Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Nei, og nei og nei!  Var ute en liten tur etter jobb i dag, fisket på et fint sted helt til det begynte å mørkne.  Ingenting.  Så plutselig hogger det til, og jeg kjenner straks at jeg har en storing på kroken - en bitte liten rosa reke.  Alt for liten krok tenkte jeg umiddelbart.  Holdt sikkert på i 10 minutter - den var over vannet, gjorde utras, gikk til bunn, over vannet igjen - adrenalinet var i 100. Til slutt ligger den på siden og jeg skal til å håve den.  Da ruller den sakte rundt, og kroken bare løsner.  Irritert? Ja.  Var det moro uansett? Ja.  Da er det vel greit da.  Føles ille.

 

Av en eller annen grunn er det disse fiskene en husker best  ;D ;D

 

 

 

 

Og de som slipper unna kommer alltid kommer til å være størst ;D

Kan ikke være uenig med deg bjorni.

Det er vel også derfor de blir størst eller.....

 

Kanskje artig med en tråd om sure minner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har fisket mye i det siste og har fått SØ hver dag, det har Anders 80 også ;D

 

Etter å ha trålet gjennom fluelinken til Robbans gjeddefluer så kom jeg over en suveren reke flue som MÅ være "midt i blinken" til vårt SØ fiske her hjemme ;) Hva mener dere?

 

Her er den: http://www.rainysflies.com/pages/detail.asp?pic=767k&picname=Pink Tarpon Shrimp - WG

 

Dagens temp mellom Langangen/Mørjefjorden 4,5 grader(vanntemp). Vi var langt ute i havgapet, og opplevde masse aktvivitet. Den reka har jeg "ubertrua" på :o;D

 

 

Edit: Utrolig mange spennende mønster på denna siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Var på året første påsketur idag! ;D Været var knall, og det blåste akuratt passe slik at det var litt krusninger på overflaten. Det første kastet jeg tok var det noe etter. Dette blir bra tenkte jeg! Kasta på samma sted, men fisken ville ikke sitte.

 

Skifta sted, og skifta flue fra en zonker til en selvbundet reke. Stod og kasta og kasta, slik ofte sjøørretfiske kan være. Når vannet begynte å gå fra høyt til lavt begynte det å bli action. Satte fart på reka, og det var et bittelite napp. Satt opp farten enda litt mer, og enda et napp. Så satt jeg på full speed, og da satt den. En knallblank sjøørret på rundt 500g. Ah, så deilig det var å kjenne sjøørret på stanga igjen! ;D Jeg var egentlig kjempefornøyd, og ville sette meg ned og ta meg litt toddy, men bestemte meg for å ta et par kast til. Og det lønte seg! Jaggu fikk jeg ikke en til! ;D Samma reka, med høy hastighet. Den var noe mindre, og ble satt ut igjen. Så tok jeg et kast til, og da fulgte det etter en ganske fin en, men den snudde i siste liten. Jeg var helt sjokkskadd der jeg stod, men det var egentlig bare det lille kvarteret når det gikk fra høyt til lavt det skjedde. Da var det vært med de 5 timene med kastinga!

Det var vel min livs sjøørretdag! To sjøørret på en dag her på nesodden er ikke hverdagskost :o:P

 

Håper påsken vil fortsette på samme måte, fordi det blir ny tur i morra! ;D

 

Joma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Joma

 

Gratulerer med fisk, det var utrolig hyggelig lesning! De må jo ha vært fortjent. ;)

Fikk 3 stk selv idag på Runars deceiver i fargen chartruse, nå blir det nok mindre bomturer på Nesodden i fremtiden :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Joma

 

Gratulerer med fisk, det var utrolig hyggelig lesning! De må jo ha vært fortjent. ;)

Fikk 3 stk selv idag på Runars deceiver i fargen chartruse, nå blir det nok mindre bomturer på Nesodden i fremtiden :)

 

 

 

Hei Toggi!

 

Ja, får håpe det "løsner" på nesodden nå. Har observert børstiser også, så dette lover bra for påsken! Fiske hver eneste dag, fra tidlig til sent! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fisk Joma!

 

Var ute rundtomkring Fagerstrand/Hallangen i dag. I går så jeg et par fine vak, og hadde håpet. Men nei, ingenting. Prøvde tanglopper, reker, jiggy, børst osv osv, synk, flyt, intermediate osv osv. Hadde et lugg på 4 timer. Gledet meg over sola, og noen mindre marker i hudfarge med rødlig hodet (ca 5 cm) Virret rundt i overflate med ganske bra fart.

