Gå til innhold

Hva er din favoritt stang i sjøen????


Toggi

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke vært gjennom så mange stenger, men av de få jeg har prøvd så må jeg si at Reington NTi #7 nok er noe av det bedre jeg har testet. Det skal sies at jeg ikke har prøvekastet stenger fra hverken Scott, G Loomis eller noen andre av de litt "dyrere" produsentene. Nti'en funker fint for mitt bruk, jeg har bare fisket flue i 1 måned og kaster sånn høøvelig presist, og om nødvendig også langt med denne stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Flott med litt aktivitet igjen på denne tråden, vanskelig å finne drømme 7ern når det finnes så utrolig mye bra.

 

Bruker Redington selv og er veldig fornøyd, fikk en troutstix klasse 6 9,3 fot. Må si det er en flott stang, kvalitet for lav pris så det holder.

 

Med rød troutseeker snelle i tillegg så er vel "jåleriet" komplett  ;D

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Sage Z-axis 9,6 fot #6, med Sage 2560 snelle er en super kombinasjon.

Men smaken er jo som baken, så det er ikke lett å fine den riktige kombinasjonen dermed har man jo vært igjennom noen stenger før man traff blink

 

Helge

 

 

Hei fiskehelge

 

Og velkommen skal du være på dette forumet  :)

Tror Z-axisen er perfekt til dette fisket jeg, har ikke prøvd den men har virkelig trua på den. Skal prøve å få  testet den.

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Sage Z-axis 9,6 fot #6, med Sage 2560 snelle er en super kombinasjon.

Men smaken er jo som baken, så det er ikke lett å fine den riktige kombinasjonen dermed har man jo vært igjennom noen stenger før man traff blink

 

Helge

 

 

Hei fiskehelge

 

Og velkommen skal du være på dette forumet  :)

Mvh

Torgeir

 

Takker for det.

 

Ja Z-axis´en er meget god synes jeg. Personlig er jeg veldig glad dype stenger men jeg synes 9,6 fot er en del dypere enn 9 foten og så har den krefter til en del vind og store fluer. Har lest at mange mener at man burde gå opp en klasse på snørene men jeg mener ikke det da jeg syne klasse 6 snører passer perferkt til stangen. Men nå liker jeg litt lange klumper og trives med å kaste langt der det trengs. Som sagt smaken er som baken i denne hobbyen vi alle har

 

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Sage Z-axis 9,6 fot #6, med Sage 2560 snelle er en super kombinasjon.

Men smaken er jo som baken, så det er ikke lett å fine den riktige kombinasjonen dermed har man jo vært igjennom noen stenger før man traff blink

 

Helge

 

 

Hei fiskehelge

 

Og velkommen skal du være på dette forumet  :)

Mvh

Torgeir

 

Takker for det.

 

Ja Z-axis´en er meget god synes jeg. Personlig er jeg veldig glad dype stenger men jeg synes 9,6 fot er en del dypere enn 9 foten og så har den krefter til en del vind og store fluer. Har lest at mange mener at man burde gå opp en klasse på snørene men jeg mener ikke det da jeg syne klasse 6 snører passer perferkt til stangen. Men nå liker jeg litt lange klumper og trives med å kaste langt der det trengs. Som sagt smaken er som baken i denne hobbyen vi alle har

 

Helge

 

 

Hei

 

Enig i det, bruker klump selv og det kan gi ekstreme lengder. Har en Fenwick Ironfeather klasse 6, til den passer en Scierra HMT klasse 7 perfekt. Hvorfor? Fordi snøret er for lett i forhold til klassifiseringen. Slik kan det jo være med stenger også.

 

Så 6 snøre til klasse 6 stang trenger ikke alltid å passe. Dessverre, kjipt å kjøpe feil fordi man rett og slett ikke er klar over dette.

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært gjennom så mange stenger, men av de få jeg har prøvd så må jeg si at Reington NTi #7 nok er noe av det bedre jeg har testet. Det skal sies at jeg ikke har prøvekastet stenger fra hverken Scott, G Loomis eller noen andre av de litt "dyrere" produsentene. Nti'en funker fint for mitt bruk, jeg har bare fisket flue i 1 måned og kaster sånn høøvelig presist, og om nødvendig også langt med denne stanga.

 

Pass på så du ikke knekker'n  ;D

Disse klingene lages ikke lenger. I tillegg har ikke Redington like dyre stenger lenger, så erstatningen blir nok en rimeligere stang. Det var forøvrig Sage sitt oppkjøp som sørget for alt dette.

