Gå til innhold

Kalkelvfiske i England


.JB

Anbefalte innlegg

Er det noen som har prøvd kalkelvfiske i England?

 

Jeg har kontaktet Fishing Breaks, og forhører meg litt om et sted - Wimborne St.Giles i Sør-Vest England. Nydelig landskap og skikkelig klassisk atmosfære, fiske både fra banker og vading. Bookingen starter ikke før i Januar, og jeg har ikke endelig bestemt meg. Det er selsagt dyrt, rundt £ 110 pr. dag inkl.mva. Blir nok 2,5 dagers fisking fra 14.-16. mai.

 

Grunnen til at jeg har lyst har nettopp å gjøre med den klassiske atmofæren og lysten til å leve seg litt inn i fluefiskets historie. Har lenge ha lyst til å gjøre det, og tror jeg nå er nærme. Hører imidlertid gjerne fra andre hvilke erfaringer og eventuelt generelle tanker man har om en sånn plan.

 

Kanskje flere går og grubler på det samme, og da kan en gruppetur være en mulighet. Har i så fall en kontaktperson og kan sjekke muligheter.

 

mvh

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Tenker nok av og til på det samme, men misstenker at det er elver der borte som koster MYE mindre, men er NESTEN like bra . Kunne vert kult vist noen hadde bra erfaringer om dette. Da er jeg glatt med på en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Det er en artikkel ang billigere varianter av kalkelvfiske i England. Det innbefatter litt sideelver osv til de mer kjente elvene som Test og Itchen. Klekkingene er minst like bra og det er også fiskestørrelsen. Her er en link til bladet: http://www.total-fishing.com/News.asp?Action=View&ID=459D595928134EBAAF03C3E02AA69D19

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som har lest litt fluefiskehistorie veit at Halford var en rigid tørrfluefasist som heeeelt sikkert trudde at "fluer" ble født av undervanns-engler med leggerøret så tett oppi overflata at ikke øyeepla på de nyfødte dugga engang......kunne jeg ha sagt nå hvis jeg yppa bråk med puristene, men sjølsagt gjør jeg ikke det fordi min favoritt når det gjelder langt mer romslige fotspor og skostørrelse er good-old Skues som aldri ville ha finni på noe slikt med sitt milde vesen (som jeg også er en stor tilhenger av) og intresse for komplette sammenhenger uten hang til nesten relegiøs fanatisme og utbasunert egenforhærligelse og vilje til tråkke filler av andres fotspor med iherdig tramping av egne små og ytterst pintrange skonummer! :D

Nå kommer det vel et motangrep fra en viss purist, hvis'n ikke har reist på hytta alt, og har'n det så veit jeg hva svaret stort sett går ut på; Elvebunnen og vannmassene opp til den lett synlige, og for mange ugjennomsiktige overflata er bebodd av slike fæle vesner som rosa blynymfer, skjesluk og krokfortynga mark! :P

 

Fikk god hjælp til denna av Gunnar! :D

32737_s.jpg

 

Her er det Staffan som er kunstner'n.......tygg på den du Halford! ;D

32739_s.jpg

 

Seriøst....

Ville nok likt en Englandstur sjøl hvis jeg hadde råd, hadde bare passa på å fått med fotspora til både Halford, Skues, Sawyer og Walton med fler!

Fotspora til Skues og andre Engelske fluefiskepionerer finnes jo foresten her i landet også......og linkes sammen med feks vår egen Erling Sand i Engerdal og andre personligheter på det slektstreet fluefisking lett blir i hue mitt når jeg titter så vidt på det!

Her er det noen linker, og det hadde vært fryktelig arti om noen klarte å grave fram enda mer, for detta syns jeg er fryktelig intresant egentlig......sjøl om jeg kansje tuller litt mye! :)

http://www.flyfishinghistory.com/skues.htm

http://www.flyfishinghistory.com/halford.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Izaak_Walton

http://www.midcurrent.com/articles/history/law_halfordandskues_1.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Tenker nok av og til på det samme, men misstenker at det er elver der borte som koster MYE mindre, men er NESTEN like bra . Kunne vert kult vist noen hadde bra erfaringer om dette. Da er jeg glatt med på en tur.

 

Artig at det er litt interesse. Ja det finnes sikkert billigere steder, men også langt dyrere. Har funnet steder med priser nærmere £ 300 pr. dag.