 

Nesoddlandet sørvest er og blir frustrende greier. Ikke store nedbørsområde akkurat + bratt og ergo få (eller ingen?) gytebekker. Prøver lykken andre steder heretter. For helsen sin skyld ;D

 

Skal til Kragerø seinere i påsken og da blire fisk!! Sist jeg var der var det masse liv, men jeg hadde ikke tanglopper som nok var føden dengang. Nå skal jeg denge svære børstiser så fisken ikke har noe valg. Hvis jeg ikke legger ut bilde av fisk her på tirsdag uka etter påske kan dere se under linken "Ustyr gis bort" ;)

 

Ser frem til rapporter i påsken. Det holder livet i kastearmen.

 

Og Joma - skriv oppløftende nyheter om stor fisk tatt på Fagerstand.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Deilig Joma og grattis til årets første.

 

Var selv en tur idag men uten fangst. Hade en fin følger etter som snudde en meter fra meg. En fin fisk på ca 2 kg vil jag tippe. Blir tur i morgen med men da med tidligere start enn idag.

 

Toggi, leste akkurat din artikkel på fluefiske.net. Meget bra og inspirerende for en som fortsatt venter på første sø på flue i sjøen. Mange gode tips og info som sikkert vil gi resultat... bare å smøre seg med tålmodighet.

 

For dere som ikke lest:

http://www.fluefiske.net/index.php?option=com_content&view=article&id=244%3Asjet-plue-ikke-bare-denging&catid=15%3Afiske-og-fakta&Itemid=112

 

 

/ le suede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Var på året første påsketur idag! ;D Været var knall, og det blåste akuratt passe slik at det var litt krusninger på overflaten. Det første kastet jeg tok var det noe etter. Dette blir bra tenkte jeg! Kasta på samma sted, men fisken ville ikke sitte.

 

Skifta sted, og skifta flue fra en zonker til en selvbundet reke. Stod og kasta og kasta, slik ofte sjøørretfiske kan være. Når vannet begynte å gå fra høyt til lavt begynte det å bli action. Satte fart på reka, og det var et bittelite napp. Satt opp farten enda litt mer, og enda et napp. Så satt jeg på full speed, og da satt den. En knallblank sjøørret på rundt 500g. Ah, så deilig det var å kjenne sjøørret på stanga igjen! ;D Jeg var egentlig kjempefornøyd, og ville sette meg ned og ta meg litt toddy, men bestemte meg for å ta et par kast til. Og det lønte seg! Jaggu fikk jeg ikke en til! ;D Samma reka, med høy hastighet. Den var noe mindre, og ble satt ut igjen. Så tok jeg et kast til, og da fulgte det etter en ganske fin en, men den snudde i siste liten. Jeg var helt sjokkskadd der jeg stod, men det var egentlig bare det lille kvarteret når det gikk fra høyt til lavt det skjedde. Da var det vært med de 5 timene med kastinga!

Det var vel min livs sjøørretdag! To sjøørret på en dag her på nesodden er ikke hverdagskost :o:P

 

Håper påsken vil fortsette på samme måte, fordi det blir ny tur i morra! ;D

 

Joma

  hei joma hyggelig og høre gratulerer så mye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

deilig deilig vær men bomtur enn en gang. Var litt sør før Tofte men det var det fler som var idag. En del barn som lekte i vannkanten å kastet stein og vindstille, så det var lett å bli litt oengagert. Deilig att barna kommer seg på stranda å for nyte naturen...

 

Selv så kjemper jag på med å få min førsta SØ på flue i fjorden. Brukte kun reker idag. Prøvde meg egentlig bare på to... orange og rosa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ble det endelig en sjøørrettur igjen. Deilig å komme seg ut i finværet i Vestfold. Fikk to, hvorav den ene også var av brukbar størrelse. Flott kondisjon på begge. Kompis Martins klarte endelig å knekke sjøørretkoden han også. Hyggelig tur, men det er rart med det - vi tørrfluefanatikere (med nymfer i boksen vel og merke) venter nå bare enda mer på den virkelige høysesongen.  ;)

 

Hadde noen napp på rosa og oransje reker, men det var Grå Frede som gjorde dagen. Alle tre tok på den flua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

Lite med bilder osv fra de siste turene etter sjøørreten,pga mye smått men legger ved en liten snutt av Toggi som drar en sø på godt over 2 kg.Denne spottet vi og Toggi lurte den til slutt med variabelt inntrekk.Den tok til slutt på en grå frede.

http://www.youtube.com/watch?v=SYxxZNdPvHY

edit:bærumshoven er byttet ut med noe mer passende:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jarseng" leverer igjen!

