Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Fiskekompis Ketil ringte oppglødd i dag morges, ville prøve den helt nære fiskeplassen hvor jeg ennå ikke har fått sjøørret, men sett slik flott fisk på 2 av 4 små turer.

Han ville først innom lokale fiskesjappen, kjøpe litt fortom og muligens ny stang....jeg møtte ham der 0945...30 minutter seinere etter å ha prøvekastet 3 stk #7 stenger på bryggen, kom han glisende ut igjen med "Green stick" Winston BIIx 10' #7 ;D ;D ;D

grattis Ketil, jeg er bare litt misunnelig, for det der er en knall stang...men det kjente du jo.

 

Vi kom til fiskeplassen, et lite håp, siden vågen var fylt med høyvann.....og så et plask......sannsynligvis en sjøaure midtveis ut i den lange tarmen.....men det ble med det ene tegnet til liv.

Vi rigget stenger, han sin 10' grønne og jeg min 9' like grønne stang.....og prøvde å spotte aktivitet...leeeenge. Til slutt måtte vi bare fiske litt....helt uten hell de 2 timene vi var der.

Jeg fikk en fin lyr, på hvit liten sak med kjetting øyne, men det var det hele....Ketil så en fin fisk svømme i en annen bukt...rett og slett dårlig med aktivitet på høylys dag ser det ut som for tiden.

 

Bilder av stolt ny eier :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en liten tur i dag (fikk mast meg til et par timer ;) ). Fikk 3 blanke og nokså feite bleger (som sørlendingene kaller dem), men ingen av dem bikket kiloen.

 

Jeg fisket i en grunn tidevannsstrøm der man kan se bunnen/fisken, og ørreten beitet selektivt på kutling. Jeg prøvde flere forskjellig fluer og fisketeknikker, men fikk dem først til å ta når jeg serverte en lysebrun kutlingimitasjon, som kom seilende dead drift light med strømmen.

 

Morsomt fiske! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en liten tur i dag (fikk mast meg til et par timer ;) ). Fikk 3 blanke og nokså feite bleger (som sørlendingene kaller dem), men ingen av dem bikket kiloen.

 

Jeg fisket i en grunn tidevannsstrøm der man kan se bunnen/fisken, og ørreten beitet selektivt på kutling. Jeg prøvde flere forskjellig fluer og fisketeknikker, men fikk dem først til å ta når jeg serverte en lysebrun kutlingimitasjon, som kom seilende dead drift light med strømmen.

 

Morsomt fiske! :)

 

Høres ut som morsomt de lux.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sixpack: Hva er dead drift light?

 

Dead drift slik at strøm og bølger i stor grad styrer fluas bevegelser, men med stram line og kontakt med flua, og eventuelt små rykk i snøret i ny og ne... :)

 

Høres ut som morsomt de lux.... :D

 

Definitivt noe av det morsomste vi kan gjøre, med den stanga i hånda, her på sørlandet om dagen... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å spør den mannen om noe >:( Han blir så ufattelig selvgod og helt umulig å ha med å gjøre. ;)

 

Slutt med den sutringen din, brenn de nye speedo-tøflene du fikk av dama til jul, og kom deg ut på sjøørret-tur!!!  >:(;D

 

 

veit ;D eplekjekken sixpack  ;D

 

Dæven! Har 2-meter-tull-og-tøys fått seg en alliert?!?? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å spør den mannen om noe >:( Han blir så ufattelig selvgod og helt umulig å ha med å gjøre. ;)

 

Slutt med den sutringen din, brenn de nye speedo-tøflene du fikk av dama til jul, og kom deg ut på sjøørret-tur!!!  >:(;D

 

 

veit ;D eplekjekken sixpack  ;D

 

Dæven! Har 2-meter-tull-og-tøys fått seg en alliert?!?? :rolleyes:

 

klart det :D 193 allierte centimetere! slutt å himle med øya!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, kjekt å lese at du Stig og Ketil hadde en fin tur idag, med noen supre stenger. Skulle gjerne hatt en av dem selv.

De Winston stengene som jeg har er jeg meget godt fornøyd med. Kanskje det blir en #7 også, hvem vet?

