Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei

 

Fikk besøk av Dr Gribb her på forumet igår, et hyggelig gjensyn!

Fått besøk av noen ihuga fiskere fra andre kanter den senere tid og det er inspirerende å møte

så mange ivrige fluefiskere som nyter det gode liv ved sjøen.

 

Det hele foregikk i Eidangerfjorden i Porgsrunn. Dr Gribb begynte litt tidligere enn undertegnende, jeg møtte opp stresset og fæl!

 

Det tok ikke lang tid før jeg "listet" meg ut på en brygge. Ekstremt lavvann, vind fra alle kanter, sludd vs sol gjorde ikke forholdene optimale.... Men det var det der med trua da... Den har jeg, ALLTID!

 

Istedenfor å løpe ut til kanten på brygga så sneik jeg meg ut, "babysteps" ut på brygga er lurt!

Dermed så jeg en fin blankis stå rett utenfor tuppen av brygga. Jeg la ut et kast på 6,5 meter med Runars deceiver.... Første kast! Neida.... Andre kast.... Bang!

 

Du verden, dette var skikkelig kult. En liten blank feit fisk gjorde en god fight før jeg fikk den opp.

Deretter så vi mye vak, rolige "sip" vak. Min teori var at den tok tangloppper, den vaka ca 40 meter konsekvent ute. Dit kom man aldri! ;D

 

Deretter ble det skikkelig "grillings" med Dr Gribb som hadde med gode pølser fra utlandet. Det var til glatt en terningkast 5 ja ;)

 

Så gjorde vi noe smart, benyttet bilen! Oppsøke nye plasser, taktikken var åpenbar! Lete etter steder med litt mer dyp og kanter.

 

Det skulle ikke være lett, sludd, ekstrem vind og sol om hverandre. Trøsten fikk være at jeg tok en liten blank en på Bjornis rosa/orange reke.

 

Så ble ekstrem været rolig igjen, tålmodige som vi begge er av natur så begynte vi å kaste igjen; Med trua og håpet i behold!

 

Det skulle vise seg å være smart, det smalt til på et av kasta mine. Brukte fortsatt reka jeg omtalte, denne var super sprek og av større kaliber. Etter et par minutters knallhard kjøring så fikk jeg den endelig opp. En rå blank gris var det. Da var jeg i "halleluja" modus. Det er da mobilen får kjørt seg og man glemmer både vær, vind og iskald fingre. Årets fineste for min del.

 

Rutinerte Dr Gribb kastet ut på samme plass, fikk "tukkel" med lina og BANG! En meget flott torsk som blir med hjem til Oslo`s bredder.

 

Dagen var komplett! :) Jeg ymtet deretter gal som jeg er på "spotfiske" på opplyste brygger, å ja da! Dr Gribb svarte med et STORT JA.

 

Derette dro vil til havn 1, et vak og en fisk spottet. Dro til neste brygge, dårlig start... Men etterhvert så vi stimer med sei og Dr gribb fikk to meget flotte torsk.

 

Undertegnende fikk en liten torsk og mistet to sei i vannkanten. I det vi dro, litt mette og fornøyd så var det såpass mye fisk der inne at man hadde sei etter på hvert kast.

 

Men nok var nok, turen ble meget innholdsrik selv på en dag ikke forholda skulle tilsi noen som helst aktivitet! :) :)

 

Takk for turen, og god påske!!  Edit: Fiskene jeg tok hadde små sild i magen og "skumringen" ga best fiske.

post-1259-13949854653469_thumb.jpg

post-1259-13949854653835_thumb.jpg

post-1259-13949854654193_thumb.jpg

post-1259-13949854654643_thumb.jpg

post-1259-13949854654895_thumb.jpg

post-1259-13949854655135_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur ved Dilkestad i ettermiddag. Dilkestad skal visst være en go`plass for sjø-ørret her i Homo i Rana.

Fikk tre stk sei på rundt 15 cm i lengde :rolleyes:

 

De bet på en rød og hvit reke-imitasjon.. (såvidt de klarte å gape over krokbuen, hehe ;D )

Jaja, så lenge det er liv er det håp! Moro å faktisk få fisk, uansett art når man er på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Var ute på en tur litt lenger ut i Langangen fjorden idag. Det ble 3 torsk, 2 sei, 1 hvitting og 5 sjøørret.

