Gå til innhold

Flyttet: Hemsila, Guideing, oppgulp etc...


Erik Pettersen

Anbefalte innlegg

  • Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Henning

Kan være enig, men har ikke lyst. :) Ska jeg snakke for MITT vedkommende så kan jeg si at det er en del ting jeg vil oppleve som fluefisker:

-Jeg vil ha meg ei uke på fjellet med kanskje en kompis og to,lete etter gode plasser og vann. Fiske og ha en flott fjelltur.

-Fiske i elver med likesinnede i feks Rena og andre gode elver i norge

-SKAL til kola en gang, men tiden er ikke rett for dette enda. Ikke pga økonomi eller noe, men rett og slett for at det ikke frister enda. Jeg har EN hobby, og innen den hobbyen er det NOEN ting jeg VIL/SKAL oppleve. Kola, NZ, England og Island er på listen over slike ting.

-Hemsila, med OG uten guide skal og være med på dette her.

Desse tingene pluss flere som sikkert dukker opp skal jeg gjøre før jeg dævver. Håper det blir noen år til enda, for noen av desse tingene frister ikke nå, men vil nok friste når tiden er inne.

Å si at noen er dummere i knollen en meg fordi at de mener desse tingene er tull skal jeg holde meg for god til, av NETT den grunnen til at vi ikke er alle like og har ikke samme interesse.

At vi to ikke er bitten like er vel enkelt for MEG å se iallefall, men ser jeg utenfor fluefiskesiden, så finner jeg sikkert mangen flere. Slik er det bare, og slik kommer det alltid til å være.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke undervurder deg selv nå. Hvorfor i alle dager tror du at du trenger guide i Hemsila?

 

Her ser vi et eksempel på at Hemsil-mafiaen har klart å skape en illusjon om at selv drevne fluefiskere blir hjelpeløse i Hemsila. Dette er det reneste nonsense - selv LÆRTE jeg meg å fiske med flue i Hemsila. På egenhånd. Som tenåring. Ergo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes sammenlikningen din er "weird" Erik

 

Noen kjøper seg ei dame ikke KUN av grunnen at man ikke får, men kanskje av spenning og andre latente behov.

Jeg guider selv, noen av de jeg har guidet får masse masse fisk. MEN det er ofte på steder hvor de er kjent.

Hvis jeg drar til Cuba og fisker bonefish i en uke. Da burde jeg bruke 6 dager på å finne fisken fordi jeg har null erfaring på fiske og stedene????

Nei.. Tror ikke det, da ville jo hele forbanna turen vært bortkastet..

Skjønner du kanskje hvorfor folk har nytte av en guide.

 

Jeg drar masse fisk selv jeg. Jeg er ingen verdensmester, men får mye fisk fordi jeg er kjent og har masse erfaring. Får jeg sikkert like mye fisk på Cuba av den grunn?

Svaret er N E I,  fordi jeg har null erfaring fra fisket, stedet, metoder,utstyr, fluer etc..

 

Så da leier jeg heller en h... i  din verden for da ville  kanskje nesten hele uka bli helt kanon.

 

Over og ut, jeg gidder ikke bruke mer energi på DEG Erik Pettersen. Det er det ikke verdt.

 

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Virker som det for enkelte er viktigere å få rett enn at det blir "riktig". Med riktig mener jeg fornuftig, tilpasset situajonen, personlige behov og naturen selv. Dette minner meg om diskusjonen angående "beaching" av fisk i stedet for håving. Da var det viktigere å kverulere frem at det ikke kunne bevises at det var bedre å håve enn å "beache". Sunn fornuft var visst ikke noe tema...

 

Nå skal vi ha et EM i fluefiske i Sunnfjord i august. Dit kommer f.eks. Frankrike, England og Tsjekkia. Alle disse VIL ha guide for å gjøre seg kjent med fisket og ikke minst området. Tror du det er fordi f.eks. franskmennene ikke er flinke nok hr. Pettersen? Tror du de aktuelle guidene da slo kasseapparatet på full styrke?

 

Jeg lærte også å fiske i Hemsil uten guide. Eller gjorde jeg egentlig det? Hadde jeg ikke kamerater og/eller andre fiskere som hjalp meg med det meste? Skulle tro det ja! En annen ting er at når du og jeg, hr. Pettersen, lærte å fiske i Hemsil var det HELT ANDRE FORHOLD enn i dag. Men det er visst ikke noe tema det heller. Da er det viktigere å rakke ned på alle som har vært så idiotiske at de trodde de kunne få gjøre ting på en annen måte enn gamlekara med all verdens livserfaring og ryggrad. Samtidig trekkes det sammenligninger mellom fiskere som søker hjelp hos andre og kjøp av NOT (skreiv det sjøl jeg, så slapp jeg å bli sensurert). Snakk om riktig mann til å belære andre om moral!

