Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg tror ikke det er glassål som sø-en tar, men man kan jo ikke vare helt 100 % sikker på det, men jeg tror den tar tanglopper. Så jeg ville prøvd en tangloppe på flyteline med laaaannng fortom ca 1 1/2 stanglengde eller lengre, med tynn spiss ned mot 0,16 i fluorcarbon. Så håndtvister du disse inn med jevne stopp slik at den får synde i ca 4 sek, føles som en evighet. Da ser du at lina begynner å stramme seg ja da veit du hva som skjer, prøv å vente litt til så er det bare å løfte stanga. Lykke til. ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort spørsmål: Hvordan fisker du/dere denne glassålen? Fort, sent, dirrende eller......

 

Har som flere av dere siste tiden opplevd fisk som går og sipvaker uten å ville ta noen av mine fluer. Hverken børstemark, reker, lopper ol. av dyr som beveger seg relativt langsomt. Har imidlertid lurt en og annen sjøørret ved å trekke mudlere raskt "gjennom" vakområdene. Men dette er jo langt fra like gøy.

 

Hei.

 

Håndtwist glassål rolig.

 

Som Mads sier, lang fortom, når snøret strammer seg, da...... vel, resten vet du vel.

 

-Ole Erik-

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er glassål som sø-en tar, men man kan jo ikke vare helt 100 % sikker på det, men jeg tror den tar tanglopper.

 

jeg heller litt til glassål-teorien.. Har bundet noen som skal pøves i morgen.  Stod for en ukes tid siden og så på ørret som sippvaket, og når vakene kom innenfor kasteavstand var jeg gjennom det mest relevante i flueboksen uten mer enn en fast fisk på fmange kast midt i vakene.  Det som gjøre at jeg heller til glassål var at jeg la merke til at noen ørret fulgte etter de 6-7 cm av lina som utgjør skjøten mellom det klare fluesnøret og fortommen av fluorcarbon.  skjøten jeg lager blir mattere enn lina, og ørreten "nippet" i denne under inndrag 

 

Morten

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er glassål som sø-en tar, men man kan jo ikke vare helt 100 % sikker på det, men jeg tror den tar tanglopper.

 

jeg heller litt til glassål-teorien.. Har bundet noen som skal pøves i morgen.  Stod for en ukes tid siden og så på ørret som sippvaket, og når vakene kom innenfor kasteavstand var jeg gjennom det mest relevante i flueboksen uten mer enn en fast fisk på fmange kast midt i vakene.  Det som gjøre at jeg heller til glassål var at jeg la merke til at noen ørret fulgte etter de 6-7 cm av lina som utgjør skjøten mellom det klare fluesnøret og fortommen av fluorcarbon.  skjøten jeg lager blir mattere enn lina, og ørreten "nippet" i denne under inndrag 

 

Morten

 

 

 

 

Akkurat samme erfaring ;) Utrolig frustrerende! Det har skjedd MYE i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atter en dag med fisk som går og sipvaker, godt innenfor kastehold, men ingen som tar mine tydeligvis elendige imitasjoner. Stalltipset var lyse/gjennomsiktige reker håndtwistet inn, men 0 fisk. Dermed kan det jo hende at glassål-teorien likevel er sterkeste kort. Har imidlertid ingen fluer som kan kalles å være i nærheten av en imitasjon av glassål. Er det noen som har en bindebeskrivelse viser seg effektiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nødig legge meg ut mot alle deres teorier, som for meg også høres høyst interessante ut.

Jeg må likevel spørre: Er det på stille vann, og i brakkvannsområder dere opplever denne sipvakingen, og dertil vriene fisken?

 

Vi har samme fenomen her vestpå, fra tid til annen. Og da er det på blikk stille vann, i brakkvannsområder.

Vi later da som om vi fisker vanlig brunørret (de er jo ikke så langt fra hverandre disse gutta ;D), henter 4 eller 5'er stangen og setter på tynn fortom, knyter på fjærmygg. Det gir faktisk fisk en og annen gang. Noen ganger mye fisk. Stort sett mindre ørreter vi fanger på dette, men er det store i nærheten som vaker på samme måte som småfisken, så tipper jeg den har samme menyen for hånden.

 

verdt et forsøk....sett gjerne på en liten tangloppe eller gullhode nymfe i enden på to eller tre fluers fortoms oppsett for å strekke fortom, og besørge fluas dalende og stigende bevegelse i vann.

Fiskes selvsagt rolig :)

 

Prøv gjerne, og artig om noen har hell. Da vil jeg like å høre det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går snart på stoltheten løs.

Nok en dag med "sipvaking". Både i brakkvannsområder, men også i pure salt. Jeg var klar, ladet med div. nybundne åleimitasjoner, små og større varianter. Fisket så forsiktig som mulig, dog variert, med 18fot fortom, 0.15 fluorkarbon spiss. 0 fisk. Gikk da over på tanglopper ulike farger, både med en og med flere på fortommen, 0 fisk. Heller ikke rekene ga utelling. Nå får det f.. meg være nok. Trenger tydeligvis hjelp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går snart på stoltheten løs.

