Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Så som oppsummering: Fisk FORT, nærmest tau inn lina som om du skal forte deg for å ta et nytt kast ved et "vak" et annet sted. Dette gjorde at jeg gikk fra 0 fisk, 0 følgefisk, 0 lugg og 0hogg på 25 fisketurer til 3 sø, 1 torsk, 1 STOR følgefisk (sø) på to fisketurer!

Det kan likevel være tilfeldig. Litt action i flua vekker kanskje oftere instinktene. Samtidig kan raske inntrekk medføre at flua forsvinner fort ut av interessefeltet, mens trege puslebevegelser kan trigge nysgjerrigheten.  Jeg tror rett og slett ikke det finnes noen fasit.  Prøv litt av hvert. At du tar torsk på raske inntrekk er eksempelvis "mot normalen".

 

For det første trur jeg ikke sø stoler bare på synet. Trur de mer bruker organer på kroppen som f.eks. merker vibrasjoner o.l.

Dette kan jeg for lite om, men det virker interesant. En ultralett spinner-flue skulle kunne trigge dette ytterligere?

Dette med torsken(e) dere fikk er jo helt sikkert riktig, poenget mitt er at det er større sjans for å få torsk ved å trekke flua sakte inn en halv meter over bunn, gjerne la den synke til bunn mellom hvert trekk.  For torsk er derfor raske inntrekk "mot normalen".  Nå er imidlertid SØ noe annet enn torsk, og her kan raske inntrekk sikkert ofte være det beste, men det er ikke det eneste saliggjørende.  Prøv alt inntil noe duger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Toggi har skrevet mye om marflo-åpenbaringer. Etter en del sipp-vak prøvde jeg med en orange bitteliten marflo. Det ble med den ene gangen. Orker ikke å stå der med så tregt inntrekk at det er 40 min mellom hvert kast. Da foretrekker jeg heller å ikke få sø hvis det skal være så vanskelig! Jeg har fått en åpenbaring nå, med god hjelp fra Lasse ;),  trekk inn FORT, selv i kaldt vann. Ved skumring og mørke trekker du inn middels fort (sikkert sånn ca. den hastigheten du bruker på dagen nå). Forskjellen på fisking med reke enn fisking med sildeimitasjon: kortere inntrekk, men lik hastighet :) Har du fremfortyngede streamere funker det bra med lit lengre inntrek, men fortsatt stor hastighet! Jiggy, clouser o.l. bør trekkes fort, men med varierende lengde på inntrekk :)

 

Så som oppsummering: Fisk FORT, nærmest tau inn lina som om du skal forte deg for å ta et nytt kast ved et "vak" et annet sted. Dette gjorde at jeg gikk fra 0 fisk, 0 følgefisk, 0 lugg og 0hogg på 25 fisketurer til 3 sø, 1 torsk, 1 STOR følgefisk (sø) på to fisketurer!

 

 

Hei Sailfish

 

Har du sett mine inntrekk?? ;) Jeg er vel av den typen som drar inn veldig veldig hurtig. Det er mange som blir overrasket og tror jeg overdriver, men det virker som det er mer effektiv. Se på et sildestim en gang, sjekk farta på stimen og sammenlikn med din egen hastighet! Da får du garantert noen a-ha opplevelser ;D

 

Fikk en SØ idag, blank og ok k-faktor.. Ikke større enn 400 gram da men :D Orange "Bjorni" reke som vanlig, måtte gi meg i beste tiden pga sykdom. Ikke gøy å være sjuk! :(

 

VARIASJON er STIKKORDET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gelder intrekk under SØ fiske så er jeg en klar tilhenger av å variere.  Man skal definitivt ikke undervurdere rolige inntrekk. Av de store Sjøørretene jeg har fått ( 3 kg pluss) er nok de aller fleste av dem fanga på rolig inntrekk med marflo/ rekeimitasjoner ol. Min erfaring er at mindre fisk under kiloen, er veldi gladi fart.  Skal du ha Torsk, fisk dypt med sakte intrekk, gjerne handtvist.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å forsøke nye ting. Og for å kroke mer fisk bandt jeg opp noen reker på "Circle streamer" krok.

Det var no ordentlig tull.

Reka virket som et skudd, men det var umulig å kroke fisken. Jeg forsøkte alle mulige tilslag, til og med å bare stramme snøret rolig.

Men ingen ting virket. 0 SØ på 30 napp.

