Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei

 

Drar inn grå frede rykkvis med stopper. Grunnen er at kutlingers ofte svømmer i rykk med pauser nesten som reka. Det er bare å variere mye. Siden den har en flott gange p.g.a kulehodet så gir rykk og stopper flua ekstra liv. VARIASJON er et stikkord her også ;)

 

Legger ved bilde av min største for dagen, den var super sterk. Takker Anders 80 for bildet og hjelp med "kjøring" og landing.

 

Dette var en "magisk" dag :) :) Helt rått!

 

Grå frede er en knall fiske imitasjon.

post-1259-13949854335549_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mellon 0,20 og 0,30

Takker for raskt svar.

 

 

Steik hvor gira eg blir til å sette meg i bilen, og kjøre til "toggi sitt mekka"

 

 

har tenkt på det selv. har en i klassen som kommer fra området der. blir litt misunnelig at de har det så fint der nede, mens vi i trondheim sliter som f..., men det hjelper å se så fin fisk og så fine plasser da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mellon 0,20 og 0,30

Takker for raskt svar.

 

 

Steik hvor gira eg blir til å sette meg i bilen, og kjøre til "toggi sitt mekka"

 

 

har tenkt på det selv. har en i klassen som kommer fra området der. blir litt misunnelig at de har det så fint der nede, mens vi i trondheim sliter som f..., men det hjelper å se så fin fisk og så fine plasser da :)

 

Du får plukke meg opp på vei ned dit da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Drar inn grå frede rykkvis med stopper. Grunnen er at kutlingers ofte svømmer i rykk med pauser nesten som reka. Det er bare å variere mye. Siden den har en flott gange p.g.a kulehodet så gir rykk og stopper flua ekstra liv. VARIASJON er et stikkord her også ;)

 

Legger ved bilde av min største for dagen, den var super sterk. Takker Anders 80 for bildet og hjelp med "kjøring" og landing.

 

Dette var en "magisk" dag :) :) Helt rått!

 

Grå frede er en knall fiske imitasjon.

Takk for fint svar, Toggi, og grattis med fin fangst!!

Snart braker det løs her i Rogaland og, håper jeg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Var ute på en kortere fisketur enn vanlig idag, men det spilte mindre rolle. Sjøørreten var bitevillig idag, selv om det ble endel smått. Det positive er at det meste av sjøørreten nå har blitt blank :)

 

Et par av sjøørretene spyttet ut sild, så det er kanskje naturlig at fisken går litt "bananas" når silda er i anmarsj! Gøy var det hvertfall, dagens 10 fisker ble tatt på rosa reke og flua med navnet "spigg".

 

Sistnevnte er en "luring" av en flue :D Legger ved et bilde av den ene jeg tok vare på idag, den var knall-rød i kjøttet. Februar måned har levert til terningkast 6 ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

Den der var virkelig ''dagens'' Toggi :),mye smått ja.Godt og se at de er blanke og feite.Nå er det forresten skikkelig springflo heromkring,veger er oversvømmet.Legger til bilde av min ''dagens''tok en en runars deciever chartreuse(*.c&r

post-0-13949854347067_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dagens tur langs telemarkskysten i til dels nydelig vær resulterte i bare en fast fisk, en skikkelig spreking på 1885 gr, gøy å kjenne skikkelig utras...

Skulle selvsagt hatt med fotoapparatet, men husket ihvertfall håven.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok en liten tur på fornebu i dag, fint vær og resultatet ble to små sei. fikk prøvd en selvkombonert reke som gikk utrolig bra i vannet, mye grunnet plastikk skjoldet foren krokøyet, hadde det vært SØ hvor jeg fisket hadde jeg garantert fått den med denne fluen ;D ;D ;D ;D

post-2558-13949854391083_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er første turen i mars unnagjort.  Godplassen, som leverte flere 2 kilos fisker tidligere i uka, var ikke fiskbar da vi kom. Det lå en tynn isfilm over hele fjorden. Da var det bare å sette seg ned med kaffekoppen og vente på sola. Sola kom, og etter et par timer så løste isen seg opp. Det begynte å vake mellom isflaka, men det var fortsatt umulig å fiske. Da isen endelig var borte, sluttet det å vake og fisken var ikke interessert i fluer. Vi fikk imidlertid koselig besøk av flere av gutta  på forumet og koste oss i vårsola. 