 

Nei du Pettersen, trekk på deg vaderne og kom deg ut å fisk. Så kommer kanskje smilet og romsligheten tilbake. Men unngå for all del å treffe på andre! Det kan gjøre vondt verre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Ikke undervurder deg selv nå. Hvorfor i alle dager tror du at du trenger guide i Hemsila?

 

Her ser vi et eksempel på at Hemsil-mafiaen har klart å skape en illusjon om at selv drevne fluefiskere blir hjelpeløse i Hemsila. Dette er det reneste nonsense - selv LÆRTE jeg meg å fiske med flue i Hemsila. På egenhånd. Som tenåring. Ergo...

Av den enkle grunn at jeg vil oppleve det. Jeg er drittgod fluefisker .....på mine felt, men jeg lærer vanvitti mye av de som er mye bedre en meg til elvefiske, og Hemsila er en plass jeg skal ta turen en gang jeg får det for meg. Slik er det bare, det skal oppleves.

Hvorfor i svarte gidder folk i det hele tatt å dra til Kola på fisketur? Frister meg ikke for 5 øre ......NÅ frister det meg ikke for 5 øre. Reise langt, Helikopter inn, lande på siden av elven, fiske der der det nett har vert noen andre, og når du drar kommer det nye...hvorfor gidder folk dette...med guide og alt..jo...For å Kjøre/fiske på diger ørret som tar tørrfluer. Dette gidder jeg ikke å betale penger for nå, men det skal oppleves som fluefisker slik at jeg kan si jeg har gjort det når jeg kommer på gamlehjemmet.

Jeg er ikke slik at vist jeg ikke har lært meg en ting selv, så skal jeg heller ikke lære det. Jeg begynte å spille gitar da jeg var 10 år.....to år etterpå var jeg dårlig..Veldig dårlig å spille gitar, for jeg skulle jo lære alt sjøl. Er ganske så grei på gitar nå, så det viser jo at du blir flink til det du øver mye på. Men det betyr ikke at de som vil gå til en gitarlærer er horekunder forde om ????

Jeg ville feks mye heller vert i hemsila med "rette" folka, en Kola med "feil" folk. Så det sosiale kan være veeeldig viktig det og, men andre ganger/steder ville jeg vert HELT alene.

 

Det komer an på situasjonen hva jeg vil og ikke, og skal jeg til hemsila, skal jeg prøve MED guide først, og uten etterpå, kanskje med folk jeg kjenner her fra siden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jag aldrig skulle säga det, men jag e en "TORSK" och det utan att veta det.Tack för upplysningen.

kanske tid och stänga tråden Robin, har spårat ur helt tycker jag.

 

Ibland så säger en bild mer än tusen ord  ???  :rolleyes:  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jeg har vært litt uklar og slepphendt med å definere problemstillingen; hvis vi kan kalle det det.

 

Jeg snakker om guiding i Norge. At folk ønsker seg guiding i et land de er på besøk i én uke er forståelig (men fortsatt snobbete og på grensen til pinlig for skikkelige mannfolk). At folk kjøper seg guiding i nærmiljøet (<8 timer kjøring) er forkastelig og gjenspeiler fast-forward mentaliteten som gjør seg stadig mer gjeldende. Man er rett og slett ikke villig til å investere tid i noe annet enn å tjene penger - også bruker man disse pengene til å kjøpe seg hva det skal være; ting eller kjappe opplevelser. Det det står respekt av er dedikasjon og erfaring. Og dette krever tid. Masse tid.

 

Og Eikre, jeg mener  ikke (selvfølgelig - at jeg må presisere det er nesten for dumt) at man ikke skal få lov å snakke med folk og utveksle erfaringer og på den måten lære. At det var andre forhold i Hemsila før skal være sikkert og visst. Nå er elva MYE bedre enn den var før (ikke omvendt, som du antyder) - bortsett fra at all sjarmen er borte. No Class, som den ene  låta til Motorhead heter så fint. Hvis Hemsila blir malen for drift av norske ørretelver, så begynner jeg med golf istedet. Og der treffer jeg sikkert alle de som har blitt guidet i elva i helgen.

 

Klart du kan ta snarveier til målet, men folk med respekt for seg selv og sitt eget intellekt foretrekker tilfredsstillelsen å gjøre ting skikkelig - fra bunn, og for egen maskin. Alt annet blir billige etterligninger.

 

At guidene i Hemsila begynner å be om sensur er ihvertfall et sunnhetstegn for tråden.

 

No Class - No Integrity

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker
Hvis Hemsila blir malen for drift av norske ørretelver, så begynner jeg med golf istedet.

 

Hvorfor det? Har golfspillerne i dette landet gjort deg noe?