Skiftet til en vanlig krok, og første fisk som nappet ble kroket. Jeg fikk 5 SØ på på 5 napp.

 

Jeg kommer nok aldri til å bruke disse krokene igjen, men det hadde vært artig å høre om noen har gode erfaringer med disse drittkrokene.

post-2332-13949855217413_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd mange ganger at å taue inn flua i expressfart i hvertfall avslører om det er sø i området!

Det er jo litt viktig ;)

Sist søndag feks fiska jeg av et relativt nytt område.

Her har jeg har fått fisk i den grunnere delen, men gjorde nå mange kast over litt dypere vann.

Fiska høyt,dypt,skifta fluer etc. Nada.

La inn overdriven og jammen kom det ikke en 2 kilos etter ;D

 

Som sagt så har jeg erfart dette mange ganger og hvis fisken bare viser seg og ikke vil ta: DA tar man frem en liten reke i uskyldige

farger og handtwister inn rett over hue på den ;)

Virker som den har satt i gang magen og når det kommer et bytte som nesten er en fornærmelse for den virile sø,sier det bang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er endelig årets første sø tatt. tok sin tid...

ikke så stor, men f.. så deilig å få sø igjen :)

tok den på rød woolly bugger

 

 

Flott igor.. :) det er fortjent, du skulle nesten ha fått en 3kgs for alt strevet ;)

 

takk for den

håper den biter på neste gang  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets første fikk jeg for to uker siden!

Pappa, Onkel, venn, fetter og jeg var ute og fiska div. (hemmlige :D)steder i Kragerø.

Man kan si dagen var en nedtur. Etter 12 timer med 5 stenger uti var det eneste vi kom hjem med minnine om fisken jeg slapp uti igjen.

Den var rundt minstemålet, og det er bedre med en liten fisk i vannet enn en liten fisk i fryseren ;D:D

 

Men gjett om de andre fikk høre det når vi komhjem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok en lengre tur i helga. da skal alt prøves. temperaturen øker og øker her så det bør skje ting nå.

har gått noen dager uten å fiske nå så klør litt ekstra i kaste armen ;) har peilet inn noen nye spennende plasser som må prøves.

flere som skal ut i helga?

 

Mvh

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok en lengre tur i helga. da skal alt prøves. temperaturen øker og øker her så det bør skje ting nå.

har gått noen dager uten å fiske nå så klør litt ekstra i kaste armen ;) har peilet inn noen nye spennende plasser som må prøves.

flere som skal ut i helga?

 

Mvh

Arild

 

Ja tenker meg en tur ut... ;) Men egentlig så er jeg ute hele tiden ;D ;D

 

 

det prøver jeg og på, men når en står til halsen med oppgaver og eksamener blir det helst korte turer, mens jeg for min del kunne tenkt meg å gi f... og bare fiske som jeg vil:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal fiske frem til tirsdagen jeg, vurderer å ut nå etter jobb. Fiske til 0300 i natt.

Ble tatt 3,2 kilos idag på sluk... Men det var visst vilt, flere over kiloen...

 

Hvor det var, aner jeg ikke ;D ;D

 

Ble så gira av rapporten at jeg ble virkelig sugen. Fornuften bør tilsi slappe av og sove....

Den andre hjernedelen sier; "kom deg ut å fisk gutt! For pokker!"  ;D ;D

 

Logger jeg av innen 30 minutos så er jeg gone fishing! ;)

 

 

Edit: minste smarte hjernedel valgte "gone fishing"! ut i "mørten" jakt.... nam nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

:)Toggi er (fiske) gal nok til og fiske på natta nå,spent på rapport :).Jeg og en til var ute i dag i det nydelige været,jeg fikk 3 sø på børstemark,måker stupte etter børstemark til det ble mørkt,da ble det ''dødt'' kanskje temperaturen stiger et par grader i helgen? ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapport er:

 

2 slag, 3 "bølger" etter. Så ca 10 vak og noen var meget store. Det vaka gjerne litt langt ute, det var meget lavt vann. Men jeg fikk kastet på to vak og da fulgte fisken sort WB hele veien.

 

Mye action i bukta som ligger i le, tre brygga før du kommer til fjellet med "privat privat" ;D ;D

 

Kald vind fra nord gjorde "bettet" litt dårlig. Men du verden hvor mye action på så kort tid :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute en tur igår etter jobb,fikk 2 små sjø-ørreter ved 18-19 tiden.begge tok en hvit wollybugger.

