Gå til innhold

Parachute eller no hackle?


.JB

Anbefalte innlegg

Høy vinge av cdc i parachute funker best for meg på sær fisk. Sparsommelig med dubbing, og få turn med hackelet funker veldig bra! No-hackels bruker jeg nesten kunn i litt raskere strømpartier, av 2 grunner; Man ser de lettere, og de flyter bedre...:)

 

No hackle flyter og synes bedre enn parachute???

 

Nå står ikke verden til påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Verden står vel ratt til påske, men jeg skjønner heller ikke alt som er skrevet i denna tråden. Årsaken til det kan jo ligge hos meg. ???

Tar vi rein fysikk som form, vektbalanse og gravitasjon er det helt plent umulig at ei no-hackle oftere lander rett vei. Parachute-fluer, ligger vel i navnet det. Hvis de ikke lander som de skal er de enten, a) bundet med feil proporsjoner/dårlig komponert, eller B) fortomsspissen har påvirkning på grunn av tykkelse/skeiv knute.

Henger du i fallskjerm (kalott-skjerm) og det ikke blåser for mye, da lander du med beina først. Jo mer bustete/bred vingen på ei parachute-flue er, jo sikrere er det at den lander rett vei. Man kan også hjelpe til ved å binde v-ving, smeltelim-ving som Terje prater varmt for etc. Dessuten spiller lengden på hacklet inn hva angår nedfallshastigheten. Jo saktere flua lander på vannet, jo høyere flyter den på/i vannfilmen, og jo bedre ser vi flua. Det være seg blankt vann eller urolige elvestrømmer.

Ei no-hackle flue som f.eks. "Jacob-flua" som Krogvold-gutta snakker så varmt om, den med oppbundet hackle i v-form har altså vingene bundet på en slik måte at det kan gi en viss effekt med tanke på at den skal lande riktig. Men samma hvordan en ser på ei slik flue, så lander den "tyngre", flyter lavere og blir vel like gjerne tatt for både klekker og spent spinner. Iler til og forsikrer alle om at flua er knallgod i mange fiskesituasjoner. Både som dun(?) og som spinner hvis man binder vingene i større vinkel fra hverandre. Men synes ei slik flue bedre enn en parachute? Ikke snakk om. Flyter den bedre? Nei. Fisker den bedre? Muligens. Det blir i hvertfall tatt mange flotte ørret i Renaelva på slike fluer. Slik som det blir på parachute-fluer.

Mange binder denne "Jacob-flua" med litt kraftigere torax for å bedre flyteevnen. Like mange pirker ut dubbingen for på denne måten å gi flua bein. Dette er gjort for å bedre flyteevnen/stabiliteten. Hmm... Det er vel omtrent det samma som hackle det, er det ikke?

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Det er godt mulig. Ellers bør også nevnes at det blir tatt mange sære ørreter i Renaelva i løpet av sommeren på fluer som jeg ikke ville tatt i med ildtang. En gang viste jeg en av disse fiskerne hva jeg ville knytt på fortommen i tilsvarende situasjon. Trur du ikke gubben begynte å le! Et godt råd er kanskje å bruke de fluene du har trua på, og presentere dem riktig. Kommer langt da, enten det er hackle eller no-hackle.

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Her er et eksempel på smeltelim Ignita og Aurivilli med cdc parachute hackle.

 

Terje!

 

Hei Terje....Nå må jeg ta mot til meg og spørre om noe jeg har lurt på lenge, hva er teorien med og proposjonere døgnfluene på denne måten?

Blir det ikke litt som å binde ei lita flue på en stor krok? Tydelig at det funker for deg, men jeg har hatt begrenset suksess. Mye  jønn som skal balanseres på hackelet. Synes heller ikke jeg får  bakkroppen til og bidra videre positivt med hverken flyteegenskaper eller stabilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Hei Helge!

Jeg kan prøve å svare deg jeg, sjøl om jeg heter Jostein.

Jeg snakka med en talsmann/delvis opphavsmann for disse fluene for noen få dager siden. Da svarte han (Preben) at ørreten var opptatt av positiver. Var det noe ute av proporsjon, slik som en altfor stor krok som henger under resten av kroppen, spiller det ikke noen rolle hvis positivene er gode- og mange nok.

Jeg har lurt på disse store krokene sjøl, og kan ikke akkurat se noen annen hensikt med dem enn at større kroker kanskje fester seg bedre til fiskekjeften.

