Gå til innhold

Hva er din favoritt stang i sjøen????


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei

 

Siden vi hadde bra respons på lik tråd ala tørrfluestang så er jeg interessert i å høre hva deres favoritt stang er til sjøen.

 

Altså til SØ, havabbor, sei, makrell o.s.v

 

 

Og siden jeg startet tråden: Min er Fenwick Ironfeather 9,9 fot 6 gjerne komplementert med et lettere 7 er snøre.

 

Kaster laaangt, ikke for stiv og nydelig å kjøre fisk på.

 

Kom gjerne med begrunnelser på hvorfor stangen er favoritt, aksjon, følelse, presis o.s.v

 

 

 

Torgeir(som forsatt leter etter 7 er favoritt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at du er fornøyd med stanga, Eirik :), det gjorde litt vondt å selge den. Selv er jeg veldig fornøyd med min Scott X2s i klasse 8.

 

 

Hei

 

Hvilken aksjon er det på den?

 

Scott har mye "snadder" har jeg skjønt.

 

 

Takker Eirik forøvrig med svar samt all respons :)

 

 

Jeg leter etter min "drømmestang" i 7er, har funnet min drøm allerede i klasse 6.

 

 

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt til å invistere i en 7`er til sjøen. Men man blir fort rådløs.. :-\

Skal sjekke ut Sage Xi2. Kanskje noen med erfaringer med denne?

Nå bruker jeg en Scierra HMS #5\6. Det funker bra det. Men begrenser jo størrelsen på fluer som kan benyttes. Hva mener du om dette Toggi? Er det en merkbar forskjell å gå opp til #7? Tenker da på distanse og str. på fluer. Møter jo en del fiskere i sjøen som bruker mye kraftigere utstyr. Og siden jeg ikke har veldig mye erfaring med sjøfiske blir man jo litt usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt til å invistere i en 7`er til sjøen. Men man blir fort rådløs.. :-\

Skal sjekke ut Sage Xi2. Kanskje noen med erfaringer med denne?

Nå bruker jeg en Scierra HMS #5\6. Det funker bra det. Men begrenser jo størrelsen på fluer som kan benyttes. Hva mener du om dette Toggi? Er det en merkbar forskjell å gå opp til #7? Tenker da på distanse og str. på fluer. Møter jo en del fiskere i sjøen som bruker mye kraftigere utstyr. Og siden jeg ikke har veldig mye erfaring med sjøfiske blir man jo litt usikker.

 

Hei

 

Jeg skreiv et fullstendig svar til deg også ble det borte >:(

 

Jeg mener at HMS er en topp stang, prøvd den selv i en høyere klasse.

 

JA, du vil merke en vesentlig forskjell på å gå opp til klasse 7. Ikke nødvendigvis i lengde når det f.eks er stille, men det er jo sjelden helt stille i sjøen. Du vil merke at store fluer et betydelig lettere å kaste med, og at stanga tåler mye mer i vind hvertfall i motvind. Når det gjelderå kaste med store fluer så har også snøreprofilen noe å si. F.eks SA Stripped Bass tåler jo store clousere og caddies uten problem, lettere og ikke ekstremt front-taperte snører kan få litt problemer så stang i samsvar med riktig snørevalg er viktig.

 

Tror du blir overrasket av forskjellen faktisk, i positiv retning. Ikke så avhengig av å tenke på vind, og heller ikke redd for å sette på større fluer.

 

Det skal sies at jeg ikke er så glad i SA Stripped B, men til store fluer er det utmerket.

 

Når det gjelder Sage xi2 så kontakt Runar på Nordisk, denne stanga kjenner han godt til og han er "dønn" ærlig og veldig kunnskapsrik.

 

 

Jeg selv vurderer denne: 

 

http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=17_70&products_id=335

 

Bra pris for en utrolig kvalitets-stang, men prøv for all del først.

 

 

Håper dette hjalp deg litt ;)

 

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scott X2s er kjapp, men ingen stiv kastekjepp. Det er lett å spenne den opp med relativt lite snøre utenfor toppringen. Jeg har stort sett brukt et Rio Outbound i klasse 7 (intermediate) og et SA XXD i klasse 8 (flyt), og disse fungerer bra på denne stanga (for meg). Lader som sagt med lite snøre ute, men gir seg ikke selv om du vil dra på med mye overheng og kraftige dobbeltrekk. Morsom stang som gir deg tilbakemelding om hva som skjer under kasting og kjøring av fisk. Dette er som sagt min oppfatning av stanga, jeg hadde ikke stolt på noen som omtaler sitt eget utstyr som verdens beste :D Prøv selv! Scottstæsjet mitt handler jeg forøvrig hos Jarle og Bjørnar fluefiske på Lillestrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Noen her som har omtalt sitt utstyr som verdens beste??? Bare lurer, for det er svært uheldig.

