Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei

 

Red tag funker JB, man må ha bare TRUA og treffe. Og med litt vamere vanntemp så smeller det enkelt og greit :P

 

Ute idag i vakre Bamble, krystallklart vann og til tider blikk. Sola varmet opp det ellers kjølige været.

For det var ikke stort varmt. Og når både nordadraget og sørøstavinden slo til så ble det nesten litt plagsomt kaldt.

 

Møtte på Micke, han meldte om litt kilent fiske. Altså null vak-vi er jo vant til å se vak på hver tur.

Men vaker det ikke her så skjer det ditto svært lite.

 

Litt komisk var det når vi fisket av blindt på hot spot og jeg traff med rosa reke. Dro ut Streamline klump og kastet ca 12 meter. I det jeg skulle strekke skytelina så kjenner jeg motstand. Noen ganger er det virkelig meninga man skal ha flaks. Strammet opp og en vakker blankis kom inn, den ble målt til 43 cm med fin k-faktor.

 

Micke satt på motsatt bredd og hadde som meg selv trua..

Ikke lenge etter har jeg et stim med sjøørret etter, et par av dem var virkelig fine. En av de små satt tilslutt. Dette så jeg visuelt, og noen rykninger med stangtupp og pause var det som skulle til akkurat i denne settinga. Mindre enn forrige og ble sluppet pent tilbake.

 

En kald vind kom og vi tulset videre til sted 2. Et utrolig vakkert sted, jeg så typisk børstisvak og hadde 2 lugg på inntrekk med snella i det vi skulle dra videre. Det har skjedd noen ganger før ;D

Så videre til børstemark grunner jeg knapt har sett maken til før  :o

Her hadde Micke en fin bølge etter med flyt og sort wollybugger. Fin strøm kom inn, men det virket dødt og vi dro videre til sted 3.

 

Vi kom vel nesten til vak, og jeg fortalte Micke at jeg så vak ved en fjellkant.

Han la ut sort wolly perfekt der den vaket og på 4 kast satt den-glapp helt inne. Men settinga var konge! Ikke så stor, men heller ikke den minste(virket det som)

Så ble det dødt og dødt, vi så sporadiske vak.

 

Micke dro videre og jeg ble igjen til ca 0145 i natt :P (begynte ca 1400)

Ca 20 minutter etter Micke dro så begynner det å vake mer, mye sipvak. Så ett vak av mer plaske art, har i denne perioden to lugg på sort wolly. De føltes "halvhjerta" ut, og når jeg i etterkant så ca 9 sipvak så bytta jeg til flyt og orange Lasse 18 loppe.

 

Ca et kvarter etter kaster jeg mot strømmen-Vrient! Man må sette opp tempo på flua for å ha kontakt med lina. Og jeg gjorde det. det hugg til ganske kjapt. Torsk-sprek som bare det. Liten!

23 kast etter smeller det på nytt, SØ på 4 hg. De vanlige man får her.

 

Etter det så jeg ca 10 vak laaaangt ut. Så kom vinden og jeg tulset hjem.

Fisket var midt på treet idag, vi kjente begge fisk. Men både Micke og meg selv går bare og venter på at det skal skje noe for alvor. Men kan ikke klage "læll", ble tross alt noen fisk :)

 

Takk for turen Micke, og for guding av nytt SØ paradis :P Og to suverene børstemarker!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker dere red tag tørt eller lager dere en loppe som synker i red tag utgave ?

 

Hei

 

De fleste som fisker loppe bruker lopper ala de som ligger i sjøørret tråden, på flue.no og liknende.

Det er Stig som har dratt sin livlige ferkvannsfilosofi inn i sjøfiske. Og det er ikke dumt gitt ;)

Jeg har brukt hareøre nymfe med suksess flere ganger, kastet i vak og handtwistet gjerne på blikk forhold.

Mange tar sjøørret på en march brown, så det er bare å prøve ut klassiske mønstre.

 

bjorni: Jeg har fått 7 timer på øyet nesten, våknet opp i det fine være og tenkte tanken SJØØRRETFISKE ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk meg årets første tur på lørdag... Grensetraktene Telemark/Vestfold... Godplassen gav 2 flotte SØ på land 1,22 og 0,8 hg, blanke og FULLE av Børstemark... Dog små rekefluer fisket dypt og sakte som gav utslag... Mistet 2 og hadde en 3-4 hogg... Fisket bare i 2-3 timer på formiddagen.. Godt å være i gang...  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk meg årets første tur på lørdag... Grensetraktene Telemark/Vestfold... Godplassen gav 2 flotte SØ på land 1,22 og 0,8 hg, blanke og FULLE av Børstemark... Dog små rekefluer fisket dypt og sakte som gav utslag... Mistet 2 og hadde en 3-4 hogg... Fisket bare i 2-3 timer på formiddagen.. Godt å være i gang...  :D

 

Takk for fin og informativ rapport ;)

Da har jeg lært litt mer idag!!!

