Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

vet ikke hvordan børstemark imitasjon du fisker med, men det kan være et problem at du evt har for lang marabou (som hale), dvs at fisken går på flua (på halen) uten å treffe kroken. er bare et forslag, binder du selv så bruk en mye kortere bust i enden som hale. kanskje det er vert et forsøk

 

martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hehe.

Jeg trodde jeg skulle være godt rustet med denne - Ingen hale.

 

Men synes faktisk at fluer som fiskes langsomt er vanskeligere å kroke fisken med, eks: reke, børstemark.

 

I morgen skal jeg prøve med 2 kroker, både foran og bak. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sandro

 

Det finnes ingen eksakte fasitsvar på inntrekk, husk det!

Børstemark kan dras inn kjapt, jo kjappere inntrekk jo mindre tid har fisken til å "betvile" din imitasjon.

 

Selv foretrekker jeg å prøve ut masse forskjellige former for inntrekk til jeg finner en som fungerer bra!

Funker ikke det så bytter jeg til andre imitasjoner.

 

I den senere tid så har jeg absolutt fått mest sjøørret ved å ha ganske kraftige rykk i flua.

Det har gitt gevinster hvertfall for meg ;D

 

Har opplevd børstemark fiske slik mange ganger og da har ofte bytte til reke etc fungert best ;)

 

 

Ble 3 på meg idag, største ca 2 kilo. Tatt på juletre og grå frede.

Hadde noen på også. Siste lugg i "mørten" var på mørkebrun zonker.

Anders 80 fikk noen han også.

 

 

NB! Reke må ikke nødvendigivs fiskes tregt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he

 

Reke med aggressive rykk og pauser er ikke oppskrytt altså ;D ;D

Det har åpnet en ny reke-fiske verden for meg hvertfall.

 

Dette fisket er jo super fascinerende siden det sjeldent finnes noen eksakte svar, det er bare

du Sandro og dine erfaringer som styrer hurtigheten av flua.

 

Jeg hadde nok bytta etter 20-25 lugg ja.....  ;) Og du som er så kreativ... hmm ;D ;D

(bruk tørrflue instinktet ditt, da knekker du nok koden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, Henning.

Det var ikke en sild i sikte. ;D

 

Jeg så jo flere av fiskene. Sjøørret i forskjellig størrelse. En av de som hang på litt var ganske stor.

 

Men spøk til side, nå er tiden inne for fluehuer som ikke har fisket så mye SØ.

Kom dere ut til havet, nå er sjøørreten på hugget. Ikke la Toggi ta all fisken. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute en tur i dag også og frustrasjonene fortsetter, det er ikke min uke, jeg brakk den nye stanga, på første turen..

 

Etter å ha byttet til reservestanga gikk alt så meget bedre.

Veldig grumsete vann på telemarkskysten i dag så jeg hadde egentlig ikke helt trua. Jeg forsøkte med en knallrød og hvit reke. Og på 2 kastet satt en smellfeit SØ på 1,7 kg, den sto helt inntil land. Jeg var egentlig fast bestemt på å spise sjøørret til middag i dag, men denne hadde jeg rett og slett ikke hjerte til å slå i hjel. For en fight, den var klin gæærn.

En halvtime etter fikk jeg en på 1,3 kg, men den synes jeg kanskje var litt tynn. Kanskje fordi den andre var så trillrund, uansett ble ikke fiskemiddag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur ute på innsiden av Helgeroa i dag, etter alt skrytet av disse femi rosa rekene så måtte jeg prøve  ..

Det dro på en SØ på 1,65 kg, sprek som juling, var ut og inn flere ggr, uvanlig sprek!!

Den ble middag..

 

Fisket også med grønn børstis, hadde et par napp, og det morsomste var når det begynte å mørkne, lot snøret synke litt lenger enn vanlig og somla børstisen inn, der satt den!!, gjett om jeg ble overrasket når jeg stod der med en flyndre på 6,5 hg i håven :o

Flyndre er jo godt det og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sandro

 

Det finnes ingen eksakte fasitsvar på inntrekk, husk det!

Børstemark kan dras inn kjapt, jo kjappere inntrekk jo mindre tid har fisken til å "betvile" din imitasjon.

 

Selv foretrekker jeg å prøve ut masse forskjellige former for inntrekk til jeg finner en som fungerer bra!

