Gå til innhold

Nymer vs tørrfluer - humor eller blodig alvor.........


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Det er mulig jeg tar feil, men jeg synes å kunne lese at det i noen tråder her kan virke som om noen har

tatt det som har vært et forsøk på å lage litt liv og røre på en humoristisk måte litt for seriøst. Jeg tenker da spesiellt på de trådene

som f.eks. "Skremmende observasjoner..." og "HALFORDS DISCIPLES" pluss noen andre tråder........

 

Det kommer av og til noen små kommentarer som får meg til å tenke at her er det noen som faktisk mener at man som nymfefisker blir hengt ut

på alvor blant tørrfluefiskere her på forumet. Håper virkelig jeg tar feil, men det kan til tider virke som om det er slik.

 

Vi mennesker er forskjellig og det som for meg har gitt mang en latterkule, er for andre gørr kjedelig å uinteressant.

Det som for meg er bare tøys og tull og overhode ikke alvorlig ment, er for andre en følelse av å bli latterliggjort eller hengt ut.

 

 

Jeg spør meg selv derfor om vi fluefiskere tar oss selv alt for høytidelig?

Er vi istand til å kødde med det vi bruker så mye tid på?

Hvor går grensa for hva som er kødd og hva som er for alvorlig til å fleipe med?

Tåler jeg å bli kødda med eller blir det på en måte sånn "ikke kødd med mitt fluefiske"....?

Hvor går grensa mellom det som er humor og uskyldig moro, og det som blir irriterende stikk i sia.

 

Personlig håper jeg virkelig vi er i stand til å ta frem guttungen i oss å kunne le litt av oss selv av og til. Jeg er slik skrudd sammen at uten litt kødd og litt sprø innfall så er livet gørr kjedelig. Jeg klarer liksom ikke å ta disse kødde trådene for noe annet enn det de er, ren skjær morro og vennskapelig "mobbing". Ække allikevel sikker på om alle tar det slik.......

 

Kunne vært interessant å høre hva andre tenker rundt dette, for det sikkert ikke siste gang her på forumet (håper jeg da...) at vi får noen

tråder som tar av litt.......

 

Noen som kunne hjelpe meg å tenke litt høyt rundt dette?

 

Terje!

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen er dette da?....Jeg mener bestemt at folk som fisker med nymfer er noen møkkafolk, som ikke vet hva de snakker om, og de som fisker med tørrfluer er bedre, penere, snillere, flinkere osv mennesker. Når noen rakker ned på, eller prøver å snakke fornuftig om at nyfing er ok....blir jeg rett og slett forbanna....Begynn med fotball eller noe anna kødd vist dere ikke kan holde dere til tørrfluefiske  ;D  ;D ;D ja....Dette var tull....Jeg er glad i alle som fisker med flue..Samme hvor høyt den flyter :D

 

Du er nok inne på noe her kjære Terje(medlem nr 1 ) .

håper bare at folk ikke tar seg nær av ting som blir sagt her inne, og at alle kan være venner når trådene er passe fulle :D

Dette er og blir den beste siden for fluefiske, og jeg håper at den er den i de neste 10 åra også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er dette bare god underholdning og jeg tror og håper at de fleste som leser slike tråder skjønner at dette kun er morro og ikke er for å henge ut noen.

Sånn kan man tulle blant gode venner i det "virkelige liv" (her medlemer på fluefiskesiden), og da er det vel ingen som føler seg uthengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hva faen er dette da?....Jeg mener bestemt at folk som fisker med nymfer er noen møkkafolk, som ikke vet hva de snakker om, og de som fisker med tørrfluer er bedre, penere, snillere, flinkere osv mennesker. Når noen rakker ned på, eller prøver å snakke fornuftig om at nyfing er ok....blir jeg rett og slett forbanna....Begynn med fotball eller noe anna kødd vist dere ikke kan holde dere til tørrfluefiske  ;D  ;D ;D ja....Dette var tull....Jeg er glad i alle som fisker med flue..Samme hvor høyt den flyter :D

