Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Det er jo noe av sjarmen med å fiske i sjøen; at man kan få så mye forskjellig. Synes i hvert fall noen. Selv synes jeg torsk, sei, lyr, sild, skrubbe, horngjel, makrell m.m. er bånn i bøtta å få på flue. Like skuffa hver gang. Dessuten er det bare ørret som er en virkelig vakker fisk.   :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

la nå dette bilde hysteriet ligge da folkens..

folk som slipper ut igjen fisk, slips eller ikke, vet jo at man må være skånsom mot fisken. den behandles nok pent av alle inkl snekkern ;)

jævla fine fisker du drar om dagen forresten! 8)

Nei, jeg og de fleste prøver å skade fisken så mye vi kan før vi hiver den så langt og høyt vi klarer uti igjen!!! :P

Fisken tåler da et bilde på fjellet!!!!

Takk dilla :)

ja...fisken tåler nok det helt fint.Den får mye mere juling når den går opp stryka i elva\bekken...osv. ;)

Til pål og co....spar oss for den "hykleriske moralpreken" på denne tråden da.vær så snill ...pleeeaase  :rolleyes:

Hyklersk??? Smart melding....  Var bare et velmenende apropo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute sent i går kveld (21.00 -00-30). 2 flotte torsk (1.5 og 3 kg) og en sjøørret på ca. 1 kg. Alle tatt på svart Wolly Bugger fisket på flytesnøre. Fikk også 2 sild. Ser det er flere som får sild på flue i indre Oslofjord? Fikk aldri disse i mars/april tidligere, men i år har de vært der på flere turer?

I ytre Oslofjord har da det blitt dratt opp ei stor sild eller to på disse tider i mange år. Utrolig flotte se på fargespillet på sidene når du får den nærme i god sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Var en tur i frierfjorden idag, ca 2 timer før det ble mørkt. Da var vannet på vei ned og bettet var mer enn godkjent. Mistet selvfølgelig en kilos nesten med en gang. Så noen fine vak.

Dette var i le kanten av den grusomme vinden. Sola skinte i det jeg kom, kvarteret etter regnte det og haglet. Merkelig væretype.

Ingen kanoner, men et par småpene som ga god kamp. Alle tok på sort wollybugger i farget vann.

Fikk seks stykker tilsammen.  8)

Mørten var rimelig "død", mistet en ca 0115 i natt. Vaket roolig, hadde bølge etter wollyen.

Skiftet over til Lasse 19 loppe i sort. Da smalt det gitt, hadde 4 luftkast før den takket for seg.

En torpedo som tok loppa grisehardt. Ble med en torsk på land i mørten.

Legger ut litt bilder i morgen. Fikk SØ på Coastal fast intermediate idag. Skal skrive litt om denne lina etterhvert. Tror dette er "drømmelina" for de fleste sjøfiskere for å si det slik :) :)

Litt av et vær i går ettermiddag ja, makan til hagleskurvær...!  Du fornekter deg ikke og holder ut i møkkaværet..

Sitter med det Coastal-snøret her i fanget..mangler fortommen bare, spendt på dette snøret ja.  Er meget fornøyd med intermediate (slow) så er dette snøret ennå bedre å kaste med så kan jeg ikke fri meg får å glede meg litt her nå.  Derfor spendt på "skrytet" ditt, Toggi.  Må si jeg forventer gode opplevelser med dette her. Håper også at snøret holder slitemessig minst like bra som den "gamle".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si kystlina i fast int er hakket vassere. Det går jo utrolig lett ut mellom ringene.

Virket litt lettere og det liker jeg godt. Jeg vil tro du får samme inntrykket I magio S.

Dette er ei line MANGE her inne vil få glede av. Sjelden jeg nevner ordet løp og kjøp, men tør å gjøre

det her. Få lufkast, fin overgngang mellom klump/runningline. Helt grei balanse selv med klump følelse.

Viktig å ikke ta i for mye. Prøv å ro ned kastet og vipp ut. Ahh, så digg :P :P

Glemte brillene mine i Frier igår, får ut å lete etter dem 8)

Vadern 86, blir gjerne med en tur nå snart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si kystlina i fast int er hakket vassere. Det går jo utrolig lett ut mellom ringene.

Virket litt lettere og det liker jeg godt. Jeg vil tro du får samme inntrykket I magio S.

Dette er ei line MANGE her inne vil få glede av. Sjelden jeg nevner ordet løp og kjøp, men tør å gjøre

det her. Få lufkast, fin overgngang mellom klump/runningline. Helt grei balanse selv med klump følelse.