Skulle kanskje ikke ha sagt det. Fare for at du blir "hønemor" overfor stanga di nå... ;D.

 

(Visste dere at Sage (eller holding selskapet deres) også eier Rio?)

 

Stengene jeg "husker best" er en Sage SP 796-4, og en Sage XP 796-4. Av en eller annen uforklarlig grunn så solgte jeg dem. Sist jeg var hjemme så brukte jeg en CD Rods 790-4 XLS. Det gikk så det grein! Nesten for mye av det gode.

Nå bruker jeg en selvbygget 9'6 7'er stang uten navn, med en klinge som det ikke finnes maken til, bokstavelig talt  8).

Men slik det ser ut nå så blir jeg pakket full med Sage stenger, så da blir det TCR 697-4, og/eller Xi2 796-4.

 

Målet er å nok en gang bli fullverdig utstyrs-"Man whore"!  ;D8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Virker som du hvertfall holder deg stort sett til Sage og Simms. Ikke noen dårilige valg det, greit jeg er litt subjektiv men stenger ala Redington CPS er KVALITET på den øverste hylle.

 

Har du prøvd masse g loomies, scott, TFO, vision o.s.v???

 

Må ikke koste skjorta for å være bra vettu tmags ;D

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Toggi jeg har prøvd det aller meste, og det er mange merker i "stallen" min. Og, det aller meste er bra saker! Jeg kan faktisk ikke huske en eneste stang som jeg synes var dårlig. Husker er par som var "sære", men ikke dårlige. Det er ørsmå detaljer og det faktum at det samme merket har vært med meg siden '89 som gjør at jeg er såpass trofast. Jeg kjenner historien, og sage er for meg en "hobby i hobbyen".

 

Da jeg startet var det stor forskjell på en stang til 4500 og en til 1500. I dag er den forskjellen meget liten, og nesten redusert til det kosmetiske.

 

Hadde jeg ikke vært en nostalgiker så kunne valget nesten like gjerne falt på T&T HorizonII eller Vector, G.Loomis Streamdance HLS, Diverse Scott (alle jeg har prøvd har vært meget bra), Loop Greyline (nyyydelig i 5'er), ymse Vision, Redington (Runar på Nordisk liker dem), Streamstix EvoII etc etc etc.

 

Jeg sier 'nesten' fordi hver gang jeg tar i en Sage stang så får jeg en "ah yesss!" opplevelse. De passer meg ganske enkelt veldig godt.

 

For å understreke DITT poeng: Forleden dag fikk jeg en prøve fra Taiwan som kostet....vel, den var bbbillig. Og for en artig stang å kaste med! Meget lettkastet både overhode og spey. Jeg koste meg faktisk lenge med den stanga. Noenlunde pen var den og. Så du har helt rett; det må absolutt ikke koste skjorta for å være bra. (Må bare understreke at jeg ikke jobber for Streamstix lenger, så prøven har intet med dem å gjøre).

 

Men vadere er en annen historie  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en skikkelig utfordrende stang for å si den sånn, St.Croix 5/6. Tror vel det var den første karbonstanga de lagde og jeg mener jeg betalt 1300 kroner for den. Kjøpte den i 1990 og brukte den til sjøørettfiske på Hvaler og på fjellvann (fisket ikke i elv den gangen). Har den ennå, og tar den fram en gang i blant på ukentlige kastetreninger bare for å få bekreftet at det er forskjell på stenger og at verden går fremover. Det er likevel helt uaktuelt for meg å kvitte meg med den. Har fått et sentimentalt forhold til min første stang :'( som tross alt var med på mine første skritt inn i den fantastiske fluefiskeverdenen!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Toggi jeg har prøvd det aller meste, og det er mange merker i "stallen" min. Og, det aller meste er bra saker! Jeg kan faktisk ikke huske en eneste stang som jeg synes var dårlig. Husker er par som var "sære", men ikke dårlige. Det er ørsmå detaljer og det faktum at det samme merket har vært med meg siden '89 som gjør at jeg er såpass trofast. Jeg kjenner historien, og sage er for meg en "hobby i hobbyen".

 

Da jeg startet var det stor forskjell på en stang til 4500 og en til 1500. I dag er den forskjellen meget liten, og nesten redusert til det kosmetiske.