Funker ikke det så bytter jeg til andre imitasjoner.

 

I den senere tid så har jeg absolutt fått mest sjøørret ved å ha ganske kraftige rykk i flua.

Det har gitt gevinster hvertfall for meg ;D

 

Har opplevd børstemark fiske slik mange ganger og da har ofte bytte til reke etc fungert best ;)

 

 

Ble 3 på meg idag, største ca 2 kilo. Tatt på juletre og grå frede.

Hadde noen på også. Siste lugg i "mørten" var på mørkebrun zonker.

Anders 80 fikk noen han også.

 

 

NB! Reke må ikke nødvendigivs fiskes tregt :D

Ja, hva som  er "riktig" inntrekkshastighet på de ulike fluene vi bruker kan alltids diskuteres. Men at det det er viktig å variere inntrekket er det lite tvil om, og at fisken må bestemme seg raskt når noe beveger seg hurtig. For noen år siden var jeg på kurs hos Jarle & Bjørnars Fluefiske på Lillestrøm. Der var et av mine forbilder, Robert Lai fra Sverige, innstruktør. Han bandt børstemarket med en liten isoporkule ( innbundet i damestrømpe-nylon) bak. Grunnen til det var at børstemarken skulle stå med hodet ned i sanden og enden / kroken flyte opp fra bunnen. Slik skulle den imitere børstemark som rotet nede i sanden på grunne strender med hodet sitt. Han sa at "riktig" inntrekk på en slik børstemarkimitering kunne være opp i mot 15minutter pr.kast ! Snakk om ekstremt imitasjonsfiske - jeg har aldri hatt tålmodighet til å prøve det!

(PS, børstemarken på bildet har ikke isoporkule bak).

Terje C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var en flott imitasjon. hva bruker du i leddet mellom kroken og svirvlen?? bruker selv fireline 0,17, bruker du noe annet. firelinen gir en meget flott gang i vannet men frykter det vil bli en svakhet om stor SØ biter på

Bruker en havfisketråd - flettet dacron tror jeg.( en spole jeg har hatt i mange år). Ikke så tynn og bevegelig som Fireline, men materialene sitter bedre på en slik tråd  ( glir ikke så lett bakover), og den har god bruddstyrke og tåler mye røff behandling over lang tid.

 

Terje C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og nei og nei!  Var ute en liten tur etter jobb i dag, fisket på et fint sted helt til det begynte å mørkne.  Ingenting.  Så plutselig hogger det til, og jeg kjenner straks at jeg har en storing på kroken - en bitte liten rosa reke.  Alt for liten krok tenkte jeg umiddelbart.  Holdt sikkert på i 10 minutter - den var over vannet, gjorde utras, gikk til bunn, over vannet igjen - adrenalinet var i 100. Til slutt ligger den på siden og jeg skal til å håve den.  Da ruller den sakte rundt, og kroken bare løsner.  Irritert? Ja.  Var det moro uansett? Ja.  Da er det vel greit da.  Føles ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og nei og nei!  Var ute en liten tur etter jobb i dag, fisket på et fint sted helt til det begynte å mørkne.  Ingenting.  Så plutselig hogger det til, og jeg kjenner straks at jeg har en storing på kroken - en bitte liten rosa reke.  Alt for liten krok tenkte jeg umiddelbart.  Holdt sikkert på i 10 minutter - den var over vannet, gjorde utras, gikk til bunn, over vannet igjen - adrenalinet var i 100. Til slutt ligger den på siden og jeg skal til å håve den.  Da ruller den sakte rundt, og kroken bare løsner.  Irritert? Ja.  Var det moro uansett? Ja.  Da er det vel greit da.  Føles ille.

