Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Da er fisketuren over, landa ein liten sei, som eg slapp fint ut.

Så her eg vårte fortalt att fisk har ein iq på ca 5, men da fatter eg ikke åssen den torken klarte å knyte opp knyten min på flua, og stikke av med hele dritten ???:P

 

Mange sier at ørret og annen fisk er så smarte, men når man tar i betraktning, som du skriver, at fisk har en iq på ca 5. Da spør jeg deg og alle andre som mener fisk er smarte, er det fisken som er smart ell r d du som r dum (kanskje gjør d for vanskelig ;D)? '

 

hehe, bare litt godsinnet spøk ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Rapport fra TSS, tre flotte berter på nattevakt og jeg er i paradis ;D

 

Er nesten snå forelsket i hu ene som akkurat serverte meg fersk brød, og ha ffs.no fra sykehus hadde jeg ikke trodd. Selv med mye vondt så redder det min kveld.

 

Husk å bruke "jåle" rekene dine snart sixpack, du har noe å bevise urifra de forventningene du har lovet og stilt ;D

Her lukter det stekt vadebukse med mer... ;)

 

 

Over og ut fra meg, og tak for all support, det varmer :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring Toggi. Håper du kommer deg på beina til den 20. :-)

 

 

Hei

 

Håper på å bli frisk til da, har perm nå. Alle prøver blir tatt mandag, de viktigste som "slangen i halsen etc".

Den har jeg tatt før, mindre kul. Egentlig skulle jeg vært på sykehus, ikke hjemme.

 

Men vil fortelle litt om en kul opplevelse for to ca uker siden. Sto og fisket, så en stor stim med flere store torsk. Flere sto og vifta med halen, de rota i tang og tare etter krabber. Jeg la ut flua nær stimen, dro inn saaaakte med små rykk. Overraskelsen var stor når jeg så hva jeg fikk. En sjøørret, både torsk og sjøørret oppførte seg helt likt på krabbe jakt :)

 

Noen andre som har opplevd liknende fenomen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

Får vel driste meg ut en tur i morgen, selv om det er bitende kaldt.

 

Åssn er det nede i Telemark? Fjorden fryst igjen enda?? :P

 

 

Vanskelig for meg å si, siden jeg er mest på sykehus for tiden. Men regner med at Anders 80 vil oppdatere dere :)

Is og kulde der jeg har vært og sett ja :-[,må nok lenger utover på dager med sol :)

God bedring toggi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Da har eg og ein kommpis, fiska vanylven rund. starta på turen ca kl 10, og har prøvd ut flere plasser. hovudsaklig fra berg.

 

har vel tatt ca 5000 kast + -  :-\

pløgd gjennom to fluebokser, snakka med gamlekarene som skulle hente posten, etter gode tips. men ikke søren, ikke ein fisk å se, ikke ett napp å kjenne.

 

men får se det positive med det, har fått mye frisk luft, og frostskader på begge føtter (kjenner ivertfal slik ut)

 

trur det neste eg må kjøpe meg, er ett snøre med synktipp, og så klart nye raggesokker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Da har eg og ein kommpis, fiska vanylven rund. starta på turen ca kl 10, og har prøvd ut flere plasser. hovudsaklig fra berg.

 

har vel tatt ca 5000 kast + -  :-\

pløgd gjennom to fluebokser, snakka med gamlekarene som skulle hente posten, etter gode tips. men ikke søren, ikke ein fisk å se, ikke ett napp å kjenne.

 

men får se det positive med det, har fått mye frisk luft, og frostskader på begge føtter (kjenner ivertfal slik ut)

 

trur det neste eg må kjøpe meg, er ett snøre med synktipp, og så klart nye raggesokker :P

 

 

Hei Pellus

 

Brukte du hvilket type snører? Synk eller intermediate? Det kan være en fordel å måle tempen i vannet og finne f.eks steder hvor temp i vannet kanskje er en grad mer. Bare et tips, tror ikke å pløye gjennom to fluebokser hjelper. Men jeg er imponert over din iver :)

 

Tipper tempen i vannet hos deg er ganske lav ja, SØ blir super treg og har vel nok med å overleve. Mitt tips er uansett å fiske dypt. Hvis ikke evt på meget grunt vann hvis du fisker på dager med sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre bare flyt, så eg prøver med lengre fortommer, og tyngre fluer.

 

denne turen vi hadde , var vel mest for å utforke litt.

og ja, dette er vel å "banne i kjirkja", men var vel mest på jakt etter ein middag, så hadde vårte glad for ein fin torsk ;)

 

Har planer om å kjøpe meg ei line med synk, men blir nok ikke før til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen lest boken Sjøørret Sjøørret! ??? Tror det står noe om vinterfiske etter sjøørret der som gir veldig god mening og kanskje er en god forklaring på mye. Står at sjøørreten ikke klarer å jakte mer enn 10-20 min i temperatur under 4 grader, og derfor oppholder den seg på bunnen lengre tid om vinteren. Hvis den skal jakte på andre steder enn på havsens bunn, angriper den gjerne i flokk i kystområder i såkalte "etapper". Når den er for kald svømmer den tilbake til det varme kystvannet. Derfor er sjøørreten noen ganger veldig aktiv ved kysten, og så plutselig blir den bare borte. Så kommer den tilbake. Da jeg opplevde dette for to dager siden, var det 30 minutter mellom hvert angrep som bestod av 10-20 jagende sjøørreter i overflaten. heeeeelt sykt! Og plutselig var de borte. Noen andre som har opplevd dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den skal jakte på andre steder enn på havsens bunn, angriper den gjerne i flokk i kystområder i såkalte "etapper". Når den er for kald svømmer den tilbake til det varme kystvannet. Derfor er sjøørreten noen ganger veldig aktiv ved kysten, og så plutselig blir den bare borte.

Jepp, dette ga mening. Menes det dypere vannlag med "det varme kystvannet"? Har dessverre ikke boken du refererer men den er på leselisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den skal jakte på andre steder enn på havsens bunn, angriper den gjerne i flokk i kystområder i såkalte "etapper". Når den er for kald svømmer den tilbake til det varme kystvannet. Derfor er sjøørreten noen ganger veldig aktiv ved kysten, og så plutselig blir den bare borte.

Jepp, dette ga mening. Menes det dypere vannlag med "det varme kystvannet"? Har dessverre ikke boken du refererer men den er på leselisten.

 

Ja da menes det varme kystvannet, altså det vannet som på vinteren er varmt nok til at sjøørreten kan oppholde seg der. Står veldig mye fornuftig i boken, blant annet at den beste sjøørretfiskeren kan ikke mest om fluer og utstyr, men om hvordan sjøørreten oppfører seg og om sjøørretens liv og atferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Helt enig, viktig å vite mer om fisken enn 200 forskjelllige fluer. Intrekk og fiskemetoder er viktigere enn å bytte 10 fluer på en tur.

 

Det er en grunn til at en nybegynner kan få mest fisk på en tur enn en såkalt "rutinert". 200 kast med 200 forskjellige inntrekk vil bety at noen av disse inntrekkene gir flua en knall attraktor gange.

 

Uvitende så vet han ikke om sin egene geniale fiske metode: VARIASJON ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...