Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Et av sjøørretfiskets vktigste moment er å være mye ute og drite i hva andre sier om at det er for kaldt, feil vind, vannstand osv.... det har vel du erfart de siste par årene Toggi!  I dag morges burde en vært ute ved 5-tida i snøværet - har faktisk hatt kanonfiske under slike forhold i Frier på seinvinteren / våren før, men nå sitter jeg på PC-en og fyrer i peisen i steden - dårlig tegn, kanskje jeg begynner å bli gammel og grå....

 

Terje C

 

Jeg har vel blitt såpass gammel jeg også at været betyr noe for trivselen. Det gjelder også når jeg fisker. Litt vind og noen regnbyger holder jeg fint ut, men å stå ute i snøstorm tidlig på morgenen... nei ikke tale om. Det er gøy å få fisk på flue, men så gøy er det jammen ikke.

 

Plutselig føler jeg meg ikke så gammel lengre  :) :). Det er tydeligvis yngre folk som er eldre enn meg  ;D ;D ;D.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bjorni.

For å si det slik så kansje en trenger å bli gammel nok til å være ung nok for å skjønne??

 

Snøvær ja....en artig opplevelse i innløpsbekken til Gorningen fra Hauksjø i Siljan i gamle dager glemmes ikke, en seinhøstes tur med fluestanga.  Snøen kom dalende i passe fnugg og fisken vaket som besatt etter snøfnuggene??? som landet i bekken.  Joda snøvær for all del, men NÅ håper jeg snøfreseren kan settes vekk!!!  Får jo ikke tid til å binde engang jo..

 

Og pølsegrilling på Bamlekysten med oppdatering i sjøørretfiske av Toggi, samt hår-fjær filosofering med bjorni hadde vært flott mens sola varmer helt inn i skyggesiden av tilværelsen.

 

Stå på gutter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykdom herjer i huset, igår lå jeg rett ut med spy og f...skap :(

Idag var den delen bedre, men husmor ble dårlig inatt, slik at jeg måtte ta vesle jenten på kjøre/sove/fiske tur :D

En kompis varslet at han skulle prøve en liten våg  med lite elve/bekke utløp....jeg skyndet meg avgårde etter ham....intet spor av fisk den første timen han var aleine der...fikk en skrikende unge ut av bilsetet, lagt godt ned i vogn, bysset i søvn...så var det endelig klart for min kvalitetstid...

Parkerte vogna på steinbrygga like ved, fant et ok sted å stå...visste jeg bare kunne være liten stund...maks 30 min kanskje før skriking atter ble min bane.

Litt stressende dette, men bedre enn ingenting.

 

Så vaket det fisk nesten innenfor kastehold....jeg ventet i spenning: kom den nærmere?

Jippy, det gjorde den....Red Tag loppa hadde heldigvis allerede blitt knytt på....på 3 kast i retning av hvor jeg sist trodde jeg hade sett den..noen lange rolige drag..der satt den :D

 

Ikke stor, men likefullt en deilig opplevelse for meg :) og desto surere for fiskekompanjong for dagen...som i rein irritasjon plutselig begynte å sette seg fast i ting som egentlig aldri har vært der...rart det der med "innbytterpuls" ;D

 

Han skiftet også til en tangloppe i oliven...hadde fisk etter 3 ganger, men de tok ikke flua hans..

dårlig gjort..he-he.

 

Det var i grunnen det jeg rakk...og sorry for ikke å komme med nye spennende bilder....same old storry ;)

 

Føler meg nesten som "sekspakningen".....kaster bare på fisk jeg ser..ho-ho...

Noen steder funker det bare, og det er jo vel og bra. Enklest slik :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne der ikke være en marinebiolog som forbarmer seg over oss og sette et navn, bilde etc. av noen av disse aktuelle kryp som bliver bespist av disse svømmende prikkende vesner?

 

Har du forøvrig et bilde av flua di i tørr tilstand, Stig?

 

Takk, Stig.  Side 284 ja, og litt mer på s. 288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, grattis Stig med både kongeflue og fisk ;)

Det virker jaggu som du har blitt litt SØ frelst. Du verden hvor gøy det er å se din fiskeglede.

 

Jeg smiler hver gang du sender en rapport til meg via SMS.

 

Idag blir det rapport med et par bilder, har fått meg sånn orntlig telefon.

Dro ut i kulda, snøværet. Har igrunn ikke noe særlig mot det, MEN kald vind fra nord er det verre med. :rolleyes:

 

Den vanlige gode spotten i kulda blåste vekk, og det var ikke ett eneste område som lå i le.