 

Jeg har ikke oppfattet at noen i denne tråden har gjort det hvertfall, for å gjøre det er bare tull og provoserende.

 

Ellers takk for ditt innlegg :)

 

Vi er heldigvis alle litt forskjellige vil da jeg tro, dette var ikke noe kritikk til deg bare lurte om du oppfattet noe i tråden slik.

 

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt til å invistere i en 7`er til sjøen. Men man blir fort rådløs.. :-\

Skal sjekke ut Sage Xi2. Kanskje noen med erfaringer med denne?

 

Heisann  :)

Har Sage Xi2 i #6 og #8. Har prøvd mange ulike stenger til sjøfiske men dette er sålangt det nærmeste jeg har kommet "den perfekte" kyststanga. Synes stengene skiller seg fra andre raske stenger jeg har prøvd til sjøfiske ved at man bevarer snørekontakten veldig godt gjennom hele kastet. Vet ikke om du forstår hva jeg mener, men raske stenger med kort slag har etter min mening ofte en tendens til å bli litt "ufølsomme" og krevende.

 

Xi2 890 bruker jeg etter havabbor/sjøørret og ellers når jeg benytter store fluer.  Fungerer utmerket i vind og krevende forhold både med skyteklumper og hele liner. Den er også fin de gangene det regelmessig er behov for lange kast siden det er lettere å sette kroken på lang avstand. Xi2 690 er allround stanga til sjøørretfiske for meg. Med et WF7 snøre takler den også greit endel vind og relativt store fluer dog selvfølgelig ikke i samme grad som 8'ern.

 

Som en allround stang for kystfiske/lettere laks-/sjøørretfiske vil jeg også anbefale deg å ta en titt på 796 utgaven til Xi2...flott stang til spey-/underhåndskast.

 

Mvh

Rolf J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Neida, jeg har ikke oppfattet at noen på denne tråden har omtalt sin stang som verdens beste. Jeg ville bare understreke at mitt innlegg kunne være farget av at jeg liker stanga jeg har kjøpt meg ;D

 

Hei

 

He he, godt du liker det du kjøper :) Fordel det! ikke ment som "surt oppgulp" fra min side ;)

 

 

Det er bare å kjøre på med mer, interessant å høre hva likesinnende bruker. Får aldri testet så mye Loop siden jeg bor i Skien eller LTS om du vil. Men det blir prod myyyye rått der, og det sammme gjelder Scott. Og så var det dette med prisen da.... Skulle ønske jeg var riiiiiik ;D

 

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Toggi!

Prisen på en LOOP multi er vel ikke avskrekkende, ei herlig stang og en videreutvikling av den kjente Grey line serien. ca 2500 kr for ei sånn stang synes jeg er billig....

Vi sees vel på mølen en gang, så kan du sikkert få prøvd noe loop/ lts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt til å invistere i en 7`er til sjøen. Men man blir fort rådløs.. :-\

Skal sjekke ut Sage Xi2. Kanskje noen med erfaringer med denne?

Nå bruker jeg en Scierra HMS #5\6. Det funker bra det. Men begrenser jo størrelsen på fluer som kan benyttes. Hva mener du om dette Toggi? Er det en merkbar forskjell å gå opp til #7? Tenker da på distanse og str. på fluer. Møter jo en del fiskere i sjøen som bruker mye kraftigere utstyr. Og siden jeg ikke har veldig mye erfaring med sjøfiske blir man jo litt usikker.

 

Har Xi2 #7 og etter mye testing av ulike stenger falt valget på denne. Det er rett og slett den ultimate fluestangen etter min mening. Hvis du har mulighet så test den. Da tror jeg valget ditt gjør seg selv! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Toggi!

Prisen på en LOOP multi er vel ikke avskrekkende, ei herlig stang og en videreutvikling av den kjente Grey line serien. ca 2500 kr for ei sånn stang synes jeg er billig....

