Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Gjest Anders80

Var også ute i vestfold i dag men siden det var hard sørvest vind så ble det endel bilkjøring og leting etter steder med litt le,fant en plass som nok blir besøkt flere ganger senere (mye hjort på motsatt side av vegen :))ellers måtte vi hjem til telemark for og se eller merke fisk.en fiskekompis mistet 2 fine blanke fisker i skumringstimen.

fiskene tok på en oliven børstemark.

Mvh. Anders

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt skeptisk til om det skulle være mye vind langs Telemarkskysten i dag, men det var OK forhold med både litt glimt av sol og noen regndråper.  Kun en SØ, som i følge digitalvekta var 980 gram, blank og fin, men litt slank.... Runars Deceiver i litt ulike ryggfarger var dagens valgte "våpen"...

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Var en tur i Frier idag, knallfine forhold i ca 1,5 time. Fikk en på litt under kiloen, blank og litt tynn.

Denne tok en oliven børstemark, så tok vinden helt av.

 

Aldri opplevd maken, ble nesten blåst avgårde fra et skjær jeg sto på. Hadde da mistet en og tre hugg.

Etter stormen tok over dro jeg til Eidangerfjorden på Heistad siden. Der var det le, men null fisk bortsett fra et heftig hugg.

 

Meget klart vann idag, og veldig kald vind. Det ødela et flott fiske i Frier, for her var det liv.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattulere med fiske JOMA! Hyggelig å møte deg også. Er ikke hver dag man møter en annen med ei flue knytta på enden av snøret på Nesodden. Har prøvd lunsjfiske et par ganger på samme plassen, men ikkeno action.

 

Tar en tur i morra på samma trakter dersom denna vinden løyer littegrann. Synes det hyggeligst med femmerstanga og lune forhold, istedefor hardcore åtterfiske med klump og storm i kasta:)

 

Veldig din tråd dette her. Veldig oppløftende med fangstrapporter fra Vestfold og Telemark og hva de tar på.

 

Er det noen som har tips fra Kragerø skjærgården? Send gjerne PM. Har fiska mye rundt Skåtøy og øyene utafor og deler gjerne erfaringer.

 

Skitt fiske til alle som skal ut på søndag!

 

McP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Hadde en super koselig dag på Vestfold kysten idag med blant annet Anders 80 her.

Fisket var ikke helt på topp, noen hugg og en på. Men naturen og grilling var nydelig så om fisken uteble

så ble det topp.

 

På vei hjem tok Per og jeg en svipp innom et go sted på natta, en oppplyst havn.

 

Fasit der ble 3 sjøørret og 6 sei, alt tatt på sort lakse zonker. Dette var knall gøy etter et litt nakent fiske på vestfold kysten, så opplyste havner er virkelig UNDERVURDERT ;D Største SØ ca 600 gram, knallblank.

 

Legger ved noen bilder av dagens tur. Takk for turen karer!! Nydelig mat :)

post-1259-13949853746642_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

:)Toggi,alltid feil og gi seg tidlig om man vil ha sjøørret ja.Neste gang er jeg med om ikke annet for og filme.

Fint sted dere viste meg.Takk for laget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Må si jeg blir imponert Toggi når jeg ser bildene fra turen 29 jan. Bare å finne den bukkta når man ikke er fra Larvik er godt gjort. Prøv en tur i mars og april så garanterer jeg fangst. Er som du skriver et meget giftig sted som jeg ofte har fisket helt alene hele dagen. Kanskje vi treffes utover våren.

 

Hilsen Anders

 

P.S. heia Westham

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Må si jeg blir imponert Toggi når jeg ser bildene fra turen 29 jan. Bare å finne den bukkta når man ikke er fra Larvik er godt gjort. Prøv en tur i mars og april så garanterer jeg fangst. Er som du skriver et meget giftig sted som jeg ofte har fisket helt alene hele dagen. Kanskje vi treffes utover våren.

 

Hilsen Anders

 

P.S. heia Westham

 

Hei Oterøya

 

Vi sees garantert ;) Ser for meg at det kan gå en og annen havabbor uti der også. Jeg likte veldig godt den plassen.

