Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

Dersom man skal søke etter steinbiten er det lurt å finne seg en molo som steinen bare er rulla uti vannet, dette er perfekte steinbitbiotoper....har selv en slik stygg faen på 4 kilo,,,,,dreiv å plundra med den i flere dager, den var etter streameren flere ganger,,,,,brukte en streamer med spælsau hår til ving. Dette er hår som logrer flott og burde brukes mere.......var småfrustrert for den svømte helt inntil flua mange ganger.....Trikset for å få den til å ta var å mose et blåskjell og gni flua i guffa....ja tok den uten å nøle....på første kastet.

 

[attachimg=1]

 

Gi meg noen farrger som er ønskelig så kan jeg farge....maks 6 farger

post-0-13949861884378_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinbit på flue kunne vært moro  :D :D. Er det noen her som vet at det er mulig? 26 meters dyp er jo et fluesnøre fisket loddrett  :rolleyes: ::). Vel det kan vel gå an, men kråkebolle imitasjon som fungerer i enden på en flueline...., hmmm, det er en utfordring det nesten må en trønder til for å løse.  :rolleyes: ::). fikk du med deg dette Igor  ;D ;D.

 

bjorni

Tror det er mulig. På grunne områder har jeg observert steinbitt rett foran stangtuppen, liggende å gnage å blåskjell, like før det blir bekmørkt. Det har vært under sjøørretfiske i begynnelsen av mai. På en tur tråkket jeg i nærheten av fire steibitter! Ja, jeg ble faktisk rimelig nervøs - hva skjer hvis jeg tråkker på en slik? det er jo sjeldent med vernetupp i vadesko!

Prøvde å fiske på en av steinbittene jeg hadd rett foran stangtuppen - ikke tegn til å gidde å prøve å ta den store børstemark-imitasjonen jeg brukte, så jeg gjorde et "dirty-trix" ved å huke steinbitten i ryggen - da ble det liv. Makan til taubåt - det gikk bare rett utover uten noe rykk og napp - bare enorme krefter! Til slutt valgte jeg å holde igjen snøret med nevene. Ville ikke miste mitt fluesnøre. Da røk 0.25mm fortommen heldigvis! Antatt vekt på "taubåten" var 4-5kg.

Som sagt, jeg huket steinbitten, så jeg fikk jo ikke den til å ta - selvfølgelig kunne en jo knust noen blåskjell å festet det til fluekroken - men, det kan en vel neppe kalle fluefiske...

Så, nå til våren - prøv i grunne viker, full av blåskjell, ute i havgapet. Jeg vil ikke anbefale dere å "se opp for farer", se heller ned foran der du vader ;-)

 

Bildetekst: langt ute i mot havgapet har jeg sett steinbitt på grunna - gjerne like før det blir mørkt i begynnelsen av mai.

post-2389-13949861885524_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinbit på flue kunne vært moro  :D :D. Er det noen her som vet at det er mulig? 26 meters dyp er jo et fluesnøre fisket loddrett  :rolleyes: ::). Vel det kan vel gå an, men kråkebolle imitasjon som fungerer i enden på en flueline...., hmmm, det er en utfordring det nesten må en trønder til for å løse.  :rolleyes: ::). fikk du med deg dette Igor  ;D ;D.

 

bjorni

 

jepp, kan bli litt vrient å få noe slikt å synke. heldigvis liker den fisk og ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinbit på flue kunne vært moro  :D :D. Er det noen her som vet at det er mulig? 26 meters dyp er jo et fluesnøre fisket loddrett  :rolleyes: ::). Vel det kan vel gå an, men kråkebolle imitasjon som fungerer i enden på en flueline...., hmmm, det er en utfordring det nesten må en trønder til for å løse.  :rolleyes: ::). fikk du med deg dette Igor  ;D ;D.

 

bjorni

 

jepp, kan bli litt vrient å få noe slikt å synke. heldigvis liker den fisk og ;D

 

  HEHEHE, der trøndermafian gir opp setter Østlandsbanden inn støtet ;D ;D ;D

 

  og denne skulle synke helt fint, har ca 7 gram med blytråd som sentrum i flua ;)

 

orange ice dub + myk klipt ned cog de leon hackle ;)

 

edit: kråkebolle -->  http://www.norsknettskole.no/studentar/IT20h01raau/public_html/Kraakebolle.htm

post-2768-13949861925532_thumb.jpg

post-2768-13949861926127_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

lys myk chartreuse grønn

lys myk shrimp pink

lys myk blå/olive

hot orange

hvit

 

rett og slett, dette er farger jeg liker - så kan man blade i litt flash selv  :)

 

Enig i fargevalget. Ta med svart og vi har 6 farger  ;D.