 

Se for øvrig link: http://www.fishingbreaks.co.uk/chalkstream/allen.htm

 

Selvfølgelig åpen for å diskutere alternative steder, men det bør være en skikkelig engelsk kalkelv med glassklart vann og pen fisk!

 

Skal ikke se bort fra at jeg henger meg på. Viktigeste er at det er noen døgniser der, klart vann, og self fin fisk. Har nok ikke så mye å fare med når det gjelder erfaringer fra desse plassene, men henger meg LETT på en slik tur.

Vist noen lager et opplegg, så kan det jo være litt lettere å vite om en kan være med eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk sjøl fordi du starta denna tråden du Jørn! :)

Vi kan finne spor av fluefiskehistorie tilbake til 200 år før Kristus da romeren Claudius Aelianus nevnte agning av krok med levende insekter og surring av rød ull rundt en krok i ei bok om dyrenes egenart,........beinkroker med påbundne fjør husker jeg også å ha sett bilder av uten å huske sammenhengen, men det må jo også ha vært noe hønngammalt!

Men at er det nettopp England som fortjener å bli nevnt som det moderne fluefiskets vugge, og hvor de historiske spora atpåtil er såpass nedtegna og relatert til vår egen virker logisk......å dra pilgrimsleia til England er ikke dumt nei.......får håpe på lotto'n! :-\

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som var med og fisket i den aktuelle artikkelen, og kan bekrefte at det var veldig fint der oppe. Prisen er heller ikke på noen måte avskrekkende i forhold til prisnivået lenger syd. Var over i mai og fisket der, samt på et par strekker i sør, og det klareste vannet hadde vi faktisk i Driffield, Mulberry Whin. Boforholdene der var helt utmerket, med to leiligheter, en liten og en med stor stue, kjøkken og to soverom samt bad.

 

Lenger sør bør man være litt obs, fordi man kan bli litt lurt av bilder, og ende opp med å betale dyrt for å fiske i ei såkalt "pisserenne...."

 

Artikkelforfatteren fra AoF vet mer om dette enn meg, han har vært der en drøss med ganger og vet nok mer om fisket og fiskeplasser enn de fleste, tør jeg påstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne gått en tur i fotsporene til denne karen her:

 

 

Hvem er forresten det der, Terje? Frank Sawyer, som "oppfant" nymfe-fisket? Eller S.Treamer, kongen av våtflue-fisket?  ;);D

 

Jeg blir gjerne med til England! Mulberry-Whin har jeg faktisk sett, men ikke fisket i. Meget pent for sjelen...

 

Uansett - jeg er interessert, dette er en av de få turene som kan kombineres med ikke-fiskende damefølge (selv om hun får finne på noe annet de dagene man fisker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så tidlig på sesongen neste år er fiske kontoen fremdeles godt stappa, så om det er muligheter for å få et godt strekke midt i den beste perioden, så er vi vel forberedt på å betale en del? 

 

kanskje vi skal bestemme/regne ut ett budsjett per person slik at det blir lettere å finne den rette elven, området og tidspunktet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg fisket i Sør-England i -81.Etter å ha sett flmen "den erfarene ørreten" til Brian Clark og John Goddard. Den ble vist tidelig i mai synes jeg å erindre! Fikk meg et fiskekort i Upper Avon, holdt på å skrive Upper Ten. Reiste opplevde og ville sporenstreks tilbake til Hemsila som da var min favorittelv på Østlandet den gang.

 

I -98 var jeg tilbake, da for å holde kastekurs, hadde samme opplevelsen da. Den naturlige fiskestammen er utplyndra, de satt ut 35 cm lange ørreter, akkurat som det de vil gjøre i Rena nå (måtte toget ta dem). Dere il finne vakre elver, parker rundt, men fiske........ja og ha! Det beste med Englandsturen vil bli følelsen av historisk sus, lukten av svettelukt i Tweedjakka og følelsen av inneklemthet under slipsknuten. For dere har vel ikke tenkt å fiske i ordinært antrekk. Istedenfor å slenge på seg en gore-texjakke så bør dere tynge dere ned så skuldra henger under en blytung og stinkende Oilskinjakke.

 

Det som dere kommer til å huske etter en slik tur er pubben om kvelden, ølet, gin, og de hårete legga til dama i baren!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulberry Whin har både brunørret og harr, samt en slenger med regnbue fra ett oppdrettsanlegg lenger nede i elven. Vi fikk en regnbue, som vi slo ihjel, etter ønske fra grunneier. Ørreten og harren er ikke alltid like stor, men den største jeg fikk var på litt over kiloen om jeg ikke husker feil. Det var et særdeles utfordrende fiske, og en liten stund på formiddagen var jeg nær på å slå helt over på broderi...