Jeg vandret mye den dagen mens min fiskekompis sto mer stille. For meg så betyr det mye å kunne gå litt rundt å bli kjent med stedene og jeg så at både den bukta pluss den lille "stranda" før kan være flotte plasser. Det blir fortere dypt uti der også. Jeg så forøvrig en slask av en sel lå og koste seg på den større øya der. Feit og jævlig var den ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets første tur. Vestfold, 2,5 grad i vannet. Et dobbeltlugg på jiggen var det hele. Null på reke og null på deceiver. En lufttemperatur på minus 4,5 da jeg gav med kl. 16.20. Da var isklumpene blitt store i snakeringene.  Det er rart med det gitt; I oktober utbasunerte jeg bastant at jeg ikke skulle fiske igjen før varmen kommer i mai og døgnfluene begynner å surre, men etter et nær tosiffret antall uker med null fiske så kommer tankene på sjøørrettfiske. Dette er det tidligste jeg har fisket siden jeg hadde pappaperm i januar 2004. Da sov poden godt innpakket i en bæremeis (stod på bakken), mens jeg fisket.  ;)

 

Litt vond hals, null fisk,  men det gjorde godt å komme seg en tur opp i vaderne.  :)

 

 

Jørn

 

EDIT: En liten parantes om behandling av små barn under fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

Kjenner meg godt igjen der,men må liksom ut og prøve.Godt og komme seg ut uansett synes jeg også,om ikke det er det store fisket så. :) de 3 siste sø turene har vært uten fisk,har nok vært på feil sted til feil tid. :) 3 grader der jeg fant en temp.måler i dag forresten.

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk fri av fruen i ettermiddag. Så, etter at jeg hadde vært med minstemann på Hoppeloppeland, kasta jeg meg i vaderne og feis nedover til Snarøya. Har en godplass der som i alle fall leverte bra med med SØ og noe HA i forfjor. Fjorårsfisket bør vel helst ikke nevnes på et så fint forum som dette.

Kom ned til sjøen ved 15-tiden. Stod som vanlig en gjeng med frosne polakker og tyskere på en ikke nærmere angitt plass. Var vel en 6-7 stykker som hadde satt opp 15 stenger i stativ med bjelle på stangtuppen. Kan ikke skjønne at det er noe morsomt. Kanskje sulten som driver dem til denne makabre formen for fiske..? Det er i alle fall nesten så de jubler når de får i land en liten flyndre eller torsk.

Jeg strena noen hundre meter videre til godplassen. Det er en liten strand, ganske grunn, men på vestsiden er det brått dypere. Jeg har en teori om at når mørket senker på, er det større fisk som kommer innover. Det er tidvis god strøm grunnet tidevannet. Har som sagt ikke tatt så mye fisk her, men en snittvekt på 2 kg på SØ er etter min mening absolutt respektabelt. Vannet var klart og fint. Satte på en hvit børstemark, og fisket med intermediate. Burde egentlig brukt synk2, men har rett og slett ikke hatt tid til å anskaffe løkker til det snøret.

Kasta ut og lot snøret synke vel og lenge, og dro inn sakte og urytmisk med håp om at i alle fall en torsk skulle bite på. Hadde vel egentlig ikke så veldig trua, og like greit var kanskje det. Kjente i hvert fall ikke noe de 2 timene jeg holdt på. Like før det mørknet dro jeg til utløpet av Lysakerelva. Er en sørvendt strand der som ser fin ut å fiske på. Dreiv på en halvtimes tid, ikke noe napp. Da det hadde mørknet på, dro jeg til en belyst molo på Snarøya. Ganske artig å stå her, da man kan se flere store torsk som patruljerer rundt etter diverse mat. Jeg så en pen torsk på 2-3 kilo som kom sigende rundt moloen. Slengte ut den hvite børstemarken min, men torsken enset den ikke.

15 minutter senere kommer den samme torsken tilbake. Ser at den er skikkelig pen!! Slenger ut snøret, og da skjer det!! Torsken ser

flua...himler med øynene, rister på hodet og ler så skjegget rister. Så svømmer den blid og fornøyd videre.

Skifter til krabbeflue og fisker en times tid til uten å kjenne eller se mer fisk.

Uansett - fisk eller ikke - en fin ettermiddag ved fjorden  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk fri av fruen i ettermiddag. Så, etter at jeg hadde vært med minstemann på Hoppeloppeland, kasta jeg meg i vaderne og feis nedover til Snarøya. Har en godplass der som i alle fall leverte bra med med SØ og noe HA i forfjor. Fjorårsfisket bør vel helst ikke nevnes på et så fint forum som dette.

