Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

Minstemålet er forskjellig og fiskene under 45 er ikke lovlig å ta der....Om det er riktig å øke minstemålet vet jeg ikke. Mye glede for  folk å lage mat av sjøørretene de fanger. Halvkiloser er fin fin stekefisk.

Jo det er bra steder den veien og helt klart, men for mange er det langt og faktisk i utlandet. Du bor jo heldig til da....Det gjør forsåvidt mange i dette landet, men jeg tror Oslo er noe av det værste.

Flekkefjord- Vestfold er krem strekket vil jeg si. Da mtp på vakker natur og fiskemuligheter. Et utall av plasser som man aldri får prøvd alle sammen.

Liker meg allikevel aller best fra Mandal-Farsund pga mindre folk og ikke så mye arrogante hyttefolk som stenger veier med bommer osv.

Noe mer av det nå dessverre og det ser ut til å bli mer av den typen mennesker....Som ikke er opptatt av annet ennå brife med penger.

Den gode gamle skjærgårdskulturen på kysten er truet av forretningsfolk som ikke engang kan fiske med rigle.

De fiskene som blir sluppet ut får jo vokse seg større, så for min del kunne minstemålet vært 40 cm....Og jeg tror helt klart snittet ville økt og fisket enda mer spennende.

Om du får muligheten så er ikke Lista en dum plass å prøve, vrien er det, men vakrere natur skal du lete lenge etter.

Og så er det mye stor brunøørret også ;)

Halvkiloser er fin fin matfisk ? Bedre at de ikke blir slått ihjel som yngel vel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser ikke utenfor din verden og dine idealer gjør du vel?

Halvkiloser gir enorm glede til mange som ikke bryr seg om det ikke er storfisk. Det er ingen her i Mandal som disser 5 hektos....det er sommer, bleger, lukt av sjø og svelene som hopper innover mannefjorden opp mot elva. folibakt 5 hektos med øl og kameratskap

Pål er sikkert bortskjemt på seig hvit sildeørret....den er ikke god....de beste er de som går i brakkvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen
:) ørreten er nok mye feitere, større og bedre på smak etter noen dager elva. Unntak er det selvfølgelig. Halvkilos sjøørret er småfisk som fortjener å gyte uansett...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skitt fiske i morgen da Stig :)

Takk Tony :)

Vi søkte blanke aurer idag, om de var brune skulle de fått blitt vist frem også :)

Vi fikk ikke sol som meldt, istedet en bitende kald vind og lavt skydekke med snødrev.- skikkelig vinterstemning, hvor det magiske lyset uteble- følte vi var blånisser i den blå timen :)

første misjon med turen var å sjekke om det knallharde fallet jeg hadde søndag før jobb og fåfølgende sykemelding, hadde gitt ryggen varige mèn....men surmagrede oppstøt gjennom tastaturet hele søndag på sofa har gitt resultater..he-he..sorry for ledig gang- er roten til alt vondt sies det :)

Ryggen funket, selv om pattis sko og brodder ga den tryggehet jeg trengte på stålis med nysnø oppå- skummelt.

Sølvblank fisk uteble, men feite "brune og gyteklare" fisk (om mulig i recoverysone også :P) (sorry, skal ikke tulle det til nå.. :)), med prikker på tok, to ganger.

HEnholdsvis 5.8 kilo og 5 kilo blank.

torskene var grei bifangst i sjøørretjakten vår...Vi besluttet kakke dem i hodet, dvs løfte dem og banke dem mot en fjellvegg- hardhauser disse karene.

vanvittig tunge i tidevannstrøm/gruntvannsområder som ble oppsøkt få synkende sjø- med overflateline.

Jiggi og Pattegris (salmon pink utg) ble fiskens bane, de valgte Pattegrisen.

(ja, fisker med to fluer samtidig, er jo i grunnen den enkleste måten å finne ut hva disse vinterbassene foretrekker :)

se også på bildet at kun èn superflue (tobis) lå i magen til fisken, mange krabber dog... :)

På synkende vann vader vi på grunt områder, kastende i vifteform foran oss, og noen ganger biter blank fisk, andre slike gyteklare monstre :)

CR og jeg tok hver vår fisk med hjem- nå er det liksom unnagjort- matauk for iår.

greit med slike dager også- ikke alltid alt går på skinner.