Vi sees vel på mølen en gang, så kan du sikkert få prøvd noe loop/ lts.

 

Hei

 

Takk for PM forresten, ja det høres suverent ut. Jeg har jo Greyline i klasse 5 og det er min klare favoritt så det gleder jeg meg til. Eller så kan vi ta det på "gress", det er samme for meg.

 

Men ikke umulig du treffer meg på Mølen heller ;)

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Synes det er generelt vanskelig å kåre en favorittstang. Har prøvd mange ulike stenger, få har vært dårlige. G.Loomis Native Run GLX og CrossCurrent GLX var grisefine. Orvis Zero Gravity SW ble jeg ikke helt kompis med...  Vision har noen modeller som funker som fy. Guideline LPXe RS falt i smak.

St. Croix har noen modeller jeg digger.

Har prøvd få nyere Sage, T&T samt Scott-stenger. Skulle også gjerne testet Slate LightWeight.

Det er i det hele tatt så mange råe stenger der ute at det for meg blir komplett umulig å velge noen favoritt! Mye skal klaffe; personlig kastestil, matchende snøre etc...

 

Av og til savner jeg min gamle 2-delte G.Loomis IMX 10' #6/7 (kun av og til)...

 

Når jeg sist kjøpte stang ville jeg prøve noe "nytt". Da endte valget på en Albright EXS 907-4 SW.

Herlig til både OH-kast og spey.

Denne trives også på fjellet i litt ruskevær.  For ei stund siden stoppet jeg ved vann hvor det vaket fin ørret litt utpå. Stang og snelle ble montert, men oppdaget til min fortvilelse at feil snelle var medbragt.

Der sto jeg med ei #7 SW-stang og et #4 Ridgeline-snøre  :(

Det ble ingen fisk, men stanga kastet ut firrern lett og behersket. 

Den virker veldig tilgivende å kaste med. Dyp, men rask og "lettladet". Til denne bruker jeg Snowbee XS Prestige WF#7 Flyt samt snowbee clear intermediate #7. Flotte snører begge to!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars m

 

Det var maaange stenger, nei mye fint å velge mellom.

Bare lurte på hva du synes om det klare Snowbee snøret? Mykt, "skyteegenskaper", minne o.s.v

 

Beklager avsporing :)

 

Takker for ditt innlegg, spennende å høre hva andre liker. Vært morsomt og  vært "testkaster" av alle  merker, enten blir det og ja.... funnet "drømmestanga" eller nei.. Jeg vil ha alt. he he

 

Har kjøpt meg seatroutstixen jeg(tåler alt av store fluer), og idag kom Redington klasse 7 i posten.

Gleder  meg som en unge. Ser for meg endel prøverunder før jeg finner 7er favoritten, men mulig CPS en passer meg perfekt.

 

 

Mvh

Torgeir(forvirret og usikker på ny 7er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

har noen prøvd T&T helix 9' #7? #8 ble jo skrytt opp i skyene da AO kjørte sin store stangtest i fjor(?). har #7 samme karakteristikk?

 

er fersk når det gjelder SØ-fiske (iaf med fluestang). men jeg har mulighet til å bytte til meg en helix #7, så det er kanskje et fiske som jeg bør bruke mer tid på fremover... :rolleyes:

 

send gjerne pm (eller her) om tips om hvordan, når osv man skal fakke disse SØ. da blir jeg takknamlig og glad! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favorittstang til sjøen er SAGE TCR #5, eller #8 under rufsete forhold:) En skikkelig kastemaskin som dundrer ut godt med line. På åtteren bruker jeg en RIO outboundline som er en flott line til SØ fisket. Den gir skikkelig trange snørebukter med denne stanga, og skjærer gjennom vind som varm kniv i smør;)

 

Når det gjelder Scott stenger så har de flere gode alternativer til sjøfisket. Jeg vet at Sportshuset selger disse. Der får en også tak i Lamson og Waterworks-sneller. Kan anbefale Velocity og Lightspeed til sjøfisket. De har fått en ny type finnish kalt Hard alox, som er superhard og velegnet for slt miljø.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Jeg bruker Gary Loomis GL3, 9 fot snøreklasse 9.  :) Dette synes jeg er en kjempebra stang til sjøfiske, og gjeddefiske.

Ellers så bruker jeg også en sage graphite 2, med et nyinnkjøpt Rio Outbound snøre.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...