøttet utenfor...

heldigvis så klarte ikke fortommen å skade gjellene så den er ute og svømmer videre for å bli stor.

 

resten av fiskene lever enda og :)

 

her er bilde av dagens største sø

[attach=1]

post-2543-13949858703976_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsna endelig litt her på Nesodden. Go - bukta, som leverer maks en gang i året :), gav endelig fangst. 3 stk SØ på 10 minutter. 1 på 0,3 , 1 på 0,5 og sistemann på 0,8. Svømmer fortsatt rundt til glede for Joma og Rune.

 

Tok på grunna ca 1630, der tanga møter sandgrunna. Hadde på ei grønn flashy lita rekegreie med brun rompe. Satt opp farta noe voldsomt, og da sa det pang. 3 ganger.

 

Moro med fisk!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lige en fiskehilsen med billede fra Danmark...

 

Havde en super dag med 11 SØ - desværre kun denne over mål (mindstemål 40cm i DK)..men sjovt var det.

 

Alle fanget på en variant af Big Hole Demon - med flash i halen....

 

53cm - 1kg rent- blank & spist med stor fornøjelse af hele familien til aften  ;D ;D

 

Torben !

 

 

Tenker den smakte nydelig :D Gratulerer med flott fisk ;)

En liten Dansk hemmelig oppskrift med hvordan du tilbereder et slikt praktmåltid Torben? :D

 

da er jeg hjemme fra dagens tur :)

 

ble en fin tur med bt holvik og det ble fisk på begge. bt fikk 2 på 4 hekto og noen flere på rundt 2 hekto.

jeg fikk en på ca. 6 hekto, en på ca. 2 hekto og en torsk på 1kg.

 

den på 6 hekto tok en rosa reke, lillemann tok en påfuglherl greie-ting og torsken tok en svart WB.

søen var sprek som bare det og hadde flere fine hopp, til min store glede  ;D

 

torsken var rar, den tok knallghardt, men var slapp som en vedkubbe....

grunnen ble åpenbar når den kom til håven. den slukte flua så den kom ut gjennom gjelleåpningen og satt seg fast i kjøttet utenfor...

heldigvis så klarte ikke fortommen å skade gjellene så den er ute og svømmer videre for å bli stor.

 

resten av fiskene lever enda og :)

 

Herlig Igor :D Deilig når ting løsner og fungerer ;D ;D ;D

 

ps. Scooter i dag da? ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ja, det var en syk dag Martin. Å fiske dypt er ikke så dumt serru ;)

Vi dro mye fisk idag ja, og hadde noen artige fighter på stanga.

 

Jiggy i orange fisket dypt er tøffe greier, vi var på SØ jakt og fikk begge sjøørret.

Så tok jeg med Martin til lyr paradis, han ble så "føkked" på stedet at vi ga blaffen i SØ fiske og

fisket lyr med beintøffe takes og feit makrell på dypere vannlag.

 

Martin dro SØ her også, og jeg kjørte rundetider med makrellen rundt flytebrygger.

Vi har nok mye til felles mannen, for jeg tror dette her er enda mer tøft i ny og ne enn å stå på grunna å lete etter sjøørreten som ikke er så plagsomt aktiv om dagen.

 

Tror jeg ryker på en smell før jobb i morgen, synk 7 er allerede gjort klar :P

 

Hilsen "totalt hekta" sjøfisker :D (blei ikke kaffepauser idag, det skjedde no hele tia jo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fart i Sjøørretten midt på dagen sier du, Toggi? Fiska på formiddagen igår i indre oslofjord og fikk 8 stk mellom kl 13 og 15. Det virket også som om det kun var da de var aktive, ihvertfall da de beit på snøret mitt ;) Store var de imidlertid ikke, mellom 200-500 og sølvblanke de fleste, en over kiloen , men den var brun. Skulle egentlig ikke fiske etter sjøørret, men Havabbor. Muligens det toget har gått for i år.. jaja.. Runars Deceiver i hvit og chartreuse funka ihvertfall. Har ikke vært særlig glad i den flua tidligere, men funker veldig fint sammen med synkeline(tydeligvis) ihvertfall.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...