Gå til innhold

RENAELVA - fremtidens drømmeelv............


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Etter en vår med forvaltningsbråk, trusler om boikott, høylydt krangling og annet bråk så fikk jeg et behov for å gjøre opp status etter ca halvgått sesong i min hjertes elv RENAELVA!

Det er ikke overraskende, ting som tyder på at elva har hatt færre fiskere i år kontra de seneste årene. Det er jo som sagt ikke ukjent at flere har valgt å boikotte elva på grunn av de nye reglene. Jeg har ikke tenkt til å kommentere det videre i denne tråden, men tar det med som et faktum og et bakgrunns materiale når jeg nå går videre med selve oppsumeringen.

 

Jeg har til nå hatt min livs drømmesesong i Renaelva, og flere av gutta jeg har snakket med (begynner å bli noen) kan fortelle om det samme. Jeg har landet snart 50 ørreter mellom 650 gram og 1450 gram, samt minst like mange hvor jeg har tapt kampen (dette er ikke ment som skryt men som en indikasjon på hvor rå denne sesongen har vært så langt for mitt vedkommende. For noen er dette sikkert ikke spesiellt mye og stort i det hele tatt). Ole Marius har som kjent brutt to kilos grensa (den ungjypplingen ;D ;D). I tillegg har jeg fått rapport om et stort antall ørreter over 1,5 kilo, med både ørreter på 2,3 og 2,6 og den største jeg har hørt om på tørt så langt er på 3,2 kilo.

Her er også tiden inne til å poengtere at jeg ikke på noen som helst måte hevder at denne suverene sesongen er et resultat av de nye reglene, slik at de som måtte ønske å arrestere meg på det slipper å bruke energien sin unødvendig ;D

Jeg må allikevel understreke at jeg sterkt tviler på om jeg hadde hatt det samme vidunderlige fluefiske hvis det ikke hadde vært for at man må sette ut igjen det meste man får, da mesteparten av disse ørretene er tatt på et rellativt lite område. Dette er allikevel kun en tanke og ikke noe jeg på noen som helst måte kan dokumentere.

 

Når det nå ser ut til at elva blir besøkt av færre fiskere enn før (tallene er selvfølgelig ikke klare før etter sesongslutt) så håper jeg for min del at Åmot Utmarksråd nå viser sinnsro og står på vedtakt de har gjort, for om noen år er jeg helt sikker på at denne elva blir en meget attraktiv elv med masse stor ørret og harr og en reproduksjon som vil tiltrekke seg mange fiskere utenfra. Noe som både vil komme lokalbefolkning og tilreisende til gode.

 

Når man i tillegg har ei elv med en innsektsflora som til tider er helt hinsides (det har vært noen helt absurde klekkinger av døgnfluer denne sesongen. Døgnfluene klekker fortsatt på dagtid og vårfluene er i full rulle på kvelden og natta) så bør fremtiden se svært lys ut for Renaelva. Jeg håper personlig at flere får øynene opp for hvor bra denne elva kan være og tar seg en tur til Østerdalen og Renaelva.

 

Jeg tror at vi i fremtiden forhåpentligvis får flere til å skjønne at vi må begynne å forvalte elvene våre på en mye bedre måte enn vi til nå har gjort, og gjør vi det vil fiskepresset fordele seg på mange flere elver og vi trenger overhode ikke å bekymre oss for å stå i kø å fiske.

 

RENAELVA kommer til å bli kanonbra i løpet av de neste åra, og det skulle ikke forundre meg om de som nå boikotter elva dukker opp igjen når man får se hvilken drømmeelv man er i ferd med å få i Østerdalens dype skoger.

 

Dette var reklame for elva mi, og det er sikkert noen som tenker at "fa...... ta`n...hva er poenget med å rope så høyt om hvor bra denne elva er og kommer til å bli". Til dere har jeg en ting å si: Forsvaret har nå fått enda flere godkjenninger til sin drift i og utenfor elva, og kommer til å få flere i årene som kommer hvis besøket blir borte. Blir derimot elva en kanon ørretelv med mange tilreisende så er jeg rimelig sikker på at forsvaret skal måtte slite med å fortsette ødeleggingene sine, men det er nå kun one man`s opinion.

