Gå til innhold

Vadepakke?


andré

Anbefalte innlegg

Gjest Henning

Legitimt spørsmål det Henning, selv om hensikten hadde vært å rakke ned på meg  :)

 

Men etter mange år på nettet har jeg lært at det er best å rose der det er fortjent, og heller holde tyst hvis det er produkter jeg (eller andre) ikke synes var så bra.

 

Jeg kommer på 5 andre kjente merker som enten jeg eller mine fiskekompiser har erfaring med, og en god del som ikke er så kjente (som vadebukseprodusent). Jeg har også testet flere prototyper som er produsert på samme fabrikker som mange av de kjente merkene er produsert.

Når det gjelder slitestyrke så er det mange gode bukser. Pusteegenskaper er en del verre, og kombinasjonen av begge, veldig få. Grunnen er ganske enkelt at Goretex fortsatt er best på det området, selv om forskjellene er mindre nå enn de var.

 

Hvis jeg ikke hadde brukt Simms ville jeg antagelig gått for enten patagonia, Cloudveil eller LLBean. Av de billigere antagelig Vision. De bruker bra membran.

 

Hvis du vil vite mer i detailj så kan vi ta det på PM.

 

 

Godt nok svar for meg dette Tore. Jeg har brukt Rivertek denne sesongen, og liker så godt denne buksa (iom at den er perfekt til hoftevadere) at jeg lurer på om jeg kommer til å savne dette vist jeg kjøper G3. G4 er helt uaktuelt med tanke på pris. Skulle nok klare å finansiert den, men en plass går genseren liksom. Har grisebanka ei Slate pro bukse, og den er veldig slitesterk, men det eneste som er litt bad der er neoprensokkene. Går faktisk hull under hælen etter en stund. Har ikke testa så mangen varianter av vadebukser, men simms er iallefall min favoritt til nå....men har ikke testa mangen!!

Kan godt hende at jeg kommer til å sende deg Pmer, men da er det kun for å snike etter fiskeplasstips :D:D:D( så meg kan du lett lure godt :) )

 

 

Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest nicolaj brekke

Jeg savner flere gode hoftevadere. Personlig vader jeg nesten aldri over lårene, og synes min Cabelas vadebukse er fantastisk å bruke på langtur. Når kompisene mine vandrer rundt klamme og svette i altfor varme vadebukser, danser jeg lekende lett rundt i mine hoftevadere... ;)

Enig! Stor tilhenger av hoftevadere jeg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Til tmags, jeg med en såpass dårlig økonomi må beklageligvis prioritere annerledes.

 

Slik blir vel listen av prioriteringer;

 

1. Stenger

2. snører

3. snelle

4. vadere

 

Jeg kan ikke si stort om Simms bare jeg oppfatter det som markedslederene som ligger et godt skritt foran de andre.

 

Synes det er synd ingen tar opp  kampen slik at prisen kan bli litt lavere. Synes prisene er for høye rett og slett.

 

Neste gang går jeg enten for en Kinetick extreme til eller en Vision extreme.

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er faktisk disse buksene/produktene beregnet på folk som fisker mye. Spesielt guider.

Snodig at noen kan "slakte" et produkt man aldri har prøvd... ;)

 

Jeg har brukt simms guide vesten i mange år og har aldri hatt et eneste problem. Jeg har også classic guide jakke, samt en G3 jakke, og på alle punkter er det beste produktene i sitt slag jeg noensinne har hatt gleden av å prøve. Simms bruker topp glidelåser etc. og har utrolig strenge kvalitetskrav. Faktisk strengere enn det Gore forlanger.

Jeg begynner nesten å tro at du må være utrolig klønete, nicolaj ;D ;D

 

Neida, vi slakter ikke, men jeg er ihvertfall skeptisk til å bruke over 3 lapper på nopoe jeg frykter vil kunne gå i stykker pga mitt bruk? Det er forskjell på det og slakting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hei

 

Til tmags, jeg med en såpass dårlig økonomi må beklageligvis prioritere annerledes.

