Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Gjest Brage

Takk takk, det var mye småfisk, men antallet er det ingenting å si på  :)

Jeg fisker for det meste i indre Oslofjord og ytre Drammensfjord. Turen igår var i Drammensfjorden. Drammensfjorden er undervurdert som sjøørretfjor. Det er masse barkkvann, utmerkede gyteforhold og god næringstilgang. Lite garnfiske er det også. Det har vært ganske bra fiske i år, men det beste fisket har vi nok ikke opplevd enda.

:) :)

Edit: Det var selvsagt C&R fiske, om noen skulle lure på det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

ikke så bra at fisken ligger å spreller på fjellet,da er det nesten bedre med lus. Ellers var det en fin fangst!

Jeg har faktisk tenkt på det i det siste. Jeg bruker aldri håv, men vurerer å begynne med det får å skåne fisken ved C&R. Hvilken håv anbefaler dere som en skånsom og god sjøørret hov?

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke så bra at fisken ligger å spreller på fjellet,da er det nesten bedre med lus. Ellers var det en fin fangst!

Jeg har faktisk tenkt på det i det siste. Jeg bruker aldri håv, men vurerer å begynne med det får å skåne fisken ved C&R. Hvilken håv anbefaler dere som en skånsom og god sjøørret hov?

:) :)

http://www.flue.no/epages/Store.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Nicco/Categories/H%C3%A5ver

en av mclean håvene, hvis du har kroner til å investere. skånsom knutefri nett og innebygd vekt. så man kan veie fisken fort som f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

ikke så bra at fisken ligger å spreller på fjellet,da er det nesten bedre med lus. Ellers var det en fin fangst!

Jeg har faktisk tenkt på det i det siste. Jeg bruker aldri håv, men vurerer å begynne med det får å skåne fisken ved C&R. Hvilken håv anbefaler dere som en skånsom og god sjøørret hov?

:) :)

http://www.flue.no/epages/Store.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Nicco/Categories/H%C3%A5ver

en av mclean håvene, hvis du har kroner til å investere. skånsom knutefri nett og innebygd vekt. så man kan veie fisken fort som f

Mclean håvene ser fine ut, spesielt den til to laken  :o Etter å ha tittet litt rundt på nettet så tror jeg at jeg går for en håv med plastnett med store masker. Plast holder ikke på fiskelukten og store masker gjør håvingen enkel selv i sterk strøm. Brodin lager noen sånne. Nøyaktig vekt er ikke så viktig for meg. Tar det på øyemål  ;)

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tenker å slippe ut mye fisk, så er det like greit å droppe håv!

Jeg løser ofte bare fisken i vannet, uten så mye om og men :)

Det er jo ikke nødvendig å måle og veie hver fisk, de skryte fiskene over 2 kg er greit å få eksakt vekt på.

Men blir jo mange sjøørret i løpet av året, så jeg har en enkel stor håv, noe sånn som de store håvene de bruker i Danmark.

Men er ikke mange jeg putter i den!

Når det gjelder fang og slipp, så oppfordrer jeg hver enkelt fisker til å gjøre som han vil med egen fangst!

Det er ingen grunn til å la seg styre og bli infulert av div forum holninger.

Så vil du ta med deg hjem noen fisk, så gjør du det ;D

Ellers så er det kult at det tas en del fisk rundt om nå!

Blir bare bedre og bedre 8)

Skal ut i morgen jeg, med stor tro, men er ikke sånn stress :P

Men de som måtte finne på å stikke innom Jeløya i påsken, må gjerne sende en pm, koselig å møte nye folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då gör jag mitt första inlägg här, har läst och lärt sedan i höstas när jag började med flugfiske. Drog ut strax före kl 10 och 25 min in i fisket kände jag ett rejält hugg...tyvärr så satt den inte. Kastade 3-4 gånger på samma plats men det var inget som ville bita på. Stod likaväl kvar på samma plats men vinklade kastet 90 grader och i det flugan träffade vattnet så small det :) Efter ca 15 min "våldsam" kamp så stod vi där på stranden.....vågen visade 1.345 g och den var riktigt flott.

[attachimg=1]

I morgon är det dags för ny tur....håller tummarna=)

Stefan

post-3949-13949876499359_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute i dag igjen. Brunt vann med null sikt. Tåke. Lett regn. Vindstille.

Kjente ikke en dritt, men en kar bortenfor dro en fin SØ på 2kg. Noen har det.

Dagens spørsmål: Hvor mye har lengde på fortom å si for SØfisket? Må fortommen på død og liv være halvannen stanglengde til en hver tid?

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute i dag igjen. Brunt vann med null sikt. Tåke. Lett regn. Vindstille.

Kjente ikke en dritt, men en kar bortenfor dro en fin SØ på 2kg. Noen har det.

