Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

I går var en fin dag :D. Først noen sanne aha opplevelser på kastetrenging i Herøyahallen med påfølgende "moon" fishing i opplyst båthavn på kvelden. Jeg har fisket med flue i en del år nå, men det fornekter seg ikke, jeg har stadig noe å lære.  I hallen fikk jeg testet kasteklumpene til Micke og Toggi på Stramstix stanga. "WOW", bang så smeller klumpen  i veggen på andre siden. Dette må jo være gull når havet ligger foran deg :). "Må ha det, bare må ha det...." tanken krøp ned gjennom ryggraden min. Vi får se om det ikke er realitet ved neste tur :).

 

Så var det båthavna. Fra vind med storm i kasta forrige tur, var det nå blikkstille og noe tåkete. Tåke har jeg dårlig erfaring med fra innlandsfiske og det virker som om sjøfisken reagerer på samme måte. Ikke veldig mye liv nei. Men det er ganske utrolig. Jeg gikk rundt kl. 21 på kvelden 9. februar og fisket med flue i tresko i varmegrader!! Kl. 22:30 fikk jeg min første SØ i år og min største SØ på flue hittil. Den veide 903g og så alldeles velsmakende ut.

 

Hyggelig å hilse på dere i Herøya hallen gutter! Takk for god veiledning og en hyggelig fisketur Micke og Toggi!

 

bjorni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Fikk 3 blanke sjøørret idag i Sandefjord. Alle var blanke, de ble tatt på rosa reke.

Nedturen var stor da jeg kom hjem og oppdaget et flueskrin vekk.

 

Det er sort og av merket Kinetic, så i natt får jeg ikke sove.

 

Største sjøørret var ca 700 gram, nest størst halv kilo. Brukte fang og slipp på disse.

Takker Larvik klanen for fin tur, selv om jeg ikke tenker på annet enn det jævla skrinet akkurat nu.

 

Det er dumt å være kronisk distre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Toggi. Veldig surt å miste slikt på tur.  Takes one to know one.... Har miste x antall duppedingser opp gjennom årene.. På Fjærholmen 2 år siden røyk Leatherman ( gml ) som jeg pinadø hadde tatt vare på i 7-8 år.  Årsaken : SØ på 0,9 akkurat dagen før den store SØ konkurransen ... Var tilbake dagen etter og lette, men kun 500 spor etter vadesko og bly-dengere overalt...'

Ps hvor i Sandefj. Storøya / Hemskilen ... Eller mer storørret plass som Østerøya...? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Tipper jeg var på Hemskilen. Over en bru forbi en bom ;)

 

Flotte områder der gitt, Mriks og gutta visste meg noen fine plasser. Håper Anders liker fluene han fikk ;D

Takk for "guidet" kjøring.

 

Prøvde også storøya. Der skal jeg i morgen på flue skrin jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Fikk sjørret på 970 gram på Storøya i Sandefjord idag, den tok på en oliven børstemark.

Hadde noen hugg etter det ble mørkt idag også.

 

Så noen fine vak og fisken tok når jeg kastet i vak.

 

Ellers var det generelt stille, så 7 vak idag. Det var nydelig å kjøre litt større fisk, den var blank men

jeg valgte å sette den uti igjen.

 

C & R trådene har "hjernevasket" meg helt ;D Hilsen catch and fis fanatikeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Var på en tur i solskinnet i dag. Vannet var meget lavt og sola hade varmet opp den grunne sandbukta vi stod i. Kammeraten min hadde vært der et par timer før jeg kom, og han ringte meg å sa det var ville tilstander der nede. Jeg ankommer stranda småskelvende, og rigger opp utstyret. Kammeraten min sier han har sett helt sinnsykt mange vak, men ikke fått noe. Det vaka overalt. Mye sippvak, men også litt head and tail vak. Til slutt måtte vi bare gi opp, etter uttalige forsøk og kasting oppi vakene. Noen som vet hva dette kan ha vært? Det var veldig forsiktig vaking. Det renner en bekk ut der, kan de ha plukket opp ting derfra? Blir litt frustrert av å bare sitte å se på, men samtidig er det utrolig facinerende ;D En hyggelig tur i solskinnet dog!

 

Joma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Joma

 

Jeg tipper det var tanglopper den hvertfall "sipvaket" på ;) Da kan fisket være svært vanskelig.

Flyt og lange fortommer med tynn spiss kan ofte være løsningen. Det er bare en gjetting, men opplevd det selv.

 

Kanskje sjøørret "guden" Sixpack Karlsen kan hjelpe deg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du finner igjen boksen din... Holdt på å glemme en hel boks med Jiggy for etpar uker siden. Og det er surt med tanke på tiden og epoxy arbeidet...  Storøya  / Hemskilen er knall plasser.

Blank fisk på Tjøme idag. Egentlig litt for stille , men så snart SØ brisen kom så.....