 

PS. Skulle noen nå bli veldig provosert av det jeg skriver og ønsker å fortsette forvaltningsdiskusjonen så ber jeg om at dette gjøres i en annen tråd f.eks "Maksmål Rena".

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Kenneth Sneis

Kjempebra innlegg Terje,

det er bare en liten ting jeg vil tilføye. Renaelva ER allerede en drømmeelv, som i framtiden bare vil bli enda bedre.

 

29423_s.jpg

30936_s.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om Terje leder på meg med antall fisk over kilo'en i Rena hittil i år, så må jeg bare sekundere hans innlegg.  ;) Jeg ser tydelig at Rena har blitt en mye fiskeelv denne sesongen. Jeg vet om flere fluefisker på over 2 kg fanget hittil i år. Til og med èn over 3.... Også harrfisket har tatt seg opp. Jeg skal våge ganske mye på at det ikke finnes mange vassdrag med så høy tetthet av harr på 50 cm. Som guide er det en fornøyelse å jobbe i Rena nå. Lett å tilfredsstille kunder :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pirrende innlegg Terje. Kanskje jeg kommer en tur for å bidra til at forsvaret mister løyver og fullmakter til rasering - om enn ikke først og fremst derfor  ;D Har imildertid inntrykk av at Rena er ei veldig stor elv, med krav til båt på mange strekker osv. Er det noen gratis tips å oppdrive om et godt utgangspunkt for å gjøre seg kjent med elva. Forventer selvsagt ikke gromplasser, men ok steder for å få littt føling med elva. Mottar gjerne tilbud om guiding med priser, forslag til overnattingssted etc. Send gjerne pm.

 

mvh

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Pirrende innlegg Terje. Kanskje jeg kommer en tur for å bidra til at forsvaret mister løyver og fullmakter til rasering - om enn ikke først og fremst derfor  ;D Har imildertid inntrykk av at Rena er ei veldig stor elv, med krav til båt på mange strekker osv. Er det noen gratis tips å oppdrive om et godt utgangspunkt for å gjøre seg kjent med elva. Forventer selvsagt ikke gromplasser, men ok steder for å få littt føling med elva. Mottar gjerne tilbud om guiding med priser, forslag til overnattingssted etc. Send gjerne pm.

 

mvh

Jørn

 

Da er du hjertelig velkommen. :)

Må korrigere deg litt angående at Rena er ei veldig stor elv med krav til båt. Det stemmer nok ikke. Renaelva er rellativt enkel å traktere uten båt. Selv bruker jeg kajakk for å ta meg fra A til B. Men i mange år hadde jeg ikke kajakk og hadde overhode ingen problemer med å finne frem til masse gromplasser.

Selv fisker jeg 95% av tilfellene fra land, og de fleste av de stendene kan man stoppe bilen mer eller mindre rett ved gromplassen. Av og til må man gå litt med det er ikke snakk om lange avstandene. Så her er det ingen problemer uten båt, JB. Husk også at ørreten i Rena svært ofte står kloss inntil land og dermed er landfiske stort sett å anbefale.

 

Hvis du har planer om å ta deg en tur så er det bare å ta kontakt, er jeg ledig skal jeg med glede ta deg med på en spennende tur langs elva.

 

Terje Refsahl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Terje!

 

Regner med at høstsesongen også er god, med både ørret og harr i elva. Klekker vel også brukbart med andre generasjon ettersom elva er rik på døgnfluer? I så fall hva? Er første eller andre uka av september en ok tid (og når er sesongslutt)?

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takk Terje!