Hva angår balansen til disse fluene så er det om å gjøra å bruke lange nok hacklefibre. På den måten kan f.eks. brent chenille-bakkropp stikke bøyd oppover og således gi et lite avtrykke, som f.eks. ephemerellaene enkelte ganger gir. Det spiller ikke noen rolle, disse fluene skal primært flyte på hacklet. Og det gjør de hvis det er langt nok i fibrene. Fluene fisker som bare det, men jeg må legge til at jeg aldri har brukt større krok enn fjortenkrok i caddiesvariant til f.eks. ei tolverflue som aurivillii. Helst bruker jeg sekstenkrok på tolverfluer, bøyer den brente chenillen oppover bakerst, og overdriver lengden på hackelet. Jeg vet at enkelte av gutta bruker tolverkrok på en ignitaimitasjon. Detta ser jo helt for j..... ut, men virker det, så hvorfor ikke?

Hvis detta var noe å bli klok av, er du god! ;D

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Ække meg i hvertfall! ;D

Fra spøk til Halvor; ørreten må kjenne igjen elementer ved imitasjonen. Har du en oppreist vinge på dun-imitasjonen din og ørreten gjenkjenner den som ekte vare/trigger, så har den sett etter, og oppdaget en positiv ved flua di. Det samme med avtrykk, silhouette osv. Sagt med andre ord så tenkes det at ørreten ikke ser med kritisk blikk etter gale elementer ved flua, den ser etter riktige.

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo lure på hvor mye av vingene på en dun fisken faktisk ser fra sitt perspektiv ?

Mange velger jo å bruke div knalle farger på sine parachute duns-vinger for å se flua bedre !

Har selv prøvd fallskjerm-flue med orange vinge, og fisken godtok den like greit som noe annet !

Mange av oss har vel en tendens til å tilegne ørreten større hjerne enn den faktisk har  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Jeg tilegner både meg selv og ørreten større hjerner enn vi egentlig har. ;D

Trur nok et vingene kan være en trigger. I hvertfall synes de godt i dagslys. Men bevares, jeg har fått mange fisk på parachute uten vinge, eller en såkalt flymfe. Men hva tar fisken flua vår som? Trur vi fort kunne blitt overraska om fisken fortalte oss hva den trudde den vaka på.

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo lure på hvor mye av vingene på en dun fisken faktisk ser fra sitt perspektiv ?

Mange velger jo å bruke div knalle farger på sine parachute duns-vinger for å se flua bedre !

Har selv prøvd fallskjerm-flue med orange vinge, og fisken godtok den like greit som noe annet !

Mange av oss har vel en tendens til å tilegne ørreten større hjerne enn den faktisk har  ;)

Farge er relativt, viktigst er silhuett. Derfor bruker jeg mørk grå eller naturlig brune cdcfjær på mine fluer = Mest mulig synlighet. At fisken ser vingene er det ikke tvil om i mitt hode. Gang på gang plukker fisken min flue i teppet av døgnfluer. Eneste forskjellen på orginalen og min er at den har høyere vinge som gjør at den skiller seg ut i mengden.

 

Parachute er min allrounder, helst med tynn biot kropp. No hackle når fisken ikke vil ha parachute på svært blankt vann og stilleflytende elv eller stille vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo lure på hvor mye av vingene på en dun fisken faktisk ser fra sitt perspektiv ?

Mange velger jo å bruke div knalle farger på sine parachute duns-vinger for å se flua bedre !

Har selv prøvd fallskjerm-flue med orange vinge, og fisken godtok den like greit som noe annet !

Mange av oss har vel en tendens til å tilegne ørreten større hjerne enn den faktisk har  ;)

 

Vel, i flg. de som kan dette med fiskens syn, så er vingen det første fisken ser på en dun som kommer drivende nedover mot fisken. Tror jeg har et bilde som illustrerer dette ett sted...kommer tilbake!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Dette er int.tildels fordi jeg opplever at man er iferd med å gå mot Vincent Marinaros (han som blandt annet skrev boka "Int the ring og the rise") fluebindestil. Han laget ekstremt høye "Cutwings", rundt basen /innfestningen av vingen dubbet han en kule med dubbing, denne kula brukte han for å surre hackelet i 8-tallsturn rund! Vingene og avtrykket var altså hele ideen med imitasjonen.

