Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Jeg sliter også litt med at jeg er borti endel fisk som ikke vil sitte. Lurer fælt på hva dette kan komme av? Jeg har forsøkt å variere krokstørrelser/typer, men jeg finner liksom ikke helt ut av det. Noen forslag?

 

Sånn er det innimellom for oss alle,skulle jeg tro :D. Jeg tror en mulighet er at fisken kanskje ikke er 100% på hugget dermed tar den heller ikke flua 100% men dette er bare en teori som sakt :D.Variere inntrekket er jo en gjenganger her som jeg tror er veldig viktig,spesielt i de sitasjonene du beskriver :)..Hvis jeg ikke husker feil så er tørrflue fisket sånn også,noen dager masse slag lite som sitter,neste dag masse slag og nesten  alle sitter.

Fluefiskets mysterier,kaller jeg det ;D.

 

kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart at sjø-ørreten nå har begynnt å røre på seg også i Oslofjorden,har fått fisk på 4-5 siste turene. :).

Har fisket flue i fjorden i en del år nå.men dette er første sjø sesongen jeg faktisk har fått mere ørret enn torsk.Ikke at jeg har fått så store mengder ørret men la oss heller si lite torsk :D.Sel har jeg vel heller aldri sett så ofte som i år,kanskje den er medvirkende orsak?Sel i fjorden?bra eller dårlig tegn?Trekker den innover for at det er så mye fisk og spise, eller støvesuger den fjorden så det blir lite igjen til oss sportsfiskerene? Den gir meg en dårlig følese. :).

 

Jeg syntes ihvertfall denne sjø-ørret sesongen har vært litt annledes,kanskje det bare er en tilfeldighet :).

Imorra skal jeg og sikkert mange andre ut å prøve og lure en og annen så dere får ha skitt fiske. :D.

 

kjell

 

 

Ja, vi går flotte dager i møte fremover. Meldt fint vær i Telemark og stigende temperatur, samt at det er fullmåne straks! Så alt skal ligge til rette teoretisk til børstemarksverming... Blir artig å se på denne siden om det tar "helt av" i helga! Angående hjelp til å finne hvor børtsemarken befinner seg og da også sjøørreten - følg med på hettemåkene. Er det stor aktivitet og de stuper ned i sjøen er det stor sjangs for at de tar børstemark. se vedlagte bilder og skitt fiske!

Terje C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så også mye børstmark de dagene jeg var ute med studenter i Sandebukta. Tror det drar seg til nå. :-) Vi hadde forøvrig veldig hyggelig fiske, jeg har ikke opplevd så mye sjøørret aktivitet før. Fikk også en ørret som tydelig var skadet, antakelig av sel. Den hadde merker etter en stor hjørnetann i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått mye torsk i år, og jeg har tatt to til middag. Setter stort sett resten tilbake, det oppfordrer jeg til. Catch & release på torsk, slik at bestanden vil øke :) (ta evt en til middag i ny og ne)

Jeg ser du er flink til å slippe fisk ut igjen.  Du lar vel kanskje så mye som 80% gå igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lillevann

 

Jeg vil si at jeg er på over 90% der gitt ;) Svært lite jeg tar vare på.

 

Var ute idag med Anders 80, i Vestfold. Anders mistet en og fikk en på reke, jeg hadde en etter.

Det vaka litt i det jeg dro, det kom flere fiskere og jeg vendte nesen hjemover.

 

Det skulle vise seg å være klokt. Jeg fant en lure bukt lengre ut i go fjorden i Telemark, det finnes 4-5 av de :D

 

Der kom jeg til vakfest og "bonansa", du verden hvor mye stor fisk som var oppe idag. Rolige sip vak som gikk over til mer aggressive. Frem med skrinet og klø seg i hue. Prøve alt av fluer, tanken slo meg på loppe. Så børstis... Ingenting funket! Til jeg fant favoritt loppa mi, da fikkk jeg 4 SØ og en stor sild....

