Gå til innhold

God fluebindingssaks


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Jeg må ha meg en skikkelig god fluebindingssaks.

Er på jakt etter en skikkelig fin klippings saks. Skarp og konstruert slik at jeg kan klippe

tett inntil krok etc. Må være spiss og skarp i tuppen for fin trimming.

 

Kan noen anbefale meg konkrete produkter, må ha noen navn å gå ut ifra.

Jeg har vært innom noen apotek (etter anbefalinger), men finner ingenting interessant der.

 

Håper noen kan hjelpe meg litt her.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ring J&B, og be Bjørnar sende deg ei Anvill-saks av den store typen du Terje, den koster et par hundrelapper, men er knallgod og solid......slipbare er døm også sjøl om du da må vinke bye-bye til serrateringa! :)

 

Da tar jeg en prat med Bjørnar, Tore. Er disse saksene her spisse foran og egner seg til fin klipping?

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg bruker bare saksene som du får på broderiforretningene, de heter KAI og er en av de største porodusentene av klippe, kutte og skjæreverktøy i Verden. De saksene jeg snakker om er utrolig spisse og klipper fantastisk helt ut i spissen, Jeg kjenner en som driver med kirurgi på dyr, (ja kall han da for faen dyrlege, staffan) Han bruker disse saksene. De har en liten liten ulempe, fingerrommene er litt trange for skogsarbeidere, smeder, murere, men det burde ikke by på noen problem. Terjes fingre er som hos lærere fest, lamge tynne ;D ;D. Terje jeg kan garanere deg, du får ikke spissere saks, du får ingen som klipper så reint. Jeg har forsøkt mange sakser, dyre, dyrere, serraterte sakser, sakser med store "ører" som han kan bøye og vri på. Nei forsøk KAI saksa, den minste av dem............. Favorittsaks for den som driver med hardangersøm og bunadsøm! Jeg befaler! Kjøp den saksa! ;D ;D ;D ;D

 

Staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en saks på apoteket for to-tre år siden, men når jeg skulle kjøpe en ny nå i vår, fant jeg ikke den igjen på de to apotekene jeg kikket på. Kjøpta da en ny på en sybutikk, og den virker veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har selv ei Anvil saks, god på det meste, men ikke smal i tuppen etter mitt syn. Synes den blir litt bred i høyden :), om dere skjønner hva jeg mener...

 

Skjønner helt klart hva du mener Jan R.  :)

Det er akkurat det jeg ønsker å unngå.

 

Blir nok en tur til nærmeste sybutikk her ja.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg ikke du skal kjøpe Anvil.

 

Måtte gå i bindekofferten å kikke, for jeg har nemlig en annen saks også, som jeg tror hadde passet deg midt i blinken. Den begynner dessverre å bli litt sløv. Saksen er relativt kort, har blått grep og blank "klinge", og er serratert og spiss på alle  måter....  Fant dessverre ikke noe navn på den, og jeg har forgjeves sett etter en ny. Den har også brukbart store hull til fingrene, noe som gjør den lett å "ta" av og på...

 

Om noen vet hva jeg mener, tar jeg gjerne imot tips, men det er ikke Anvil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare saksene som du får på broderiforretningene, de heter KAI og er en av de største porodusentene av klippe, kutte og skjæreverktøy i Verden. De saksene jeg snakker om er utrolig spisse og klipper fantastisk helt ut i spissen, Jeg kjenner en som driver med kirurgi på dyr, (ja kall han da for faen dyrlege, staffan) Han bruker disse saksene. De har en liten liten ulempe, fingerrommene er litt trange for skogsarbeidere, smeder, murere, men det burde ikke by på noen problem. Terjes fingre er som hos lærere fest, lamge tynne ;D ;D. Terje jeg kan garanere deg, du får ikke spissere saks, du får ingen som klipper så reint. Jeg har forsøkt mange sakser, dyre, dyrere, serraterte sakser, sakser med store "ører" som han kan bøye og vri på. Nei forsøk KAI saksa, den minste av dem............. Favorittsaks for den som driver med hardangersøm og bunadsøm! Jeg befaler! Kjøp den saksa! ;D ;D ;D ;D

 

Staffan

 

Kan bare slutte meg til denne anbefalingen. Har brukt Kay saks i snart 10 år og den overgår alt annet jeg har prøvd av mye dyrere fluebindersakser. Har fått kjøpt de for rundt 70 kr, men siste gang jeg så de i en butikk lå den på 110 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KAI er sikkert knall. Jeg har brukt ganske mange forskjellige. Til finklipping har jeg en litt fancy sak som jeg fikk for noen år tilbake. Den kommer fra sveits og heter Rubis. Den har vært meget god, holder seg bra. Men, ulempen er prisen på disse. Mener at de ligger på i overkant av 500 bols. Spiss som bare...

 

1253.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Når folk som gjør ingrep på dyr ikke finner bedre sakser ser jeg lite vits i å kjøpe en spesialfluebindesaks. Folk som broderer, f.eks Hardangersøm ha mye større behov for god saks enn det vi fluebindere har. Jeg bruker bare saksa til å klippe til materalene jes skal bruke. Bindetråden røsker jeg av ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bakslengen

KAI er sikkert knall. Jeg har brukt ganske mange forskjellige. Til finklipping har jeg en litt fancy sak som jeg fikk for noen år tilbake. Den kommer fra sveits og heter Rubis. Den har vært meget god, holder seg bra. Men, ulempen er prisen på disse. Mener at de ligger på i overkant av 500 bols. Spiss som bare...

 

 

Har også en slik, men tror jeg ga 250...elno, og absolutt å anbefale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kaster meg på jubelkoret over Kai sine sakser. Den minste er helt suveren. Får faktisk mine Dr.Slick sakser til å virke som butte husholdningssakser fra Ikea. Virkelig et røverkjøp til 1/4 av prisen for en god fluebindesaks. Merkelig at ingen fluebinderforhandlere, eller for ikke å snakke om grossister (RUNE!) hiver disse inn i sitt sortiment.

 

Som Staffan er inne på. Dette er sakser som brukes av folk med langt høyere krav enn oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...