Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

 

Neste gang du er på Lamøya og fryser ræva av deg Streamteam får du komme innom til meg på en kopp kaffi. Jeg bor 50 meter fra vannet og har utsikt til Lamøya. Hørte fra Mriks at dere hadde vært på et par av mine favoritplasser i dag uten den helt store fiskelykken. det var synd det ikke ble fangst på dere for det er vanligvis fisk å få på plassene dere var. Jeg skal ut i morgen og haper det blir litt bedre vær i morgen. lykke til i morgen til alle på forumet.

 

hilsen Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for turen til mriks som viste oss et nytt "paradis" ;)

 

Micke er en luring, vi dro til "jarseng" ja. Og jammen tok han to SØ her. Smeller med et bilde av en blankis tatt på "Jarseng". Et missforstått sted, de som kjenner stedet vet hva jeg mener.

 

Du verden, idag var vi ute i 12 timer. Og livet smiler med kun en følgefisk for det.

 

Dette skal du ha honnør for mriks, og selvfølgelig også Micke som tok en STOR sjøørret idag pluss en blank en på en "luretid" hvor alle andre har dratt hjem ;D

 

 

Foto: Torgeir Hansen

post-1259-13949853332473_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

 

Jeg har redigert starten på tråden litt, tatt med litt mer. det er ikke umulig jeg vil skrive en lenger artikkel om sjøørret fiske etterhvert med mer detaljer.

 

Idag er det SØ dag her i Telemark/Vestfold. Flere av medlemmene vil fiske ved den vakre kyst.

Rapporter og bilder vil bli lagt ut senere.

 

Har inntrykk av at SØ fiske er virkelig blitt voksende, møter stadig "nye" fiskere ved sjøen.

 

Ikke helt uventet dette, det er flere som har skjønt at sjøørret ikke bare handler om å "pælme" lengst mulig ut i sjøen. Her går det an å sette seg litt mer inn i fisket, det gjør at man ved læring forstår prinsippet om å fiske av gode områder til ulike tider og ulike settinger med vannstand, vær, vind etc...

 

Dette fisket fascinerer bare mer og mer, dette er faktisk utrolig spennende.

 

Så til dere som har "rykninger" i kastarmen og ser for dere spinner fall av døgnfluer, kom dere ut og prøv.

Let etter gode SØ steder der dere bor ;)

 

Til dere som skal ut i de kalde gradene idag, skitt fiske!!

post-1259-13949853340088_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid poeng å ha ei flue i vannet selvfølgelig. Men, etter forumets erfaringer: er det likesågreit å drikke en kopp kaffe foran dagsrevyen i stedefor å kaste ut ei svartflue i januarkvelden?

 

Lurte på erfaring med januarkveldsfiske når det er såpass kaldt i vannet- store eller små fluer? raske eller veldig seige inntrekk? torsken tar jo det meste, men denne sjøblanke - er den på matauk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Hadde en strålende tur til Vetfold i dag. Turen startet med noen kast i Telemark hvor Anders 80 fikk en SØ på over kiloen før B-menneske meg var på plass ;D

 

Det var Rune 1967, Anders 80 og jeg på tur. Vi startet med noen kast på en god plass på kjente trakter, deretter vendte vi snuten mot Omlidstranda og Mølen.

 

Vi opplevde lyst vær, ganske rolig vind men helt elendig fiske på førstnevnte plass.

 

Pølsene til Rune smakte Utmerket som vanlig, Anders hadde med nydelig rekesalat.

 

Deretter dro vi til Mølen, det tok ikke lang tid før Nesoddens store SØ jeger hadde en fin blank SØ på. Den satte seg fast i tang og tare og løsna dessverre. Ikke mange kasta etterpå smalt det på juletreet igjen.

 

Denne fikk Rune opp, en halvblank fisk som han antok var ca 800 gram. Så fisken en liten stund og det stemte bra ;)

Så ble det mørkt, kaldt og øs regn. Det var som vanligg vått og det er ikke godt for SØ "hender"

 

Anders 80 tok sin på grå frede, jeg fikk ca 0 fisk idag. Møtte Larvik gutta Mriks, Anders og en kompis til.

Koselig å hilse på fiskere med samme "sykdom"

 

Jeg gleder meg virkelig over at de to andre kompisene mine dro fisk på tur idag. Det var vanskelig fiske, men det ble da jammen fangst fordet gitt.