1. fisk var en liten SØ som tok en børstemark imitasjon. Så ble det lang pause før guttungen min tok en fin SØ på en Rapala wobbler (han har såvidt kommet i gang med fluekasting og 7'er stanga er litt for tung for ham ennå.) Denne fisken hadde spist småsild og oliven farget børstemark. I tillegg fant jeg tre småstein på størrelse med klinkekuler i magen på den!!! Gudene må vite hvordan den har fått i seg disse. Må kanskje binde opp et par småstein imitasjoner  ;D ;D ;D.

Så var det laaaang pause før det begynte å vise seg noen følgefisker. Etter å ha fulgt flua inn flere ganger smalt det til slutt på en SØ på 1.4 kg. Den tok en Wolley bugger (cactus chenille med kulehode). Jajaja, ny SØ rekord igjen :). Fisken var blank og knallsterk. Etter dette skjedde det ikke så mye mer. Også denne gangen hadde jeg med en kompis som kastet med sliuk og fisket med mark med resultat = 0. Flue vant igjen  ;D. Rart han ikke begynner å lære snart.....

 

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Flott rapport Bjorni, det var hyggelig gjensyn med gutta. Var en fin dag ved sjøen nok engang, fikk selv 5 SØ og en torsk. De tok godflua som Bjorni har bundet til meg Grå frede i "jiggy" utgave. Den er skikkelig bra! Kan minne like mye om en ålekvabbe imitasjon.

 

Anders 80 fikk SØ og torsk, Gari dro SØ og Micke dro fisk på sedvanlig vis. Det toppet seg når Micke dro SØ på 1,6 kilo i "mørten" Denne fisken var knallfin, blank og meget fin "fasong".

 

Tror bilder av denne kommer her etterhvert, "Jarseng" light leverer igjen.

Takk for en fin dag til alle, hyggelig å møte vennegjengen til Bjorni også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

 

Var ute en tur med Anders 80 igår og Per "suveren".

Tok 11 SØ og en sei, det meste ble tatt på en jiggy variant av grå frede(omtalt tidilgere).

 

Alle dro SØ igår, av mine 11 var 10 av dem BLANKE OG FINE I FORMEN.

 

Endelig fikk en kamerat noen etter mange bomturer, det var gøy å oppleve gleden hans på nært hold.

Det er helt sprøtt, men pølser fra Gilde smaker dobbelt så godt på tur! ;D

 

Vi gikk et stykke ut i sjøen, spennende sted med mye blank fisk og "strømmer"-

Februar har aldri vært så bra som i år for min del. Så det har vært knallgøy!

 

Det som er bra med Telemark, er at alle er jammen like trivelige, rart det der :o;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for positiv tilbakemelding :) Jeg fisker ca 5 dager i uka, har nesten liggi på 6 dager i den senere tid.

Som sagt så har jeg fått uvanlig mye i forhold til "februar" i 2005, 06 og 07.-

 

Så for meg er dette en positiv overraskelse, jeg har blitt godt kjent, utviklet fiske-teknikken min(inntrekk er viktig) og det viktigste VARIASJON og være AKTIV.

 

Hele kysten fra Langangen, Eidangerfjorden og ned på Bamblekysten har vært uvanlig god ;)

Lett å si når man er så mye ute. Har man tilgang til 5-6 gode plasser og oppsøker alle i løpet av en dag så er sjansen for å treffe fisk betydelig større ;)

 

Håper det tar seg opp i Østfold :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for positiv tilbakemelding :) Jeg fisker ca 5 dager i uka, har nesten liggi på 6 dager i den senere tid.

