Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Var på søtur med Lasse igjen i går :)

Da vi nådde go-bukta blåste det en middels bris og himmelen var skydekket. Etter rigging av stenger hadde jeg en STOR følgefisk (det var sø hvis noen lurer på det ;)). Denne ville ikke ta, og viste seg dessverre aldri igjen :'( :'( Noen kast senere smalt det på en pen halvkilos sølvblank sø :D Den fighta greit og siden jeg har skjessa på sjøørrettmiddag i lange tider nå, så havna den i kjøleskapet. Blir middag i morra :) Lasse fikk en liten tass, og ble glad da den datt av rett før hoving i steden for å bli utsatt for håv og menneskehender.

Takk for turen Lasse, det var hyggelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

To SØ på meg idag og torsk i mørten, sjøørretene tok Runars deceiver i chartruse.

Torsken tok sort wollybugger.

 

Anders 80 her fikk SØ på Runars og hadde flere lugg.

 

Hadde noen lugg jeg også. Vi kom over noe syke greier, fisk som jaga sild(tror vi) og det plasket "over hele linja" i 20 sekunder. Brutale plask.... Og så ble det heeeeelt stille ;)

 

Jeg skønte "nada" fra land, satt i mørten og hørte dette. Anders 80 trodde noe annet.... hehe

Han trodde jeg tok av i vaderne mine. Hadde det bare vart mer enn 20 sekunder ;D Unikt! (på denne ti`a)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ute en tur på lørdag. fiska hele dagen på forskjellige plasser. fikk en SØ på 600g på brun rekeimitasjon og hadde noen lugg på hvit reke.

endel fiskere å se, og de kunne rappotere om mindre og større fangster.

blir nok noen timer med stanga i dag og.

 

Mvh

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite kveldstur i Oslofjorden i dag. kompisen fikk 2 stk. på 7-8 hg. ;D jeg fikk kun en torskepingle :-[  Usedvanlig mye mennsker ute. på MINE plasser i dag. Skummel sak ;D ;D

Begge fiskene ble tatt et par timer før det ble mørkt. Ser ut til å være en trend den siste tiden. Har ikke fått SØ etter at det har blitt mørkt i år. Rare greier....

 

Gisle

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SØ på rosa reke idag, "settinga" var kul. Den lugga tre ganger på rad på deceiver.

Bytta til reke, og da smalt det til! ;)

 

Hadde dagens etter idag morges, kilos fisk som vaka etter flua pluss lugg. Den glemmer jeg ikke før i morgen.

 

Ellers dødt, noen få lugg. Lav vannstand, meget lav. Uberegnelig vær. Sol, regn og masse vind om hverandre! Sjeldent bra, den var kald i tillegg. Veldig farget vann.

 

Det var litt over 6 grader i vannet. Prøvde 6 ulike steder idag.

Til slutt satt en blank vakker fisk. Det er deilig å avslutte en dag med fisk, etter å ha oplevd alt fra følgefisk til elendige forhold.

 

Gleder meg til i morgen! For da skal jeg fiske.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Opplevde et spennende fiske idag, 4 fisk på land og to på som datt av.

Alt ble tatt på en orange Bjorni reke, utrolig flott reke.

 

Teknikken som funket best idag var rykk-1sek pause-rykk-rykk og 1 sek pause.

 

Utrolig kult å endelig oppleve litt aktivitet igjen ;)

Vannstanden var lav, når det blåste som verst ble fisken mindre selektiv og tok reka.

 

Nå før jeg gav meg ble det stille og sol, da begynte fisken å ta lopper igjen...

Den slår om når været slår om, ganske fascinerende.

 

Hadde 2 etter og et lugg. Koste meg idag, endelig sol. Som vanlig kald vind fra alle kanter.

Ga meg når det stilnet og solen tittet frem. Sikkert utrolig dumt, men varm "grandis" hos mor fristet etter en flott fiskedag :) Legger ved noen bilder.

 

Sjøørreten(store) hadde spist mini krabber, lopper og sild. Den var grise sprek og hoppet 7 ganger før jeg fikk den inn ;D

post-1259-13949855204086_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott fisk. gratulerer. var ute noen timer i kveld, men vind gjorde det vanskelig å komme helt ut.

 

noen som har lyst å dele noen tips om hvordan en bør fiske. ser endel fisk, men får den ikke til å ta. varierer mellom reke, wolly bugger, stingsild men fisken vil ikke ta. :-\

 

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Maskinisten

 

Bla noen få sider tilbake og les om tangloppe fiske og teknikker.

Vil tru at får du ikke på nevnte fluer så har du kommet over sær fisk.

 

Flyt snøre, små fluer, lang fortom og tynn spiss kan gjøre susen. Det er her en fordel å fiske inn flua

meget tregt med "hantwist" kombinert med stopper.