 

Takker for turen dere, tror Rune og jeg skal ta opp en stor bestilling av juletreet nå ja ;D

 

Legger ved noen flotte bilder av knalll fine SØ steder!

post-1259-13949853346748_thumb.jpg

post-1259-13949853347228_thumb.jpg

post-1259-13949853347718_thumb.jpg

post-1259-13949853348198_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid poeng å ha ei flue i vannet selvfølgelig. Men, etter forumets erfaringer: er det likesågreit å drikke en kopp kaffe foran dagsrevyen i stedefor å kaste ut ei svartflue i januarkvelden?

 

Lurte på erfaring med januarkveldsfiske når det er såpass kaldt i vannet- store eller små fluer? raske eller veldig seige inntrekk? torsken tar jo det meste, men denne sjøblanke - er den på matauk?

 

Hei

 

Dette varierer utifra hvor du bor, hvor du fisker etc.... Jeg har dårlig erfaring med skikkelig nattfiske på vinteren. En til to timer etter mørket kan være bra, i den siste tiden har det vært brukbart fiske i mørket i Telemark.

 

Men så gir det seg etterhvert, tror ikke nattfiske er best på denne tiden av året. Men det kan som sagt variere utifra mange forhold. Jeg ville heller satset på nattfiske til sommern for å si det sånn.

 

Store mørke fluer som gir bra siluett er like bra i mørket på vintern som ellers. Hvis du har tre ulike str av litt lange sorte marabou streamere som eksempel så funker det bra :)

 

Husk, det er bare å prøve fordet. Eksakte fasit svar finnes heldigvis ikke.(klima vårt er jo merkelig for tiden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid poeng å ha ei flue i vannet selvfølgelig. Men, etter forumets erfaringer: er det likesågreit å drikke en kopp kaffe foran dagsrevyen i stedefor å kaste ut ei svartflue i januarkvelden?

 

Lurte på erfaring med januarkveldsfiske når det er såpass kaldt i vannet- store eller små fluer? raske eller veldig seige inntrekk? torsken tar jo det meste, men denne sjøblanke - er den på matauk?

Har fisket lite om natta i januar, men timen før det blir mørkt og et par timer inn i natta kan være bra. Sjøørreten kan da bevege seg opp fra marbakken (3-7m dyp) og inn på grunnere vann. Det jeg derimot har gjort oftere er å dra ut om morgenen ( det blir jo ikke så tidlig i januar) og hatt et bra fiske i grålysningen fra ca.07:00 til 09:00. Og, midt på vinteren fisker jeg mest på steder hvor det er fhv kort vei til marbakken og litt dypere vann (snakker da om ute i områder hvor saltinnholdet er fhv høyt). Fisker da med synk eller hurtig-synksnøre og langsomt / rykkvis inntrekk med fluer i sterke farger og mye liv( kaninhår / marabhu), men glem heller ikke en skikkelig saftig børstemarimitasjon! Og som Toggi skriver - Grå Zonker (med Litebrite, pearl green) har jeg brukt i nærmere 15år jevnlig...

Bildetekst: ikke umulig å få sjøørret og sei i minus 4 og nordavind, men prøv gjerne noen meter ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første sø tatt i 2008 for min del. Ble 3 stykker. De var lange å tynne så de fikk friheten tilbake. 2 av dem blir nok fine kg + fisker litt senere på våren.

 

Klasseforskjell?? flaks??Erfaring? Er det bare å hive ut snøret på en tilfeldig måte?

Stod i går sammen med Mriks og Oterøya å fisket på samme plassen, alle brukte samme flue (hvit børstemark).

Mriks dro 20 stk SØ, mens Oterøya fikk 4 og jeg 3.

 

Jeg setter en 10 `r på at erfaring teller, noen andre forslag?

 

Deilig var det uansett å komme ut i litt frisk luft og kjenne trykket i fluestanga igjen.

 

mvh

Kristian

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det fiskekompisen min sin tur til å gå på snørra ;D

 

Sklei på et svaberg ca 1 m. over vannflata og landa horisontalt i vannet med et gigantisk plask.

Noe av den mest komiske jeg har sett på lenge ;D

 

Jeg fikk nok en mikroørret, så snittet mitt på 3 fisk i år er vel 200 gram tenker jeg :rolleyes:

 

 

 

 

skule gjerne sett det åge ;D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første sø tatt i 2008 for min del. Ble 3 stykker. De var lange å tynne så de fikk friheten tilbake. 2 av dem blir nok fine kg + fisker litt senere på våren.

 

Klasseforskjell?? flaks??Erfaring? Er det bare å hive ut snøret på en tilfeldig måte?