 

Regner med at høstsesongen også er god, med både ørret og harr i elva. Klekker vel også brukbart med andre generasjon ettersom elva er rik på døgnfluer? I så fall hva? Er første eller andre uka av september en ok tid (og når er sesongslutt)?

 

Jørn

 

Høstsesongen i Rena er som oftest svært god, med både dagfiske og kvelds/nattfiske. De siste sesongene har vært svært gode spesiellt hva Ignita angår. I fjor høst hadde vi enorme Ignita klekkinger fra slutten av August og ut sesongen, som forøvrig avsluttes 14 september kl 24.00.

Det klekker også Rhodani og annet snadder stort sett hele sesongen og litt til.

Sørg for å ha både døgnfluer og plenty med vårfluer til høstfiske i Rena.

 

Glemte i mitt forrige innlegg å poengtere at Harren holder svært stor størelse denne sesongen. Har fått mange over kiloen og opp til 1,2. Minste harren min i år var litt over 700 gram. Det har blitt tatt harr på helt opp til 1,6 kilo i år.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Nydelige bilder Tore og Badeanda.

Pass på så ikke den bare blir elva inni himmelen Tore, den ligger der fortsatt................... ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Får prøve det Terje, men det siste bildet er ikke mer enn tre dager gammelt ivertfall! :)

Hvis jeg bare kommer helt nedtil med stanga nå, så blir det vel litt mer fisking også......men det er ikke like lett det heller når det klumper seg til på Kvarven-bredden med flirfulle kompiser som har sett fisk før! :D

   

 

Det har jeg full forståelse for Tore ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Denne sesongen har også tilført Renaelva enda en ny dimensjon for meg.

Da snakker jeg om alle de nye menneskene jeg har hatt gleden av å bli kjent med. Spesiellt hyggelig å møte så mange nye fluefiskekompiser fra fluefiskesiden.

Jeg har hatt den store gleden av å møte blant annet Henning og Rolf (særdeles hyggelig uke, gitar, sang og "EG ELSKER RENA"), Kenneth(Fredrikstad gutten som er Lillestrøm fan???? hmmmm ;D), Nielsen og Trond(kjempehyggelige gutter med indianertelt - Wigwam...ugh...), Flemming (dagstur som endte mest med prat til langt på natt), espen_gunner(særdeles hyggelig kar som jeg er evig takknemelig), Jostein(han som ikke liker settefisk ;D ;D), Ole Marius (ungjypplingen ;D), Tore Slettengen(the man with the golden pen ;D), Fluefisker`n (utstyrs pusher ;D), Vindknuten(en av lokalbefolkningen som liker gadget men ikke innrømmer det åpent ;D ;D), Bakslengen(mannen bak "the animal" ;D), Tone(hyggeligste dama i bygda, Bakslengen er en heldig mann ;D), LarserikM(kom lydløst inn til Kvarven via elva.....en kjempe hyggelig mann som tilbrakte et døgn på Kvarven), Trygve(har hatt gleden av å prate med Trygve noen ganger og nå dro han også frem noen skikkelige kuriositeter av noen fluestenger........tøft!!!!), Badeanda(vi trodde vi skulle lure en stor ørret, så ble det en stor harr ;D ;D)

 

I tillegg har jeg møtt mange hyggelige mennesker ved elva. Kristoffer, Endre Vegard, Rune, Ole Erik, Knut, Kai, Harald, Jørn, Johnny, Roar, Anne, Ingjerd, Jan Åke, Sven M og alle andre som er med på å gjøre en fluefiskesesong til mer enn bare rent fiske.

 

Nå skal jeg oppover å treffe Staffan, og det gleder jeg meg til. Har ikke sett "nordlendingen" på lenge og uten Staffan i Persvika har det vært litt tomt. Han står for meg som selve symbolet til Persvika og inspirasjonskilden til mitt fluefiske.

 

Skulle jeg ha glemt noen så beklager jeg det, det blir litt mange å holde styr på.

