Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Bombastikken din står for fall Karlsen ;) Har som de fleste her på sørlandet sett mye "sipvaking". Flere av gangene har dette resultert i o fisk for meg, imidlertid har jeg også fått. Sist jeg fiske på slike sipvak fikk jeg 5 fisk. 2 sjøørretter og 3 småsei.

 

Ka du tru Karlsen ;)

 

Ingen regel uten unntak ;)

 

Jeg sier ikke at det ikke finnes småsei i havet som sippvaker, men etter min mening er vår-sippvaking her på sørlandet som regel forårsaket av sjøørret.

 

Jeg får ihvertfall betraktelig mer sjøørret enn småsei når jeg kaster på sippvakerne... ;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Fikk 3 sjøørret idag og en større sild. Sisnevnte var meget sprek. Tok 3 av fiskene på orange loppe og på rosa reke. Hadde endel lugg.

 

Så mye vak før det ble mørkt, så at noe var sjøørret også. Den silda jeg fikk tok når jeg kasta i vaket. Så flere slike vak og det var tydelig stimer med stor sild.

 

Legger ut et bilde av "mr" sild. Det var et nytt bekjentskap på flue. Så mest sip-vak idag også.

Laaang fortom og tregt inntrekk fungerte bra.

 

Var med kompiser idag, et lugg torsk og 2 SØ på Per "suveren" ;D

post-1259-13949855022738_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg var på bornholm  ;D følg med på bloggen deres her http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=news_manager&pages_id=27

 

 

Jeg må bare si at dette er stilig. Gøy at slike "events" tar plass og at kyndige mennesker viser vei...

Jeg er meget misunnelig :D

Flott arbeid med å lage artikkel også, fint at Runar og dere andre vil dele ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i dag for å prøve en nybundet børstemarkimitasjon. Har fisket lite med børstis tidligere, men etter å ha registrert alle sø som tas på børstis her på forumet tenkte jeg å prøve.

 

Resultatet ble noe uventet! :o Og disse fikk jeg 5 av!

 

Mvh Sjur

post-0-13949855026323_thumb.jpg

post-0-13949855027064_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult. Jeg har fått flyndre i elver/bekker på gulhodenymfe men ikke så store. Flyndre er jo god matfisk da.

 

Hvordan fisker du med børstemakk??

 

Sigve

 

Kaster ut og drar inn. ;D

 

Rart, jeg fisket ikke spesielt dypt heller. Kanskje de faktisk er på børstemarkjakt?

 

Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bra tur i fjorden i dag, 4 SØ i håven. største på 1,1 og 1,2 Alle tatt på wolly Bugger med gullhode str. 8 kropp av Pearl dubbing. grizzly marabu, og grizzly hackle.

 

Gisle

 

Her også,sjelden bra faktisk :).4 fisk på ,3på land.

1 på 2kg tatt på rosa reke etter å ha blitt spotta da den fulgte juletreet nesten helt inn,bytta flue og da lot den seg ikke be 2 ganger :D.

1 på 1,2 tatt på svart wollybugger i skummringen.

1 på 0,9 tatt på oliven wollybugger.

Mistet en på ca 1kg ,den tok juletreet.

Hadde også noen lugg som jeg er ganske sikker var fisk.

Alle svømmer forsatt rundt i Oslofjorden :D.

 

kjell

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENDELIG!!

Endelig løsna det for meg åsså :D :D :D

Etter 20-25 fisketurer med null i resultat, ikke en gang et lugg! :o, var det sinnsykt deilig å kroke å lande den første søen på leeeeeenge :D Søen var ikke mer enn på minstemålet, men dro overraskende bra :D Blank og fin! Etterpå fikk jeg også en torsk på 61 cm som akkurat bikket 2 kg :) Dro no sinnsykt! Var sikker på at det var en 2 kilos sø ved begynnelsen!

 

Fisket i dag med Lasse17 er på forumet. Han hadde 5 sø på, og en på land om jeg ikke husker feil. Den første som gikk på hos han var også den som kom på land. Den andre var meget pen men greide å vikle seg inn i tanga. Når han ga meg stanga og gikk ned for å løse fortommen fra tanga, glapp fisken >:( ja,ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Konge med så mange fangster ;) Hyggelig å lese!