Nok en dag med "sipvaking". Både i brakkvannsområder, men også i pure salt. Jeg var klar, ladet med div. nybundne åleimitasjoner, små og større varianter. Fisket så forsiktig som mulig, dog variert, med 18fot fortom, 0.15 fluorkarbon spiss. 0 fisk. Gikk da over på tanglopper ulike farger, både med en og med flere på fortommen, 0 fisk. Heller ikke rekene ga utelling. Nå får det f.. meg være nok. Trenger tydeligvis hjelp.

 

 

 

Mine tre råd er:

 

1. Fisk høyt i vannet med små rosa tanglopper (shrimp-krok 10-12).

 

2. Fisk i skumringen/mørket.

 

3. Gå litt ned på inntrekksfarta. Få flua til å gå jevnt og forholdsvis rolig like under overflata.

 

Det funket ihvertfall for meg i dag... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

endelig...

 

da var det min tur å få sø på flue. En debut som noen. Er litt forkjølet etter å ha fisket fra 11 til 20 i rå snøig nordanvind og utvadet i iskaldt vann. I utgangspunktet låg det is på store deler av området der jag tenkt å fiske så jag fikk bevege meg en bit til fots lengs stranda. Valgt sted for dagen, Mandag, litt sør om Hurumlandet. Jag sliter på rett bra och prøver meg frem mellom litt ulike fluer men av noen anledning føles vitt rett ut for dagen. Etter noen timer av tilstedeværelse mellom bålet og stå utvadet får jag første tegnet på liv i vannet - ett nyp. Jag ser att fluen befinner seg på ett sted der det ikke kan være bunnapp og jag kan kjenne att det er fisk. Alt som var kaldt for en sekund siden er borte. Etter en halvtime begynner bålet å føles mer intressant igjen. Varmer meg en stund og brenner noen hull i handskene som jag prøver å tørke ved elden.

 

Forflytter meg til ett sted 60 meter bort der jag kan vade ut til en stein for å ikke stå i vannet for lenge. Får raskt to nyp igjen och begynner å bli litt frustrert, men så etter ytterligere en stund så kommer det. Ett hugg och jag føler att fisken sitter, sen en silverblank side vende straks unner vannflaten og føler fluen kommende mot meg - uten fisk. Faaaen! Rett og slett. Men sååå deilig å føle og se fisk. Tre nyp og en tapt fisk. Mer skjer ikke og kølden begynner faktiskt å gjøre meg litt svak i beina.

 

Jag har tenkt på ett sted lenger bort en stund men da trenger jag å forflytte meg i bilen og jag lurer på om jag virkelig vil utav bilen nor jag fått opp litt varme. Ja for faen! Jag setter meg i bilen og kjører bort. Etter tre kast får jag på en fisk, men det vil bare danse med meg i ett par sekunder - oturen følger etter meg. Skall jag virkelig ikke få det til trots att jag kjempet så i det harde været. Ti kast til og jag føler att jag får ett bra hugg og att den sitter. Føler rett snabbt att det ikke er ett PB, muligens ett bunnPB. Vilket stemmer, 600 gram, men alikevel min Første SØ på flue og jag glømmer att jag er frosen siden 8 timer tilbake. Nå sitter jag hjemme i sofaen och snufser og planlegger turen på lørdag. Da skall jag brekke 600 gram. Dette var deilig!

 

Den tok på en variant av helvit deceiver og bilder kommer...

 

En kul hendelse var nor jag stod utvadet på stenen så vende jag meg av noen anledning om vid ett tilfelde. Til min forskrekkelse ser jag ett 15 meter langt og 6 meter brett isflak komme emot meg. Det er cirka ti meter unna men det ser så tynt ut att jag trur det vil gå rett gjennom meg. Fader så feil jag hade. Føler att det er tungt og att jag må gjøre noe for å ikke bli dyttet ned i sjøen for å siden ikke hvite hva som skjer. Det slutter med att jag må stå på ett bein og stampe meg igjennom isflaket mens flon gjører sitt og fører det videre til havs. Ett litt creapy øyeblikk men det gikk bra.

 

Is så langt øye så nor jag kom frem

49828_s.jpg

 

Andre enn jeg var på jakt i området

49827_s.jpg

 

Førsten på flue, 600 gram - jo jeg takker! C&R.

49826_s.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fikk besøk av Dr Gribb her på forumet igår, et hyggelig gjensyn!

 

 

Gleden var på min side!

 

 

Istedenfor å løpe ut til kanten på brygga så sneik jeg meg ut, "babysteps" ut på brygga er lurt!

Dermed så jeg en fin blankis stå rett utenfor tuppen av brygga. Jeg la ut et kast på 6,5 meter med Runars deceiver.... Første kast! Neida.... Andre kast.... Bang!