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme jeg har lurt litt på hva slags folk det er som betaler for guidet fiske i feks hemsil selv, jeg  ;)

Er det utlendinger, eller ferske, fluefiskende nordmenn, ser jeg logikken !

Men for meg blir det litt sært om fluefiskere som har erfaring fra andre norske ørret-elver benytter seg av dette !

Det er ingen vesentlig forskjell å fiske ørret i hemsil enn i andre norske elver, bortsett fra at elva har bedre fiske og er dyrere enn gjennomsnittet, da  ;)

Men, men . . . Dette er bare mitt syn, folk må gjerne betale både for hjelp til å finne fisk og til å knyte på flua uten at det plager meg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme jeg har lurt litt på hva slags folk det er som betaler for guidet fiske i feks hemsil selv, jeg  ;)

Er det utlendinger, eller ferske, fluefiskende nordmenn, ser jeg logikken !

Men for meg blir det litt sært om fluefiskere som har erfaring fra andre norske ørret-elver benytter seg av dette !

Det er ingen vesentlig forskjell å fiske ørret i hemsil enn i andre norske elver, bortsett fra at elva har bedre fiske og er dyrere enn gjennomsnittet, da  ;)

Men, men . . . Dette er bare mitt syn, folk må gjerne betale både for hjelp til å finne fisk og til å knyte på flua uten at det plager meg !

 

visst plager det ikke meg heller, selv om et par lysbetonte tanker popper opp i bakhodet, og lysbetonte tanker er da alltid velkomne ;D.

 

en ting er klart: (fluefiske)norge er liten, det gjelder å ikke ha for sterke meninger, og iaf uttrykke seg sømmelig! (kom selv i skade for å bruke kraftuttrykket "rævpuling" fremfor ord som feks "lureri, bondefangeri" i en tråd, og en sart sjel  :'( var på meg med en gang! jeg beklaget ordbruket og berget sikkert et sinn der :D)

 

imidlertid er det av og til godt å se at andre tør å sette ord, om enn noe usømmelig, på tanker som mer eller mindre farer i bakhodet, om enn ikke helt identisk med ens egne tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk kjøper seg guiding i nærmiljøet (<8 timer kjøring) er forkastelig og gjenspeiler fast-forward mentaliteten som gjør seg stadig mer gjeldende. Man er rett og slett ikke villig til å investere tid i noe annet enn å tjene penger - også bruker man disse pengene til å kjøpe seg hva det skal være; ting eller kjappe opplevelser. Det det står respekt av er dedikasjon og erfaring. Og dette krever tid. Masse tid.

 

Klart du kan ta snarveier til målet, men folk med respekt for seg selv og sitt eget intellekt foretrekker tilfredsstillelsen å gjøre ting skikkelig - fra bunn, og for egen maskin. Alt annet blir billige etterligninger.

 

Etter det du har skrevet her Petersen, så håper jeg du har bygget fluestengene dine selv, frest ut alle dine fluesneller og sydd alle dine egne fiskeklær....

 

Ja, det ligger litt arbeid bak dette, men å jobbe en masse bare for å bruke pengene på lettvidte løsninger som å kjøpe seg slikt utstyr som man kan lage selv, det er "fast-forward" og "kapitalistisk". Ekte mannfolk GÅR til fiskeplasen dersom den ligger innenfor en 8 dagers mars. Man kjøper da ikke bil for penger, man lager bil!! (tar du kurs i å lage bil er du horekunde, så det må læres på egenhånd).

Tar man toget til fiskeplassen, kjøper man en tjeneste og er horekunde da også. Hora NSB skal jo i tillegg ha masse penger på et tilbud som folk klarte seg uten på 1600-tallet. Kan ikke drive med slike ting vettu... ;)

 

Nei, for å være litt seriøs så synes jeg oppriktig synd på de som er så inntolerante og sneversynte. Det oser missunnelse lange veier, og det må være selvpining å ikke kunne leve som man preker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende innlegg Flemming!

 

ser man spesifikt på trådstarters problemstilling, så er det over the top å vise så mye indignasjon og etterhvert surmagra forakt. å ha meninger om ditt og datt, bør være ok, men moderasjon hadde vært å foretrekke - vi snakker tross alt om en virksomhet som verken er skadelig for miljøet, naturen, min eller din lommebok.

 

snobberi? forbrukermentalitet? ha gjerne en mening om det, men det finnes da verre "synder" enn å leie seg fiskeguide som er mer verdt å bruke tid og krefter på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Öringen

Glimrende innlegg Flemming!

 

Pettersen, er det du som er han svartkledde karen med langt svart hår og kritthvit ansikt som rusler rundt oppe i Grøndøla? Norges eneste Goter som driver fluefiske? 

 

 

Ha ha :D Han måste jag ut och spana efter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...