Dagens spørsmål: Hvor mye har lengde på fortom å si for SØfisket? Må fortommen på død og liv være halvannen stanglengde til en hver tid?

8)

Jeg foreslår at du bruker så lang fortom som du klarer å strekke, men 1,5 stanglengde er greit standard syns jeg!

På vanskelige forhold lengere :)

Men fisker du flyt er 1,5 stanglengde minimum!

Jeg har før sagt mye om fortommens viktighet under sjøørret fiske, lar være nå, da det bare blir diskusjoner av sånt :P;D

Men nå på våren er ikke ting såå kritisk, og fisken grei å få..

Var det noe du oppfattet som problematisk med din fortom, siden du spør tenker jeg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute i dag igjen. Brunt vann med null sikt. Tåke. Lett regn. Vindstille.

Kjente ikke en dritt, men en kar bortenfor dro en fin SØ på 2kg. Noen har det.

Dagens spørsmål: Hvor mye har lengde på fortom å si for SØfisket? Må fortommen på død og liv være halvannen stanglengde til en hver tid?

8)

Neste gang AAL, står du der fisken biter!! Føler med deg etter nok en tur uten? fisk.....

Fotomslengden må ikke være det til enhver tid!!!  Det viktigste er faktisk at DU klarer å håndtere lengden med de fluene du bruker.  Fisker du synkeline kan du fint bruke kortere fortom, fortommen er der for at flua skal leve sitt eget liv, men ikke til enhver pris..(ellers har du den i nakken, ryggen, kompisen eller bikkja hans osv.)  Lengden på fortommen skal som sagt være så lang som du føler deg komfortabel med.

Lurer på en ting her AAL, siden du ikke får så mye fisk som du mener du burde.....Fisker du inn snøret langt nok?  Ikke start nytt kast før du fisker inn flue HELT.  Ofte fisker jeg slik at jeg har fortommen helt i toppringen, fører så stanga til side slik at flua øker farten opp mot overflaten og ser NØYE en halvmeter-meter etter flua så fort du mener du kan ane hvor flua er.  Fisken følger utallige ganger etter og hvis en ikke følger med, men bare tar en nytt kast kan du skremme den fisken som følger etter og ikke tok i det kastet.  Fisker du ut kastet helt for så ta det litt med ro før du legger ut neste kast, kan fisk som følger etter være vekket slik at den tar på neste kastet i stedet, men da må jo den få lov til å svømme ut uten å bli skremt til en annen fjord.

Bare en tanke dette, ser så mange som ikke fisker ut kasta og stresser videre hele tiden. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute i dag igjen. Brunt vann med null sikt. Tåke. Lett regn. Vindstille.

Kjente ikke en dritt, men en kar bortenfor dro en fin SØ på 2kg. Noen har det.

Dagens spørsmål: Hvor mye har lengde på fortom å si for SØfisket? Må fortommen på død og liv være halvannen stanglengde til en hver tid?

8)

Neste gang AAL, står du der fisken biter!! Føler med deg etter nok en tur uten? fisk.....

Fotomslengden må ikke være det til enhver tid!!!  Det viktigste er faktisk at DU klarer å håndtere lengden med de fluene du bruker.  Fisker du synkeline kan du fint bruke kortere fortom, fortommen er der for at flua skal leve sitt eget liv, men ikke til enhver pris..(ellers har du den i nakken, ryggen, kompisen eller bikkja hans osv.)  Lengden på fortommen skal som sagt være så lang som du føler deg komfortabel med.

Lurer på en ting her AAL, siden du ikke får så mye fisk som du mener du burde.....Fisker du inn snøret langt nok?  Ikke start nytt kast før du fisker inn flue HELT.  Ofte fisker jeg slik at jeg har fortommen helt i toppringen, fører så stanga til side slik at flua øker farten opp mot overflaten og ser NØYE en halvmeter-meter etter flua så fort du mener du kan ane hvor flua er.  Fisken følger utallige ganger etter og hvis en ikke følger med, men bare tar en nytt kast kan du skremme den fisken som følger etter og ikke tok i det kastet.  Fisker du ut kastet helt for så ta det litt med ro før du legger ut neste kast, kan fisk som følger etter være vekket slik at den tar på neste kastet i stedet, men da må jo den få lov til å svømme ut uten å bli skremt til en annen fjord.

Bare en tanke dette, ser så mange som ikke fisker ut kasta og stresser videre hele tiden. Lykke til.

Er enig med deg der!

Men på grunne områder, løfter jeg ofte flua ut lenge før..

Dette fordi fisken nesten uten unntak skremmes når flua kommer så nært fiskeren :)

En ting som sikkert kan bestrides, men jeg det er en tankegang jeg ofte fisker etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Tony.