Fant et smalt sund med rene elva gjennom, men ekstremt lavt vann... Blåskjell , ålegress , klassisk sjøørret biotop... Tilbake dit igjen. Mistet nemlig mine dyrebare Patagonia finger-vanter. !!! >:(

Moralen er : Legg ikke ting på biltaket samtidig som man tenker fiske, skjenker kaffe og leter etter snus-boksen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

Hei

 

Fikk sjørret på 970 gram på Storøya i Sandefjord idag, den tok på en oliven børstemark.

Hadde noen hugg etter det ble mørkt idag også.

 

Så noen fine vak og fisken tok når jeg kastet i vak.

 

Ellers var det generelt stille, så 7 vak idag. Det var nydelig å kjøre litt større fisk, den var blank men

jeg valgte å sette den uti igjen.

 

C & R trådene har "hjernevasket" meg helt ;D Hilsen catch and fis fanatikeren!

 

Grattis med fin fisk Toggi :) artig og kaste på vak igjen sikkert,på mine siste turer har det blitt mest sei og torsk men det tyder kanskje på at temperaturen stiger litt og at det er noe på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Var på en tur i solskinnet i dag. Vannet var meget lavt og sola hade varmet opp den grunne sandbukta vi stod i. Kammeraten min hadde vært der et par timer før jeg kom, og han ringte meg å sa det var ville tilstander der nede. Jeg ankommer stranda småskelvende, og rigger opp utstyret. Kammeraten min sier han har sett helt sinnsykt mange vak, men ikke fått noe. Det vaka overalt. Mye sippvak, men også litt head and tail vak. Til slutt måtte vi bare gi opp, etter uttalige forsøk og kasting oppi vakene. Noen som vet hva dette kan ha vært? Det var veldig forsiktig vaking. Det renner en bekk ut der, kan de ha plukket opp ting derfra? Blir litt frustrert av å bare sitte å se på, men samtidig er det utrolig facinerende ;D En hyggelig tur i solskinnet dog!

 

Joma

 

Var selv ute på søndag og det vaket jevnlig! Riktignok mye småfisk, og det var fhv sær. Fikk en liten sjøørret på ei orange marflo og en annen fisker fikk på liten børstemark. Rimelig sikker på at den vaket i hovedsak på tanglopper, men skal ikke utelukke fjærmygg. Så enkelte fjærmygg som drev fra land og utover. Når vi tok lange kaffepauser vaket fisken igjen og av og til svært nærme oss ( se bilde). Legger også ved et bilde tatt et tidligere år hvor jeg hadde et flott fiske blant isflaka i mars - og mye vak! Dette var i et brakkvannsområde, og som du skriver, så kan det ha vært insekter fra bekken - mest sannsynlig fjærmygg. Kan være lurt å ha med flytesnøre, lang og tynn fortom og små fluer når det er slike vindstille varme / milde dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Var på en tur i solskinnet i dag. Vannet var meget lavt og sola hade varmet opp den grunne sandbukta vi stod i. Kammeraten min hadde vært der et par timer før jeg kom, og han ringte meg å sa det var ville tilstander der nede. Jeg ankommer stranda småskelvende, og rigger opp utstyret. Kammeraten min sier han har sett helt sinnsykt mange vak, men ikke fått noe. Det vaka overalt. Mye sippvak, men også litt head and tail vak. Til slutt måtte vi bare gi opp, etter uttalige forsøk og kasting oppi vakene. Noen som vet hva dette kan ha vært? Det var veldig forsiktig vaking. Det renner en bekk ut der, kan de ha plukket opp ting derfra? Blir litt frustrert av å bare sitte å se på, men samtidig er det utrolig facinerende ;D En hyggelig tur i solskinnet dog!

 

Joma

 

Hei igjen. Glemte å legge inn bildet av sjøørretvak sist søndag.

 

Terje C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det hadde vært SØ ville jeg trodd at den hadde hatt en viss interesse for flua, om ikke annet så fulgt etter for å sjekke ut litt.  Har mang en gang opplevd Multe på grunt vann i brakkvannsområder.  Tror ikke den tar fra overflata, men den kan svømme i stim og bryte overflate med både hale og finner.  Kanskje det var multe dere så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det hadde vært SØ ville jeg trodd at den hadde hatt en viss interesse for flua, om ikke annet så fulgt etter for å sjekke ut litt.  Har mang en gang opplevd Multe på grunt vann i brakkvannsområder.  Tror ikke den tar fra overflata, men den kan svømme i stim og bryte overflate med både hale og finner.  Kanskje det var multe dere så?

Svært stor sjangs for at det var sjøørret - vi fikk jo 2 stk og så også noen hopp hvor sjøørretten viste seg, samt at vi hadde følgefisk ( og da jeg byttet til liten orange reke tok fisken). Det var fhv grunt der vi fisket og stille, så sjøørretten var litt sær - men, det er jo det som er spennnede å ikke bare røske flua inn i "blinde".  Har ikke greie på multefiske ( har sett noen om sommeren), men etter hva jeg har blitt fortalt er det en fisk som trives i varme omgivelser om sommeren - altså best fiske midtsommers og til tidlig høst.