Stod i går sammen med Mriks og Oterøya å fisket på samme plassen, alle brukte samme flue (hvit børstemark).

Mriks dro 20 stk SØ, mens Oterøya fikk 4 og jeg 3.

 

Jeg setter en 10 `r på at erfaring teller, noen andre forslag?

 

Deilig var det uansett å komme ut i litt frisk luft og kjenne trykket i fluestanga igjen.

 

mvh

Kristian

 

 

 

Hei

 

 

Tipper "hele pakka" over det lange løp, meotder/teknikker og ikke minst være aktiv med å oppsøke SØ ikke motsatt.

Det er ofte slik at jo mer du fisker jo mer erfarer du.

 

Etter enormt mange turer så kommer man inn i "stimen" hvor alt kan virke lett.(godt det hender sjeldent!)

 

Det handler mest om å treffe den helt klart og være kjent.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en liten tur på lørdag, været var pyton her på Sørlandet, snø, regn  og sludd om hverandre.

Men hadde regntøy i bilen så jeg våget meg ut en tur. Fisken var heldigvis bitevillig, og fikk flere napp på hvit WB, men mista de. Så da gikk jeg over på grå zonker (takk toggi), fikk en liten på 1.kastet, da den drev å sprelte rett før jeg skulle ha den opp kom det en torsk fra intet og slukte hele SØ!! SØ var vel rundt 20-30 cm, så ikke så liten i forhold til torsken som kanskje var på 2 kg eller noe.helt villt!

Så plutselig hadde jeg litt mer å jobbe med, etter mange minutters kamp så slapp den og jeg fikk SØ opp som var sprell levende enda opp på land. Slapp den pent ut igjen og den svømte rolig vekk. Stakkars fisk tenkte jeg. Men det rare var at etter noen flere kast så fikk jeg en SØ til, enda større, og så kom vel den glupske torsken igjen og tok SØ!! Samme fisken! :o, ble nok en bonus kamp, før den også slapp og fikk sluppet SØ ut igjen.

 

Syke greier, glemmer ikke denne turen:-)

Noen som har bindebeskrivelse på SØ imitasjon? Bør være stor flue, ca 20 cm og oppover, en killer på torsk ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde noe av det samme for en del år tilbake. Kroket en torsk på over 2 kg (ble middag), og mens jeg kjørte den kom det en enda større torsk og gjorde seg klar til angrep. Det er den største torsken jeg har sett i levende live! For et gap! Jeg ga 'min' torsk litt slakk for å se hva som skjedde, men den valgte det beste av to onder og nærmest svømte på land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

For å avslutte avsporingen så kan jeg fortelle at jeg tok en torsk på 9 kilo på en torsk på væffal 1 kilo. Den store torsken slapp ikke og blei kleppa og det viste seg at den ikke var kroket, men den nektet og slippe middagen. Hadde heldigvis vitner :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første sø tatt i 2008 for min del. Ble 3 stykker. De var lange å tynne så de fikk friheten tilbake. 2 av dem blir nok fine kg + fisker litt senere på våren.

 

Klasseforskjell?? flaks??Erfaring? Er det bare å hive ut snøret på en tilfeldig måte?

Stod i går sammen med Mriks og Oterøya å fisket på samme plassen, alle brukte samme flue (hvit børstemark).

Mriks dro 20 stk SØ, mens Oterøya fikk 4 og jeg 3.

 

Jeg setter en 10 `r på at erfaring teller, noen andre forslag?

 

Deilig var det uansett å komme ut i litt frisk luft og kjenne trykket i fluestanga igjen.

 

mvh

Kristian

 

Interessant dette med børstemark i januar! På milde dager som vi har her nede i Telemark i disse dager kan det være noe børstemark fremme. Har opplevd det for to år siden. Døde børstemark lå å fløt i issørpa! Så også enkelte levende børstemark. Så til dere som er ivrige sjøørret-fiskere, kom dere ut mens det er mild  -og et annet viktig moment - det går mot fullmåne,  det er jo et kjent fenomen at det er større aktivitet rundt fullmåne i dyreverdenen. Dette gjelder vel også sjøørret. Legger ved noen bilder av børstemark og imitasjoner og sjøørret tatt en mild januardag. Ikke så viktig med at fargen på imitasjonen er helt identisk, men jeg bruker brun/ orange om dagen og mørke børstemarker i mørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Konge historie det at torsken slukte SØ ;D

 

Hadde en tur i frier idag, 5 hugg på ganske kort tid. Brukte juletreet i bunnen med reke opphenger.