Viktig å ikke ta i for mye. Prøv å ro ned kastet og vipp ut. Ahh, så digg :P :P

Glemte brillene mine i Frier igår, får ut å lete etter dem 8)

Vadern 86, blir gjerne med en tur nå snart. :)

Enig, det er en skikkelig god line!!!!  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute sent i går kveld (21.00 -00-30). 2 flotte torsk (1.5 og 3 kg) og en sjøørret på ca. 1 kg. Alle tatt på svart Wolly Bugger fisket på flytesnøre. Fikk også 2 sild. Ser det er flere som får sild på flue i indre Oslofjord? Fikk aldri disse i mars/april tidligere, men i år har de vært der på flere turer?

I ytre Oslofjord har da det blitt dratt opp ei stor sild eller to på disse tider i mange år. Utrolig flotte se på fargespillet på sidene når du får den nærme i god sol.

Sild er ganske vanlig å få i indre oslofjord spesielt når det begynner å mørkne/ er helt mørkt. Kjedeligere fisk skal du lete lenger etter....Fikk en igår, dro den nesten på land i tilslaget....Ikke noe annet liv igår kveld...tror det er meg det går på- karmaen svikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute sent i går kveld (21.00 -00-30). 2 flotte torsk (1.5 og 3 kg) og en sjøørret på ca. 1 kg. Alle tatt på svart Wolly Bugger fisket på flytesnøre. Fikk også 2 sild. Ser det er flere som får sild på flue i indre Oslofjord? Fikk aldri disse i mars/april tidligere, men i år har de vært der på flere turer?

I ytre Oslofjord har da det blitt dratt opp ei stor sild eller to på disse tider i mange år. Utrolig flotte se på fargespillet på sidene når du får den nærme i god sol.

Sild er ganske vanlig å få i indre oslofjord spesielt når det begynner å mørkne/ er helt mørkt. Kjedeligere fisk skal du lete lenger etter....Fikk en igår, dro den nesten på land i tilslaget....Ikke noe annet liv igår kveld...tror det er meg det går på- karmaen svikter.

orørretplassene jeg fisker på ;D

Hmm. Har ikke fått så mye sild tidligere som i år. Mulig silda har vært skeptisk mot å oppholde seg på de hemmelige storørretplassene jeg fisker på ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si kystlina i fast int er hakket vassere. Det går jo utrolig lett ut mellom ringene.

Virket litt lettere og det liker jeg godt. Jeg vil tro du får samme inntrykket I magio S.

Dette er ei line MANGE her inne vil få glede av. Sjelden jeg nevner ordet løp og kjøp, men tør å gjøre

det her. Få lufkast, fin overgngang mellom klump/runningline. Helt grei balanse selv med klump følelse.

Viktig å ikke ta i for mye. Prøv å ro ned kastet og vipp ut. Ahh, så digg :P :P

Glemte brillene mine i Frier igår, får ut å lete etter dem 8)

Vadern 86, blir gjerne med en tur nå snart. :)

ja du får sende en meld da når du ska ut å fiske i bamble land.. :P hehe den lina du snakker om er det den til guideline ell ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt påskeflyt - og det gjør godt.

Startet som tidligere meldt i tråden med et slips palmemandag.

Onsdag regnet det bøttevis og fiskekamerat Tobben fikk en på rett rundt halvkiloen. Vi fisket hele dagen. Det var kaldt, det var vått, det var en tålmodighetsprøve av de helt sjeldne.  I det jeg melder at vi skal gjøre retrett halv ni på kvelden så smalt det på en fisk som akkurat bikka kiloen. Det gjorde godt for en forfrossen og våt sjel.

I dag fisket jeg igjen, og gikk en lang dag med kun et lite napp. Så startet den "gylne timen". På en liten time startet jeg med en på 1,3 kilo, etterfulgt av to på rundt halvkiloen før en på tre kvart kilo avsluttet drømmefisket. Turkamerat Lakse-Truls fikk to små tidligere på dagen, Tobben ingenting. Føler med de, selvfølgelig, men herreknjot så digg med godt fiske.

Har fått kilosfisk tre turer på rad nå - nesten litt i overkant flyt til meg å være  8)

Fortsatt god påske!

post-2529-13949876634929_thumb.jpg

post-2529-13949876635585_thumb.jpg

post-2529-13949876636224_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, Lasse - kjempefiske ;D

Her i den søndre delen av Østfold har det ikke vært mye påskeflyt. Isen har ligget helt fram til de 2 siste dagene, og fisket har vært skralt, med noen få unntak. Ikke mange mil nordafor har det vært isfritt en stund, og der er sjørretten mer bitevillig. Vi regner imidlertid at børstisen tar av her nede også i løpet av kort tid nå, og det blir mer fart i tingene.