Nydelig å være ute ved skjærgården med snørammen rundt seg....vinteren er kommet :)

Bare hyggelig du :)

Og grattis med julemiddag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Sprøstekt flyndre derimot :) uttalelsen kunne gjerne vært: ikke spis sjøørret, den er giftig :) tog du han.....

Men jeg syntes den smaker mye bedre etter noen dager i elva, det er ikke tull. Jobber for mye med kultivering, så jeg har ikke hjerte til å drepe sjøøreten i særlig grad..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke blitt tømt til nå! Men dessverre ser det ut til at flere bekker går en usikker fremtid i møte. Derfor må vi sloss for ørreten sånn at man kan kose seg med 500 grammere på grillen alltid.

Håper de 500g er lange og tynne. Ellers så er de under minstemål. Og hedigvis fikk de ikke sjangsen til å reprodusere seg. Må passe på at det ikke blir for mye sjøørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer jeg jobber med bekker og er på sjøen jo mer naturlig er det å ta fisk av og til. Ikke minst er det fint å se gleden til de som ikke er så vant til å få disse fiskene.

Du skjønner hva jeg mener fly-fish, jeg snakker om de fine gjelfiskene som er blodrøde, ikke store men heller ikke små....de er typisk 35-37 cm og er akkurat der at de ser fine ut.

Fisk under målet skal ut selvsagt.

Vet ikke hvordan situasjonen er der du bor fly fish .....Jo det vet jeg, det er sjøørreten ikke like tallrik som den var.....Oppdrettet har ført til at det stedvis er langt svakere smoltoverlevelse bla....og dermed sitter vi med det scenarioet som jeg prater om:

Man kan ikke lenger fiske 500 grammere å nyte det,,,,Og hvis du noengang prøver å fortelle meg at det stang og dorging som knekker sjøørreten tar du grundig feil.

Vi har bra med sjøørret på sørlandet så bra at det ikke er noe pes om man fisker og tar med seg

Utfordringer er å ta vare på dette og for å ta vare på det så må ikke fisket bli helt jævlig fremmedgjort.

et må ha en nærhet til verdier som går lengre tilbake....Og alt var ikke bare kill kill før, det var stolthet og tradisjoner.

Sjøørreten er noe av det mest hardføre som er i norsk natur, altå ørret----Ikke nok med at den lever i vann som er svært høyt over havet og omtrent alltid er fryst til (joda den er båret opp dit)----så lever den i varme kystsjøer, humustjern og vann, fjord, elv, brakkvann, åpent hav....Den er anadrom helt til Portugal og har muligens enn noe sydligere utbredelse enn laksen som også er i Portugal.

Det er blitt hysterisk når det gjelder fiske og om man dreper den....Dette har mye med urbanisme og populisme å gjøre og kan balansert med verdier som er mer jordnære føre til en del fin forvaltning. Hemsil trekkes frem som et bra sted med beviselig effekt av fang og slipp.

Det frister ikke meg og den modellen kan sikkert passe noen typer, mens andre vil sky det som pesten.....På kysten er det ikke noen annen modell enn minstemål og noen fredningssoner omtrent. All ørreten er på matsøk og gyteplassene er i bekker og elver...Egentlig er bestandene overtallige og hadde det ikke vært for havets omtrent evige tilgang på mat så ville også fjordene vært fulle av tusenbrødre..

På et vis er fjordene i Mandal det, det er svært mye fisk og bekkene er bra. Når smolten går ut på våren fra bekker og Mandalselva er det som hele indre deler av fjordene og sund og grunne plasser lenger ute koker....Ja det er til tider et vilt vakkert skue....Sitte på de strendene som er i det offentlige friluftsområdet å se utover den blake fjorden med all den smolten....De surrer rundt og vaker og spretter.....Man ser de vake på fjærmyggen som klekker i hopetall i grunne mudderviker.....Det er godt å vite at det ikke er noe oppdrett her og at smolte har kort vei til åpent hav....da snakkker jeg om laksesmolten....Den får jeg forøvrig aldri se.. før den kommer hjem igjen. Det er ørreten som bor hjemme hele livet og gir oss luftige sprett, noe å snakke om he he, mening! og god mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...