Men, Stig når dere var der dere var, så var "luringen" der han var. ;D Og du vet kanskje hvor, blåste gøyalt mye og da er det bare  å kjøre "static line" (ref. Sixpack).

Resultat på 1 time = 1 heller slank, men blank fisk.

Luringen = Big Brother

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, kjekt å lese at du Stig og Ketil hadde en fin tur idag, med noen supre stenger. Skulle gjerne hatt en av dem selv.

De Winston stengene som jeg har er jeg meget godt fornøyd med. Kanskje det blir en #7 også, hvem vet?

Men, Stig når dere var der dere var, så var "luringen" der han var. ;D Og du vet kanskje hvor, blåste gøyalt mye og da er det bare  å kjøre "washing line" (ref. Sixpack).

Resultat på 1 time = 1 heller slank, men blank fisk.

Luringen = Big Brother

 

 

 

Viss det er der eg trur, so låg det i tanken og reise ut der i måro ;D ;D Viss ikkje vakttelf tar livet av drømmen då >:( >:( Ser nesten ut som at den gjør det i dag >:( >:( :'( :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og kastet litt idag, som siste desperate forsøk på å få SØ over kiloen, som var målet for 2008.

Måtte dessverre bare innse at jeg satte meg for høye krav på nyttårsforsettet. Fikk i land en blank på 400 g, ellers en ganske stor en som satt på en stund før den glapp. Fisken var kun interessert i rosa og orange reke. Fisket i ei bukt som var dekket med is, kastet inn til iskanten, der skjedde det meste av aktiviteten.

Vurderer å ta turen i helgen til telemark, for å se om jeg ikke klarer å bikke kilosgrensa der. Skjer for lite her på sørlandet, vel hvertfall for meg. Sixpack og co klarer vel å finne de store her, men ikke denne karen!! >:(

 

Godt nytt år alle sammen, måtte det kommende året være et bra fluefiskeår for dere alle.

Håper dere perser på SØ i 2009 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilosørreten kommer garantert i løpet av 2009 hvis du står på, Pablo :) Litt av spenningen er jo også å utforske nye plasser ;)

 

Hvis du sliter med å få kilosfisk på Sørlandet, så foreslår jeg at du setter deg ned med http://www.norgeibilder.no og leiter etter grunne bukter og trange sund.

 

Hvis du deretter tar deg noen turer i mai/juni (etter at mørket har senket seg), så er det bare et tidsspørsmål før du bikker 2 kilos grensa 8)

 

Det kan jeg nesten garantere deg... ;)

 

Godt nyttår!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp,  Jonny øyen er ikke så stor. :)

Fiske 1. nyttårsdag er i hvertfall blitt en tradisjon for oss 3 brødre. Så du skal ikke se bort fra at du treffer oss et eller annet sted hvor det er en relativt god sjanse for å få både torsk og andre svømmende arter. ;D

 

Høyres bra ut ;D 3 av oss tenkte og reisa ut relativt tideligt, men sia da ikkje begynne og flø før 11 i måro so blir da nåk ikkje før det :D No vil eg berre ønska alle som leser her inne, Eit Godt Nytt Fiskeår og skitt fiske til alle sammen ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Idag ble det årets siste tur på undertegnende. Idag var jeg ikke i tvil.

Oppsøke strøm og ikke is som har irritetert meg grønn i det siste.

Til og med Bambleland er full av is.

 

Idag var det rimelig kaldt når jeg kom, -8 grader. Galskap vil sikkert noen si ;D

Men jeg kledde meg opp i full "GRU", akkurat som jeg gjorde i militæret i Trondheim.

Bare dette var hakket verre, hadde på meg 5 gensere. Og sant skal sies, jeg frøys ikke idag selv etter sola gikk ned.

 

Forhold var nordadrag hele dagen, i mørten dreide vinden direkte fra vest.

Det var nydelig sol, den varmet godt. Vannet var helt klart og generelt lavt som det har vært i lang tid.

Vanntempen målt på halvmetern var stusselige 1,5 grad.

