Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Var ute en tur i kveld med en fiskekompis,endel vak i skumringen men ingen napp til jeg skiftet til flyteline og palmer mygg str.16.Kraftig tidevann gjorde dette til  ca.elvefiske :) hadde 4 slag,men kroket den minste bare 100 gram :P 5 minus og drivis gjorde at vi ga oss tidligere enn planlagt.

 

Hei

 

Konge! Tørrfluefiske i Januar, det er "show". Vi går inn i en lysere tid nå. Tipper sjøørretfiske snart tar av Anders:)

Hvis det blir en periode med mildvær så tipper jeg børstemarken kan "poppe" opp tidlig i år.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt nesten på å blanke i går i finværet, men på slutten av dagen løsna det litt.

Lot IM snøret stryke rett over bunnen med en orange lita reke og handtwist.

Da tok den vettu ;)

Og i neste kast også ;D

Mista den første , men fikk på land en blankis på rundt kiloen.

Kan ha vært tidspunktet på dagen som gjorde utslaget. Tidligere på dagen virka det kjemiskt fritt for SØ,torsk,etc..

Klart vær,klart kaldt vann er ikke min favoritt...

 

Hei

 

Flott rapport, ikke dumt å bruke hand twist og små reker når fisket er vanskelig.

Det er flere som har hatt suksess i Kragerø, hadde vært gøy med et treff i Kargerø etterhvert for å bli litt kjent med det vakre stedet.

 

Er du kjent og vil være med på en tur så send gjerne PM. Hørt om heftige fangster der nede av noen fluefiskere jeg kjenner fra Skien/Ulefoss. Jeg tror virkelig potensialet er stort der nede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

Var ute en tur i kveld med en fiskekompis,endel vak i skumringen men ingen napp til jeg skiftet til flyteline og palmer mygg str.16.Kraftig tidevann gjorde dette til  ca.elvefiske :) hadde 4 slag,men kroket den minste bare 100 gram :P 5 minus og drivis gjorde at vi ga oss tidligere enn planlagt.

 

Hei

 

Konge! Tørrfluefiske i Januar, det er "show". Vi går inn i en lysere tid nå. Tipper sjøørretfiske snart tar av Anders:)

Hvis det blir en periode med mildvær så tipper jeg børstemarken kan "poppe" opp tidlig i år.

 

 

jeg gleder meg virkerlig til lysere og varmere tider... blir ikke påske på fjellet med familien i år heller gitt :rolleyes:

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

Liten tur i frierfjorden i dag,fikk 3 fisk 6/800gram tok med den største hjem den ble helstekt i folie i ovnen med margarin i buken :).

Fiskene tok en oliven børstemark.Takker toggi for lån av teststenger,Redington CPS spesielt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i Eidangerfjorden i går.  Jeg fikk en liten SØ på 350 gram på flue.  Kameraten min fikk en SØ på 1,5 kilo på sluk (ja jeg vanker med slukfiskere) Hvor er rettferdigheten????????

Den var forøvrig blank men litt tynn.

Var havblikk til og begynne med, men så begynte det å blåse å regne og da bet fisken.

Var også veldig lav vannstand.

Så ble det bål og stekte pølser i regnværet.  Mmmm deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Fikk lurt med ut i ettermiddag etter noen dager i "isolat". Det var jammen godt å høre dønninger og kjenne bris i ansiktet igjen.

 

Idag gikk turen til frierfjorden, på et nytt sted etter tips fra Anders 80 her.

Det begynt ganske så bra, etter å ha kasta av litt områder fikk jeg virkelig trua på et annet sted.

 

Man må bruke hue litt og lete etter potensielle SØ områder. Etter 3 kastet på en potensielt fin SØ spot så kjente jeg motstand i enden av fortommen. Denne virket ganske så fin ja, etter en liten fight så viste en blank flott sjøørret seg. På sedvanlig vis filmet jeg dette, det skulle vise seg å være mindre lurt.

 

Den datt av etter å ha glefset i seg den olivengrønne børstemarken min. Så denne er på video inkludert mindre fine ord på slutten av opptaket. Denne var nok rett under kiloen, blank og flott.

 

Trøsten var at det lugga like etter. Etter å ha flyttet neste sted som så bra ut så smalt det med en gang. Denne var vesentlig mindre, en sjøørret på ca 350 gram. Denne slukte flua mi, men den overlevde heldigvis. Ikke lenge etter fikk jeg en til, denne var nærmere halvkiloen.

 

Hadde to skikkelige lugg i flua nå, fisket godt inn i mørten. Jeg ga meg i det vinden ble for ille.