Drar ut selv idag, gleder meg allerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallois sjø-ørret fiskere.. Kansje litt OT, men hører alikevel.

 

Har fler enn meg opplevet at når vi fisker sø i sjøen, og vannet er kaldt... Så verker det i finger-leddene etter en lang dag med fiske? Jeg merker det kun i "inntrekks handa" og ikke den jeg holder stangen med. For min del skjer dette kunne på SØ fiske, aldri hatt problemet på sommeren under ørretfiske.

 

Om flere enn jeg plages med dette og evt har en måte å unngå det på, taes råd/tips imot med stor takk!

 

--

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallois sjø-ørret fiskere.. Kansje litt OT, men hører alikevel.

 

Har fler enn meg opplevet at når vi fisker sø i sjøen, og vannet er kaldt... Så verker det i finger-leddene etter en lang dag med fiske? Jeg merker det kun i "inntrekks handa" og ikke den jeg holder stangen med. For min del skjer dette kunne på SØ fiske, aldri hatt problemet på sommeren under ørretfiske.

 

Om flere enn jeg plages med dette og evt har en måte å unngå det på, taes råd/tips imot med stor takk!

 

--

Marius

har også stor problemer med dette, men er ikke så veldig glad i bruk av hansker når jeg fisker, syntes rett og slett jeg mister litt av feelinga på fiske da.

da får det heller bli som jeg gjør, mange men korte turer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en tur til Bornholm nå, og da blir det neppe korte fiskeøkter for å si det sånn... Mulig jeg får PRØVE å dra på en handske, men er skeptisk... Jeg er ikke kaldt på henda når jeg fiske (egen følelse), men dere mener altså at det er det kalde vannet som gjør dette.. Logisk nok iforhold til at jeg ikke sliter med det samme under ørretfiske.

 

Tips til handsker noen da ? Kommer til å bli pyton, men veit at det kommer også til å gjøre sykt vondt på 4 dagen med fiske, om jeg prøver å blåse i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å fiske uten hansker er bare sunt! etterhvert blir man imun mot kulda.. bare spørr toggi og div andre ;)

 

Det der kan folk som ikke får vondt si... Mitt tips er at om jeg ignorerer det, så blir det ikke bedre for å si det sånn....

 

Prøv Staffan trikset med tynne ullhansker (gjerne damehansker kjøpt på hvilken som helst H&M)

Husk store nok vaskehansker utenpå...supert grep

 

Virker veldig "klumpete".. Men for all del, fungerer det og man ikke får vondt i fingra er det lett verdt det! Er kun venstre jeg får vondt i, siden det er denne jeg bruker til inntrekk og dobbelt trekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å fiske uten hansker er bare sunt! etterhvert blir man imun mot kulda.. bare spørr toggi og div andre ;)

 

Det der kan folk som ikke får vondt si... Mitt tips er at om jeg ignorerer det, så blir det ikke bedre for å si det sånn....

 

Prøv Staffan trikset med tynne ullhansker (gjerne damehansker kjøpt på hvilken som helst H&M)

Husk store nok vaskehansker utenpå...supert grep

 

Virker veldig "klumpete".. Men for all del, fungerer det og man ikke får vondt i fingra er det lett verdt det! Er kun venstre jeg får vondt i, siden det er denne jeg bruker til inntrekk og dobbelt trekk...

 

det funker ganske bra med staffan metoden, men nå nærmer det seg varmere tider så slikt blir overflødig heldigvis

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ute idag på vakre bamblekysten, vind ødela hele stedet og moroa. Ekstremt lavt vann og meget kald vind. Så børstemark ligge i mudderbunnen. Virket nesten sjokkerte over det kalde vannet. De var små og lysebrune med en  nyanse av rød kropp.

 

Dro kjapt til sted 2. Her så jeg ikke mye, men når det ble mer blikk så vaket det ca 250 ganger. Kun sipvak, prøvde 14 ulike lopper og 20 ulike inntrekksteknikker. Etter det valig reke, streamere. Null og nada. Lett å si at SØ fiske er lett da eller? :P Joda, på 94 av 100 turer "virker" det lett.

