Gå til innhold

Flere fluer på fortommen?


Finna

Anbefalte innlegg

Hei

 

He he Terje, vond lesing for deg ;D

 

Bjørnar, det er ikke antallet som gjelder ;D

 

 

Til saken:

 

Jeg bruker et sånt oppsett til sjøen og etter jeg brukte det så har jeg helt klart hatt mer kontakt med fisk.

Bruker gjerne en attraktor i bunn og kanskje det aktuelle byttedyret som opphenger. Dette gjelder sjøen, men vil tro at det er meget effektivt i ferskvann også(dette vet tmags myyye om)

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg så en engelsk film om fluefiske. der brukte de flere våtfluer på samme fortomm. jeg lurte på om det er noen som bruker flere fluer Her hjemme, for eksempel ei nymfe og ei tørrflue, eller er det helt vilt ???

Så lenge du ser fisken synes jeg at det skal du få lov til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som fisker med ulike varianter her. Selv fisker jeg med kombinasjon av nymfer og våtfluer i småelver med klart vann på fjellet (morsomt når man ser fisken). Har derimot truffet noen i Nordmarka på våren som, når jeg har fint tørrfluefiske på vespertina, drar abbor på gullhodenymfa. Det er ikke alle steder at nymfa gir det resultatet man ønsker..  ;)

 

Edit: Gullhodeørenymfa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei JB

 

Fisket masse med tørrflue i det siste, av den enkle grunn av at jeg synes det er klart mest morsomt.

Når fisken er så sær at jeg tyr til nymfer/våtfluer så tar abboren hele tiden. Dette har skjedd såpass ofte at nå fisker jeg stort sett i vann med kun ørret.

 

Synes absolutt ikke det å fiske under vannet er noen skam, men liker rett og slett bare tørrfluefiske best.

Tørt betyr sjelden annen fisk enn ørret der jeg fisker.

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt enig der Toggi. Tørrfluer er morsomst, men når man kan spotte fisk som står og beveger seg sidelengs på 0,5 -1 meter og tar nymfer og vårfluepupper så er det utrolig gøy å fiske vått. Hadde en tur i sommer i noe små bekker og sivkledde kanaler ved et vann i Hemsedalfjellene. Hadde skikkelig morsomt kortholdsfiske på 100-300 grammere, og det var gøy. Eneste skåret i gleden var at jeg fisket med for tungt utstyr (ettersom fjellturen var lagt inn som et spontant lite avbrekk fra Hemsila).

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Tørrfluefiske er artig og "rent", men blir fort kjedelig.

Enig der, orker ikke bare fiske tørt, blir fortere fiskelei av det. Hender at hvis jeg er fiskelei å til slutt setter på en streamer eller nymfe så blir jeg enda ivrigere enn før.  :) Fisker jeg en uke med bare tørt blir jeg fiskelei. Fisker jeg bare tørt ved de anledningene fisken vaker og det er virkelig kanonforhold for tørrflue, blir de gangene enda morsommere enn hvis jeg bare fisket tørt hele tiden.  ;D Ble visst litt rotete det her, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Kan strekke meg så langt at vist en SER fisken spiser nymfer i klar elv, så KAN en fiske entomologisk riktig å bruke nymfer......Men som Tmags skriver....dette har vi vert mye inne på før.....:D

 

Går det an å bli lei av å ta ørret på tørrflue?......hmmmmmmmm....Håper ikke dette er noe jeg kommer til å oppleve :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørt hører hjemme på stilleflytende elver og vann, og er utrolig morsomt. Vått, dvs alt som ikke er tørt  ;) er litt mer krevende, spesilet når man ikke har fordelen av å se fisken og må velge stedene ut fra hvordan man leser elva/vannet og strømmene  :D.