 

Jeg takker dere alle sammen for å bidra til å gjøre mitt fluefiske til en helhet. :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he....du blei sentimental nå Terje! :D

Men jeg skjønner deg godt jeg, rart det er så mye krig i væla, da alle en møter er så ålreite folk.......du er ikke værst sjøl heller foresten! :)

 

Forholda i Rena kan variere så mye fra strekning til strekning og fra dag til dag Jim Are, at det nesten er vanskelig å si noe særlig på forhånd!

Men hvis du tar kontakt på PM eller noe når det nærmer seg, og feks bruker kart til å gjøre deg litt kjent så skal nok en av oss få pekt deg i en ikke alt for gæ'ern retning....forhåpentligvis!

Renaelva er desuten er veldig sosial elv hvor det stort sett er lett og komme i kontakt med enkeltfolk og grupper langs flere av elvas villcamp-partier.

Får du med deg en kompis eller to kan dere få det fint mange plasser der, og har ivertfall en av dere førerkort og bil blir det fort helt konge sjøl om fisken og kansje forholda kan spille en et puss av og til.

For Rena er kansje ikke ei veldig lett elv hele tia, men det er jo nettopp noe av moroa me'a da, synes jeg! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

He he....du blei sentimental nå Terje! :D

Men jeg skjønner deg godt jeg, rart det er så mye krig i væla, da alle en møter er så ålreite folk.......du er ikke værst sjøl heller foresten! :)

 

Forholda i Rena kan variere så mye fra strekning til strekning og fra dag til dag Jim Are, at det nesten er vanskelig å si noe særlig på forhånd!

Men hvis du tar kontakt på PM eller noe når det nærmer seg, og feks bruker kart til å gjøre deg litt kjent så skal nok en av oss få pekt deg i en ikke alt for gæ'ern retning....forhåpentligvis!

Renaelva er desuten er veldig sosial elv hvor det stort sett er lett og komme i kontakt med enkeltfolk og grupper langs flere av elvas villcamp-partier.

Får du med deg en kompis eller to kan dere få det fint mange plasser der, og har ivertfall en av dere førerkort og bil blir det fort helt konge sjøl om fisken og kansje forholda kan spille en et puss av og til.

For Rena er kansje ikke ei veldig lett elv hele tia, men det er jo nettopp noe av moroa me'a da, synes jeg! :)

 

 

Takker for det ;D

Mulig det er litt sentimentalt, men du verden hvor viktig det er med hyggelige mennesker rundt seg. Det gjør noe med selve totalopplevelsen av fluefiske. :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok litt bløt med akkurat den biten jeg også, fiskinga er nok kansje en hovedgrunn til at det er nettopp ei elv en treffes og samles langs, men det er naturen, dyrelivet og folka som gjør den så spesiell som den har blitt for meg.

Ensomhet i dagevis uten å se folk i det hele tatt er kansje til tider vanskelig, men er en ikke for kravstor kan en helt fint ha sine helt egne opplevelser hvor det bare er en sjøl og fisken!

Ugler, fiskeørn, oter, bever, bjørn, elg og egentlig alt det andre også......kansje ikke så synlige hele tia, men det holder jo å veta at døm er der i nærheten.......det er jo slikt som er natur! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe Terje ("slevfoss"-ekspressen) :)

 

Jeg har egentlig vert alt annet enn sosial hittil i år.. men kjenner at flokkinstingtet begynner å trenge seg litt frem igjen. Alt til sin tid :)

 

Møtt en haug av hyggelige folk langs de vanlige standplassene i år, pluss et par ikke fullt så hyggelige.

Også vil jeg forresten gi litt ekstra honnør til alle båt-folk jeg har møtt i elva denne sesongen! Samtlige har vist stor omtanke ovenfor andre fiskere både langs land og i farkost. Har ikke fiska mer enn 5 sesonger i Renaelva, men utifra det jeg har opplevd på de åra så virker det rett og slett som om den kulturen har endra seg litt..(?) :) tilfeldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Denne sesongen har også tilført Renaelva enda en ny dimensjon for meg.