 

Stimene jeg så var stor sild og SØ, de hadde nok å ta av for plutselig smalt det en på i ny og ne! Kastet i 147 vak. Det sier jo sitt.... Frustrerende, MEN jeg fikk jo tross alt 5 fisk da ;D

 

Skulle gjerne fått noen større ørreter, men når det er så mange som jeg så idag så er det ofte de mindre man får. Dette var perverst å se på! Tipper dette kan gjenta seg fort i morgen, så jeg har loppene klare. Skal teste ut nye lopper.. Et lass av dem. Til nå har Scierra loppa funket best. Takker Bjorni som har bundet mange av dem til meg ;)

 

Skal teste den minste reka som Mr. Stokkebekk har bundet noen av til meg :) Utrolig flotte fluer Rune, kommer garantert til å få mange på dem i fremtiden.

 

Legger ved noen bilder, hadde det utrolig morsomt til mørket nå. Glemte nesten at det var 1 grad :D

 

Det som funket best idag var handtwist med små stopper, ekstremt tregt tempo, den ene SØ tok på stripende loppe. Smart å teste ut litt. :)

post-1259-13949855261967_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også litt med at jeg er borti endel fisk som ikke vil sitte. Lurer fælt på hva dette kan komme av? Jeg har forsøkt å variere krokstørrelser/typer, men jeg finner liksom ikke helt ut av det. Noen forslag?

 

Etter jeg var i syden(belize) og dengte etter (og mista!) den første bonefish'en så sa guiden at jeg måtte "strip-set'e" og ikke heve stanga i noe som ligner "ørret-tørrflue-tilslag". Etter dette kroka jeg faktisk alle som var bortpå flua. Begynte med "strip-setting" på sjøørreten her hjemme også og har ikke mista noen*(bortsett fra den ene kødden som kom så overraskende over flua at det blei nok ett panisk stanghevingstilslag) Mulig dette bare er flaks, men det funker ihvertfall over all forventning for meg. Så hold stangtuppen så lavt som mulig, gjerne nedi vannet, og "stripp" i snøret når den tar. Sikkert ikke veldig utradisjonelt, men nevner det alikavel :-\

 

(*Nå har jeg ikke fått bøttevis med SØ heller skal det sies, men langt flere enn vanlig takket være mange interressante tips på denne sida om fluevalg og ikke minst fart på flua)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart lassekr

 

Den teorien din støtter jeg 100% fullt ut, jeg har stangtuppen nesten nedi vannet og gjør ofte et "tilslag" heller med trekkarmen. Det kroker så utrolig mye bedre. Det holder ofte med å bare trekke inne til den sitter rett og slett. Det dummeste man kan gjøre igrunn er stoppe og heve stanga!

 

Kroker mye mer nå, stor fart på flua kroker nesten alle fisk. Utfordringen blir større jo tregere inntrekket blir. Mørket og saaakte inntrekk er det mest krevende. Pluss "tangloppe" tilslag, den er vrien!

 

Har lært meg den nå, det er bare sånn man må lære av erfaringer. Akkurat som "is i magen" ved tørrflue tilslag. Ikke så lett bestandig med andre ord! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ut i vestfold og prøve på søndag så da får jeg kanskje gi disse tangloppene en sjans  :-* Spørs om jeg er tålmodig nok..

 

Det kan jeg si med en gang: VM i tålmodighet, og ALLTID ha trua ;D ;D

 

Skitt fiske!! Har du ikke gjort det før, så anbefaler jeg "latterlige" trege inntrekk. (handtwist)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i ettermidag/kveld i Oslofjorden. Det ble 1 fisk på land. ca. 1 kg. hadde på en til og hadde et napp. Så en del vak, og noen fete børstiser. Fikk en i går også.  Oslofjorden har virkelig levert varene i år når det gjelder antall fisk. Mange år siden jeg har fått så mange ørreter i sjøen. Men når vi prater størrelse, så er forholdet et helt annet. Største fisken er 1,2 ikke mye å skryte av. Men det er da veldig flott at det er mer fiske en på lenge. Har nok snitt på nesten 1,5 fisk pr. tur i våres. :) Vil påpeke at jeg fisker i yttre del Oslofjorden.  Vi får håpe dette fortsetter og at størrelsen kommer til neste år. Så foresten et par skikkelige purker på utsiden av kastehold i går kveld.