 

Du er nok inne på noe her kjære Terje(medlem nr 1 ) .

håper bare at folk ikke tar seg nær av ting som blir sagt her inne, og at alle kan være venner når trådene er passe fulle :D

Dette er og blir den beste siden for fluefiske, og jeg håper at den er den i de neste 10 åra også :D

 

Ja, Henning dette er i særklasse den beste siden for fluefiskere i Norge. ;):)

Men for å holde denne tråden dønn seriøs, så er jeg oppriktig opptatt av at den skal dekke mangfoldet innen fluefiske noe jeg synes fluefiskesiden ivaretar

på en glittrende måte.

Derfor er det viktig for meg å kunne diskutere seriøst men også med glimt i øyet :)

 

Derfor er det for meg svært interessant å høre hva folk på forumet tenker om det jeg skrev i mitt forrige innlegg.

Jeg har ikke noe ønske om å tråkke på folk, det skal gudene vite.

Det er noe som heter at "It`s a thin line between love and hate".....i overført betydning kan det oversettes med " det er en tynn tråd mellom spøk og alvor".......og hvor går da grensa her inne.....?

 

Terje!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel kanskje litt at enkelte her (som meg selv) synes dette er så morsomt at de (jeg) ikke helt klarer å la være å kødde i tråder som i utgangspunktet er ment seriøse.  Kanskje vi skulle bli flinkere til å ikke blande dette køddet inn i vilkårlige tråder.....føler meg en smule skyldig i dette, men holde oss til tråder som er ment til dette.  Jeg har nemlig litt problemer med å legge bånd på mine behov for å kødde.  :-\

 

Men morsomt er det!! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Terje

 

Et problem med at diskutere med andre (kun) på tekst er, at man mangler det menneskelige ansigtsudtryk og kropssprog  :P

 

Derfor er det man selv synes morsomt skrevet, måske blevet opfatte af anden person som alvor, idet personen ikke så "citationstegnene" i dit indlæg.

 

Kommunikation er svært  ;D ;D

 

Selv er det mig en stor fornøjelse at læse den til tider heftige diskussion imellem medlemmer, og se hvor meget norsk egentlig har af mærkelige ord  ;D ;D ;D

 

Og bliv endelig ved med at tage diskussionen - der skal være plads til den slags !!

 

Torben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg velkomen her inne. godt å vere blant andre tullinger som gidder å bruke timer ved ett vann i uansett vær og vind.

da eg starta med fluefiske var eg ikke stolt av det, følta att kolega på jobb lo av meg, ingen der som kunne fatte att det var noe moro å stå opp på fjelle eller ved elva, standar komentar var hver dag " der er jo bare moldkrede i elva, og så koster ein ørret ca 20 kroner på butikken"

men etter eg  snakka om fisken eg fekk på kiloen i elva, og SØèn på 1,2. gjekk latteren seint over til forståelse, og etter enda lenger tid, gjekk den over til interesse.

nå spør gutta på jobben om det vart noen fisk. og ja, somme av dei har tilogmed snakka om og bli med.

 

så det er godt og ha ein plass der eg kan lene meg tilbake, og lese om andre tullinger som meg, som forguder denne vedunderlige hobbyen fult ut ;D;)

 

Vi har det bra her inne på forume.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hej Terje

 

Et problem med at diskutere med andre (kun) på tekst er, at man mangler det menneskelige ansigtsudtryk og kropssprog  :P

 

Derfor er det man selv synes morsomt skrevet, måske blevet opfatte af anden person som alvor, idet personen ikke så "citationstegnene" i dit indlæg.

 

Kommunikation er svært  ;D ;D

 

Selv er det mig en stor fornøjelse at læse den til tider heftige diskussion imellem medlemmer, og se hvor meget norsk egentlig har af mærkelige ord  ;D ;D ;D

 

Og bliv endelig ved med at tage diskussionen - der skal være plads til den slags !!