Godt jobba Toggi og fotograf Anders - det var en pen fisk!

 

Toggi - den var den håven vi skulle hatt når jeg var der  ;D ;D men moro å se "alternativ Toggi-landing" av fisk  ;)

 

Bærums- / Hemsila-håven ligger nå lengst inn i boden - nå er det frem med "2kilo+"-håven!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

Nettop hjemme fra tur,ble 2 sjøørret og en torsk på børstemark/rosa reke.Masse vak i mørket men tror kanskje det var seistimer de nappet hvertfall ikke:)

post-0-13949854620154_thumb.jpg

post-0-13949854620404_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

hap, bare strø salt i såren. Det gjør ikke noe... fantastiska bilder Anders og Toggi. Enda mer inspirasjon!

 

Neste helg da tar jag den. Er heeelt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ble enda en sjøørret på meg idag ;D Hadde en fin en på, men mista den, og det var noen fine som fulgte etter helt inn til land. Fisken tok på en rosa reke, som jeg fiska så fort jeg kunne i overflata. Den tok skikkelig hardt, og ga en fin fight selv om den var liten, med mye hopp og sprell ;D Det var bare rosa reke som funka. Børstis streamer ol. funka ikke. Utrolig gøy å fiske med reke når man finner ut nye teknikker. Å fiske med reke er ikke bare å handtwiste, man må ha litt fantasi!

Greide å knekke stangtuppen på stanga på "kveldsøkta". >:( Kjipt, men håper å få bytta'n i morra. Alt i alt  en herlig dag med mye action.

 

Må legge til at når jeg fiska, så jeg en jævel av en torsk. Tipper opp i mot 5-6 kilo. Den streifa rundt på grunna, og den var ikke inntressert i reka mi. Fikk "hjerte" da ass ;D

 

 

Joma

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettop hjemme fra tur,ble 2 sjøørret og en torsk på børstemark/rosa reke.Masse vak i mørket men tror kanskje det var seistimer de nappet hvertfall ikke:)

Åssen farge på marken? Skal nedover til telemark i morgen og har rød, oliven og hvit i bagasjen.

 

Grabba med fangst!

 

McP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

 

Må legge til at når jeg fiska, så jeg en jævel av en torsk. Tipper opp i mot 5-6 kilo. Den streifa rundt på grunna, og den var ikke inntressert i reka mi. Fikk "hjerte" da ass ;D

 

 

Joma

 

 

 

Hei Joma .

 

Puls av en stor torsk klinger i mine ører ; Fiska mye torsk før på sunnås(feil skrevet ja). Ikke får å ødelegge din sjø-ørret interresse men store torsk er sinnsykt kult på flue.Som bifangst etter sjø-ørret så vil seff torsk være nedtur, men du som er kjent  på den siden av fjorden så vil opplyste båthavner kanskje gi deg et par overraskelser, kikkfiske etter torsk er utrolig kult og det gir ofte mange flere fisk. Kan ikke huske sist en sjø -ørret på et par kilo dro bedre en en torsk i en opplyst båthavn.Noe av feilen ligger jo kanskje i tilnærminga til selve fiske :) .Ikke rent sjeldent torsken aviser flua de og du står der som et spørsmålstegn, da er jo jakten igang som alt annet fiske.

Tidlig fiske så bruker jeg synkesnører(synk 4), men nå som det er børstesesong så bruker jeg flyt.Bunnyfluer i gult med litt flash og bunnyfluer med tilnærma børstemarkfarge er sikre kort. Prøv ,det er utrolig gøy å spotte torsk, de blir en type jakt som ofte gir resultater uten for mye grunnarbeid. He he ta innlegget for hva det er, bare noe som jeg synes er kult, ikke tvang ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Robban

 

Ja, det er kick å se monster-torsk. ;D På høsten går det mye stor torsk her på nesoddlandet. Man ser halefinna stikker opp av vannet rundt 10cm fra land!

Har fiska litt på opplyste havner også. Utrolig gøy! Utrolig hvor mange fiskearter som svømmer der nede ;D Har dratt noen torsk på 3-4 kilo på det. Særlig når vannet begynner å bli kaldere på høsten, og varmere på våren er torsken sprek har jeg opplevd.

Men akuratt nå er det sjøørreten somstår i fokus ;) Skal eksprimintere litt med torsken her på nesodden, siden jeg veit den kan bli stor!

 

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...