 

Da jeg begynte med fluefiske var det med vått. 3 våte på en fortom på ca 3m og et intermediate DT snøre. Elva jeg lærte å kjenne er stri og fisken står relativt nærme land. Presentasjonen av snøret på vannflata var ikke så viktig. Iallefall ikke i nærheten så viktig som å få fluene til å oppføre seg riktig i strømmene. Krevende og spennende fisking. Det er etterhvert blitt populært med ei nymfe ytterst og ei tørrflue øverst, både som agn og nappindikator. Kanskje også som attraktor hvis det er kort avstand mellom fluene  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfluefiske er artig og "rent", men blir fort kjedelig. Men det har vi snakket om mange ganger før... ;)

 

Enig. Fluefiske er individuelt, og jeg liker mye forskjellig. Innser uansett at jeg fisker altfor lite, men jeg har funnet en løsning - sjøøretten, blir nok langt flere turer utover høsten. Tørrfluesesongen er tross alt ganske kort, i hvert fall den gode tørrfluefiskesesongen. Å fiske tørt på knøttsmå fjærmygg i begynnelsen av november med fisk som vaker sporadisk her og der, kan faktisk drepe litt av gleden med tørrfluefisk - for min del. Da tar jeg heller en 1,5 kilos sjøørret på Mickey Finn eller Zonker på Fornebulandet.

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første formen for fluefiske jeg var borti for snart 30 år siden, var når jeg var med min far oppi fjellet og fisket i ei lita elv. På kvelden og natta fisket han med mark, men på dagen satte han på en fortom med tre fluer på markstanga. Slengte uti øverst i hølene og lot de drive igjennom, var et efektivt fiske på blanke dager med lite vann. Husker at Olsen, Zulu, Red tag og Zulu silver var blandt de mest brukte fluer.

 

Sven Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 70-tallet "when I became a flyfisherman" var det nettopp synkeline (sjokoladebrun eller mørk grønn type SA) og tre våtfluer som gjaldt. Våtfluesving med slik convoi var skikkelig effektivt. Og selvsagt så var det fiskeinteresserte fedre som var våre læremestre. Synd bare at det vi fikk i hånda var gjerne en hvit Wonderod made by Tjøstheim. Ville vært den ultimate "kønnstør " for enhver bonde...! Vi var et par stykker som fikk med oss artikler i Jakt og Fiske og etterhvert Villmarksliv om imitasjonsfluer. Etterhvert tok det mere spennende tørrfluefiske over helt. De siste 10 årene har mitt våtfluefiske bestått av nymfe med indikator eller nymferigg alla tjekkisk. MEN jeg er temmelig sikker på at mitt introduksjonsfiske med tre våtfluer var minst like GIFTIG og ville gitt meg MINST like mange fisk, opp gjennom årene...med bla noen av de fluene du nevner.......

Men jeg ville ikke byttet allikevel - neida !

 

;D

....vi har en egen ballast vi som har opplevd utviklingen i fluefiske de siste 35 årene.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en engelsk film om fluefiske. der brukte de flere våtfluer på samme fortomm. jeg lurte på om det er noen som bruker flere fluer Her hjemme, for eksempel ei nymfe og ei tørrflue, eller er det helt vilt ???

 

 

I konkurranser blir det ofte brukt flere fluer på en gang. Ikke uvanlig med 3 stk.

Under EM i Polen hadde jeg gode resultater med ei halvtung nymfe ytterst og en cdc- caddis lengre opp.

Det ble vel en blanding av mange måter å gjøre det på men det funket bra. La kastene skrått oppstrøms og fisket de av og til helt til de hang nedover elva. Fikk mye ørret når jeg fikk litt fart på fluene rett før jeg skulle ta et nytt kast. Vet det blir brukt en bustefluer som fisker både tørt og vått på mange av disse oppsettene.

 

Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 70-tallet "when I became a flyfisherman" var det nettopp synkeline (sjokoladebrun eller mørk grønn type SA) og tre våtfluer som gjaldt. Våtfluesving med slik convoi var skikkelig effektivt. Og selvsagt så var det fiskeinteresserte fedre som var våre læremestre. Synd bare at det vi fikk i hånda var gjerne en hvit Wonderod made by Tjøstheim. Ville vært den ultimate "kønnstør " for enhver bonde...! Vi var et par stykker som fikk med oss artikler i Jakt og Fiske og etterhvert Villmarksliv om imitasjonsfluer. Etterhvert tok det mere spennende tørrfluefiske over helt. De siste 10 årene har mitt våtfluefiske bestått av nymfe med indikator eller nymferigg alla tjekkisk. MEN jeg er temmelig sikker på at mitt introduksjonsfiske med tre våtfluer var minst like GIFTIG og ville gitt meg MINST like mange fisk, opp gjennom årene...med bla noen av de fluene du nevner.......