Alle av dagens SØ tok børstemark, de to siste huggene tok en stor sort børstemark, men satt dessverre ikke. Alt i alt veldig fornøyd med såpass mye action på bare i underkant av 3 timers fiske.

 

Legger ved noen bilder av en ny plass i Frier jeg vil få mye glede av!

Alle sjøørretene jeg så idag var knall blanke.

post-1259-13949853524127_thumb.jpg

post-1259-13949853524332_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres supert ut Toggi! Gratulerer med en god dag langs kysten! Du vet ikke tilfeldigvis hva temperaturen i vannet var? Og hvilken farge på vannet?

 

Hei

 

Fikk ikke målt temp, men jeg vadet mye og det virker som det har blitt et par grader varmere nå.

Vannet var alt fra brukbart sikt til mye farget. Litt i forhold til vind retning. Derfor oppsøkte jeg steder hvor det var klarere i vannet.

 

Skal kjøpe meg temp måler nå, skal legge ut vann temp for hver rapport. Sikkert interessant for noen ;)

Det var utrolig deilig å være ute idag, gleden av å finne et nytt sted som er så fint er stor. Og jeg brukte IKKE mp3 spiller idag ;D ha ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mm. Har tenkt mange ganger at en tempmåler hadde vært lurt når man søker etter SØ.

Litt merkelig egentlig: er jo billig og smått ;)

 

Toggi,Lukkøye,

Er jo kjent,men det er bare 4 år siden jeg "oppdaget" SØ-fiske i sjøen.

Har nok fisket mest på 3-4 plasser som er lett tillgjengelige.

Lukkøye har kanskje flere gromplasser? ;D

 

Har vanligvis best fiske fra oktober til slutten av februar. Vårfisket har faktisk vært den dårligste tida ???

Jo, et treff kunne vi vel få til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Dro ut til Eidangerfjorden i dag håpfull om å treffe på sjøørreten, det skulle vise seg å bli meget vanskelig.

Hadde et kraftig slag etter mørket kom.

 

I det jeg hadde tenkt å pakke sekken og dra hjem til pizza og pepsi max så oppdaget jeg en havn full

av lys. Dette har jeg hatt bra erfaring med tidligere så jeg endret taktikk.

 

I steden for å kaste ganske mye så ble det smyge/spotte fiske etter SØ, sei, torsk etc....

Så noen flotte sjøørret svømme rett forbi meg i lyset, alt annet enn i jakt modus.

 

Satt heller på en stor sort lakse zonker, fikk se noen store skygger og vips jeg var tilbake i "ha trua" modus.

 

Det tok ikke lange tida før det smalt til og utras på 15-20 meter var et faktum. Dette var en større torsk som var meget sprek, det er ikke dagligdags med så sprek torsk. Denne tok jeg bilde av før den fikk svømme videre.

 

Opplyste havner etter mørket er et interessant fiske, svært sjelden det skuffer.

 

Etter dette hadde jeg to til tre fine sei etter løkka på fortommen, den var nemlig hvit og lyste godt opp. Den sorte zonkeren var tydeligvis ikke av så stor interesse.

 

Noen kast etter og det satt på en liten hvitting. Såvidt jeg kjente den, men fisk er fisk ;D

 

Ingen hemmelighet at vi fiskere tenker:"bare et kast til" og dermed satt enda en torsk, denne var mindre. Muligens ca 1,5 kilo....

 

Dermed redda en opplyst havn hele moroa idag selv om sjøørreten uteble. Dagens største torsk var i underkant av 3 kilo tipper jeg, årets sprekeste torsk :)

 

Svært farget vann idag, så sjøørret som vaka lenger ute. Kun såvidt bølger, tipper dette kan ha vært SØ på beite etter tanglopper.

post-1259-13949853639062_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en liten tur idag ette jobb. Skjedde lite på SØ fronten, ikke napp engang. Men fikk opp to torsk på 1,5 kg, begge ble med hjem og ble til fiskesuppe for søster og samboeren hennes. Torsken virker ganske sprek for tiden. Gøy å ha på når de er sånn.

Håper på rolig vind i helgen, da skal SØ tas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan tipse om en brukbar sjøørretplass nære oslo? Veit det sikkert er nevnt noen tidligere i tråden, men 70 sider blir litt mye å lese gjennom :o

 

Hei

 

Hadde ikke akkurat drømt om at tråden skulle bli 70 sider, men det er knall gøy synes da jeg. Men det skaper jo visse problemer også :D

 

Tipper du kan få noen tips via disse to linkene:

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=5556.0

 

Og

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=7010.0

 

Det er noen ivrige SØ fiskere fra Oslo her, de kan sikkert tipse deg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

En liten avsporing til alle dere gærne sjøørretfiskere, skittfiske har nå salg på et veldig bra snøre som heter guideline tricast hover, suverent snøre for de som ikke liker klump. Dette er et WF med int klump og flyt skyteline holdbart er det også. 300 spenn

Robin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Dro ut til Eidangerfjorden i dag håpfull om å treffe på sjøørreten, det skulle vise seg å bli meget vanskelig.