Anders 80 tok også noen fisk idag ;)

 

Det ble vilt fra skumring til helt mørkt. Prøvde div fluer, men liten hvit reke visste seg å være mest giftig.

Nå regner jeg ikke med 7 mini torsk jeg også fikk.

 

Hvit reke i mørket var best, på dagen var grå jiggy flue suveren. Både Anders og jeg dro to større torsk.

Hadde et sykt hugg, tror det var en lyr ja... Dro som pokker.

 

Den fineste sjøørreten idag tok jeg på 20 cm grunne i "mørten" på Runars deceiver.(ca 6hg i mørket) Det er mye lys der jeg fisket så det er ikke nødvendigvis sorte fluer som er mest giftig i mørket da.

 

Så 457 vak idag, og da kødder jeg ikke! Små "sip" vak.- Fisken er trolig i tangloppe" modus.

Ga meg når jeg ikke kjente jeg dro inn snøre mer ;D Da er det jammen kaldt :o

 

Nok en flott dag! Hilsen en LITT ivrig fluefisker!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Var ute på en tur litt lenger ut i Langangen fjorden idag. Det ble 3 torsk, 2 sei, 1 hvitting og 5 sjøørret.

Anders 80 tok også noen fisk idag ;)

 

Det ble vilt fra skumring til helt mørkt. Prøvde div fluer, men liten hvit reke visste seg å være mest giftig.

Nå regner jeg ikke med 7 mini torsk jeg også fikk.

 

Hvit reke i mørket var best, på dagen var grå jiggy flue suveren. Både Anders og jeg dro to større torsk.

Hadde et sykt hugg, tror det var en lyr ja... Dro som pokker.

 

Den fineste sjøørreten idag tok jeg på 20 cm grunne i "mørten" på Runars deceiver.(ca 6hg i mørket) Det er mye lys der jeg fisket så det er ikke nødvendigvis sorte fluer som er mest giftig i mørket da.

 

Så 457 vak idag, og da kødder jeg ikke! Små "sip" vak.- Fisken er trolig i tangloppe" modus.

Ga meg når jeg ikke kjente jeg dro inn snøre mer ;D Da er det jammen kaldt :o

 

Nok en flott dag! Hilsen en LITT ivrig fluefisker!

 

 

Så det er tanglopper som får SØ til å vake?

Har lurt lenge på det der, i og med det finnes minimalt med insekter på sjøen :rolleyes:

 

Mens jeg har deg her Toggi.. Jeg og svigerbroren min har funnet en tilsynelatende kjempefin plass med såkalt leopardbunn her i nord.

Hvordan burde man angripe den nå i påsken mht at det er meldt stor sol og bikkjekaldt vær ala -11° til -18° de neste dagene?

 

Hvor dypt ligger fisken, farger som fungerer og inntrekks-teknikker etc?

Hvor mye har flo fjære å si?

- Ulv

 

edit: De temperaturene gjelder fra tidlig om morgenen til formiddagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det var ikke lite kaldt heller da ;D

Fiske dypt ja, håpet når fisken går inn mot grunna kan være når sola evt varmer som mest.

 

Når det er så kaldt så er fiske ofte uberegnelig. Aldri fisket i nord jeg, men ville nok brukt fluer ala grå frede, hvit wolly bugger og rosa reke etv reker med sterke farger. Intrekk meget tregt, men med variasjon.

 

Det er bare slik jeg hadde tenkt, jeg ville nok satset på å fiske dypt hvertfall.

 

Tipper det er tangloppper ja, det er gjerne det når man treffer fisken 9 ganger i "hue" uten at den tar ;)

Da er den veldig sær! Kankje fordi den har så store mengder å velge mellom!

Slik har det vært hver dag her, det har kokt med vak i "mørten". Det betyr utfordring deluxe og VM i tålmodoghet. Der tror jeg få slår meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene :D

 

Er det noen likheter mellom f.eks sei og SØ når det kommer til temperatur og vandring?

La oss si at jeg ser noen sei på grunna.. Er det sannsynlig at noen SØ også dukker opp, eller er den mer fisefin på tempen?

 

Litt vanskelig spørsmål kanskje :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seien tåler mok mer temp svingninger enn ørreten ja ;)

Ørreten er jo egentlig ikke skapt for sjøen, den sliter jo veldig med salt innhold og temperatur.

 

Den oppsøker ofte brakkvann ofte for å skille ut saltinnhold, den "drikker" ferskvann for å overleve.