 

Ang. regnbueørreten som Terje fikk, så var den i utmerket kondisjon uten preg av oppdrett, veide 3,2 kg, og var utrolig vakker. Aldri så gæli at det ikke er godt for noe.... he he.

 

Forøvrig kan jeg anbefale Three Cups Inn i Stockbridge som base, glimrende sted å bo, og en super atmosfære. Puber og restauranter er helt i toppklasse, og "byen" har sågar en restaurant med stjerje i Michelinguiden. I tillegg renner test gjennom byen på flere steder, og man kan spasere og se ørretter i stjerneklassen på alt opp til tre kilo tipper jeg. Klart fint vann, og så blir man sånn passe ding i bollen av det. Anbefales...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

 

Jeg bidrar gjerne med mine erfaringer... Har forøvrig vokst opp på landet, så damer med hårete bein er jeg ikke ukjent med :) Kanskje derfor jeg trives så godt i England...

 

Aller først - ja, det er veldig dyrt å fiske i kalkelvene i Sør-England, særlig hvis man går for klassikerne Test, Itchen og Avon. Og prisen, som gjerne ligger mellom 1000 og 2500 kroner per stang per dag, kan vanskelig forsvares rent fiskemessig... For det er jo ikke slik at fisket i kalkelvene er overlegent bedre enn i andre elver på kloden... Eller at omgivelsene er så mye vakrere enn ellers i verden... Det man derimot betaler for, er fluefiske en dag eller tre på historisk grunn . Fortsatt dyrt, dessverre, men det er pakka som bør telle hvis man først vil grave såpass dypt i lommeboka. Driter man i historien, er det nok bedre å reise andre steder. Som til Hemsila, den hemmelige elva man holder kjeft om, Big Horn River i USA, Kola eller NZ.

 

Ellers, Jørn, ville jeg nok utsatt avreisen til etter 17. mai. Å treffe dagene da danica-klekkingen er på topp er et sjansespill, men reiser du sent i mai/tidlig juni vil du normalt se plenty døgnfluer. Ganske rått! Når det gjelder forestillingen om krystallklare kalkelver, er det ofte en sannhet med modifikasjoner. Min erfaring er at det ofte er litt farge på vannet, ihvertfall såpass tidlig. Mulberry-Whin, som altså ligger i motsatt retning enn kjendis-elvene, har de to gangene jeg har vært der, vært et hyggelig unntak. Elva der jeg fisker bekkeørret i fjelltraktene mellom Telemark og Buskerud, derimot, den er klar den! Alltid.

 

Til slutt - uansett hva dere lander på - styr unna sideelver og kanaler (tributaries, canals). Det er billigere, men jeg har blitt veldig skuffet noen ganger. Er pilgrimsreisen først et faktum, gå for hovedelvene. Står det på penger (og det gjør det jo gjerne), er det nesten bedre å fiske en dag mindre!

 

Og så kan jeg bare slutte meg til det Jan sier: Three Cups Inn i Stockbridge er et bra overnattings-alternativ! Book tidlig, det blir fort fullt i danica-sesongen. Alternativer er Grosvenor Hotel og Vine Inn litt lenger ned i gata.

 

God tur - bare spør hvis det er noe jeg kan bidra med. Og besøk meg gjerne på www.harangenmedia.com

Der finnes flere England-artikler.

 

Mvh

Morten Harangen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg har fisket i Test og Itchen på de sydlige stræk både i 2006 og 2007,

vi boede i Stockbridge, en meget charmerende by, sidst boede vi på White hart inn, fint sted,

 

jeg kan anbefale en tur, man høre og mærker historiens susen når man går langs vandet, og det er GINKLART vand,

meget udfordrene fiskeri, specielt hvis der som i 2006 manglede vand, man har tit kun een chance til en fisk,

 

vi fik mange fine fisk, Harr op til 52 cm og ørret op til 2,6 kg :)

 

fiskeriet foregår kun opstrøms til spottet fisk, fiskeriet starter kl. ca 9 og slutter når det er blevet mørkt, (husk køkkenet på de fleste pups lukker kl 21)

vi brugte nymfer str 16 og 18 og tørfluer i str.16,18 og 20.

 

som ørretfisker skal man føle historien ved de vande een gang i sit liv, det er dyrt men prisen værd

 

god tur

Dan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...