Ellers lite overflate aktivitet å spore,kun 2 vak,den ene fikk jeg. :).

Merkelig men nå er det flere måneder siden jeg har fått torsk mere nøyaktig i begynnelsen av januar var siste gang.Er det virkelig så dårlig med den nå ? jeg fisker stort sett i Oslofjorden.

De i går ble tatt ved Asker.

 

kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett å fisk fort, men la Jiggy `n få tid nok til å leve opp til sitt navn ( jiggy bevegelser)... Nå kommer varmen, over 6 gr i vannet og stoffskiftet til fisken øker og energien øker.. Da skal farten opp. Jeg varierer..

Vil ikke Jiggy virke, i hot orange / hvit, prøver jeg hvit / chartreuse... Og deretter "Tønsberg-Muddleren", som vibrerer og trigger fiskens sidelinjeorgan.... Den beviste igjen på vestkysten i Sverige, selv i nærmest ertesuppebrunt vann ( naturfarget ....).. Knæk & Bræk !!! ;D

 

"Knæk og bræk" doktor'n. Hvilke krokstørrelser på jiggy'n bruker du? 6 eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute en tur igår etter jobb,fikk 2 små sjø-ørreter ved 18-19 tiden.begge tok en hvit wollybugger.

Ellers lite overflate aktivitet å spore,kun 2 vak,den ene fikk jeg. :).

Merkelig men nå er det flere måneder siden jeg har fått torsk mere nøyaktig i begynnelsen av januar var siste gang.Er det virkelig så dårlig med den nå ? jeg fisker stort sett i Oslofjorden.

De i går ble tatt ved Asker.

 

kjell

Jeg vada tidligere i uken og hadde torsk rundt beina... Jeg dro ut til et av de mer "kjente" stedene mot Hurum i går og der ble det dratt torsk mens jeg så på. Ellers har ihvertfall SØ fisket løsnet for min del... 7 fisk i indre Oslofjord på 3 dagers fiske (Ikke kanakasfiske kanskje men det er ganske OK til å være meg hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis "Mannen" ;D

 

Når det gjelder torsk her jeg fisker så er det helt vanlig å treffe på den, gjerne med synk i skumring og wolly buggere. Bestandene virker virkelig å ta seg opp, noe som gjør meg rett og slett glad.

 

Torsk er sterkt undervurdert og det kan være virkelig så trivelig å få sprek torsk på flua.

Ser ofte store skygger ved tang og tare kanter..

 

Det triste er at jeg ser stadig torske beist ligge å råtne i sola, et sted det er MYE slukfiskere har jeg sett dette til stadighet. Noe som irriterer meg ganske mye, håper jeg får "fersket" de en dag. For dette går ikke an.

 

Jeg har fått mye torsk i år, og jeg har tatt to til middag. Setter stort sett resten tilbake, det oppfordrer jeg til. Catch & release på torsk, slik at bestanden vil øke :) (ta evt en til middag i ny og ne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da ble det tur idag og. fikk en sø, en flyndre og 5 torsk. sø tok orange reke og de andre tok wooly bugger igor spesial.

torsken var sprek som bare f...

hadde også tre napp, to av de var sååååå kraftige, men fisken ville ikke sitte på.... :(

flyndra var ganske sprek den og

post-2543-13949855224126_thumb.jpg

post-2543-13949855224528_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart at sjø-ørreten nå har begynnt å røre på seg også i Oslofjorden,har fått fisk på 4-5 siste turene. :).

Har fisket flue i fjorden i en del år nå.men dette er første sjø sesongen jeg faktisk har fått mere ørret enn torsk.Ikke at jeg har fått så store mengder ørret men la oss heller si lite torsk :D.Sel har jeg vel heller aldri sett så ofte som i år,kanskje den er medvirkende orsak?Sel i fjorden?bra eller dårlig tegn?Trekker den innover for at det er så mye fisk og spise, eller støvesuger den fjorden så det blir lite igjen til oss sportsfiskerene? Den gir meg en dårlig følese. :).

 

Jeg syntes ihvertfall denne sjø-ørret sesongen har vært litt annledes,kanskje det bare er en tilfeldighet :).

Imorra skal jeg og sikkert mange andre ut å prøve og lure en og annen så dere får ha skitt fiske. :D.

 

kjell

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...