 

 

Bare min erfaring sålangt! Men tar noen ganger sei og SØ om hverandre, som idag :)

De har jo flere like næringskilder!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser at det er fler som opplever SØ som sip vaker, å det kan til tider være sinnsykt irriterende når det vaker, vaker, vaker og fisken ikke vil ta.

Har selv vært ute for det å fiske ville rett å slett ikke ta. Da fikk jeg ett lite tips om at det kunne være glassål. Ål yngel som kommer drivende med strømmen kan framprovosere en vak orgie som kan minne om en vespertina klekking i ferskvann ;D

 

Så ett tips kan være å ha noen glass ål imitasjoner liggende i flueboksen nå i mars/april.

 

Ha en ellers så fin påske folkens.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for at du delte denne infoen, for dette er virkelig et utfordende fiske ;)

Jeg prøvde ca 20 forskjellige fluer igår, klekkere etc...

 

Fikk litt sjokk når liten hvit reke fungerte best.

 

Har du en link til en side med beskrivelse av en slik imitasjon?

Jeg letet litt, men fant ikke.

 

Det koker her hver dag i skumring og mørket. Og jeg tror det er flere arter, jeg fikk 3 forskjellige typer igår i "mørten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje denne funker som glassål

 

enkel som bare det: et lag med poly bear på bunnen, et lag med flash i midten og et lag med poly bear på toppen.

 

hodet er langt bak slik at man kan klype på en liten bly på hvis det er nødvendig

NB! flua på bildet er våt

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glassål er veldig enkelt å binde.

Liten krok, #14-16, 2-3 hvite stive hår, geite hale har jeg brukt, det er alt. Hvit bindetråd er å foretrekke.

 

Er en fordel å gå ned en del på fortomsspissen siden det er så "små" kroker.

 

Sikkert den enklest flua som kan bindes, men som reklamen sier: Det enkle er ofte det beste:)

 

 

-Ole Erik-

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det var ikke lite kaldt heller da ;D

Fiske dypt ja, håpet når fisken går inn mot grunna kan være når sola evt varmer som mest.

 

Når det er så kaldt så er fiske ofte uberegnelig. Aldri fisket i nord jeg, men ville nok brukt fluer ala grå frede, hvit wolly bugger og rosa reke etv reker med sterke farger. Intrekk meget tregt, men med variasjon.

 

Det er bare slik jeg hadde tenkt, jeg ville nok satset på å fiske dypt hvertfall.

 

Tipper det er tangloppper ja, det er gjerne det når man treffer fisken 9 ganger i "hue" uten at den tar ;)

Da er den veldig sær! Kankje fordi den har så store mengder å velge mellom!

Slik har det vært hver dag her, det har kokt med vak i "mørten". Det betyr utfordring deluxe og VM i tålmodoghet. Der tror jeg få slår meg :D

Som du sier Toggi er det stor sannsynlighet for at sjøørreten vaker på drivende tanglopper. Når du skriver at du "treffer fisken 9 ganger i hue uten at den tar", kom jeg til å tenke på noen erfaringer jeg har hatt under vårfiske etter sjøørret. Jeg fisket på uttalige vak i mørket og skjønte ikke hvorfor sjøørreten lot min flue være i fred  -og at den ikke ble skremt av kastingen min gang på gang! Til slutt fikk jeg svaret - taggmakrell som stimet og vaket! Til slutt klarte jeg å lure to av dem. Har fått både taggmakrell og sjøørret i samme området, og jeg påstår ikke at vakingen dere ser IKKE er sjøørret, men glem ikke taggmakrellen - den har lurt meg noen ganger...

Terje C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant det der med taggmakrellen. Den har jeg aldri vært borti. Godt mulig du har rett i at det er tangloper de beiter i Toggi, men man må heller ikke glemme sild, sei og lyr som kan å vake intenst på denne tiden av året og virke helt umulige å få til og ta. Har av og til klart å lure noen på relativt hurtige inntrekk med små fluer (mysis imit.) . Mulig det trigger noen reflekser  :rolleyes:. Inni disse vakvillige umulige fiskene har jeg på denne tiden av året funnet mengder av noen glassklare mysislignende krepsdyr som det tydligvis er store mengder av i overflata særlig like før det blir mørkt og særlig over områder som er endel dypere enn der tangloppene normalt oppholder seg. Ørreten kan selvfølgelig også vake på tanglopper i overflata på vinteren/våren som Toggi er inne på, men det skjer etter min erfaring særlig på grunne områder og på solfyllte dager der overflatevannet blir oppvarmet. Dersom det er tanglopper kan sjøørreten bli selektiv, men likevel som oftest ganske grei å få til å ta bare man har liten nok flue.