 

Nå er SØ sesongen over for min del. Isen er gått, og ørreten vaker på Hurum ;D ;D ;D ;D

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

hei!

 

var  en tur i balsfjorden utenfor tromsø  fredag, årets første på land. 1,8 kg på den digitale kjøkkenvekta. full av hvite/gjennomsiktige reker.

la et kast langs land, og bang der satt den. brukte ei enkel hvit reke laget av slf dubbing,hvit marabou og kule øyne på enkel laksekrok 8.

 

her er den

post-0-13949855269078_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også vært og prøvd meg! Eller dvs prøvd nystanga.

 

Som nybegynner var jeg litt nervøs for å dumme meg ut foran de andre som stod der, så jeg tok med guttungen som moralsk støtte. Hadde bare to fluer (har bestilt en drøss og skal ned på Nordisk Fiskeutstyr på mandag og få hjelp til valg på flere), men fikk de to ut ganske fint. Klarte tilogmed å plassere dem oppå noen vak som jeg egentlig ikke vet om var sjø-ørret. Men fikk en del knuter på fortommen etter litt febrilsk peiving (og "forest-whipping"), så må vel investere i noe spissmateriale eller tip eller hva det nå heter. Men moro var det lell, så jeg må nedom flere ganger. Og så skal jeg jo på kastekurs til uken!

 

Guttungen var virkelig flink med sluken, så jeg må kjøpe litt tykkere line til ham - stakkarn har bare no syltynne greier som er noen år nå. Han får sikker SØ før papsen. For i dag ble det selvfølgelig ingenting på noen av oss, eller guttungen fant jo et lite krabbeskjell innimellom fiskingen da :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

 

var  en tur i balsfjorden utenfor tromsø  fredag, årets første på land. 1,8 kg på den digitale kjøkkenvekta. full av hvite/gjennomsiktige reker.

la et kast langs land, og bang der satt den. brukte ei enkel hvit reke laget av slf dubbing,hvit marabou og kule øyne på enkel laksekrok 8.

 

her er den

 

Grattis! Pen fisk :)

 

Var en kort tur og fisket i solnedgangen. Hadde tatt prammen og lå og duppet på blikkstille vann. Plutselig begynte det å vake som besatt rundt båten, og jeg var sikker på at fisken skulle sprette oppi :o Skjønte så og si med en gang at dette var sild, men håpet jo da at det var sø ell i litt værre fall sei som jagde undenifra. Etter 15 min. hørte jeg plutselig et EKSTREMT stort plask nesten rett bak meg, hørtes også nesten ut som luft som ble blåst ut. Jeg bråsnudde meg og prøvde å kaste på denne ENORME fisken. Plutselig la jeg merke til noe som lå å fløt i vannet litt til venstre. En trekloss? En liten fender? Neida, en sel! Ikke lenge etter dukket det flytende objektet og da var jeg sikker. Ikke rart silda gikk bananas! Skjønte nå at all annen fisk var skremt over alle hauger, eller sandbanker som det kalles under vann ;), så jeg snudde nesa hjemover.

 

Noe herk egentlig med denne selen. Den dreper jo og skremmer all fisk, til og med også min verdsatte sø! har tidligere vært svært lite plaget med sel i akkurat fjordtarmene hjemme hos meg, men global oppvarming gjør tydeligvis sitt :( Håper det blir jakta en del på de nå igjen da, så kan fiskebestanden ta seg opp igjen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Fikk 3 SØ idag(største ca 750 gram), en sild, sei, lyr og to torsk. Så det ble endel idag og det er suverent rett og slett!

 

Fisket ved en strømkant og der funket auraræken meget godt "dead drift" i strømmen.

Tidligere på dagen var det Runars deceiver i grønn som fanget alle sjøørretene.

