Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Jeg hadde søkt på google for eksakte arter og økosystemer som er forandret.

Men jeg ville ikke tenkt for mye på det, du skal jo ned å fiske stor ørret!

Paradokset er at mange ørretfiskere er ekstremt opptatt av om noen tok en farget fisk, fisker med mothaker osv.....Dette blir komisk.....Tenk litt etter så er du med:)

en liten julenøtt--

No herhttp://www.sciencemediacentre.co.nz/2011/07/05/are-trout-to-blame-for-declining-water-quality/

Dette handler jo om en" maieribestyrer" (selskap) som påstår at oppdrettsørreten påvirker vannkvaliteten mer en jordbruk etc. Konklusjonen er jo at ørreten er den beste indikatorer på å sjekke vannkvaliteten i NZ.

Hvor vil du hen?

"“Regarding the assertion that trout have a significant adverse impact on freshwater ecology – Trout may be an introduced species, but they are also the most sensitive species to most contaminants, and the first to show the effects of water quality decline. Because they are widespread globally, there is also a great deal of toxicity data (data that tell us when a particular species will be affected by increasing contaminant concentrations) available for trout; certainly when compared to the data available for species which are endemic to New Zealand. Trout are therefore a very useful indicator of water quality, and protecting them ensures an additional level of protection for other species from the effects of poor water quality.

"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil dithen at ørret som art er ekstremt fremmed å ha på andre steder enn den hører hjemme og at jeg har en liten interesse av å fiske på de der de er fremmede.

Graver man grundigere vil man finne mange eks på at fremmede arter som regel er negativt. Lik det er negativt å fjerne de der de hører hjemme.

For oss kan det være moro og gi livskvalitet med nye arter....Men da snakker vi om noe annet enn økoprinsipper.

Ser nyansen Brun, men Mink som art tror jeg ikke man tar særlig hensyn til....Den er svartelistet og skal bort.

I naturen er det ingen slike følsomme prinsipper og verken minken eller andre arter for den saks skyld tenker på slike ting.

Man må dermed i minktilfellet ikke trekke inn slikt da den ikke har mer verdi i ynglefasen enn utenom.

I ynglefasen til sjøfugler er minken en råtass da den skal fore opp sine egne, nettopp da er fellefangst og andre jaktmetoder enn god tid.

En jeg kjenner jobber med minkhttp://www.nrk.no/video/okning_av_mink_pa_sorlandet/43EB8BB98EE60E5D/

Ikke han her da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Er vel ingen som fisker AKTIVT på støing her vel? ALLE som fisker sjøørret i sjøen får en stor andel av vinterstøing fra slutten av oktober til mai..... Merkelig; sjøørret er fyfy å viste bilde av som gytefisk, mens en stor torsk tatt under VM i skreifiske er helt greit ? Og dette er torsk det fiskes på FORDI den er gytefisk ?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Mink er IKKE ok. Mink er svartelista i Norge. Og blir det ikke mindre sel i indre oslofjord! Da har vi Metallica som sier Seek and Destroy :)

Marbakken: Du sier minken er størst trussel mot sjøfugl: Er vel ett og annet innenlandsareal som har større problemer med mink enn at den tar egg... Skjer litt på andre steder enn i utløpsosen av Mandalselva serru :)

Vi er selvfølgelige enige om at mink gjør skade på flere bestander og flere arter-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen som fisker AKTIVT på støing her vel? ALLE som fisker sjøørret i sjøen får en stor andel av vinterstøing fra slutten av oktober til mai..... Merkelig; sjøørret er fyfy å viste bilde av som gytefisk, mens en stor torsk tatt under VM i skreifiske er helt greit ? Og dette er torsk det fiskes på FORDI den er gytefisk ?  :)

Ikke som gytefisk, men som utgytt fisk :)

Og det er mange som fisker aktivt etter utgytt sjøørret..

Fordi de ikke vet bedre.

Og vi har vel vært igjennom den der nettopp Pål. Men vi kan ta opp den tråden igjen om du ønsker?

Jo det stemmer med torsken, men som utgytt har ikke den heller særlig verdi som mat. Ingen rogn, tynn og skranten..

Trål og snurrevad gutta kaster den rett på sjøen igjen, uten å ofre den en tanke.

Men bever derimot :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det var ikke meg som tok den opp igjen...... La de som ikke "vet bedre" fiske og glede seg, lær disse istedet hvorfor og hvordan de pent skal sette fisken ut igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meg som tok den opp igjen...... La de som ikke "vet bedre" fiske og glede seg, lær disse istedet hvorfor og hvordan de pent skal sette fisken ut igjen....

Jeg bare slengte ut en flåsete kommentar i en aldri så liten OT debatt, mink, bever eller jordrotte..

Samme det vel :rolleyes:

Men kan ikke de profilerte og proffene her inne ta seg av opplysningen rundt dette temaet?

Kanskje de får mer gehør, og kanskje folk får et annet inntrykk av de :)

Det hadde vi andre satt veldig pris på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Du kan droppe sarkasmen her. Nå begynte dette å bli konstruktivt igjen , og jeg ser en og annen som gjør det de kan for å profilere seg selv her. Eller hva Tony ? Du får betalt for kurs gjør du ikke? Det definerer faktisk deg som proff...

Nå fortsetter vi konstruktivt syntes jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor oter, 5 kg pluss tar lett en kilosørret i døgnet og har veldig små problemer med å få tak i fisk i en bekk eller liten elv. Så da kan man tenke seg til selv hva det utgjør, minken vet jeg mindre om men den er vel ikke stort bedre, mye mindre dog. Bevern sluker vel mest wood eller:p

Skal selvsagt ikke gå berserk på freda dyr, forteller bare hvordan det er rundt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a2y3eby7.jpg

Ute med Nico og Smiley i Moss i dag deilig med litt godvær igjen! Bålkos å fiske kan det bedre bli! Uttellinga var som så. Det ble a noen pinner og den over ble middag. Var 16 lus på den. Mye til å være i moss? Den var proppfull av børstiser. Tok på vaskebjørn;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...