 

Var ute idag med Fosse her på forumet. Som vanlig kom vi til vak orgie ved havets bredder.

Det endte med frustrasjon, 23 fluebytter og Fosse "himself" gnei seg i panna mer enn en gang ;D

 

Det er jammen meg et vanskelig fiske, prøvde uttallige fluer. Masse ulike tanglopper, nedklipt reke til glassål med mer.

 

Etter ca 2 timer med fiske fikk jeg en fin fisk, det var på en nedklipt auraræken. Den flyter i vannfilmen og den lurte opp en flott brunørret. Årets første for min del, eneste minus må være at jeg fikk brunørret i sjøen. Men flott var den virkelig! ;)

 

Fosse sa han glatt hadde "kakka" den i hue, men jeg slapp den uti igjen til broren, mora og faren.

Den vil bli husket. Sjelden fin igrunn.

 

Legger ved et bilde, hadde noen lugg... Fått endel på lopper i det siste, men føler absolutt at jeg ikke har knekt noe kode av den grunn. Fisket er meget vrient og frustrende.

 

Traff fisk sikkert 50 ganger i hodet idag med ok presentasjonskast. Men det hjalp ikke stort.

At jeg fikk denne litt unike fisken gjør at jeg hvertfall sover godt i natt.

De siste nettene har jeg drømt om sær fisk, og det er igrunn faktisk svært skremmende.

 

Mulig jeg er nær ved å bli "tangloppe-psykotisk" :D

 

Takk for turen Fosse, vi trives sammen. Det er helt sikkert ;) Kjemien er der liksom! (kjøp deg noen sjøørretfluer, din "snyltekopp") ;D

post-1259-13949855032114_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult. Jeg har fått flyndre i elver/bekker på gulhodenymfe men ikke så store. Flyndre er jo god matfisk da.

 

Hvordan fisker du med børstemakk??

 

Sigve

 

Kaster ut og drar inn. ;D

 

Rart, jeg fisket ikke spesielt dypt heller. Kanskje de faktisk er på børstemarkjakt?

 

Sjur

 

Jo såpass skjønner jeg :rolleyes: Men handtvister du flua inn eller bare vanlige trekk??

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Var ute hele søndag, altså igår. Det var en artig dag. Hadde bestemt meg for å drite i om jeg ikke fikk fisk og fiske av områder. Da snakker vi om 1 km med områder, alt fra dype kanter til rå leopard bunn med grunner og mudder.

 

Det var en kjip værtype igår. Vind fra nordøst og ganske så kaldt.

Men det skulle løsne, etter 3,5 timer unten antydning til "liv" i vannet. Eneste vi så var en sel ;)

 

Det begynte med at jeg brukte rosa reke på en stor stim jeg så kom inn, dette var sjøørret.

Å se en stim med vakker fisk komme inn 1 meter fra meg er fascinerende.

 

Deretter la jeg ut rosa reke ved stimet. Da hadde jeg kontakt 3 kast på rad, det ble med en mindre sjøørret. Mistet to, begge satt tydeligvis dårlig.

 

Så dro jeg videre til neste bukt, der gjentok "settinga" seg. Stim som kom inn. Tipper jeg hadde 13 SØ etter flua mi :D Syke greier! Men de ville ikke ta.....

 

På med Runars deceiver i chartruse, kastet inn ved en giftig kant... BANG! Den tok jammen meg deceiveren dead drift.... Det var vilt, denne var blank og ca kiloen. Hoppet to ganger og datt at, veldig skuff!

 

Etter å hatt 2-3 til på, litt skuffa dro jeg tilbake mot bilen. Fisket av områder, mye å fiske av.

Å være aktiv er veldig smart. Det smalt på noe svære greier i mørten. Det viste seg å være torsk i underkant av 2 kilo. Den dro liksegodt ut ca 25 meter med line ;D Da er det gøy!

 

Tok enda en torsk rett etter og to sei, da var dagens flotteste glemt.... Altså den jeg mista!

Jeg husker den enda, men jeg skal ta den senere i år... Det skjer sikkert ikke, men vi liker å tro at vi tar den ved en senere anledning. ;)

 

post-1259-13949855073303_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke fisket på en stund men var en liten tur i dag,5 grader i vannet og 2 sø på 30 min,,sist gang jeg var nede var det 1 grad og null sø,må si det har tatt seg opp ja,begge var små ca 400 gr,så dem svømmer der ennå,,men godt og kjenne litt fisk igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Knall med så mange fine fangster, skal fiske to dager i strekk nå.