 

Mvh

Rolf J. F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant det der med taggmakrellen. Den har jeg aldri vært borti. Godt mulig du har rett i at det er tangloper de beiter i Toggi, men man må heller ikke glemme sild, sei og lyr som kan å vake intenst på denne tiden av året og virke helt umulige å få til og ta. Har av og til klart å lure noen på relativt hurtige inntrekk med små fluer (mysis imit.) . Mulig det trigger noen reflekser  :rolleyes:. Inni disse vakvillige umulige fiskene har jeg på denne tiden av året funnet mengder av noen glassklare mysislignende krepsdyr som det tydligvis er store mengder av i overflata særlig like før det blir mørkt og særlig over områder som er endel dypere enn der tangloppene normalt oppholder seg. Ørreten kan selvfølgelig også vake på tanglopper i overflata på vinteren/våren som Toggi er inne på, men det skjer etter min erfaring særlig på grunne områder og på solfyllte dager der overflatevannet blir oppvarmet. Dersom det er tanglopper kan sjøørreten bli selektiv, men likevel som oftest ganske grei å få til å ta bare man har liten nok flue.

 

Mvh

Rolf J. F

Angående disse små mysis-lignende krepsdyra så jeg store mengder slike like under overflata sist lørdag ( jeg var på tur med kjærri... eh kona, UTEN fluestang) i et strømsterkt sund ute på Bamblekysten (ikke helt tilfeldig hvor jeg foreslo tur...) Og, to til tre sjøørreter vaket regelmessig. Dette var ved 11:00 tiden midt i solsteika( ca to timer før høyvann). Det interessange var at det stod en fluefisker ca.20meter unna og ikke oppdaget disse forsiktige vakene - han fortsatte å kaste og kaste med en stor streamer! Gjett om jeg var irritert over å ikke ha med fluestanga!!!

Som du også skriver er det flere andre fiskeslag som beiter i overflata - selv har jeg også fått fhv stor sild på flua om våren da det har "regnet" med småvak over hele fjorden.

PS, bildet av vaket er ikke fra sist lørdag. Hadde ikke med fotoapparat og tenkte ikke på at jeg nå har en rimelig god mobil med kamera...

 

Terje C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for nyttig info Osprey og Terje. Alt blir lagret i "minne" mitt ;D

Tror nok glassklar mysis kan være tingen, jeg har vel inntrykk at det er ulilke arter. Alt fra sip til aggressive vak.

 

Tipper også den ikke nødvendigvis tar en type byttedyr, jeg fikk mye småtorsk en dag også. Disse gikk i vannskorpa. Hvit reke ga best utteling, med helt spesielle rykk. Det ble også sei og hvitting.

 

Selv om jeg fikk noen fisker så opplevde jeg den som sær, eller at den rett og slett hadde et stort "spisefat". Tok en flott sjøørret også på denne tiden, den tok plutselig en Runars deceiver....

 

Dette fenomenet er ikke til å bli klok på, men veldig utfordrende og gøy er det! ;)

Jeg er vel av den typen som kan ligge oppe en hel natt og lure på hva jeg skal bruke i skumringa dagen etter ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det varierer jo, men jeg vet f.eks at Sixpack her inne er nede i str som 14 f.eks.

Jeg bruker alt mellom str 8 ned til krok 14.

 

Har hatt suksess med varierende størrelser. Hatt veldig bra fiske med en rødbrun tangloppe sak fra Scierra sortimentet.

 

Mysis har jeg i ulike varianter. Lurt å prøve ut forskjellig!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort spørsmål: Hvordan fisker du/dere denne glassålen? Fort, sent, dirrende eller......

 

Har som flere av dere siste tiden opplevd fisk som går og sipvaker uten å ville ta noen av mine fluer. Hverken børstemark, reker, lopper ol. av dyr som beveger seg relativt langsomt. Har imidlertid lurt en og annen sjøørret ved å trekke mudlere raskt "gjennom" vakområdene. Men dette er jo langt fra like gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...