Pga jobb ble dette en kort påske for oss. Det var ikke rom for å ta fri annet enn helligdagene.Som alltid tilbringer vi påsken hjemme, som i realiteten betyr at vi drar ut på tur, eller mer detaljert fluefisketur...

Men om jeg skal være 100% ærlig, og det skal man jo, er det blitt mer fluedenging enn fluefiske. Så langt (lørdag kveld) er min eneste kontakt med fisk en sjøørret som var framme og snuste på en rosa rekeimitasjon før den ristet foraktelig på hodet og dro hjem til mor... Åssen vet jeg dette? Jo, det hele skjede 1,5 meter foran føttene mine. Jeg kommer aldri til å glemme forakten i blikket den sendte meg.

Men, på tross av fiskemangel, velger jeg å legge ut noen bilder likevel. (Advarer om at dette kommer til å bli kjedelig...)

I Sverige har de respekt for fiskens seksualliv og freder sjøørretten i gytetiden. Det høres ut som aprilsnarr, men det er helt sant. I år opphørte tilfeldigvis fredningen 1.april, som også er Skjærtorsdag. For oss betød det at om vi ville fiske før påske, måtte det skje i norsk farvann. Ikke at det er vanskelig, for det er mye vann her også.

Tirsdag før påske hadde Stefan tatt en tur ut på Mørviksodden og satt ny pers: en sjøørrett på 1.36 kg. Stefan er en generøs kar som gjerne deler med seg, så onsdag dro han med seg undertegnede til åstedet for rekorden for at jeg skulle sette ny rekord også. Og det var da den tidligere omtalte arrogante ørretten snuste på flua mi før den dro hjem til familien. En klar nærkontakt av 3.grad, men ingen sigar...

... her er Stefan under forsøk på å gjenta bragden fra dagen før... mitt møte med ørretjævelen skjedde like utenfor stranden bak ham...

[attachimg=1]

Så kom 1. april, og raskere enn en blitz-krig passerte vi svenskegrensen med våre livsfarlige stenger og fluer. Vi holdt på noen timer uten at vi gjorde nevneverdig innhogg i svenskenes fiskebestand. Vi ga vannet skylda - det hadde samme kulør som Kaffe Latte, mens tempen var nær frysepunktet. Ingen sjøørrett med vettet i behold biter på våre fjærbehengte kroker på slike dager, så vi reiste hjem kun med vin og sprit-kvoten.

[attachimg=2]

Men Langfredag bragte endelig med seg nærkontakt av 4.grad. Vi både så, berørte og spiste fisk. Saken var imidlertid den, at fisken var filetert og dandert rundt risboller. Dagen og kvelden forsvant nemlig i et kjempehyggelig sushiparty med gode venner - med andre ord var vi fulle, blide og mette.

Så kom selveste påskeaften - i dag, lørdag - med årets første vårvær. Sola nærmest stekte, og snø og is smeltet så det plasket i bakken. Og vi dro igjen på fisketur, naive som vi er. Med ferske minner om svenskt brunt og kaldt vann, dro vi denne gang til et sted på norsk side av grensen. Og så vakkert var det at vi hadde lyst til å synge nasjonalsangen...

[attachimg=3]

Uten at det hjalp. Det norske vannet var like fordømt brunt og kaldt som det svenske, og fisken var nådeløst fraværende. Men slik bryr vi oss aldri om. Naivt optimistisk slenger vi fluene våre dit vi er sikker på at fisken står. Men den var visst ikke akkurat der, likevel, så vi må prøve der borte, hvor den bare er nødt til å være. Osv. Iherdigheten kostet oss en støl høyre biceps, som vi må slite med i morgen...

(Kjennere legger sikkert merke til glimtet i den glassklare Rio Outbond-lina...)

[attachimg=4]

Med skjerpet fokus og full konsentrasjon drar jeg her inn flua på en fluefaglig korrekt måte, slik at fjær og hår flagrer levende i strømmen og illuderer svømmebevegelser. Det var i hvert fall det som er meningen...

[attachimg=5]

Jeg prøver meg til og med på sjefstrickset, som funker innimellom. Nonsjalant snur jeg ryggen til og later som jeg har glemt at jeg fisker. Sensitiv som sjørrett ofte er, benytter den seg av slike situasjoner, og røsker flua av fortommen. Det den ikke visste, var at jeg i dag hadde grov fortom som ikke lot seg avrøske av noe mindre enn Robbans monstergjedder... eller kanskje det var nettopp det den visste, for trickset fungerte ikke...