 

Selv satt jeg en hel vinter å bandt disse fluene, dette skulle gjøre vei i vellinga i Hemsedal sommeren deretter. Problemet viste seg veldig snart, jeg hadde  laget noen fantastiske propeller. Salige Marinaro fisket mest i elver på størrelse med Jullusa, Sandvikselva (Bærum), ja i små elver der linehastighet betyr svært lite og spinning ikke er noe problem. Jeg har brukt disse chenilleforlengede fluene i mange år, egentlig var det Gunnar Bingen (selvsagt) som satt meg på ideen. Når Gunnar får kloa i noe

så skjer det noe, da kommer utviklingen.

 

Selv har jeg best erfaring med en enkeltving med fibre som stikker rett opp. Til å begunne med brukte jeg ordinært hanehackel som jeg bandt undet bakkroppen og rundt vingerota. Dobble vinger, altså som står i V-fasong har jeg også forsøkt, men er tilbake og binder utelukket en enkeltving av f.eks. caravanwing!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Man kan jo lure på hvor mye av vingene på en dun fisken faktisk ser fra sitt perspektiv ?

Mange velger jo å bruke div knalle farger på sine parachute duns-vinger for å se flua bedre !

Har selv prøvd fallskjerm-flue med orange vinge, og fisken godtok den like greit som noe annet !

Mange av oss har vel en tendens til å tilegne ørreten større hjerne enn den faktisk har  ;)

Jeg har vert bombastisk og sagt at fisken ikke ser vingen....eller....Sagt at den ikke bryr seg om vingen. Må vel innrømme at jeg fisket på noen fisker jeg IKKE fikk til å ta i sommer ( I Rena ja). Fisket da med en vanlig parachute str16. Klekket MYE baetiser. Når jeg da sto 6-7 meter nerstrøms for fisken og skulle finne ut hva den egentlig tok..etter at jeg hadde hatt 20 stripefrie flyt over den, fant jeg ut at den tok KUN.....og da mener jeg KUN de baetisene som hadde vingene ut til siden. Satte da på en smeltelimsak som jeg var kritisk til pga krokstørrelse og et ALT for står hackle......Tenkte følgende.....Nå tror`n at det kommer en Danica :)...iallefall..Fisken tok på flyt nr to (det første stripa), og plutselig hadde jeg byttet mening om hva fisken ser og ikke........Er det ikke morro ? :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har samme erfaringer som deg der henning fra i år i rena...  Men jeg prøvde også å finne ut om den tok klekkere..!  jeg tokk da en vanlig parchute med biotbakkropp, gjorde den våt og klipte vingen veldig kort ned...  testa flue forbi meg og så at bakkroppen hang unner vann, mens hackle og vingen var over :D

Drifta videre nerrover i båten og ca 45 min etterpå hadde jeg landet 4 harr på ca 600- 700 gram.

Det var jaggu artig ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Endel av forskermiljøet mener at ørreten ser polarisert lys, dvs.fisken har innlagt et polarisasjonsfilter i øyet, dvs det samme som som du har i solbrillene eller framfor kameraobjektivet nå du vil fotografere ned i vannet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle fall til nå hatt stor lykke med parachutes og brent dobbel polygarn-vinge på duns. Parahute-mygg har jeg også dratt en del ørret med.

 

Når det gjelder myggpupper så synes jeg at en bunt polygarn som flytevest fungerer utmerket, samt den er lekende lett å se på vannskorpen  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No-hackels bruker jeg nesten kunn i litt raskere strømpartier, av 2 grunner; Man ser de lettere, og de flyter bedre...:)

Jeg har nemlig nøyaktig motsatt erfaring som deg her, Kim. Parachute-fluer med CDC-vinge er mine beste allround døgnflue-imitasjoner (duns). De lander alltid rett, er lette å se, og flyter godt.

 

Mine No hackles flyter nemlig på langt nær så godt som parachute-fluene mine. De er også betraktelig vanskeligere å se, ettersom jeg stort sett lager dem med veldig tynne kropper, CDC-thorax, og organza-vinge. Derfor bruker jeg sjelden No hackles i sterk og "uryddig" strøm.

 

 

 

 

Tipper Kim mener "Comparadun", som ikke har hackle men der vingen er spredt i en halvsirkel (vifte), har jeg rett...?  ;)

 

Jeg bruker både "ittehakkel", fallskjerm, comparadun og andre varianter, og det er vanskelig å si at den ene generelt er bedre enn den andre. Det er helt avhengig av strømforhold, fluestørrelse, sky fisk eller ikke, lys etc etc... Hver flue til sin tid... ;)

 

 

stemmer flemming! :) Gikk litt i surr her.. hehe... Verden står til påske fordet da!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...