Som sagt så har jeg fått uvanlig mye i forhold til "februar" i 2005, 06 og 07.-

 

Så for meg er dette en positiv overraskelse, jeg har blitt godt kjent, utviklet fiske-teknikken min(inntrekk er viktig) og det viktigste VARIASJON og være AKTIV.

 

Hele kysten fra Langangen, Eidangerfjorden og ned på Bamblekysten har vært uvanlig god ;)

Lett å si når man er så mye ute. Har man tilgang til 5-6 gode plasser og oppsøker alle i løpet av en dag så er sjansen for å treffe fisk betydelig større ;)

Håper det tar seg opp i Østfold :)

 

 

 

Har sett innom denne tråden fra tid til annen, og ser at Toggi, Bjorni og mange av dere andre "går igjen" i flotte beskrivelser fra turer. Kult :)

Synest Toggi skriver flott hvordan man kan lykkes i sitt sjøørretfiske. Man står på, med god selvtillit...

Troen er viktig i slikt fiske som noen ganger kan være "hit and run".

Genialt at dette vektlegges av slike ivrige gutter som Toggi. Er med å gi andre troen, og dermed økt fiskesesong ;)

Genialt gutter, stå på :D

 

Vi har det slik her vestpå også, noen ganger klaff det ene stedet, andre ganger ikke, da rusher man til neste sted som plutselig viser produktivitet... :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for all støtte i denne vanskelige tiden. :D  Lover å skjerpe meg. ;D

 

Når jeg først er her så kan jeg jo spørre om en ting.  Har fiska mye etter SØ og fått relativt bra med fisk.  Men størrelsen er ikke noe å skryte av. De fleste ligger på 300 - 600 gram.  Har fått noen få over kiloen og den største på 2,5.  Det jeg lurer på er:  Hvor står de store??  Må en lenger utaskjærs for å få noe størrelse på de, eller er det bare tilfeldigheter som spiller inn?  Er det noen som har erfaringer på det området?

Hei, har fisket mange år etter sjøørret. Blir ikke så mye fisking nå som før men har noen råd å komme med. Finner du silda, brisling eller tobis er sjangsen for stor fisk økende. Særlig på sensommeren og høsten er det normalt mere mat i fjordene for  stor sjøørret. Men. har også opplevd stor sild (vårgytende) inne i fjorden så tidlig som i mars. Fikk da en sjøørret på over 3kg som hadde stor sild i magen! Alle sjøørret jeg har fått fra 2,4kg til 3,7kg har vært fiskespisende. Har en gang mistet en stor sjøørret (mulig over 3kg) i børstemarksesongen - forøvrig som sagt på sensommer / høst.

Som Toggi skriver i et innlegg også er litt ruskevær bra for stor sjøørret - de største er ofte mer sky og liker "tak over hodet" i form av mørke, vind, grumsete vann eller nede på dypet. Angående det siste så snakket jeg med en yrkesfisker i Vestfold i mars for noen år siden - han hadde to stk sjøørret i kassa på over 3kg! Og da ble jeg nyskjerrig - han hadde fått dem i garnet på 30meters dyp sammen med storsilda. Da nytter det vel ikke med synk 1 heller... Dette forteller noe viktig - de største sjøørreten kan være utenfor "rekkevidde" for oss fluefiskere i de periodene de svømmer på dypt vann. I de senere år har jeg fisket midt på natta om sommeren ute i "havgapet" - gjerne på strømsterke steder. Virker som om de store sjøørreten har fhv kort beiteperiode fra ca.23:00 til 03:00. 

Ift hvor mange sjøørret som blir tatt er det ikke mange feite over ca.1,3kg  så det er langt mellom de store, men det er mulig.... gjør som Toggi - når du har funnet en del godplasser er det viktig å veksle mellom dem - der du har fått flere sjøørret før er det stor sjangs for å finne dem igjen!

Legger ved to bilder av fiskespisende sjøørret: den største tatt tidlig i oktober og den andre midt i fellesferien.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...