 

Slik blir vel listen av prioriteringer;

 

1. Stenger

2. snører

3. snelle

4. vadere

 

Jeg kan ikke si stort om Simms bare jeg oppfatter det som markedslederene som ligger et godt skritt foran de andre.

 

Synes det er synd ingen tar opp  kampen slik at prisen kan bli litt lavere. Synes prisene er for høye rett og slett.

 

Neste gang går jeg enten for en Kinetick extreme til eller en Vision extreme.

 

 

Mvh

Torgeir

Har hørt VELDIG mye bra om Vision Extreme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ja, jeg også Henning. På listen bør jo egentlig vadere byttes ut med snella, hvis ikke man skal fiske på steder hvor fisken raser ut flere meter og god brems er en stor fordel.

 

Vision extreme har ingen garantisaker i sjappa i Skien. Det er imponerende, det er nemlig solgt en god del.

 

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Til tmags, jeg med en såpass dårlig økonomi må beklageligvis prioritere annerledes.

 

Slik blir vel listen av prioriteringer;

 

1. Stenger

2. snører

3. snelle

4. vadere

 

Jeg kan ikke si stort om Simms bare jeg oppfatter det som markedslederene som ligger et godt skritt foran de andre.

 

Synes det er synd ingen tar opp  kampen slik at prisen kan bli litt lavere. Synes prisene er for høye rett og slett.

 

Neste gang går jeg enten for en Kinetick extreme til eller en Vision extreme.

 

 

Mvh

Torgeir

 

Hos meg kommer vaderne veldig nære toppen. Avhengig av fiskesituasjon her, siden forskjellige forhold stiller forskjellige krav til utstyret. Men hvis noen holdt en pistol til hodet mitt å ba meg velge mellom min Sage og mine Simms så........vel, så hadde jeg nok beholdt vaderne (hvis jeg fikk en annen stang selvf.). Men jeg får krysse fingrene å håpe at det ikke skjer. Men med så dyrt utstyr skal man aldri si aldri  ;D.

 

Generelt er det vanskeligere å finne gode vadere enn gode stenger, snører og sneller. Men hvorfor kompromisse? Ole Brumm var en glimrende filosof; "Ja, takk - Begge deler!" Og jeg gir blanke F i om folk synes jeg er jålete (når jeg en sjelden gang treffer å andre fiskere).

 

Bård T. Johansen hadde en glimrende artikkel om utstyrsjåleri på gamle Fluefiskenett.com.  ;D

 

Toggi, fortsett og heng sammen med Micke! Jo bedre du blir desto billigere blir utstyret  ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg kommer vaderne veldig nære toppen. Avhengig av fiskesituasjon her, siden forskjellige forhold stiller forskjellige krav til utstyret. Men hvis noen holdt en pistol til hodet mitt å ba meg velge mellom min Sage og mine Simms så........vel, så hadde jeg nok beholdt vaderne (hvis jeg fikk en annen stang selvf.). Men jeg får krysse fingrene å håpe at det ikke skjer. Men med så dyrt utstyr skal man aldri si aldri  ;D.

 

Generelt er det vanskeligere å finne gode vadere enn gode stenger, snører og sneller. Men hvorfor kompromisse? Ole Brumm var en glimrende filosof; "Ja, takk - Begge deler!" Og jeg gir blanke F i om folk synes jeg er jålete (når jeg en sjelden gang treffer å andre fiskere).

 

Bård T. Johansen hadde en glimrende artikkel om utstyrsjåleri på gamle Fluefiskenett.com.  ;D

 

Toggi, fortsett og heng sammen med Micke! Jo bedre du blir desto billigere blir utstyret  ;).