Forstår den der.  Har jo noe med farget vann eller ikke også, type fluesnøre, sol / overrskyet /regn osv.  Nok å forholde seg til.  Men, faktisk så var poenget mitt med å fiske flua helt inn at en da kan SE fisk veldig ofte.  Og det er da en stor inspirasjon synes jeg til at en konsentrer seg bedre om sitt fiske enn at en bli litt oppgitt over at en ikke FÅR fisk eller ikke ser noen annen enn den naboen drar opp...

Ellers lurte jeg på noen fjærbekledde kroker.... ;D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Tony.

Forstår den der.  Har jo noe med farget vann eller ikke også, type fluesnøre, sol / overrskyet /regn osv.  Nok å forholde seg til.  Men, faktisk så var poenget mitt med å fiske flua helt inn at en da kan SE fisk veldig ofte.  Og det er da en stor inspirasjon synes jeg til at en konsentrer seg bedre om sitt fiske enn at en bli litt oppgitt over at en ikke FÅR fisk eller ikke ser noen annen enn den naboen drar opp...

Ellers lurte jeg på noen fjærbekledde kroker.... ;D;)

He he ;D

Har lite med fjær på :P

Men sender litt fluer til Toggi de nærmeste dagene, så da går dine i samme slengen ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har sittet og lest mye bra her inne. Så jeg fyrer til med ett spørsmål.

Jeg fisker stort sett med 7 Line intermediate, bruker klumpsystemet til Scierra.

Samt att jeg bruker Rio Scandinavian seatrout sitt. Felles for disse er at de ligger høyt i vannet.

Bruker Polyfortommer som synker for å komme ned.

Så til spørmålet.

Har itillegg blitt veldig glad i ett "Lakse" snøre Scierra xda intermediate Clearhead klasse 9.

Vi snakker kaste lengde Fy F. skremmer dette fisken?!?

Har fått fisk på det i vinter under svært grumsete vann,men uten vind?

Har vært ute noen små turer i år uten fisk.Har fisket i Fredrikstad området.

Noen som kan belyse dette noe mer?

I morgen blir det Sweden!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Backclash.

Klart vann og grunt og skyteklump som smeller i vannet som en 2"x4" planke kan jeg ikke se som gunstig, hvis det er svar på spørsmålet ditt.  Noen ganger bør man presantere flue og snøre på en varsom måte.  Stille vann går vel under samme kategori. Andre ganger spiller det jo mindre rolle.    Liker å gå mest med hel-liner skjøl, blir litt avslappende i kastinga da, så sant ikke blåsten står rett i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det beste er vel å fiske med så lett utstyr som mulig.

Skal fortsette å eksprimentere med "planka" litt til he he under rette forhold.

Holder ikke med litt rifla overflate,det bør blåse en del.

Sluken skremmer vel uansett mer fisk? eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute i dag igjen. Brunt vann med null sikt. Tåke. Lett regn. Vindstille.

Kjente ikke en dritt, men en kar bortenfor dro en fin SØ på 2kg. Noen har det.

Dagens spørsmål: Hvor mye har lengde på fortom å si for SØfisket? Må fortommen på død og liv være halvannen stanglengde til en hver tid?

8)

Neste gang AAL, står du der fisken biter!! Føler med deg etter nok en tur uten? fisk.....

Fotomslengden må ikke være det til enhver tid!!!  Det viktigste er faktisk at DU klarer å håndtere lengden med de fluene du bruker.  Fisker du synkeline kan du fint bruke kortere fortom, fortommen er der for at flua skal leve sitt eget liv, men ikke til enhver pris..(ellers har du den i nakken, ryggen, kompisen eller bikkja hans osv.)  Lengden på fortommen skal som sagt være så lang som du føler deg komfortabel med.

Lurer på en ting her AAL, siden du ikke får så mye fisk som du mener du burde.....Fisker du inn snøret langt nok?  Ikke start nytt kast før du fisker inn flue HELT.  Ofte fisker jeg slik at jeg har fortommen helt i toppringen, fører så stanga til side slik at flua øker farten opp mot overflaten og ser NØYE en halvmeter-meter etter flua så fort du mener du kan ane hvor flua er.  Fisken følger utallige ganger etter og hvis en ikke følger med, men bare tar en nytt kast kan du skremme den fisken som følger etter og ikke tok i det kastet.  Fisker du ut kastet helt for så ta det litt med ro før du legger ut neste kast, kan fisk som følger etter være vekket slik at den tar på neste kastet i stedet, men da må jo den få lov til å svømme ut uten å bli skremt til en annen fjord.

Bare en tanke dette, ser så mange som ikke fisker ut kasta og stresser videre hele tiden. Lykke til.

Takk for medfølelsen Imago :)

Ja nok en tur uten fisk. Det skal sies at dette kun er SØfisket da. Brunørret går bra. Men har en slags "curse" over meg hva gjelder SØ. men men.

Jeg fisker flua helt inn ja, for så å dra stang til siden. Har sett følge fisk ett par ganger med slukstanga, før jeg blei fluehue :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...