 

Hadde jeg ikke vært en nostalgiker så kunne valget nesten like gjerne falt på T&T HorizonII eller Vector, G.Loomis Streamdance HLS, Diverse Scott (alle jeg har prøvd har vært meget bra), Loop Greyline (nyyydelig i 5'er), ymse Vision, Redington (Runar på Nordisk liker dem), Streamstix EvoII etc etc etc.

 

Jeg sier 'nesten' fordi hver gang jeg tar i en Sage stang så får jeg en "ah yesss!" opplevelse. De passer meg ganske enkelt veldig godt.

 

For å understreke DITT poeng: Forleden dag fikk jeg en prøve fra Taiwan som kostet....vel, den var bbbillig. Og for en artig stang å kaste med! Meget lettkastet både overhode og spey. Jeg koste meg faktisk lenge med den stanga. Noenlunde pen var den og. Så du har helt rett; det må absolutt ikke koste skjorta for å være bra. (Må bare understreke at jeg ikke jobber for Streamstix lenger, så prøven har intet med dem å gjøre).

 

Men vadere er en annen historie  ;)

 

Hei tmags

 

He he. Vadere ja, hvis du kan garantere at guide eller g3 ikke går som alle andre hadde jeg kjøpt dem. Det skal sies at jeg  har opparbeidet meg et stort nettverk innen sjøørret/fluefiske. I mine øyne er slitasjene enda større i sjøen, mye grunnet saltinnholdet. Kan jo nesten tære i løpet av en lang tur(jeg kan gjerne fiske opp til 12 timer på en dag)

 

Og her er hovdpoenget, flere har hatt Simms til sjøfiske og sier at vaderne er nydelig å ha på.. Men har et par eksempler på ganske tidlig lapping. Det gjør meg som ekstrembruker litt bekymret.

 

Men ordner du billige Simms vadere til meg tmags så skal jeg mer enn gjerne gå med dem ;D

 

Sorry avsporing:

 

Fisket i sjøen idag, 3 slag og en  SØ. På knall orange reke, brukte  Troutstix 6 9,3fot. Blåste kraftig, med  skyteklump og denne stangen var det null problem å kaste laaangt i motvind. Solid stang altså, for meget hyggelig  pris.

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Pass på så du ikke knekker'n  ;D

Disse klingene lages ikke lenger. I tillegg har ikke Redington like dyre stenger lenger, så erstatningen blir nok en rimeligere stang. Det var forøvrig Sage sitt oppkjøp som sørget for alt dette.

Skulle kanskje ikke ha sagt det. Fare for at du blir "hønemor" overfor stanga di nå... ;D.

 

 

Hehe ja jeg vet, det hjelper ikke med livstids garanti nmår stanga ikke lages lenger. Jeg er dog helt sikker på at jeg vil benytte et mellomlegg kontra å få en annen modell fra Redington :). Han fyren gikk vel (eller startet) Allbright tar jeg ikke helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Sorry avsporing:

 

Fisket i sjøen idag, 3 slag og en  SØ. På knall orange reke, brukte  Troutstix 6 9,3fot. Blåste kraftig, med  skyteklump og denne stangen var det null problem å kaste laaangt i motvind. Solid stang altså, for meget hyggelig  pris.

 

 

Mvh

Torgeir

 

følger opp avsporingen ;D

 

hvilken tidsperiodepå døgnet snakker vi om her, toggi? har jo løst sø, jeg au! (er i tønsberg nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Du er i Tønsberg ja. Jeg har hatt et bra fiske i frier, ligger ikke langt fra Brevik. Det er brakkvanns-områder. Erfart at i selve sjøen har det vært dårlig og mye brennmaneter.

 

Tid på døgnet er fra 1600 og ut i mørket, pleier å sjekke flo og fjære. To timer før flo til to timer etter.

Ellers på denne tiden av året pleier en time før skumring og en time før det lysner å være giftig.

 

Hadde ikke denne sommeren vært så spesiell i forhold til flom og vær så ville jeg sagt KUN natta.

 

Nattfiske KAN være giftig.

 

 

Mvh Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Sage Z-axis 9,6 fot #6, med Sage 2560 snelle er en super kombinasjon.