Men jeg ville ikke byttet allikevel - neida !

 

;D

....vi har en egen ballast vi som har opplevd utviklingen i fluefiske de siste 35 årene.......

 

Interessant å høre personlige historier om utviklingen av fluefiske i Norge (!), synes jeg. Og sånn sett er dette bra forum, mange erfarne fluefiskere her, som får meg til å føle meg riktig ung igjen  ;) For meg så er det definitivt mangfoldet i fiskemetoder, kasteteknikker, utstyrsvalg, fluevalg, bindeteknikker, rigger, snører, konkurransemetoder osv. osv. som gjør denne lidenskapen helt uutømmelig.  Men tilbake til tema: Prøve flere fluer på fortommen, synkesnører og hele pakka. Det byr seg alltid en mulighet for å prøve noe nytt, bare man har med seg en sekk full av utstyr og et par stangtuber i bilen... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfluefiske er artig og "rent", men blir fort kjedelig. Men det har vi snakket om mange ganger før... ;)

 

Hei tmags

 

Mye artige kommentarer på lur du ;)

Jeg synes mye av det du både skriver om og har vist er spennende, det er vel fokuset på tørrfluefiske her hjemme som setter nymfe-fiske i feil fokus. At man kan ha mye glede av "riktig" nymfefiske tviler jeg ikke et sekund på. Fisket mye med nymfe tidligere,og du verden å gøy det var å se det lugge til i flyt-snøret gitt.

 

Mye fisk fikk jeg på det også, hareøre gullhode er en vinner ;D

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfluefiske er artig og "rent", men blir fort kjedelig. Men det har vi snakket om mange ganger før... ;)

 

Hei tmags

 

Mye artige kommentarer på lur du ;)

Jeg synes mye av det du både skriver om og har vist er spennende, det er vel fokuset på tørrfluefiske her hjemme som setter nymfe-fiske i feil fokus. At man kan ha mye glede av "riktig" nymfefiske tviler jeg ikke et sekund på. Fisket mye med nymfe tidligere,og du verden å gøy det var å se det lugge til i flyt-snøret gitt.

 

Mye fisk fikk jeg på det også, hareøre gullhode er en vinner ;D

 

Mvh

Torgeir

 

Halla Toggi  ;D

 

Jeg skjønner godt at tørrfluefiske er så dominerende hjemme i Norge. Grunnen til at det har snudd for meg er rett og slett at her nede lærte jeg det skikkelig da du ser hva som skjer. Og når du har sett det nok så sitter det "i margen", og du fisker etterhvert godt blindt også. Jeg lærte mer om ørretfiske generelt på 6 mnd her enn jeg gjorde de foregående 16 årene i Norge.

 

Men jeg gjør som mange andre her. Vaker det så fisker jeg tørt. Vaker det ikke så går jeg hjem (i vann) eller fisker med nymfe (i elv) eller streamer (i sjøen). I flomstor elv i Norge er jeg nærmest hjelpeløs  :-[.

 

Fisken i Norge er mye mer vakevillig og du har mye flottere klekkinger. Her nede gidder den ofte ikke fordi klekkingene skjer sporadisk gjennom hele dagen. Ofte så prøver jeg å lure den opp med tørt før jeg setter på nymfe. Spesielt med Cicader er det spennende. Du presenterer flua med et plask foran trynet på'n. Noe av det morsomste fisket jeg vet om  :D.

 

Og, nesten hver eneste kveld om sommeren, hvis det ikke blåser for mye, klekker det uhorvelige mengder med vårfluer! Og det verste (beste) er at fisken blir selektiv! Men når du først knekker koden får du MYE fisk!

 

1 måned og 4 dager til sesongåpning  ;);D (oj, der kom den lille kriblingen i magen igjen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved fiske med flere fluer , hva synes man er best - opphenger eller gjennom krokøyet på flua ovafor?

 

Jeg har fisket litt med oppheng, og da har jeg festet fluen "inline" i krokbøylen. Det fungerte bra med en stor fin tørrflye som indikator og en liten nymfe i enden. Det variere hva fisken tar, men det blir oftest nymfen om det ikke er noe vaking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...