 

Der sa jeg det meste, men det står enda mer om det noen sider tilbake. Så slipper du å bla mellom 100 sider ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott fisk. gratulerer. var ute noen timer i kveld, men vind gjorde det vanskelig å komme helt ut.

 

noen som har lyst å dele noen tips om hvordan en bør fiske. ser endel fisk, men får den ikke til å ta. varierer mellom reke, wolly bugger, stingsild men fisken vil ikke ta. :-\

 

Arild

Jeg er ingen ekspert, selv om jeg har fisket endel SØ.  Min erfaring er følgende:

1) Tålmodighet.  Om fisken ikke er der den første timen kan den være der den neste timen, eller den kan være 200 meter på bortsiden av deg.  Den vandrer litt rundt, går gjerne flere i følge og når den først kommer kan du få 3 på 3 kast selv om du først har hatt 200 kast uten antydning.  Deretter kan det være dødt neste timen.

2) Litt gråvær, og litt krusning gjør det enklere.  Klart og stille vær med sol og god sikt i vannet er en utfordring.

3) Min erfaring er at dersom SØ ikke vil bite så biter den ikke på noe.  Dersom den vil bite så biter den på det meste.  Følgelig gidder jeg ikke å prøve 20 forskjellige fluer.  Jeg drar ut med maks 3 ulike fluer - Reke, Deciever (Runars) og på disse tider også børstemark.  Enkelte vil nok hevde at dette er en forenkling, men siste måneden har jeg kun fisket med rosa reke og jeg har fått hverken mer eller mindre enn andre som har prøvd ut det meste.

4) Høyvann er nok å foretrekke.

5) Mar-bakke inn mot strand, et strøm-fullt sund eller en bukt med tilsig av ferskvann er ofte gode steder.

6) Skikkelige vak er et godt tegn på at det kan bli litt action.  Sip-vak er lunefulle greier.  Jeg har tilgode å se de som har løst sip-vak gåten (hva den spiser).  Glassål er nevnt, tanglopper er nevnt - ofte er dette et frustrende fiske.

 

 

Jeg fisker ofte 2-3 timer pr gang.  Halvparten av turene er bom-turer, den andre halvparten gir fangst - fra et par til 5-6 på heldige dager.  Det er de samme stedene jeg fisker på, og vet aldri på forhånd hvilke dager som vil gi fangst.

 

Det å variere inntrekket kan sikkert være smart, men jeg tror ikke det finnes noen fasit.

Jeg trekker alltid flua helt inn til land, da mange følger flua lenge.

Dersom du kjenner det lugger litt - sørg for å få flua raskt ut igjen til samme sted. Den er nødvendigvis ikke skremt, dessuten er det ofte flere isammen.

 

Det var mine råd.  Dersom jeg skal utheve noe må det bli:  Tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode råd der Lillevann :)

 

Var ute en tur i skumringen i  Oslofjorden i kveld. Var mest ute for å sjekke isforholdene på et par lokale vann, (det nærmere seg ;D ;D ;D ;D)men hadde selvsagt stanga med.  Så et par sipvak  som viste seg å være Sei. Veldig vanlig med innsig av småsei i Oslofjorden på denne tiden. Så en pen SØ som vaka rett ved land men den ville ikke ha mat. Fikk en liten Torsk.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner rett og slett å miste trua på alt som heter fiske etter sjøørret. At jeg hver dag leser rapporter om folk som får både en og sju fisker per tur hjelper jo ikke akkurat da ;)

 

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært ute i vinter, og jeg har prøvd tangloppe, reker, Deceiver, børstemark.......the works.

 

Har hatt SØ etter flua to ganger og to lugg, det oppsummerer vinteren. Min faste fiskekamerat fikk på en fin-fin SØ på rundt 6-700 gram, men etter et par minutter på stanga slapp den også. Rart vi er frustrert?

 

Nei, nå får våren ta tak, få i gang litt klekkinger av fjærmygg, døgnfluer og annet stas, så jeg kan reise på fjellet og gjøre det jeg er skapt for å gjøre - fiske med tørrflue etter ørret i stilleflytende elv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D ;D He-he. Virker som at dette ikke slår feil når man er nybegynner i fiske etter sø i sjøen.

Ser ut til at de fleste denger sånn ca en halv til en sesong uten hell, og så bare tar det av :)

Trøsten er at når det gjør det, tar man bomturer med knusende ro og vet at de er der,taes med letthet

når de er i riktig modus,havet er ikke så stort lenger, osv.

Tenk Ørret og ikke så mye SJØørret!

Gud løkk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, takk for gode tips :) tror det at jeg er nybegynner ette SØ i sjø + at jeg ikke er lokalkjent har en del å si ja. men har nå fått fisk isåfall. det er ikke mer som skal til før en kan kaste 300 nye kast uten å bli irritert på at fisken ikke tar.  ;)

men jeg har hørt at det er intermediate som er best etter SØ nå? spørs jo selvfølgelig hva man fisker med.