 

Du verden, dette var skikkelig kult. En liten blank feit fisk gjorde en god fight før jeg fikk den opp.

Deretter så vi mye vak, rolige "sip" vak. Min teori var at den tok tangloppper, den vaka ca 40 meter konsekvent ute. Dit kom man aldri! ;D

 

 

Jeg begynte virkelig å tvile om jeg ville få fisk på denne turen, når jeg så Toggi dra opp en SØ i det lave vannet som var på plassen vi fisket på.

 

 

Det skulle ikke være lett, sludd, ekstrem vind og sol om hverandre.

 

 

Været på denne turen var i kategorien "meget rar". sol, regn, sludd og snø.

 

 

Rutinerte Dr Gribb kastet ut på samme plass, fikk "tukkel" med lina og BANG! En meget flott torsk som blir med hjem til Oslo`s bredder.

 

Dagen var komplett! :) Jeg ymtet deretter gal som jeg er på "spotfiske" på opplyste brygger, å ja da! Dr Gribb svarte med et STORT JA.

 

Derette dro vil til havn 1, et vak og en fisk spottet. Dro til neste brygge, dårlig start... Men etterhvert så vi stimer med sei og Dr gribb fikk to meget flotte torsk.

 

 

Dette ble en laaaang dag. Klokken slå 0200 når jeg endelig fikk parkert. Deretter var det bare å brette opp armen og begynne med fileteringen av fiskene. Fryseren min like det den fikk se til slutt. Jeg følger mattilsynets annbefaling til punkt og prikke:

Ingen C&R ;D ;D ;D ;D ;D

 

takk til Toggi for en veldig bra fisketur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

endelig...

 

da var det min tur å få sø på flue. En debut som noen. Er litt forkjølet etter å ha fisket fra 11 til 20 i rå snøig nordanvind og utvadet i iskaldt vann. I utgangspunktet låg det is på store deler av området der jag tenkt å fiske så jag fikk bevege meg en bit til fots lengs stranda. Valgt sted for dagen, Mandag, litt sør om Hurumlandet. Jag sliter på rett bra och prøver meg frem mellom litt ulike fluer men av noen anledning føles vitt rett ut for dagen. Etter noen timer av tilstedeværelse mellom bålet og stå utvadet får jag første tegnet på liv i vannet - ett nyp. Jag ser att fluen befinner seg på ett sted der det ikke kan være bunnapp og jag kan kjenne att det er fisk. Alt som var kaldt for en sekund siden er borte. Etter en halvtime begynner bålet å føles mer intressant igjen. Varmer meg en stund og brenner noen hull i handskene som jag prøver å tørke ved elden.

 

Forflytter meg til ett sted 60 meter bort der jag kan vade ut til en stein for å ikke stå i vannet for lenge. Får raskt to nyp igjen och begynner å bli litt frustrert, men så etter ytterligere en stund så kommer det. Ett hugg och jag føler att fisken sitter, sen en silverblank side vende straks unner vannflaten og føler fluen kommende mot meg - uten fisk. Faaaen! Rett og slett. Men sååå deilig å føle og se fisk. Tre nyp og en tapt fisk. Mer skjer ikke og kølden begynner faktiskt å gjøre meg litt svak i beina.

 

Jag har tenkt på ett sted lenger bort en stund men da trenger jag å forflytte meg i bilen og jag lurer på om jag virkelig vil utav bilen nor jag fått opp litt varme. Ja for faen! Jag setter meg i bilen og kjører bort. Etter tre kast får jag på en fisk, men det vil bare danse med meg i ett par sekunder - oturen følger etter meg. Skall jag virkelig ikke få det til trots att jag kjempet så i det harde været. Ti kast til og jag føler att jag får ett bra hugg og att den sitter. Føler rett snabbt att det ikke er ett PB, muligens ett bunnPB. Vilket stemmer, 600 gram, men alikevel min Første SØ på flue og jag glømmer att jag er frosen siden 8 timer tilbake. Nå sitter jag hjemme i sofaen och snufser og planlegger turen på lørdag. Da skall jag brekke 600 gram. Dette var deilig!

 

Den tok på en variant av helvit deceiver og bilder kommer...

 

En kul hendelse var nor jag stod utvadet på stenen så vende jag meg av noen anledning om vid ett tilfelde. Til min forskrekkelse ser jag ett 15 meter langt og 6 meter brett isflak komme emot meg. Det er cirka ti meter unna men det ser så tynt ut att jag trur det vil gå rett gjennom meg. Fader så feil jag hade. Føler att det er tungt og att jag må gjøre noe for å ikke bli dyttet ned i sjøen for å siden ikke hvite hva som skjer. Det slutter med att jag må stå på ett bein og stampe meg igjennom isflaket mens flon gjører sitt og fører det videre til havs. Ett litt creapy øyeblikk men det gikk bra.

    kjempe historie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...