Terje C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

Dersom det hadde vært SØ ville jeg trodd at den hadde hatt en viss interesse for flua, om ikke annet så fulgt etter for å sjekke ut litt.  Har mang en gang opplevd Multe på grunt vann i brakkvannsområder.  Tror ikke den tar fra overflata, men den kan svømme i stim og bryte overflate med både hale og finner.  Kanskje det var multe dere så?

Veldig liten tro på at det var multe faktisk om ikke den globale oppvarmingen har tatt fullstendig overhånd,har fått multe til og ta i overflaten før, desverre ikke kroket en skikkelig enda.(kun ved meiting)(fått endel multe i garn tidligere),nå er den for meg mer som en utfordring på flua,vet hvor stimene holder seg i mitt nærområde og har saumfart dansk/svensk 'lektyre' om emne så mitt mål til sommeren er tykkleppet multe over 3kg(på flue) :).Holder nøye oppsikt med et brakkvannsområde hver vår/sommer etter multe,så tips om fluevalg etter denne torpedoen er mer enn velkommen hos meg :).Vet om red tag og diverse små fluer oliven børstemark funker også forresten.

Mye av dette kan nok brukes til sjøørreten også selvfølgelig.Kan skrive under på at multen har krefter minst som sjøørret,havabbor har jeg ikke fått,så det kan jeg ikke sammenlikne med :)

Mvh.Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

Veldig liten tro på at det var multe faktisk om ikke den globale oppvarmingen har tatt fullstendig overhånd,har fått multe til og ta i overflaten før, desverre ikke kroket en skikkelig enda.(kun ved meiting)(fått endel multe i garn tidligere),nå er den for meg mer som en utfordring på flua,vet hvor stimene holder seg i mitt nærområde og har saumfart dansk/svensk 'lektyre' om emne så mitt mål til sommeren er tykkleppet multe over 3kg(på flue) :).Holder nøye oppsikt med et brakkvannsområde hver vår/sommer etter multe,så tips om fluevalg etter denne torpedoen er mer enn velkommen hos meg :).Vet om red tag og diverse små fluer oliven børstemark funker også forresten.

Mye av dette kan nok brukes til sjøørreten også selvfølgelig.Kan skrive under på at multen har krefter minst som sjøørret,havabbor har jeg ikke fått,så det kan jeg ikke sammenlikne med :)

Mvh.Anders.

 

Da kan jeg anbefale "Multer på flue" ;)

En dansk film som er meget informativ ang fluevalg(mønster) og fisketaktikk.

En hel del rå kjøring av stor multe er heller ikke noe drawback ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

takk for godt tips :),ble en sjøørret i dag,blank og fin kondisjon 600gram ca,så en stim med mindre sjøørret(6-7)som stod og vaket på et eller annet på et ''brekk'', :rolleyes:,hadde et slag på en palmermygg men fikk ingen flere.Temperaturen var forresten 3.-.Fluen jeg fikk fisk på var en ''Nordisk'' børstemark i lilla/sort.

Mvh Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult Anders :) :)

 

Tok en i Langesund på lysebrun "børstis" bundet av Sailfish, det er absolutt min favoritt børstis.

Er Sailfish i godt humør så tipper jeg han legger ut beskrivelse av den her ;)

 

Den siste tiden så har jeg jevnt over fått sjøørret, har ikke tatt helt av men bedre enn forventet.

 

Fått sjøørret på 8 av 9 turer, det må jeg si er godkjent ja!

 

Den rosa reka til Nicco på flue.no er jammen en "killer". :) Den har jeg tatt flere på i den senere tid.

Hint til Nicco, skaff deg noen børstemark i sjappa di! Oliven, lysebrun og sort hadde vært knall evt blålilla også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Kult Anders :) :)

 

Tok en i Langesund på lysebrun "børstis" bundet av Sailfish, det er absolutt min favoritt børstis.

Er Sailfish i godt humør så tipper jeg han legger ut beskrivelse av den her ;)

 

Den siste tiden så har jeg jevnt over fått sjøørret, har ikke tatt helt av men bedre enn forventet.

 

Fått sjøørret på 8 av 9 turer, det må jeg si er godkjent ja!

 

Den rosa reka til Nicco på flue.no er jammen en "killer". :) Den har jeg tatt flere på i den senere tid.

Hint til Nicco, skaff deg noen børstemark i sjappa di! Oliven, lysebrun og sort hadde vært knall evt blålilla også.

 

Har ikke du gitt "sixpack" en del pepper for fisking med nettopp rosa reker ?  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

he he ;D Ja, stemmer det. Sixpack har prøvd å "kjøre" meg ganske mye men blir nok stadig skuffa ;)

Rosa reke er en "killer" i kaldt vann.

 

Det er bedre å innrømme at man bruker rosa reke enn å vedde at man skal spise opp en hel vadebukse hvis man taper mot meg i en fiske konk  Ref gammel tråd fra Sixpack.

 

Jeg gleder meg til den dagen han skal spise den! Han er den på siden her som er STØRST I KJEFTEN og det oser selvtillit ala John Arne Riise ;D

 

Forskjellen på Sixpack og jeg er at jeg blir ikke "blind" av å kun bruke en imitasjon, jeg er mer fleksibel ;D ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...