Deretter gikk jeg over til frå zonker med samme reke(orange) Det samme skejdde igjen to ganger, bare lugging.

 

Etter en stund byttet jeg til børstemark. Bare lugging ganger tre. Så begynte et dritt vær. Regn/sludd og iskald vind fra sørøst. Å kjenne såpass mye fisk lover godt, det er svært sjeldent jeg har så mange lugg i flua uten å få den.

 

Så den var der, men ikke i bettet. Så nemlig null vak, noe som er mindre vanlig når det napper.

Fin tur fordet, det er mange flotte palsser i frier gitt. Kompisen min fikk torsk på over to kilo.

 

Bare taua den inn, virket nesten livløs ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai ai Toggi. Prøvde du noe mindre som tanglopper eller noe får å få fisken til å sitte?

 

Hei

 

Brukte det som opphenger ja, det er mulig den lugga der også. SØ oppførste seg merkelig, det har skjedd på samme plassen før. Den er ikke helt på hugget, prøvde masse fluer og teknikker.

 

Resultatet ble det samme hver gang ;) Det gjør fisket fascinerende. Tanken din er god, mulig jeg prøver hare/øre nymfer neste gang med gullhode. Det har vært suksess før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Hafstad

Hei

 

Konge historie det at torsken slukte SØ ;D

 

Hadde en tur i frier idag, 5 hugg på ganske kort tid. Brukte juletreet i bunnen med reke opphenger.

Deretter gikk jeg over til frå zonker med samme reke(orange) Det samme skejdde igjen to ganger, bare lugging.

 

Etter en stund byttet jeg til børstemark. Bare lugging ganger tre. Så begynte et dritt vær. Regn/sludd og iskald vind fra sørøst. Å kjenne såpass mye fisk lover godt, det er svært sjeldent jeg har så mange lugg i flua uten å få den.

 

Så den var der, men ikke i bettet. Så nemlig null vak, noe som er mindre vanlig når det napper.

Fin tur fordet, det er mange flotte palsser i frier gitt. Kompisen min fikk torsk på over to kilo.

 

Bare taua den inn, virket nesten livløs ;D

 

Hei!

 

Fisket litt i helgen og Lørdag hadde jeg samme problemet, vis du prøver lfyte snøre og hand twist teknikk, rett etter "luggingen" kan jeg nesten garantere at den tar, forutsetter selvsagt veldig skarpe kroker...

 

Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første sø tatt i 2008 for min del. Ble 3 stykker. De var lange å tynne så de fikk friheten tilbake. 2 av dem blir nok fine kg + fisker litt senere på våren.

 

Klasseforskjell?? flaks??Erfaring? Er det bare å hive ut snøret på en tilfeldig måte?

Stod i går sammen med Mriks og Oterøya å fisket på samme plassen, alle brukte samme flue (hvit børstemark).

Mriks dro 20 stk SØ, mens Oterøya fikk 4 og jeg 3.

 

Jeg setter en 10 `r på at erfaring teller, noen andre forslag?

 

Deilig var det uansett å komme ut i litt frisk luft og kjenne trykket i fluestanga igjen.

 

mvh

Kristian

 

Interessant dette med børstemark i januar! På milde dager som vi har her nede i Telemark i disse dager kan det være noe børstemark fremme. Har opplevd det for to år siden. Døde børstemark lå å fløt i issørpa! Så også enkelte levende børstemark. Så til dere som er ivrige sjøørret-fiskere, kom dere ut mens det er mild  -og et annet viktig moment - det går mot fullmåne,  det er jo et kjent fenomen at det er større aktivitet rundt fullmåne i dyreverdenen. Dette gjelder vel også sjøørret. Legger ved noen bilder av børstemark og imitasjoner og sjøørret tatt en mild januardag. Ikke så viktig med at fargen på imitasjonen er helt identisk, men jeg bruker brun/ orange om dagen og mørke børstemarker i mørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisan.

Der ble det lagt inn litt uten ny tekst.

 

Ville bare sende en kommentar om børste mark.

er ikke så sikker på at de "hvite" Børstemark imitasjonene vi bruker vinterstid imiterer børstemark. Tror Sø tar dem for å være små fisk og liknende.

Prøvde å bruke en sort/oliven børstemark først uten å komme i kontakt med fisken. Så snart jeg byttet til hvit skjedde det ting.Dette er vel egentlig ikke føden til SØ på denne tiden av året.

sort/oliven er den som fungerer best etter min erfaring i Vestfold i mars-mai.

 

mvh

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...