Da snakker jeg om alle de nye menneskene jeg har hatt gleden av å bli kjent med. Spesiellt hyggelig å møte så mange nye fluefiskekompiser fra fluefiskesiden.

Jeg har hatt den store gleden av å møte blant annet Henning og Rolf (særdeles hyggelig uke, gitar, sang og "EG ELSKER RENA"), Kenneth(Fredrikstad gutten som er Lillestrøm fan???? hmmmm ;D), Nielsen og Trond(kjempehyggelige gutter med indianertelt - Wigwam...ugh...), Flemming (dagstur som endte mest med prat til langt på natt), espen_gunner(særdeles hyggelig kar som jeg er evig takknemelig), Jostein(han som ikke liker settefisk ;D ;D), Ole Marius (ungjypplingen ;D), Tore Slettengen(the man with the golden pen ;D), Fluefisker`n (utstyrs pusher ;D), Vindknuten(en av lokalbefolkningen som liker gadget men ikke innrømmer det åpent ;D ;D), Bakslengen(mannen bak "the animal" ;D), Tone(hyggeligste dama i bygda, Bakslengen er en heldig mann ;D), LarserikM(kom lydløst inn til Kvarven via elva.....en kjempe hyggelig mann som tilbrakte et døgn på Kvarven), Trygve(har hatt gleden av å prate med Trygve noen ganger og nå dro han også frem noen skikkelige kuriositeter av noen fluestenger........tøft!!!!), Badeanda(vi trodde vi skulle lure en stor ørret, så ble det en stor harr ;D ;D)

 

I tillegg har jeg møtt mange hyggelige mennesker ved elva. Kristoffer, Endre Vegard, Rune, Ole Erik, Knut, Kai, Harald, Jørn, Johnny, Roar, Anne, Ingjerd, Jan Åke, Sven M og alle andre som er med på å gjøre en fluefiskesesong til mer enn bare rent fiske.

 

Nå skal jeg oppover å treffe Staffan, og det gleder jeg meg til. Har ikke sett "nordlendingen" på lenge og uten Staffan i Persvika har det vært litt tomt. Han står for meg som selve symbolet til Persvika og inspirasjonskilden til mitt fluefiske.

 

Skulle jeg ha glemt noen så beklager jeg det, det blir litt mange å holde styr på.

 

Jeg takker dere alle sammen for å bidra til å gjøre mitt fluefiske til en helhet. :) :)

 

Terje!

Fytti katta for en hukomelse.....Du er rimelig god på navn Terje.

Har vert på fisketur med han kompisen som ikke ble med til Rena idag, og jeg har gneldra om den Renaturen hele tiden..........."Da vi var i Rena vettu.....osv" :) Gler meg til neste sesong jeg nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd Terje!  Vi utenbygdinger som nylig har sett lyset oppe i Rena har mye å takke dere ildsjeler for, jeg var faktisk ikke klar over hvor flott denne elva er.  Jeg har hatt gleden av å prøve en god del "nye" elver i år, trivdes absolutt best i Rena.  Fikk jo ikke noe fisk, men sånn har det lett for å bli i en ukjent elv og når man ikke er kjent.  Føler meg mer kjent nå og bedre rustet før neste besøk.  Jeg likte meg godt i Rena, mye fordi at jeg her følte meg skikkelig velkommen hos dere etablerte brukere og ikke ble sett på som en brysom konkurrent.  At jeg i det hele tatt skulle blitt sett på som konkurrent...virker på meg som noe underlig.... :-\...men fikk faktisk denne følelsen i en annen elv jeg besøkte.  Jeg håper bare at dere har energi til å fortsette arbeidet for å fremme fiskeinteressene i denne elva i åra som kommer, jeg er helt sikker på at du har rett med tanke på at besøket vil ta seg opp igjen.  Jeg kommer uansett tilbake, kanskje til helga og helt sikkert før sesongen er over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...