Kom ned til sjøen ved 15-tiden. Stod som vanlig en gjeng med frosne polakker og tyskere på en ikke nærmere angitt plass. Var vel en 6-7 stykker som hadde satt opp 15 stenger i stativ med bjelle på stangtuppen. Kan ikke skjønne at det er noe morsomt. Kanskje sulten som driver dem til denne makabre formen for fiske..? Det er i alle fall nesten så de jubler når de får i land en liten flyndre eller torsk.

Jeg strena noen hundre meter videre til godplassen. Det er en liten strand, ganske grunn, men på vestsiden er det brått dypere. Jeg har en teori om at når mørket senker på, er det større fisk som kommer innover. Det er tidvis god strøm grunnet tidevannet. Har som sagt ikke tatt så mye fisk her, men en snittvekt på 2 kg på SØ er etter min mening absolutt respektabelt. Vannet var klart og fint. Satte på en hvit børstemark, og fisket med intermediate. Burde egentlig brukt synk2, men har rett og slett ikke hatt tid til å anskaffe løkker til det snøret.

Kasta ut og lot snøret synke vel og lenge, og dro inn sakte og urytmisk med håp om at i alle fall en torsk skulle bite på. Hadde vel egentlig ikke så veldig trua, og like greit var kanskje det. Kjente i hvert fall ikke noe de 2 timene jeg holdt på. Like før det mørknet dro jeg til utløpet av Lysakerelva. Er en sørvendt strand der som ser fin ut å fiske på. Dreiv på en halvtimes tid, ikke noe napp. Da det hadde mørknet på, dro jeg til en belyst molo på Snarøya. Ganske artig å stå her, da man kan se flere store torsk som patruljerer rundt etter diverse mat. Jeg så en pen torsk på 2-3 kilo som kom sigende rundt moloen. Slengte ut den hvite børstemarken min, men torsken enset den ikke.

15 minutter senere kommer den samme torsken tilbake. Ser at den er skikkelig pen!! Slenger ut snøret, og da skjer det!! Torsken ser

flua...himler med øynene, rister på hodet og ler så skjegget rister. Så svømmer den blid og fornøyd videre.

Skifter til krabbeflue og fisker en times tid til uten å kjenne eller se mer fisk.

Uansett - fisk eller ikke - en fin ettermiddag ved fjorden  :)

 

 

Du skal i hvertfall få for innsatsviljen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan tipse om en brukbar sjøørretplass nære oslo? Veit det sikkert er nevnt noen tidligere i tråden, men 70 sider blir litt mye å lese gjennom :o

 

Hallo sambygding!  ;D Møt opp i hallen på fredag (jeg har ikke vært der de siste ukene), så kan du få noen tips... ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ett faktum......

 

tok ein liten tur ut i går, på  jakt etter SØ eller ein god koketorsk, rigga meg til med lett utstyr,(skulle bli ein kort tur) og tok ein plas eg ikke har brukt så mye tid på før, og ja,, nå er god stanga mi knekt :'( men det rare er att eg ikke fatter åssen det gjek til, skulle montere den og der var den knekt i den andre delen ,helt frame med feste. men eg klarte å tre den knekte delen"hannen" inn i "hoa", og fekk fiska litt for det. vart ikke torsk eller sø. men trur ikke stanga hadde takla større fisk uansett. for den er noe svak nå.

 

men heter vel att ein skal se det positive i alt. og det er att nå blir det ny stang til neste seong ;D

 

Per Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Da er det ett faktum......

 

tok ein liten tur ut i går, på  jakt etter SØ eller ein god koketorsk, rigga meg til med lett utstyr,(skulle bli ein kort tur) og tok ein plas eg ikke har brukt så mye tid på før, og ja,, nå er god stanga mi knekt :'( men det rare er att eg ikke fatter åssen det gjek til, skulle montere den og der var den knekt i den andre delen ,helt frame med feste. men eg klarte å tre den knekte delen"hannen" inn i "hoa", og fekk fiska litt for det. vart ikke torsk eller sø. men trur ikke stanga hadde takla større fisk uansett. for den er noe svak nå.

 

men heter vel att ein skal se det positive i alt. og det er att nå blir det ny stang til neste seong ;D

 

Per Marius

 

Hvilken stang er dette da? Kanskje noen har en ny del til deg???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om eg tør å skrive det her, hehe. er liksom ikke ei dyr eller omtalt stang på forume her. men men

 

er ei vangen pulse 9 wf 7. er mi første stang, og ja, eg synest den er god å kaste med, passer meg fint. men er så klart gira på ei ny stang . men er det noen som har den mitterste delen, så blir eg glad. (den er tre delt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...