 

Torben

 

Her er du inne på det som var bakgrunnen for at jeg skrev innlegget mitt, Torben. :) :)

Kommunikasjon er vanskelig med tanke på at kroppsspråket og ansiktsutrykkene mangler, derfor må man fylle på med smileys for å å understreke.

 

Tenk bare på følgende:

Hva om disse tøyseinnleggene hadde vært skrevet uten smileys a la disse her:  ;D ;D ;D ;D

Da er jeg redd vi hadde hatt mange heftige krangler nå.......

 

ja, kommunikasjon via tekst er vanskelig. Antakelig derfor jeg hater sms (tekstmeldinger via mobiltlf.... :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

Det som er skrevet kan ofte blir "misoppfattet" av en ganske enkel grunn!

når en har en person forran seg er (ansiktsuttrykk og kroppsspråk) ganske viktig

det tar en del ord for og kompensere for det ...

 

men jo tror nokk at en del blir litt lett provosert

for når alt kommer til alt er vi jo>BARE< fiskere alle sammen!  ;D

Vi bruker bare forskjellige metoder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man slenge litt dritt her og der må man samtidig ha tursekken sin åpen, for det kommer gjerne tilbake i en større dose  :o Og så slenger man tilbake det man har fått, og får tilbake enda mer. Sånn går det fram og tilbake helt til man sitter fast opptil knærne i myra.

 

Ett uttrykk jeg liker å bruke er "far din". Kommer man ike fra hedemarken så skjønner man nok ikke helt hva dette betyr. Iallefall i tekstformat. Når det sies så kan det sies på veldig mange måter og bety mye rart. "Din kødd" er nok i nærheten, men ikke det samme. Kommunikasjon er som sagt en flerfoldig ting, og derfor er det vanskelig å være en god kommunikator. Å kunne beherske et språk (inkl kroppsspråk, bevegelser, gester etc) på en måte at det som kommuniseres blir 100% forstått. Eller et tvetydig budskap gjør at den andres tanker settes i sving. Liker sistnevnte best  :) og da blir det ofte diskusjoner  ;D Ikke sant TFpuristen ;)?

 

Mobbing er noe helt annet. Det hører ikke hjemme noe steder, inkludert på et forum for folk med samme fritidsinteresse. Forskjellen på humor og mobbing er grovt sagt at humor skal gi noen et lite spark bak (en tupp i ræva) mens mobbing (uthenging) er av mer nedslående art. Tror ikke at noen her er av den sistnevnte personlighet. Har så langt vare møtt 1 langs elva som var av den mobbete typen. Tok ikke sarkasme tilbake og bare slengte dritt. Ganske provoserende egentlig. "Far din!" sa jeg  ;D og siden han ikke var fra flatbygdene så stod han der som et spørsmålstegn mens jeg gikk helt nonchalant videre  :rolleyes:8)

 

Men, som sagt, skal man slenge med leppa og være litt eplekjekk så skal man tåle å få tilbake. Syns vi klarer balansegangen ganske bra her  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går som regel veldig greit på forumet, har utrolig lite "modding" og "adminting" å gjøre her, det går på egene ben. Forumet har sine gode og onde dager, men helt klart heller det over mot flest gode dager. Jeg synes de alle fleste klarer å trekke linjen mellom det seriøse og useriøse veldig greit. Men det skal sies at jeg føler det kommer mer og mer unyttige innlegg og tema på sidene, og noen faste brukere svarer på alt av tråder, og på alle mulige måter, det hindrer andre i å "komme til" og da kanskje komme med et mere nyttig svar. En annen tendens er dette med å svare på nyeste innlegg, og da glemme trådstarters mening med tråden. Dette er ikke ment som en kanal for humor og morro, men ment for å dele meninger og glede på en annen måte ved denne hobby - da med andre likesinnede.