 

For all del, jeg driter også i om noen jeg møter har dritfett utstyr, men jeg blir litt matt når noen utstyrsleverandører hele tiden finner på nye generasjoner som bare blir enda dyrere. Tydelig at de er ute å tester betalingsvilligheten. At man kommer frem til noe revolusjonerende hvert eneste år betviler jeg. Og i hvert fall at det må være så mye dyrere. Det blir litt for mye av sånn Gilette Mach 1, 2, 3 ditt og datt. Når Simms kom med G4, så  bøyer jeg av og kjøper et par gode og myke Patagonia Watermaster til godt under halve prisen isteden.  At Sage kommer med Z-Axis er helt ok etter flere år med XP, og prisen er her på linje med gamle modeller. Nå er det vel vesentlig å nevne at jeg heller ikke er en proff, men en kar som allerede bruker enormt med penger på fluefiske når man ser forbruket i forhold til antall fiskedager (25-30 pr. år). Om 5-10 år derimot, da skal jeg fiske mye da - om jeg lever  ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

He he. Vadere ja, hvis du kan garantere at guide eller g3 ikke går som alle andre hadde jeg kjøpt dem. Det skal sies at jeg  har opparbeidet meg et stort nettverk innen sjøørret/fluefiske. I mine øyne er slitasjene enda større i sjøen, mye grunnet saltinnholdet. Kan jo nesten tære i løpet av en lang tur(jeg kan gjerne fiske opp til 12 timer på en dag)

 

Og her er hovdpoenget, flere har hatt Simms til sjøfiske og sier at vaderne er nydelig å ha på.. Men har et par eksempler på ganske tidlig lapping. Det gjør meg som ekstrembruker litt bekymret.

 

 

 

Mvh

Torgeir

 

 

Halla Toggy.

 

Kopierte denne hit jeg:)

 

Hvilke skader har du hatt på dine vadere? Og de Simms  som du har hørt om? Er det pin-holes, flenger/rift, i sømmer eller i sokkene?

 

Det er jo garantert at G3 skal tåle saltvann, så der vil du ikke få store problemer ved en evt reklamasjon sak.

 

Guidevaderne er jo kanon bra. Jeg har hørt om flere som har hatt dem i over 10 år.

 

Så ja jeg kan garantere at de er bedre enn de du har hatt. For du har jo hatt 5 bukser på 3-4 år? ;D

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Jeg mener at en ekstrembruker mest sansynelig må bytte vadere hvært år uansett merke pga slitasje, spessielt dersom du fisker mye i sjøen, grunnen til at jeg bruker simms er at de er mye mere komfortable å ha på + de utøver god service.

 

Jeg tilbringer mellom 1500-2000 timer i vadebukse hvert år så det å ha gode og komfortable vadebukser betyr utrolig mye.

 

Jeg bruker for tiden mine gamle vision vadere da mine simms vadere er inne til repp/reklamasjon, visjon vaderene mine er lappet ihjel men de holder tett, savner simms buksene :).

 

Ps. alle goretex vadere tåler saltvann men vadere blir mer slitt i saltvann uansett.

 

Og Dere som bruker mange bukser i løpet av et år, HAR DERE ALDRI HØRT OM KJØPSLOVEN , er det en produksjonsfeil på buksa/jakka/skoene /alt annet dere kjøper så har dere rett på reperasjon eller nytt produkt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir min tredje vadebukse i år.

 

!!!???

 

Har et par Freestone på 5. året, og de fungerer fortsatt perfekt, uten noen som helst problemer. Kan gjerne gi et par tips til de som sliter ut flere par i året.

 

Det beste tipset er kanskje å ikke dra rett på by'n med vaderne på etter fisketur, for så å krabbe hjem etter nachspielet. Dette har en tendens til å gi stygge hull på knærne, og frontlomme full av småmynter som flyter rundt i kebabsaus.

 

Hva det skyldes at han ene her til stadighet får hull i skrittregionen skal jeg ikke spekulere for mye i bakgrunnen til...

