Gå til innhold

Stor Ørret i Jølstra


Nielsen

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

Det fineste var jo at fisken var ufattelig fin! Sier bare OJ!

 

Tror ikke den ørreten har vaka så mange gangene denne sommeren, og om man hadde vært der da så hadde man ikke vært forberedt meg 0.25 fortom og 7 stang. Jeg håper at ingen klarere å fange en slik for det ødelegger resten av fiskelivet. 86 cm er den største tørrfluefisken min og den har ødelagt mye for meg, det er helt på det rene at slik stor fisk vil jeg aldri få igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner faktisk hva du mener Staffan. Blir liksom ikke det samme å få kilosørret etterpå......En sånn kan jeg få på 75årsdagen min. Er det lov å spørre om hvor mye den fisken på 86 cm veier? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

heldigvis Henning, den fikk svømme! Men jeg tror et sted mellom 6.5 og 7,5, kanskje 8 kilo! Jeg har mista litt av gløden faktisk!

 

Jeg vet at jeg aldri får en slik ørret igjen uten å måtte ty til en annen form for fiske, streamer eller noe slikt. Det er ikke så gøy da! :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Et av Fossheims mediestunt:) Neida... Dette har de holdt på med en stund og de som fisker etter ørret i Jølstra har nok fått kjenne noen solide rykk i sommer. De har sleppt ut flere fisker mellom 1 og 5 kg også. Spennende prosjekt. Men om stammen i elva blir så mye bedre vet jeg ikke. Genene deres er hentet fra vannet og med en gang de føler for det vil de nok reise tilbake dit. Menmen. Fint for guider og andre hytteutleiere så lenge. Beklager min noe underdrevne entusiasme. De burde heller vurdere c&r som forvaltningsmetode mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heldigvis Henning, den fikk svømme! Men jeg tror et sted mellom 6.5 og 7,5, kanskje 8 kilo! Jeg har mista litt av gløden faktisk!

 

Jeg vet at jeg aldri får en slik ørret igjen uten å måtte ty til en annen form for fiske, streamer eller noe slikt. Det er ikke så gøy da! :'(

 

Damn! Hvornår? Fortell..  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Fy flate,det var ørreten sin det. :o.

Flott at de slapp den ut igjen,det er det ikke alle som hadde gjort.

 

kjell

 

 

Jeg hadde ikke alternativ Kjell! Alt var for lite den dagen, flua, fortomsdiameter, vadesko og hoven! Jeg klarte å lure den helt inn til meg uten at den gjorde utras. Fikk tatt en rekke bilder av den, de kan sees i "bare et kast til" side 107 tror jeg.

 

Slike fisker er det ikke noe vits i å drepe, hva skal men med en slik. Tror det var hunnfisk også. Det var en fin opplevelse, men ganske ødeleggende. Man går hele tiden og håper

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det har jeg ikke klart Kjell, opplevelsen rundt den fisken var enorm. Jeg kom padlene i min Dagger oppover denne lille stilleflytende elva. Dagen var varm kan jeg huske, men solskinnet ble brudt av noen milde regnbyger, alså et baetisklekkevær.

 

Jeg hadde aldri opplevet denne elva før derfor var jeg ekstra overvåken, så etter gode standplasser. Jeg stoppet opp ved en av de stedene hvor det måtte stå en stor ørret. Det var sparsomlig med insekter mens sola sto og varmet. Så kom det en regnbyge, baetisene poppet opp. Så oppdaget jeg en forsiktig bevegelse i  vannflata, den var veldig forsiktig. Jeg tok kajakken, paddlet 50 - 60 m lenger oppstrøms gikk iland der, forsiktig dneik jeg med nedstrøms, la meg flat, brettet vegitasjonen til side og der sto skapningen, 10 cm undervannflata. Alt som kom over den ble tatt, ikke ved at fiskeken rullet over den som vanlig er. Den sugde ned alt vannet rundt insektene. Det var som om vi skulle spise et og et markjordbær, i hvit skjorte, uten fløte og med den største høytidlighet i oss.

 

Jeg bannet over at jeg ikke hadde med meg kamera. Jeg snek meg tilbake til der hvor kaijakken lå, lot meg drive ned til innersvingen for å legge strategien.............Strategien funka, den tok i første kastet, en CdC flue selvsagt! Jeg gjorde ikke et ordinært tilslag med å løfte stanga. Jeg peka mot fisken og fot kroken bore seg fast selv. Således forsto kjempen ikke hva som hendte, den kom etter og inn mot meg som om det skulle være en beagel som hadde jaga hare i 8 timer. Jeg fikk tatt tak i fortommen samtidlig som jeg skaffet meg et referansepunkt på stanga. Jeg nappa bare av fortommen, 0.14. Kunne ikke begynne å håndtere en slik fisk. Etter at den var frigjort, svømte den direkte bort til der den hadde stått, halvtimen etter vaket den igjen!

 

Dere er vel spent på hvor dette var, et sted nord for Færder fyr er svaret jeg gir på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nicolaj

 

Liten kommentar vedrørende Fossheim gimmikk.

 

I Jølstravannet taes det årlig ut mellom 10 og 30 tonn ørret. Det er tre fiskemotak i området. Yrkesfisket foregår med garn. De som benytter garn har hatt et ønske om å få fiske tidligere, når fisken kvalitetsmessig er på topp. De har også ønsket å unngå garnmerker på fangsten. Derfor er det i år en stor ruse som står ikke langt fra utløpet av vannet. Avtalen er at det tillates å bruke ruse, men all fisk over 1/2 kilo skal settes ut igjen. Videre er avtalen at fisken settes i elven, ikke i vannet. Uansett var nok gamlefar på vei til elven for å gyte da den gikk i rusen. Jeg har ved flere annledninger sett fisk i elven som er minst like stor som fisken som nå er satt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forsikre deg om at ikke fisket mitt er blitt ødelagt av for mange store fisker JB :(De gangene jeg har vært i kontakt med disse så har de hvert etter fisk jeg har kjørt på lett utstyr. Har ved flere anledninger hatt skikkelig hjertebank når jeg får øye på sværingen og tror det er den jeg har på. ??? Men en dag...

 

God tur Nikolaj

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...