 

Jeg tror at fisken, torsk/SØ hadde nok av enkle bytter i strømmen. Og selv om jeg traff fisken 32 ganger i hue så ville den ikke ta. Prøvde ulike snører. Neida

I mørten så brukte jeg Lasse loppe i sort og hadde to på det, wolly ville den ikke ha. Men Lasse loppe dead drift med små rykk var neeesten tingen ;D Da hadde den antagelig mindre å velge mellom eller no.

Det er lett å bli motløs når man opplever noe slikt, men jeg tenkte at i mørket villle det smelle til-og det gjorde det. Det vante wollyen som er så suveren var av null interesse. Det handler vel om både modus og instinkt. Til neste gang skal jeg ha med hoover line og enda tynnere fortom og mulig en ny bjorni "killer". Den elegante loppa til Stig funket ikke den heller. Men det var mulignes ikke flua. Tipper alle mine lopper ble for like "ekte varer".

 

 

Jge dro videre til sted 3, i -4 grader. Hurra hurra Så ikke ett vak. Kastet av områder med sort wolly og costal lina. Kjente null. Men endret taktikk. Dro opp farta og satt inn stopper, da smalt det 4 ganger. Da fikk jeg tre torsk og en blankis. På blikke forhold, da hadde sted 2 blåst avgårde.

 

Veldig komisk å kjøre 5 minutter med bil og treffe på fisk som er i et helt annet modus, alt avhengig av tilgang til føde og instinkt tror jeg.

 

bjorni er satt på saken ang attraktor lopper, har du rosa bjorni så ta med det. Tror jaggu jeg skal høre på Sixpack engang. Hender han en sjelden gang har rett ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

 

Tipper alle mine lopper ble for like "ekte varer".

 

 

Interressant å lese rapportene dine Toggi, føler meg nesten på fisking. Jeg har bare erfaring med sjøørret i elv og brakkvann, men en ørret er en ørret, og jeg benytter dette prisippet aktivt på brunørreten jo mer insekt det er, setter på noe som har fellestrekk, men skiller seg ut, gjerne litt større og kraftigere, litt skjev og rar kanskje, har hatt suksess med dette. Noen ganger. Universalløsningen - den fins som kjent ikke. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med tipS :) Kom gjerne med mer folkens, er det en som gidder å bruke dager på å finne ut av dette så er det meg. Jeg synes slike sære fisker er fascinerende og det motiverer meg bare mer og mer til å treffe som jeg gjorde ifjor. Det har gått bra til nå, tatt på loppe på hver tur. Men idag var det så vrient at den som hadde klart å løse dette skulle fått en diplom av meg i posten.

 

Er sikker på at flere hoder tenker bedre enn ett :rolleyes:

Setter pris på tips så kan jeg være prøvekanin i de nærmeste dager unntatt i morgen.

 

Skal hvertfall innom stedet 3-4 ganger i løpet av et par uker. Vært i loppemodus der i ca 2 uker nå.

 

bjorni fant ei attraktor loppe ifjor som redda flere turer, merkelig nok var det den som skilte seg ut på flere turer og på flere ulike steder. Prøvde den idag, men er ikke 100% sikker på at det var akkurat den ???

 

Den er rød, grønn og har en form for flash. Giftigste loppa jeg brukte ifjor, den knuste alt. Til nå har Lasse loppa i orange funket best. Men fått så mye nytt så alt skal testes. Dette fisket blir bare bedre og bedre :P Koser meg nesten mer på turer hvor det virker sjokkvanskelig. jeg begynner å blir "rar" ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i frieren tidligere idag, fiska jamt over 5 timer, lite aktivitet. Skal ut igjen til fredag eller lørdag, noen som har noen tips til meg angående plasser i friern????

 

Dette virker forresten som et supert forum, kjempemye nyttig info, veldig bra folkens :D

 

Var akkurat ute i fjorden for å kikke litt rundt, masse supe vak i grunn ,men ikke noen fiskestang med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmm, noen som har erfaring med flymfer i sjøen?

 

bjorni

 

Noe som ligger i vannfilmen bjorni ;) (rett under til 5 cm under) Litt tipping.

Dette minnet meg litt om tørrfluelandet filmen og mengder med vespertina.

Jeg satt på kne som jeg alltid gjør og foran meg sto sikkert 100 SØ og vaket :o

 

Man blir litt gira da for å si det slik, di var i tillegg meget sky. Men jeg nærmest lå og kastet.

I morgen kan de "vanlige" loppene fungere igjen.

 

Ifjor subbet jeg bunnen med glassline under noe av det samme fisket og tok noen. Men ikke mange.

 

Hva med flyt og ulike superpupper? Ha ha, dette skal vi komme til bunns i ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...