Hadde et kraftig slag etter mørket kom.

 

I det jeg hadde tenkt å pakke sekken og dra hjem til pizza og pepsi max så oppdaget jeg en havn full

av lys. Dette har jeg hatt bra erfaring med tidligere så jeg endret taktikk.

 

I steden for å kaste ganske mye så ble det smyge/spotte fiske etter SØ, sei, torsk etc....

Så noen flotte sjøørret svømte rett forbi meg i lyset, alt annet enn i jakt modus.

 

Satt heller på en stor sort lakse zonker, fikk se noen store skygger og vips jeg var tilbake i "ha trua" modus.

 

Det tok ikke lange tida før det smalt til og utras på 15-20 meter var et faktum. Dette var en større torsk som var meget sprek, det er ikke dagligdags med så sprek torsk. Denne tok jeg bilde av før den fikk svømme videre.

 

Opplyste havner etter mørket er et interessant fiske, svært sjelden det skuffer.

 

Etter dette hadde jeg to til tre fine sei etter løkka på fortommen, den var nemlig hvit og lyste godt opp. Den sorte zonkeren var tydeligvis ikke av så stor interesse.

 

Noen kast etter og det satt på en liten hvitting. Såvidt jeg kjente den, men fisk er fisk ;D

 

Ingen hemmelighet at vi fiskere tenker:"bare et kast til" og dermed satt enda en torsk, denne var mindre. Muligens ca 1,5 kilo....

 

Dermed redda en opplyst havn hele moroa idag selv om sjøørreten uteble. Dagens største torsk var i underkant av 3 kilo tipper jeg, årets sprekeste torsk :)

 

Svært farget vann idag, så sjøørret som vaka lenger ute. Kun såvidt bølger, tipper dette kan ha vært SØ på beite etter tanglopper.

 

Å bruke en fredags kveld til å pilke etter småtorsk i halvmørke båthavner, er noe jeg vil definere som svært tvilsom atferd... :rolleyes:

 

Hva er det neste? Slukfiske? Garn? ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Flott Robin, dette snøret skal helt klart sjekkes opp.

 

Alle vet at Sixpack har et problem når det gjelder misunnelse på tid(altså antall fisketimer) og fangster, så folkens dere er advart!

Pass dere for Sixpack, eller Sixbag. Han er ikke farlig, bare misunnelig på oss alle ;D ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

Hei

En liten avsporing til alle dere gærne sjøørretfiskere, skittfiske har nå salg på et veldig bra snøre som heter guideline tricast hover, suverent snøre for de som ikke liker klump. Dette er et WF med int klump og flyt skyteline holdbart er det også. 300 spenn

Robin

 

Takk for tips :) snøret er bestilt i #7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, busted... ;D

 

He he

 

;D Skulle gjerne fått SØ idag, men på et av go stedene så blåste det storm idag.

st 1 her fikk en knallfin blankis på 1,5 kilo idag. Grattis ;)

 

Hva fikk du idag Sixpack?? Slapp av, skal slutte å mobbe. Før 2010 får du garantert en SØ tur. Heldiggrisen! :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan tipse om en brukbar sjøørretplass nære oslo? Veit det sikkert er nevnt noen tidligere i tråden, men 70 sider blir litt mye å lese gjennom :o

 

Hei

 

Hadde ikke akkurat drømt om at tråden skulle bli 70 sider, men det er knall gøy synes da jeg. Men det skaper jo visse problemer også :D

 

Tipper du kan få noen tips via disse to linkene:

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=5556.0

 

Og

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=7010.0

 

Det er noen ivrige SØ fiskere fra Oslo her, de kan sikkert tipse deg. Lykke til!

 

Thank you. Da blir det en tur i fjorden i morgen. Får håpe det er like mye bitevillig fisk, som det er damer på danskebalja :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens. En liten rapport fra Larvik. Tok et par kast etter jobben i dag. Det ble 1 SØ på 1,5kg. Den tok på førset kastet på en hvit marabo med gullhode. Skulle løfte flua ut av vannet for å ta neste kast så satt den. den dro ut hele løs snørtet. Utrolig morro å få noen med litt størrelse. Skal se om jeg får lagt ut et bilde.

 

Hilsen St1 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...