[attachimg=6]

Så inntil videre har ikke denne påsken gitt mye til fangst. Men for all del, jeg klager ikke. Mye god mat og drikke har gått min vei.  Foruten en masse sushi, bragte f.eks. gårsdagen med seg opptil flere rause porsjoner Macallan 1871 Edition. Det varmer en fiskeløs fluefisker for en dag eller to... Og i morgen skal jeg på fisketur, så da kan alt skje...

post-3912-1394987665338_thumb.jpg

post-3912-139498766614_thumb.jpg

post-3912-13949876671136_thumb.jpg

post-3912-13949876671626_thumb.jpg

post-3912-13949876672086_thumb.jpg

post-3912-13949876672586_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan melde om mye sild i "midtre" Oslofjord. Store stimer særlig under noen opplyste brygger. Kunne fyllt flere av mors gamle norgesglass med sursild. Men liker det jo ikke. Mindre torsk og sjøørrett virker det som....... Der silda er. Mulig jeg bor midt i en silde stim om dagen.

Antar at silda "rasker" med seg alt av føde. Og etterlater ørken til den andre fisken. Og de svære som jakter silda fra undersia blir vanskelig å ta på ei bittelita flua. Noe som har tips? Wobbler på femmerstanga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanvittige rapporter da 8) Vakkert!

Ute med madammen på tur idag, 3 SØ på fire kast. På sort wolly i farget vann.

Hadde flere etter, blant annet en stor. Den så skyggen min i sola og snudde rett ved land.

Brukte coastal i fast int. Lite fiske, men hadde inntrykk av at i dag kunne det blitt mye og kanskje noe stort :rolleyes:

Dro til sted to, masse fiskere og mye hoderisting blant fiskere. Jeg dro til ei "lurebukt" da med ei litt lei dame. To skikkelige agressive vak i vannskorpa. Lirket ut ei rosa reke, tre rykk og et par sekunders pause så smeller det til større fisk enn de vante 3-4 hg fiskene. Hadde`n på 3 ganger på trekket og kjente fin tyngde. Men den ble ikke kroket. Det var dagens tippesjanse (m dama på tur).

Bare et kast til..... tenkte jeg! Men hoderisting fra dama bidrar til at neste tur blir ALENE ;D

Artig med så mye liv her hjemme! Nå blir det knall fremover ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det en tur igjen på mæ  ;) Dro til godplass nr1 ISEN ER BORTE! Endelig har venta på det sååå lenge ;D

Fin fluebris når æ kom fram så sjøørret som vaka med en gang la ut flua ingenting skjedde prøvde noen kast til

fortsatt ingen reaksjon i andre enden ??? bytte flue og brisen var borte død hav  :(

Flytta mæ til neste plass her var det litt vind og jaggu satt det en liten en på. Var så liten at den fikk svømme å bli stor.

Så ble det blikkstille hva skal man gjøre? Kaffe og nystekt kringle fra min bedre halvdel smaker alltid godt.

Venta på mørket å trente kasting, kunne jo ha flaks å få fisk på. Men når mørket seeg på så kom vennene mine å vaka så vakkert

at det var en fryd og jaggu tok`n 900gr blank sjøørret.  ;D

[attach=1]

Flytta mæ til den første plassen igjen og på første ordentlige kastet satt nr to også 900gr  ;D

[attach=2]

Da var middagen berga og det fortsatte å vake i mørket, men Finnen var fornøyd og reise hjem.

En flott dag i fjorden var over og nå e det bare å samle krefter til neste tur.  :)

post-3340-13949876716512_thumb.jpg

post-3340-13949876716724_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som er i kjent i området Ørekilselven??? Tenker da på utløpet i elva.....

Hei.

Du kan prøve Saltkellan.Her renner  det ut noen bekker. Det er skiltet fra E 6. Fortsetter du videre kommer du til Skredsvik som også kan levere bra.

Skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer alle her inne med flotte rapporter og fisker!! ;D Hadde en skikkelig "blaut"Skjærtorsdag(og litt utover Langfredagen....begynner så smått å komme meg nå.. :P fint vær med litt bris,blir tur idag(trenger bøtter med frisk luft.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut en rapport her! Har fisket litt rundt omkring og har vært heldig å få en fin fisk på 1,3 kg og ble tatt på en hvit-rosa jiggy i Kjellandsvik på Jæløya... Siden den var registrert fikk den friheten igjen, noen som vet hvor jeg skal melde fra dette?

Fikk en fisk på 1kg på Makrellrød på cdc-reka, vært veldig mye smått de siste dagene,....!!

[attach=1]

1,3 kg, registrert

[attach=2]

Registreringsnummeret, måtte redigere bildet for at det skulle komme inn på svar.. :o

Nummeret er 251 .....

[attach=3]

1kg, Makrellrød....;P

post-4001-13949876803944_thumb.jpg

post-4001-13949876804689_thumb.jpg

post-4001-13949876805889_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...