 

Jeg har brukt spælsau  mye i laks og sfjøørretfluene mine før i tida....det sank godt.......når det var vått.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En historie om steinbitt: En kamerat fisket i en flott bukt i Kragerø skjærgården. Etter å ha mistet en fin SØ på over 1 kg (i hvert fall:)) ble han så lei seg/deprimert/slått ut av eksistensiell angst at han måtte sette seg ned blant steiner, tang og blåskjell. Rumpa rett ned i vannet. Satt der og deppa. Etter en stund (han kommer seg nå fordi han vet at øl, brennevin og lammesteik venter) ser han en skygge komme mot ham. Så sklir en steinbitt på + 5 kg opp på steinen ved siden av ham. Med hodet over vannet. De kikker på hverandre et sekund. Kanskje litt mindre. I forbannelsen over det mistede sølvet tar han sin stang i klasse 5, ca 250 samlede gram, og dunker beistet i hodet. Han er besatt. Dunker, dunker. Steinbitten ser på kameraten min. Lurer på jva i all verden han driver med. Steinbitten sklir seg sakte tilbake ut i bukta. Ikke trygt på land. Med en illsint klasse 5 stang etter seg. Kameraten min må gi seg. Klarer ikke å følge ut i det kalde vannet. Blir fort dypt også. Tenker på hva faen driver jeg med.

 

Når han kommer tilbake til huset virker det som han er i balanse. Kampen med steinbitten har utjevnet tapet av den uerstattelige dronningen. Han er glad og lykkelig. Litt flau over sitt overgrep, men lykkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her kommer østlandsbanden seilende inn fra sidelinjen med spennstige forslag. Hva skjedde med deg da Igor? Ble det for mye feit trønder kake med bart i dag, eller for mange lys å blåse ut?  ;D ;D. Bra forslag Baetis Rhodani, den kråkebolla der må vel fungere  :D :D.

Kan du ikke lage en liten 6 retters av Spelsau ull med fargene nevnt her da Staffan. Det vil bli prøvd i Grenlansfjordene og tilbakemelding vil bli gitt her.

 

bjorni

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan jeg melde at jeg ganske snart har ca 1 kilo hundehår av typen portugisisk vannhund. Nå skal bikkja klippes. Ser ut som en uteligger. Brunt.  Bør vaskes. Passer til streamers, tubefluer osv. Ca 7 cm. Selges per hekto ;) Allergivennlig.

 

Noen som kan gi råd på hvordan klargjøre hundehår til fluebinding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker noen karer som tok et par steinbitt på pilk litt lenger ut i samme bukta når jeg var ti/tolv år. De gikk rett til katten/bikkja sa de, for det var ikke matfisk akkurat. Det var kun torsk der i gården. Smartguys:)

 

Bukta huser også piggvar, tunge +++++.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan jeg melde at jeg ganske snart har ca 1 kilo hundehår av typen portugisisk vannhund. Nå skal bikkja klippes. Ser ut som en uteligger. Brunt.  Bør vaskes. Passer til streamers, tubefluer osv. Ca 7 cm. Selges per hekto ;) Allergivennlig.

 

Noen som kan gi råd på hvordan klargjøre hundehår til fluebinding?

 

  det kan vel raymond svare på, jeg fikk en smaksprøve av hans 'kattedubbing' for en stund siden, fortreffelige greier ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når dere nevner steinbitt så har jeg et møte med den jeg også var å fisket sø på et sted med blåskjell,sand og stein.

hadde akkurat hatt en fin sø etter så blir jo litt ivrig da,så skulle hive et kort kast for å se om den ville ta da,da har jeg sklir jeg på tang tror jeg men nei der ligger det en stor steinbitt.fy f... å jeg skvatt til da. tok meg 2 min på land da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker noen karer som tok et par steinbitt på pilk litt lenger ut i samme bukta når jeg var ti/tolv år. De gikk rett til katten/bikkja sa de, for det var ikke matfisk akkurat. Det var kun torsk der i gården. Smartguys:)

 

Bukta huser også piggvar, tunge +++++.

 

mulig det kanskje var blåsteinbit, som ikke egner seg som mat ??? flekksteinbit, og gråsteinbit er gode grillobjekter  ;D

 

Edit: blåsteinbit tilhører slimfisk familien  :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ute i tett snødrev idag, planen var frier. Men et sporadisk blikk til venstre over brua bidro til at jeg oppdaga hot spot uten is.

 

Det var overskyet, men lyst. Helt blikk, og ekstremt lavt vann.

Jaggu hadde jeg glemt Igor rekene jeg fikk av bjorni igår. Det var kjipt!!

 

Kastet blant isflak med hvit flue.no reka. Lot den synke litt også dra inn meget tregt.

På 3 kast hadde jeg to lugg, den ene gangen så jeg større ringer i havet etter lugg.

Dette var sjøørret, så kom mer snø og is. Den lille tida jeg fikk ved en god spot leverte tross ingen på land.

 

Så, på de opplagte hot spottene er det bra, endelig fikk jeg 10 min på en av dem. Og der stod det fisk ja, smilet var tilbake!! Og jeg ga blaffen i null og niks napp etter det på steder som så og si aldri leverer. Selv om biotopen er helt rå!

 

Det vil si at å oppdage mest mulig hot spots er alfa og omega for et godt SØ fiske.

Bare vent til den pokkers isen går ;)

 

Dro heller på date, og der ble det napp ganske kjapt ;)

To napp og date med ei søt berte er ikke alle forunt på en søndag.

Jeg liker den hvite reka til Nicco, fin til å imitere småfisk også. Den anbefales!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...