Men, fra spøk til relvolver, kan det hya noen sammenheng med bruk av flytering? (Ref. bildet med deg i flytering)

Jeg tror ikke man sliter ut vadere fortere ved å sitte i belly kontra å traske rundt i kratt ol.jeg fisker vel like mye fra land som fra belly...uansett veldig kjipt å til stadighet få hull i vaderne :(har ikke brukt dem så mye på byen heller ;D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg kommer vaderne veldig nære toppen. Avhengig av fiskesituasjon her, siden forskjellige forhold stiller forskjellige krav til utstyret. Men hvis noen holdt en pistol til hodet mitt å ba meg velge mellom min Sage og mine Simms så........vel, så hadde jeg nok beholdt vaderne (hvis jeg fikk en annen stang selvf.). Men jeg får krysse fingrene å håpe at det ikke skjer. Men med så dyrt utstyr skal man aldri si aldri  ;D.

 

Generelt er det vanskeligere å finne gode vadere enn gode stenger, snører og sneller. Men hvorfor kompromisse? Ole Brumm var en glimrende filosof; "Ja, takk - Begge deler!" Og jeg gir blanke F i om folk synes jeg er jålete (når jeg en sjelden gang treffer å andre fiskere).

 

Bård T. Johansen hadde en glimrende artikkel om utstyrsjåleri på gamle Fluefiskenett.com.  ;D

 

Toggi, fortsett og heng sammen med Micke! Jo bedre du blir desto billigere blir utstyret  ;).

 

For all del, jeg driter også i om noen jeg møter har dritfett utstyr, men jeg blir litt matt når noen utstyrsleverandører hele tiden finner på nye generasjoner som bare blir enda dyrere. Tydelig at de er ute å tester betalingsvilligheten. At man kommer frem til noe revolusjonerende hvert eneste år betviler jeg. Og i hvert fall at det må være så mye dyrere. Det blir litt for mye av sånn Gilette Mach 1, 2, 3 ditt og datt. Når Simms kom med G4, så  bøyer jeg av og kjøper et par gode og myke Patagonia Watermaster til godt under halve prisen isteden.  At Sage kommer med Z-Axis er helt ok etter flere år med XP, og prisen er her på linje med gamle modeller. Nå er det vel vesentlig å nevne at jeg heller ikke er en proff, men en kar som allerede bruker enormt med penger på fluefiske når man ser forbruket i forhold til antall fiskedager (25-30 pr. år). Om 5-10 år derimot, da skal jeg fiske mye da - om jeg lever  ;)

 

 

veldig bra, jb :D!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

He he. Vadere ja, hvis du kan garantere at guide eller g3 ikke går som alle andre hadde jeg kjøpt dem. Det skal sies at jeg  har opparbeidet meg et stort nettverk innen sjøørret/fluefiske. I mine øyne er slitasjene enda større i sjøen, mye grunnet saltinnholdet. Kan jo nesten tære i løpet av en lang tur(jeg kan gjerne fiske opp til 12 timer på en dag)

 

Og her er hovdpoenget, flere har hatt Simms til sjøfiske og sier at vaderne er nydelig å ha på.. Men har et par eksempler på ganske tidlig lapping. Det gjør meg som ekstrembruker litt bekymret.

 

 

 

Mvh

Torgeir

 

 

Halla Toggy.

 

Kopierte denne hit jeg:)

 

Hvilke skader har du hatt på dine vadere? Og de Simms  som du har hørt om? Er det pin-holes, flenger/rift, i sømmer eller i sokkene?

 

Det er jo garantert at G3 skal tåle saltvann, så der vil du ikke få store problemer ved en evt reklamasjon sak.

 

Guidevaderne er jo kanon bra. Jeg har hørt om flere som har hatt dem i over 10 år.

 

Så ja jeg kan garantere at de er bedre enn de du har hatt. For du har jo hatt 5 bukser på 3-4 år? ;D

 

 

 

 

Hei

 

Jeg er ikke i tvil om at Simms er utrolig bra, men den siste av 6vadere er knall og den har jeg fått i den butikken jeg  holder kurs for.

 

Kinetick extreme, den holder  jammen navnet sitt. Den tåler ekstremt mye, at Simms ville score mye høyere i en test tviler jeg ikke på. Men i toggi`s test er K extreme mer enn god nok ;)

 

Greit det for gratis vadebukse. Billigere får man det ikke ;D

 

 

Mvh

Toggiiiiii

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...