Jeg fisket av med coastal, synk 3 men null nada og ingen aktivitet. Så masse fugler lengre ut og ante at det var action på dypere vannlag.

 

Sted 2: Litt mindre vind, men så ikke et vak på godspot. Endret taktikk, fiske av områder dypt med Stig jiggy i grønn og synk 3. Det var fin understrøm her, fikk trua!

På kast 126 så smeller det til i stoppen. Den ville ikke sitte, små rykk med stopper og jiggy er knalleffektivt. men jeg fikk ikke gjort skikkelig tilslag.

 

Så tilbake til sted 2 plass 1. Her var det over på sort wolly og intermediate. Fiske av der jeg tok 3 kilos for en stund siden. Dra opp tempo og variere inntrekk. Plutselig smeller det til.... Faaa...n. Har jeg huka bunn igjen nå-Neida. En gris av en sjøørret danset bortover vannskorpa som om det var blitt vår. Altså, det var skikkelig fart i den. Den sto og stanga en stund og jeg fikk håvet den. Årets feiteste sjøørret var et faktum. Tok bilde med mobil uten blitz og satt pent tilbake.

 

Ikke lenge etter, hugg!! Bytta wolly til god bjorni wollyen som er avbildet på siden før her. Tok ca 15 minutter så satt en til. Da hadde jeg stanga under armhulen og dro innn i jevnt tempo med begge hender. Det ville den ha :P

 

Etter det hadde jeg enda et lugg, men tror bjorni har kødda med krokene mine-den ville ikke sitte skikkelig ;D

 

Det var best i mørket idag, på lavere vannnstand. På høyvannvann så er det høyere enn det har vært de siste uker og det begynner så smått å bli farget. Vinden idag var under enhver kritikk, derfor var det ekstra digg å få lønn for strevet. Lokalisere fisk og være aktiv gir gevinster. :)

post-1259-13949863080798_thumb.jpg

post-1259-13949863112337_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, grattis Stig med både kongeflue og fisk ;)

Det virker jaggu som du har blitt litt SØ frelst. Du verden hvor gøy det er å se din fiskeglede.

 

Jeg smiler hver gang du sender en rapport til meg via SMS.

 

Idag blir det rapport med et par bilder, har fått meg sånn orntlig telefon.

 

Har ikke du fått deg kamera da?  Synes det var sterke tendenser til Toggi-aid her en stund, så jeg antok jo at det nå kom fete bilder i fleng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport Toggi, må jo være rene stunt-showet å vandre langs strandkanten i kveld?? Ser jo pen ut den ørreten,  hvor stor var den?

 

Hei

 

Minimum 800 gram, bildet er i orden nå ;)

Den tok helt av og hadde en skikkelig fin k faktor. Ikke verdens lengste men ditto feit.

Det er deilig å ta sånn i mørten. Feelingen med klinga i stanga blir en annen. :)

 

Edit: Bilde er ræva, ser ikke spolen engang :rolleyes: ericsson fancy tlf "my ass". Men snart blir det bra!! Blir bra bilder kun på dagtid med mobil.

 

La inne bilde på nytt, mulig man kan hvertfall se helheten litt bedre. Den var hvertfall uvanlig feit i forhold til de andre jeg har tatt i den senere tid. Jeg tipper full av børstis. Så børstisvak litt senere.

post-1259-13949863112992_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAvnet litt bakpå idag....

Etter at barnevakt var ordnet, ringte jeg turkompis fra igår...sa jeg hadde tenkt meg en kjapp tur til samme sted som igår, kaien ved veis ende, før det var for seint...hadde vært full flo før vi rakk frem.

Knall sol ga meg lite håp om at den skygge redde ørreten turde komme helt inn til oss.

 

Klok av skade og etter litt hoveringn igår, ga jeg Ketil en Red Tag loppe før vi begynte.

Han satte den på med stor tro...jeg også, men akkurat i det jeg vurderte skifte til mer "synlig" agn ropte Ketil: "Har den...."

 

Jeg så det var flott fisk med mange hopp og sprell.

Løp i hans retning med håv og kamera klart.....stakk håven den over tangen, fisken ville ikke være helt med, surret litt rundt både håv og tang, og en flott 6-8 hektos knall blank feit og fin sjøørret slapp løs uten å bli avbildet.

Like greit egentlig, for dens skyld.

Ketil var meget fornøyd med sin første sjøørret i år :)

 

Jeg kjente null og nada, vi så bare en fisk i overflaten idag...tror jakten fortsetter neste gang :D

 

Dessverre ingen bilder idag :(

Så var det hjem igjen, late som ingenting...fiskekontoen like stor/liten som før det lille sidespranget ;D

Forhåpentligvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...