 

Meget levende skrevet! For å si det sånn, "been there, done that" (èn gang, hehe ;D)

En gang i fjor fiska jeg så og si rygg til rygg med Toggi og så beit det på en skikkelig kubberuss. Hoppa og dykka, raste ut og speeda mot meg, SØ på speed! (Dere som har sett episoden med Bård og Lars i Patagonia og Lars får den gææærne fisken, sånn var det med min episoden også ;D) Etter en rimelig lang periode (var nok bare 1-2 min... ;)) kom den opp for sitt 6 luftige svev. I lufta gjorde den et lite ekstra bykst sidelengst, og så ble det slakk line... :'( :'( :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og nei og nei!  Var ute en liten tur etter jobb i dag, fisket på et fint sted helt til det begynte å mørkne.  Ingenting.  Så plutselig hogger det til, og jeg kjenner straks at jeg har en storing på kroken - en bitte liten rosa reke.  Alt for liten krok tenkte jeg umiddelbart.  Holdt sikkert på i 10 minutter - den var over vannet, gjorde utras, gikk til bunn, over vannet igjen - adrenalinet var i 100. Til slutt ligger den på siden og jeg skal til å håve den.  Da ruller den sakte rundt, og kroken bare løsner.  Irritert? Ja.  Var det moro uansett? Ja.  Da er det vel greit da.  Føles ille.

 

Av en eller annen grunn er det disse fiskene en husker best  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og nei og nei!  Var ute en liten tur etter jobb i dag, fisket på et fint sted helt til det begynte å mørkne.  Ingenting.  Så plutselig hogger det til, og jeg kjenner straks at jeg har en storing på kroken - en bitte liten rosa reke.  Alt for liten krok tenkte jeg umiddelbart.  Holdt sikkert på i 10 minutter - den var over vannet, gjorde utras, gikk til bunn, over vannet igjen - adrenalinet var i 100. Til slutt ligger den på siden og jeg skal til å håve den.  Da ruller den sakte rundt, og kroken bare løsner.  Irritert? Ja.  Var det moro uansett? Ja.  Da er det vel greit da.  Føles ille.

 

Av en eller annen grunn er det disse fiskene en husker best  ;D ;D

 

Og de som slipper unna kommer alltid kommer til å være størst ;D

Kan ikke være uenig med deg bjorni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og nei og nei!  Var ute en liten tur etter jobb i dag, fisket på et fint sted helt til det begynte å mørkne.  Ingenting.  Så plutselig hogger det til, og jeg kjenner straks at jeg har en storing på kroken - en bitte liten rosa reke.  Alt for liten krok tenkte jeg umiddelbart.  Holdt sikkert på i 10 minutter - den var over vannet, gjorde utras, gikk til bunn, over vannet igjen - adrenalinet var i 100. Til slutt ligger den på siden og jeg skal til å håve den.  Da ruller den sakte rundt, og kroken bare løsner.  Irritert? Ja.  Var det moro uansett? Ja.  Da er det vel greit da.  Føles ille.

 

Av en eller annen grunn er det disse fiskene en husker best  ;D ;D

 

 

 

 

Og de som slipper unna kommer alltid kommer til å være størst ;D

Kan ikke være uenig med deg bjorni.

Det er vel også derfor de blir størst eller.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,var nede og fisket i dag,så to vak,og det er lenege siden jeg har sett det :D,satt på en rosa glimmer reke eller hva den heter,først bet den på en gang,mistet den,så etter en halv time satt den igjen,mistet den og,er det mulig tenkte jeg,men fortsatte til det begynte og mørkne,så skulle jeg bytte flue da opptaget jeg at det ikke var krok på glimmer reka.stakkars fisken har hatt flua langt nede i magen får og så bli dratt ut igjen hehe,,ja ja det var ivertfall en start

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune

 

Det var litt av en historie ;) Du verden! Det har skjedd med meg også, lurt å sjekke krok i ny og ne!

Var ute igår og i mørket "kokte" det med fisk, sær som pokker ;D Det er drit kult!

 

Så idag skal jeg ut igjen, med nye fluer og teknikker jeg drømte om i natt.

 

Fikk vi fisk igår? svaret er JA :) Men lett var det ikke.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg har gjort den tabba av å begynne med fluebinding :rolleyes:

 

Satt 6 timer i går og fikk faktisk til en del fine Runars Decievere samt en hel horde med juletrær samt noen Tjernobyl clousere ;D

 

Huff dette kjenner jeg kan bli en VELDIG tidkrevende hobby.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg har gjort den tabba av å begynne med fluebinding :rolleyes:

 

Satt 6 timer i går og fikk faktisk til en del fine Runars Decievere samt en hel horde med juletrær samt noen Tjernobyl clousere ;D

 

Huff dette kjenner jeg kan bli en VELDIG tidkrevende hobby.

 

 

Velkommen i klubben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...