Og da mener jeg heldags fiske. Blir enda mer siden jeg har begynt å jobbe :rolleyes:

 

Det blir noen 14 timers økter, hva er vel bedre enn å pakke med stor niste evt grill

med to kanner kaffe.... og fiske jævlig lenge på flere steder.

 

DET ER LIVET RETT OG SLETT ;D ;D Så det blir to dagers og heile hælja som vi sier i Grenland

 

Gøy å se at du får ørret Rune, jeg vet jo at du er en utrolig tålmodig fisker som stadig er i "go-bukta" di og observerer. Snart tar det av! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

første sø- turen i år, var bare ein liten tur da men det var godt å dra ut en tur alikevel, merkes at jeg ikke har fisket på noen mnd for på 20 min mista jeg 4 fluer  ;D pga flua hekta seg, men det må man vel regne med, men bindeutstyret står da i kjelleren så det er da bare å sette seg og binde noen flere  :) fikk ikke fisk eller napp men moro var det lell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall med så mange fine fangster, skal fiske to dager i strekk nå.

Og da mener jeg heldags fiske. Blir enda mer siden jeg har begynt å jobbe :rolleyes:

Gratulerer. Hva har du begynt å jobbe med da Toggi?  Høres ut som en fin jobb som muliggjør heldagsfiske midt i uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall med så mange fine fangster, skal fiske to dager i strekk nå.

Og da mener jeg heldags fiske. Blir enda mer siden jeg har begynt å jobbe :rolleyes:

Gratulerer. Hva har du begynt å jobbe med da Toggi?  Høres ut som en fin jobb som muliggjør heldagsfiske midt i uka?

 

Hei Lillevann

 

 

Jobber på et treningssenter, ganske fleksibel jobb. Trening og fiske er mine hobbyer så det passer meg perfekt.

 

Ble forøvrig 2 SØ på meg idag, ga meg i mørket nå og hadde flere lugg. Det fristet med litt god mat, og etter en 12 timers økt er det greit å komme hjem igjen ;D

 

Tok fiskene på sort wolly bugger og en reke/tangloppe.

 

Fisket med Bjorni og Martin her på forumet idag, trivelig gjensyn med begge to. De fikk en hver ;)

Ingen giganter idag, men den jeg fikk nå før jeg ga meg var over halvkiloen. Tok den på 017mm spiss.

Fisken er sær og fortsatt i loppe-modus.

 

Mørket ga best fiske, vannstanden er meget lav.

 

Takk for en fin dag og utrolig fine lopper bjorni, du får lære meg å binde litt ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fisketur igjen!! Men, det var skikkelig kaldt med en guffen vind. Igjen opplevde jeg det som jeg alltid opplever hvert år, fisk på første kast, en liten SØ og det ble med det. Fisken tok Toggi-jiggen og så ble det stille. Byttet til rosa reke, ingen respos. Byttet til nybundet loppe, neida. Grå Frede..., niks. Orange reke, niks. Og slik  holdt det på. En fin SØ vaket innenfor kastehold, ikke sjans. Flotte torsker viste buken noen meter ut, hva f... spiste de?? Til og med Toggi sleit med å få fisken til å sitte, men han lurte dem selvfølgelig til slutt. Den gutten gir seg aldri, og får "betalt" for det. Han mista en fin SØ på en bitteliten svart tang loppe i skumringen.

Før ble jeg alltid stressa på slike fisketurer. Det gidder jeg ikke lenger. Det er bare deilig å være ute. Småfuglene begynner å kvitre og svart trosten begynner å fløyte om kveldene, det er vår! Og vi har jo noe felles da, når vi er flere som sliter med å få fisken til å ta. Det er trøst i det, og spenning!! Hvem knekker koden og hva tok den :o !

Fikk bonus da jeg kom hjem. I posten lå det meget flotte fluer fra siste fluering. Kunne tenkt meg en tanloppe ring etterhvert...

 

Takk for noen hyggelige fisketimer gutter!

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...