Jump to content
Toggi

Sjøørretfiske i sjøen

Recommended Posts

Etter eg leste at fisken ikkje har øyelokk og skader seg på land velger eg og ha fisken i håven under vann og tar bilde der. Ingen grunn til og ta den på land om ein ikkje skal ha den me til middag:) Men før eg viste om dette tok eg fisken på land og bilde der.. 

Trur nok det er ganske vanlig å ta gjøre dette for bildet sin skyld....(denne på bildet blei middag da den satt i gjellene.) 

Personlig tar jeg ikke bilder av fisk lenger hvis jeg er aleine og ikke skal/må ta den som matfisk... 

Trur dessverre at denne påsken er ganske hard på sjøørret bestanden... Kryr av folk på alle svaberg jeg har vært på....helst med sluk/agn.....

På 12.4.2020 den 22.57, J.E.Hagen skrev:

Trur nok det er ganske vanlig å ta gjøre dette for bildet sin skyld....(denne på bildet blei middag da den satt i gjellene.) 

Overraskende mange store fisk som går under den benevnelsen.

Jeg har ganske så mange sjøørret av god størrelse som jeg har vært så heldig å lande opp gjennom årene, og ingen av disse har hugget på en måte som gjør at de sitter i gjellene. Av de som sitter dypt så er det mest 3-400 grammere som sluker dypt når det først går så galt (og noen støinger) 

Personlig tar jeg ikke bilder av fisk lenger hvis jeg er aleine og ikke skal/må ta den som matfisk... 

Trur dessverre at denne påsken er ganske hard på sjøørret bestanden... Kryr av folk på alle svaberg jeg har vært på....helst med sluk/agn.....

Skal sies at denne ikke er så stor som det ser ut.. Er en liten ørret håv....fisken var 37cm.... Hadde ikke tatt denne og sluppet ut en blank fin på 1,2 om jeg skulle ha meg en matfisk! For matfisk tar jeg innimellom! Hadde ikke planer om det denne gangen bare... Denne var av utmerket kvalitet forresten! Or og Einer røkt! 

Trur kanskje døm som tar opp mest fisk er døm som fisker mest... Veit om noen som dorger og agner mye etter sjøørreten og er ikke mange ørretene over minstemål som slipper ut igjen der i hvertfall...

Trur mange tenker at døm ikke kan skrive at døm tar opp fisk for  å ikke bli halshugd på forum/sosiale medier.... Trur måtehold om du heldig er lurt! men å opplyse en uerfaren/uvitende fisker i en eller annen form er veldig lurt! 

Edited by J.E.Hagen

Var virkelig ikkje med vilje og vere spydig eller prøve og lage dårlig stemning med innlegget om at fisk ikkje bør på land for bilde.. Håper ingen er sure og at me kan fiske og kose oss ved fjord og sjø i dette nydelige være som er meldt :) God helg og skitt fiske alle som er heldige og skal tilbringe helga med vadere på :D 

Det er ekstremt lite fisking i en periode nå for min del, men i går ble det en uplanlagt tur ut. Dro ut på kysten for å se om det var mulighet for en havabbor eller i verste fall en makrell. Men de så jeg ikke snurten av. Jeg fisket en god stund med et par smålugg som resultat. Først når jeg fisket over et område hvor marbakken er tangkledd og rett ut fra land så vieket det som det plutselig seg inn et stort flak med sjøørret av beskjeden størrelse, og de gikk helt opp i fjæresteinene som vanligvis ligger på tørt land og beitet. Kastet utenfra og helt inn mot land, et pak raske drag og det strammet opp i pausen.

Heldigvis var det en del grei fisk innimellom, og en lagde bølger etter flua som avslørte virkelig grov fisk. Så den ikke igjen, og dagens artigste var en fisk på 7-800g som tok momentant i det flua landet kanskje 10 cm fra en stein på land. 

Fisken trakk litt ut og det ble litt mer spredt aktivitet, men det tok ikke mer enn tosifret antall kast mellom hver kontakt. For en vanvittig sesongåpning etter sjøørreten, det var kalasfiske jeg ikke har opplevd på mange mange år. Landet godt over 30 stk, om med i hvertfall 7-8 godkjente fisk på halvkilo + til over kiloen, og noen i underkant av kiloen så var dette et godt "gammeldags" sjøøretfiske.

Dette var godt ut mot åpen sjø og fisken tok på to forskjellige clouservarianter og det vekslet litt på om de tok i pausen mellom lange rolige trekk, og flere veldid raske trekk etter hverandre etterfulgt av en kort pause.

Var veldig gøy og ikke minst gledelig mtp bestanden å treffe sånn. Det er ikke sååå mange årene siden dette var for nærmere normalen å regne i toppsesongen høst og vår. Var liksom nesten litt nedtur å ikke få tosifret antall. Men jeg er fortsatt litt bekymret for bestanden, da mengden fisk og spesielt andelen stor fisk har vært mye mindre de senere årene, også i antall og mengde i mange bekker.. Får håpe det tar seg opp, de fleste var i hvert fall gode og runde som tyder på godt med mat. Mulig mye av ørreten også har beitet mer brisling de senere årene. Vi må håpe at de landnære bytteedyrene tar seg opp og at sjøørreten får en oppsving igjen. Lite som kan matche et skikkelig sjøørretfiske i underholdningsverdi (synes jeg)

Hadde premiere i sjøen forrige helg, men da var det bare makrell å få. Gøy det men ikke arten jeg er ute etter på sjuern. Da var det fortsatt varmt i vannet (rundt 17 grader).

Denne helgen blåste det friskt i fra sør og denne vinden hadde vart noen dager. Nettene har også vært betydelig kaldere i det siste. Tenkte mitt om det og oppsøkte en sydvendt bukt. 15 grader i vannet målte jeg i går. Mye veiving med stadige kast mot vinden resulterte i flere makrell. Silden gikk i stimer rett utenfor land, og av og til spratt det byttefisk ut av vannet når makrellen jagde. Største på 7hg og jeg blir like overrasket hver gang hvor mye krefter disse gutta faktisk har:

Vinden løyet litt utover kvelden. Satt på en imitasjon av en sild i omtrentlig størrelse som originalene. Fisket meg innover i bukten og la et kast på skrått ut fra land idet mørket såvidt meldte sin ankomst (sånn kvart på åtte-tiden). Plutselig dro det til noe voldsomt og jeg satte tilslag. En god virvel i overflaten og utover bar det. Dette var ikke makrell. Hele fluelina ute og tunge rykk i enden. Fikk jobbet fisken innover og så satte den fart sidelengs og opp i lufta. To ganger hoppet den ut av vannet til skrekkblandet fryd hos fiskeren. Første håvingsforsøk; mislykket. Ut å ruse snelle igjen. Sint på meg selv nå. Ville ha inn fisken. Neste forsøk seg fisken inn i håven og jeg kunne raskt konkludere med ny personlig rekord på sjøørret på flue i indre Oslofjord. 1,5kg blankt sølv. Ingen gigantfisk, men det ligger ganske mange timers fiske bak meg før jeg kunne lande denne:

Flua er en helt vanlig sildeimitasjon (deceiver) bundet på en kortskafta krok med stort gap.

Gleder meg allerede til neste tur! Venter fortsatt på første hugget fra en havabbor :-)

Oi!! Grattis med strøken sjøørret av skikkelig kaliber. Dette er absolutt tiden å få de på. Ikke enkleste tiden, men nå tar de hardt og er grisespreke! De blir nesten ikke flottere enn det der. Skal ikke se bort i fra at havabboren sitter snart, med temperaturene som er nå så er det sesong en stund til

• Create New...