 

Det var nok en dag med masse masse vak. Det geniale ved auraræken er at materiale er flytende. Med synk snøre og strømkant så er det svært effektivt. Flua ligger høyt i filmen, snøret synker svært seint pga strømmen. Veldig artig fiske! Legger ved neon bilder ;) (til ære for Sixpack "verdensmester" Karlsen). :D

 

Fargen på reka var rustrød! Det vaka ganske bra klokka 0100 i natt ;D Noe er på gang.... Snart er det "børstis" tid.

post-1259-13949855270276_thumb.jpg

post-1259-13949855270758_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur ute i går med en kamerat. Begynte i vestfold og tok en liten tur ut i bamble for å avslutte ved 17-18 tida.. Ble totalt 9 stk med 1,3 kg som største. De fleste fikk leve videre og vokse seg større. Endel fisk på 3-400 gram.. reker og sildefluer dugde.. morsom dag! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket mye etter sjøørret i brakkvannsområder, eller i nærheten av sådan siste årene, har blitt mange fisk, men til dels små...har liksom aldri kommet over de svære. Toppen 1,5 kg, men mye mellom 300- 800 føler jeg at vi har sett. Gøy det, bevares.

I april fisker jeg aldri sjøørret, da er min sesong igang etter ørret i ferskvann.

Idag gjorde jeg noe helt ulikt meg selv:

Vi, jeg og fiskekompis Viggo (fra vårt NM lag "Piscatorius")bestemte oss for å reise til litt mer kystnære strøk...med lange sandstrender, tang og tare og "milevis" fra nærmeste ferskvanns kilde.....vi har snakket o dette i 15 år, sporadisk vært på besøk midtvinters, men tydelig ikke nok til noen gang komme i kontakt med stor fisk, som vi egentlig har hatt teorier om skal kunne være der.

Vi kom ca 1800, skulle fiske til jeg måtte dra 2000. Full fjære gjorde at vi vadet rundt steder vi aldri før hadde trodd at vi kunne vandre, deilig solskinn og nordlig vind i ryggen.

Så vanvittig med hauger etter børstemarken, og en ny reke bundet av Rune (Stokkebekk) ga meg nødvendig selvtillit.

Jeg hadde Runes reke øverst, og børstemark ytterst...dro sakte med min selv mekkede intermediate tip line, fisket meget taktisk riktig av det store området, men intet....

 

Vadet enda lengre, helt til jeg begynte å ane at det ble noen cm dypere, stoppet her. Side ved side til Viggo....da skjedde det:

Voldsomme plask,,,,,han kastet i retning og bang sa det, svær (flere kilo, kankjse bare 2.8 ;D) hoppet og "spjong" sa det....ørretfisker :rolleyes:

Jeg fortalte ham med min dårlige ironi om hva han burde gjøre, og hva han ikke burde gjøre...så la jeg til: "Slik fisk svømmer ikke alene" og strakk et langt pent kast i retningen, og jammen sa det ikke BANG hos meg også.....2.6 kilo, Pers for min del... ;D i sjø....utrolig herlig å få fisk, men mest av alt på dette nære stedet vi aldri fisker....men her er altså de svære vi aldri får i brakkvannsområdene. Svære områder å dekke, men vi har helt klart funnet et sted i det store intet som er verdt flere besøk...Jeg fikk den på Runars Deceiver og mistet en svær en til som tok reka til Rune. Fikk i håven enda en svær blank fisk som het regnbue :(...men denne var så fin og blank og flotte finner at det egentlig bare var sprell og hopp likevel...artig den også...4.1 kilo ;)

Runars Deceiver den og.....

Gøy at vi finner ut at vi slipper å reise til Sogn for å se stor sjøaure, og sikkert masse bra fiske her utover, selv om mengdene ikke er de aller beste...eller det vet jo vi ikke, skal fiske et par ganger til der i nær fremtid...bare for å falle tilbake på godt fjærmyggfiske etter småauren igjen ;D

 

Jeg har en fin nattevakt foran meg nå...bare god innvendig 8)

 

Stig fra vetslandets perle...ihvertfall i dag 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...