 

Mvh

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, takk for gode tips :) tror det at jeg er nybegynner ette SØ i sjø + at jeg ikke er lokalkjent har en del å si ja. men har nå fått fisk isåfall. det er ikke mer som skal til før en kan kaste 300 nye kast uten å bli irritert på at fisken ikke tar.  ;)

men jeg har hørt at det er intermediate som er best etter SØ nå? spørs jo selvfølgelig hva man fisker med.

 

Mvh

Arild

Jeg bruker synk 3 på de kalde årstidene (bla. nå), men går over til ren flyt i sommer- og tidlig høst-sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Toggi har skrevet mye om marflo-åpenbaringer. Etter en del sipp-vak prøvde jeg med en orange bitteliten marflo. Det ble med den ene gangen. Orker ikke å stå der med så tregt inntrekk at det er 40 min mellom hvert kast. Da foretrekker jeg heller å ikke få sø hvis det skal være så vanskelig! Jeg har fått en åpenbaring nå, med god hjelp fra Lasse ;),  trekk inn FORT, selv i kaldt vann. Ved skumring og mørke trekker du inn middels fort (sikkert sånn ca. den hastigheten du bruker på dagen nå). Forskjellen på fisking med reke enn fisking med sildeimitasjon: kortere inntrekk, men lik hastighet :) Har du fremfortyngede streamere funker det bra med lit lengre inntrek, men fortsatt stor hastighet! Jiggy, clouser o.l. bør trekkes fort, men med varierende lengde på inntrekk :)

 

Så som oppsummering: Fisk FORT, nærmest tau inn lina som om du skal forte deg for å ta et nytt kast ved et "vak" et annet sted. Dette gjorde at jeg gikk fra 0 fisk, 0 følgefisk, 0 lugg og 0hogg på 25 fisketurer til 3 sø, 1 torsk, 1 STOR følgefisk (sø) på to fisketurer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så som oppsummering: Fisk FORT, nærmest tau inn lina som om du skal forte deg for å ta et nytt kast ved et "vak" et annet sted. Dette gjorde at jeg gikk fra 0 fisk, 0 følgefisk, 0 lugg og 0hogg på 25 fisketurer til 3 sø, 1 torsk, 1 STOR følgefisk (sø) på to fisketurer!

Det kan likevel være tilfeldig. Litt action i flua vekker kanskje oftere instinktene. Samtidig kan raske inntrekk medføre at flua forsvinner fort ut av interessefeltet, mens trege puslebevegelser kan trigge nysgjerrigheten.  Jeg tror rett og slett ikke det finnes noen fasit.  Prøv litt av hvert. At du tar torsk på raske inntrekk er eksempelvis "mot normalen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett å fisk fort, men la Jiggy `n få tid nok til å leve opp til sitt navn ( jiggy bevegelser)... Nå kommer varmen, over 6 gr i vannet og stoffskiftet til fisken øker og energien øker.. Da skal farten opp. Jeg varierer..

Vil ikke Jiggy virke, i hot orange / hvit, prøver jeg hvit / chartreuse... Og deretter "Tønsberg-Muddleren", som vibrerer og trigger fiskens sidelinjeorgan.... Den beviste igjen på vestkysten i Sverige, selv i nærmest ertesuppebrunt vann ( naturfarget ....).. Knæk & Bræk !!! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så som oppsummering: Fisk FORT, nærmest tau inn lina som om du skal forte deg for å ta et nytt kast ved et "vak" et annet sted. Dette gjorde at jeg gikk fra 0 fisk, 0 følgefisk, 0 lugg og 0hogg på 25 fisketurer til 3 sø, 1 torsk, 1 STOR følgefisk (sø) på to fisketurer!

Det kan likevel være tilfeldig. Litt action i flua vekker kanskje oftere instinktene. Samtidig kan raske inntrekk medføre at flua forsvinner fort ut av interessefeltet, mens trege puslebevegelser kan trigge nysgjerrigheten.  Jeg tror rett og slett ikke det finnes noen fasit.  Prøv litt av hvert. At du tar torsk på raske inntrekk er eksempelvis "mot normalen".

 

For det første trur jeg ikke sø stoler bare på synet. Trur de mer bruker organer på kroppen som f.eks. merker vibrasjoner o.l. Og for det andre så sier du at torsken er tatt mot normalen, men har vært flere andre tilfeller også, og de torskene som tar ved RASKT inntrekk er VELDIG mye spreker enn de som tar bare ved sene inntrekk. Denne torsken her dro ut 25 m de første 15 sek og hvis du spør Toggi så var han og jeg på fisketur her i nærheten og han tok en torsk på denne måten som først dro ut rundt 40m for så å dra ut litt ekstra etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...