Men smaken er jo som baken, så det er ikke lett å fine den riktige kombinasjonen dermed har man jo vært igjennom noen stenger før man traff blink

 

Helge

 

Sage-stenger er svært bra, men som nevnt i andre tråder: Sage-sneller, eller rettere: sneller med Sage-branding, kan jeg styre meg for. Fikk byttet inn min 2550 mot en Lamson Super Lite på Nordisk Fiskeutstyr. For stor avstand mellom spole og snellehus ødela tre snører for meg på halvannen sesong...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Sage Z-axis 9,6 fot #6, med Sage 2560 snelle er en super kombinasjon.

Men smaken er jo som baken, så det er ikke lett å fine den riktige kombinasjonen dermed har man jo vært igjennom noen stenger før man traff blink

 

Helge

 

Sage-stenger er svært bra, men som nevnt i andre tråder: Sage-sneller, eller rettere: sneller med Sage-branding, kan jeg styre meg for. Fikk byttet inn min 2550 mot en Lamson Super Lite på Nordisk Fiskeutstyr. For stor avstand mellom spole og snellehus ødela tre snører for meg på halvannen sesong...

 

Jeg har 2 Sage sneller, det er 3100 og 2560. Begge disse 2 har jeg hatt i et par sensonger nå og JEG kan ikke snakke varmt nok om de, derfor mått jeg bare skrive dette innlegge. Har ikke vært borti det probleme du har beskreve og godt er jo det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 Sage sneller, det er 3100 og 2560. Begge disse 2 har jeg hatt i et par sensonger nå og JEG kan ikke snakke varmt nok om de, derfor mått jeg bare skrive dette innlegge. Har ikke vært borti det probleme du har beskreve og godt er jo det.

 

Har også snakket med andre som ikke har hatt det problemet, men for meg var det systematisk og gjennomgående - og ødela 3 snører. Det gikk greit når jeg strippet ned backingen til 20 meter, og selv om jeg sjeldent opplever store utras, så vil jeg i hvertfall ha en 35-50 meter backing på et femmersnøre til elvefiske. Det jeg likte best på 2550'n var nitrinns-bremsen. Den funka perfekt de gangene jeg hadde brukt for den, så har jeg skrytt litt også.

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var hjemme så brukte jeg en CD Rods 790-4 XLS. Det gikk så det grein! Nesten for mye av det gode.

 

 

Jeg har også en CD XLS 4-delt #7. For all del dette er en meget god stang, men synes samme stang i #6 er hakket hvassere. Desverre har jeg ikke denne lenger  :'(. Nå bruker jeg en Hardy Gem Smuggler #6 for de stille dagene og nevnte XLS #7 for de mer ruskete dagene. Dette funker bra for meg, men Hardy'en er nesten for fin til å bruke i gjørmete brakkvannsbukter etter sjøørreten tidlig vår.

 

Er det flere som har samme erfaring som meg med CD XLS #6 vs #7 eller er det bare jeg som er sær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr. Olsen

Har brukt G.Loomis Forcelite noen år nå, og synes den er helt topp i sjøen. Topp aksjon, og samtidig veldig  myk, følsom og artig å kjøre fisk med. Bruker alle typer liner til den, enkelte er det bare sinnsykt rått å kaste med, 2,3 sleng og det skyter ut noe vannvittig ;D Bruker den også til laksefiske, gjeddefiske. Prøvde en Thomas&Thomas 7`er stang her forleden, det var noe av det beste jeg har kastet med. Men prisen da..den kostet vel rundt 8 lapper >:( >:(

Men altså G.Loomis Forcelite 7`er 9,9 fot er en stang jeg vil anbefale, såfremt den er på markedet lenger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Høres ut som en rå stang dette mr olsen, men regner med at den koster litt også. Du nevnte ingen pris på den. G-Loomies er jo ikke kjent for å ha billige stenger, men bra er ofte dyrt ;)

 

Men heldigvis ikke alltid ;D

 

Bra for sånne som meg, som ikke har så mye kronarsjer... he he

 

 

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr. Olsen

Pris er en veldig vesentlig viktig ting for oss vanlige folk i gata. Jeg sørger alltid på å ha god tid når jeg skal investere i utstyr, gjerne gå innom å små prate med den samme selgern noen ganger før kjøp, bygge opp litt godt forhold. I løpet av noen år og mange nyttige og unyttige kjøp så har en opparbeidet seg en rimelig god fast rabatt her og der ;) Mener å huske loomis stanga kostet 5-6 tusen, minus den gode rabatt så ble det en hyggelig pris. Selgeren her har desverre byttet jobb :( 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...