Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Oi for en sjøørret, det er de som gjør en helt gal!

Det er litt rart folk ikke ser at det er en sjøørret, altså den er ikke lik noen laks.

Dead drift holder jo knapt fisken han fanger over vann før den settes ut igjen :-*

Sjøørreten er ofte sånn når den er stor, færre prikker og gjellelokket er ofte uten. Haleroten er tykk-ørret.

Dessuten er laksen man tar i sjøen på denne tiden som regel støing. Litt merkelig om en vårlaks(springer) skulle ta sånn uten videre på Jeløya. Ville nesten blitt som å fått en abbor på jomfuland.

Den er meget pen den fisken graulerer. Misunnelig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det fisken er RÅ :) Grattis mann! Blitt tatt to store i Telemark i natt mens jeg pleide kjærligheten liksom. Det er virkelig noe på gang her i Telemark også. Finnen her inne sendte meg bilde av en utrolig flott sjøøørret :)

Blir litt gira nu ja!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse dager er virkelig tiden for å få de store, de man drømmer om. Jeg var utrolig nærme i går. 1,5 kilos i dag ble ikke det samme etter hva som viste seg i går.

Jeg skal fiske til jeg får en stor en. Og den må runde tre kilo før jeg er "fornøyd"

Mitt tips er ytterst ute i skjærgården, de store er helt oppe under land nå før de siger litt for dypt utover våren.

Vi fikk jo et eksempel her nå fra cfa

Har man sett noen lakser så er det meget enkelt å skille de to artene, ofte blir slike sildespisere som cfa fikk tatt for laks. Og i elva senhøstes blir brun laks tatt for sjøørret, eller brunørret til og med.

Jeg er drittmisunnelig og nå er jeg tent som bare det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med kjempe fangst CFA  ;D Var ute en tur i kveld og natt. Fikk som vanlig små torsk og hadde

lugg mange ganger før den satt SØ ca 5hg som slapp før æ fikk hova den  >:(  Så noen kast senere satt

en flott SØ på 1,8kg å finnen kunne dra hjem å sove ;D

Bilde kommer senere i dag etter litt søvn  ;)

Atter en flott fisketur deilig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en herlig fisk! Grattis!

Når det gjelde mangel på fisk har jeg en historie som kanskje kan trøste dem som ikke får fisk og som tror det er ferdighetene det går på.

Var igår kveld ute å fisket på snarøya. Nydelig lliten bukt med skjær og odder. Sto på en odde, da to grønne fiskere kom og begynte å komme litt nærmere meg enn det jeg liker. Da flyttet jeg meg et lite stykke, og hva skjer? Jo etter 20 minutter har da den ene av dem dratt 3 stk kilos fisk....Ikke kunne han kaste heller- fisket seg selv like mye som snøret kom i vann, men fisk fikk han. Poenget mitt er bare det at det ikke er ferdighetene med stanga som betyr noe så lenge du får snøret 10 meter+ ut.Man må treffe fisken. Jeg fikk som vanlig iår ingenting- har mistet flyten! Etter 17 år med sjøørret fiske med flue er dette helt vilt dårlig- Har mistet trua rett og slett. Men slutter ikke å prøve....Fikk forresten mld av en kompis som i Asker igår sto og så på fjærmygg sverming, så godt å tenke på at det blir nye muligheter til fisk utover.

Da mørket kom igår ble det masse torsk- og det er jo gøy, men det er jo tross alt blank fisk som gjelder da...... Kompisen min dro en kilos fisk han også, selvfølgelig da han tok over plassen min mens jeg tok meg en kopp te....typisk.

Er ikke bitter......men begynner å bli  noe utålmodig. Hadde jeg brukt alle de timene jeg har fisket dette året på å skrive på mastern min hadde jeg vært ferdig- nå har jeg bare dårlig tid, og fiske abstinenser- ikke lenge til neste tur....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om det løsner overalt nå!! Skulle bare mangle..det er dette vi helårsfluefiskere venter på(at man kan få"n overalt)hadde et godt bett i går ettermiddag,brunt og fint vann med grei sikt,mye smått...hadde en pen etter flua som lugga idet jeg trakk opp til nytt kast(2-3kg)typisk... :-[men idag er det nye muligheter,knallvær-sverming-bålkos....yesss ;Dthat"s life!!!Kanskje årets første natt ute? Skitt fiske alle petribrødre! Mvh Pistus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men skal ikke halefinnen på en ørret være rett avskåret i bakkant? Mens på laksen kan det være en konkav innoverbukt (hjerteformet)  ??

Er så mange avvik at det er vanskelig å bedømme. Har selv fått SØ med smal spore og > form. Samtidig får man laks med bred spore og nærmest rett halefinne... Må ofte en skjellprøve til for å avgjøre (samme gjelder for prikker over/under midtlinjen). Er ikke få ganger at SØ rekord har blitt omgjort til laks etter skjellprøver. Uansett en fin-fin fisk, selv om K-faktoren er noe lav  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanskelig og si egentlig! tviler på det er laks. men hvem vet.

Ingenting med den fisken der sier laks i mine øyne... Fine prikker under sidelinjeorganet, øyets plassering ift munnvik og hodet skriker ørret.

laks kan også ha noen prikker under sidelinjen, som sagt før så er ikke munnen langt nok bak øyet som sagt. er ikke verre enn å se linken jeg la ut i mitt første innlegg, der jeg lurte på om det er en laks

Jeg er faktisk så sikker at jeg er villig til å vedde tusen spenn om noen tviler, sett at du har fisken så vi kan sende inn en skjellprøve

tror nok at fisken har blitt tatt med hjem, etter bildene å dømme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin sjøørret der finnen :P noen som ska ut i dag ell?? så det var fullmåne i natt kan gjøre godt fiske det... :P tenkte meg en tur ut seinere i dag har trua på stor SØ i langesund/telemark i dag :P

er det fullmåne? ooooooooooooo, det kan bli spennende ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja en får håpe på det..har ikke vært det beste fiske hittil i vår så kanskje det løsner litt med fullmåne.. :P har bindi opp en haug med reker ser ut til at det er det eneste som har funka hittil i år :P

reker er det som har funker hor i trøndelag i allefall.

jeg gikk glipp av kveldsfiske forrige onsdag, da var det "halv" måne. dagen etter fikk jeg fisk som spydde ut børstiser..... men alle de tok på reke..... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja en får håpe på det..har ikke vært det beste fiske hittil i vår så kanskje det løsner litt med fullmåne.. :P har bindi opp en haug med reker ser ut til at det er det eneste som har funka hittil i år :P

reker er det som har funker hor i trøndelag i allefall.

jeg gikk glipp av kveldsfiske forrige onsdag, da var det "halv" måne. dagen etter fikk jeg fisk som spydde ut børstiser..... men alle de tok på reke..... :D

 

¨

ja har trua på reker å jiggy hvit rosa... funka veldig bra for meg her i telemark. prøvd litt børstemark men har ikke hat noe respons på den..rart..hehe men i kveldinga i dag blire fiske hehe...fått fri fra unger å kjerring i kveld hehe... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har trua på reker å jiggy hvit rosa... funka veldig bra for meg her i telemark. prøvd litt børstemark men har ikke hat noe respons på den..rart..hehe men i kveldinga i dag blire fiske hehe...fått fri fra unger å kjerring i kveld hehe... :P

her i Rogaland som jeg er, har det vært veldig bra med tobis. Den på 58 cm jeg fikk her om dagen hadde flere 15-20 cm lange tobis i magen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...