 

Men jeg har alltid trua, og området er dekket med leopard og strømkanter, heftige sådan!

 

Fisket av et lass med områder som vanlig, brukte streamline og 40+ synk 7.

Ikke et snev av aktivitet, bare en nysgjerrig sel som "virret" rundt.

 

Sola kom endelig opp på en av mine bedre spotter og en solid strømkant kom inn.

Jeg fikk plutselig trua, jeg satt på en grå frede jeg har fått av Rune "bossen" på siden her.

Den hadde jeg kjempetrua på.

 

Kastet av hele strømmen, ikke veldig dypt her.... På mitt 9 kast så satt en vakker blank sak kontant.

Endelig sitter`n ordentlig, har mistet flere i den senere tid. Hatt litt motgang rett og slett.

Men denne hadde slukt flua mi, tok kjapt bilde og satt den pent tilbake.

 

Så skjedde det lite, brukte flere timer på å fiske av nye områder.

Det var først når jeg kom tilbake til en annen god spot jeg fikk uttelling.

Ikke store "karen" dette, men sjøørret er sjøørret i min verden.

 

Så gikk sola ned, skumringen leverte ikke. Hørte et mega vak, og det var alt!

Vurderte liksom hjem kjapt!

 

Men måtte jo prøve favoritt fisket mitt, fiske høyt med sort wolly.(takker bjorni for fantastiske wollybuggere) du er råå ;) Satt det på, fisket konsentrert av steder jeg vet pleier å levere. Ikke noe annet, bare fiske på opplagte spots. Kastet ut i strømmen, flua tok den klassiske våtfluesvingen og da sa det BANG!!!

Der og da veldig overraskende, fikk aldri gjort tilslag. Dette virket som solide saker.

Ble litt gira av dette.

 

Et kvarter etter hadde jeg 3 lugg på 4 kast. Og den ene gangen var fisken på 4 ganger mens jeg dro inn.

Da hadde jeg lagt inn solide stopper og variert inntrekk veldig ofte.

Med vanlig roooolige drag skjedde nada, men så fort jeg brukte fantasien litt så viste det seg at det stod noen fisk der. Men ingen satt-kjipern det.

Så kom det is i stangringer på hvert kast og fisket dabbet av i takt med direkte vestavind.

 

Dagen kune vel ikke endt bedre, årets siste.

God nyttår, håper alle får et knallbra SØ fiske også i 2009 sesongen :)

post-1259-13949860648166_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange steder å få kilos+ på sørlandet, men du må på en måte satse på riktige steder. De gangene jeg har fisket i Telemark fikk jeg inntrykk av at snittet var endel over det her i Mandal.

 

I telemark hadde jeg første turen etter en på 1,5 og en på 2,5.........Dama fikk også en på 1,2 på sitt første forsøk. Bra plasser der syntes jeg.

 

Men snart har jeg landet en over to!!!!!!

 

Fått mange sjøørreter i 2008, siste dager har derimot vært preget av mest kjøring og mindre fisking. To siste sjøørreter har begge vært på ca 1,5..

 

Godt nytt år fluefiskere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår til deg også marbakken ;)

 

Litt interessant det du skriver her, jeg har inntrykk av at snittet her daler og bestandene av sjøørret fyker i været.

 

Han som fant nisa i eidangerfjorden for få dager siden sa at fjorden var tom for fisk.(stod i lokalavisa). Største vaset jeg til dags dato har lest. Fjordene er fulle av fisk, man må bare lete litt.

Jeg er skeptisk til snittet som virkelig er på vei ned.

 

Derfor var det nesten en sjokk uke når jeg tok 3 BAMSER på ei uke, det er svært sjeldent med stor sjøørret her jeg bor. Å få mye sjøørret kan man oppleve til stadighet hvis man er mye ute eller treffer skikkelig. Men tviler på at snittet er så mye høyere. Sixpack snakker jo stadig om et ok snitt i Kristiansands området. Er det så stor forskjell fra Kristiansand til Mandal?

 

Før jeg fikk de store hadde min største SØ på tre mnd vært 1,4 kilo :rolleyes: (og jeg fisker myyyye)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...