 

Føler noen seg dårlig behandlet, eller ser at noe ikke er som det skal være på forumet - så ta kontakt med oss moderatorer/admins her, vi skal sette grensene. Og igjen vi respekt for trådstarter og selvførgelig hverandre, vi er en stor gjeng - der NESTEN alle kjenner alle, uansett om fulle navn brukes, eller nick knyttes til et navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Et av det store problemet her er at vi rett og slett vet hvor de forskjellige er i livsfasen som fluefisker. De som er i begynnerstadiet ( altså som ikke har fisket med flue over 20 år ) Og der har jeg kanskje såret enkelte,selvom jeg ikke mente det.

man skal heller ikke se bort fra at de som nylig har sett "fluefiskelyset" ser på dette med fiskinga som noe av det viktigste som finnes i livet deres. På en eller annen måte kunne vi i forbindelse med nicket markert f.eks 5+ som betyr at man har fisket med flue mellom 5 og 10 år osv. D avet man mer hvilket nivå og hvor mye slingringsmonn i hvordan man skal svare. Om det er en tråd som startes hvor det blir mye svaring så kan selv emnestarteren begynne å sete tonen. Nei dette ble for komplisert, men jeg tror at vi vet litt lite om hvor lenge man har vært frelst er en ide, kanskje, kanskje ikke.

 

Staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke at hvor lenge den enkelte har fisket med flue har så mye betydning på hvordan den enkelte oppfatter et innlegg.

Det er vel heller det at det er enkelte som tar seg selv for høytydelig og ser en hver kommentar som et angrep på dem selv som person og deres måte å gjøre tingene på.

Dette er ikke rettet til noen spesielt på dette forum, men en generell betraktning.

 

Et problem med at diskutere med andre (kun) på tekst er, at man mangler det menneskelige ansigtsudtryk og kropssprog 

Opplever at det ikke er alle som skjønner spøk eller ironi selv om det er ansikt til ansikt heller, er vel rett og slett mangel på humoristisk sans :D

 

Dette er ikke ment som en kanal for humor og morro, men ment for å dele meninger og glede på en annen måte ved denne hobby - da med andre likesinnede.

 

Man kan klare og kombinere begge deler, se bare på denne http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=6045.0  av Tore Slettengen.

Kombinerer både humor og seriøse rapporter, er besøkt over 5900 ganger og besvart 267 ganger på en mnd. Tror neppe den hadde vært det om ikke formen på den hadde vært så "leken"

 

Har skummet litt rundt på noen andre forum, men det er ingen som virker så "hjemmekoselig" som dette.

 

Sven Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Tore er forfatteren her på sida, det er ingen i tvil om! Han morer alle med sine digresjoner, jen ha nye huearbeid før han starter en tråd, han lager den så åpen som en låvedør, uansett hva man skriver på CdC fishing............ så er man innenfor temaet.

 

jeg tror vi kjenner litt for lite til hverandre egentlig. For en som for ikke lenge sida så fluefiskelyset er mere på hugget etter konkret opplysning, de er så info hungrige at det er en gru, men jeg var slik engang jeg og, men hadde ikke slike steder å henvende meg. Burde man på et eller sted på sida  stå +5 hvilket betyr at man har vært i lyset mellom 5 og 10 år. jeg kan godt forstå  at det er litt kilent å vise at man egentlig ikke har holdt på så lenge. Når det gjelder utstyrinnleggene så merker jeg at det er enkelte som har byttet bort høyverdig littratur som Lidmann, Tufte, Even Rise eller jacob Sømme med utstyrskatalogerr, slik jeg gjorde. Enkelte som jeg og gjorde er å måtte kjøpe seg opp på utstyr at man kunne starte egen forretning. Tenk, i -79 handlet jeg utstyr fra Bringsens flugfiske for 12000.- Ikke så mye penger nå, men den gang var lærerlønningen på ca. 40 000.- i året. Det er klart at disse vil ha konkret info om hva hvor og hvorfor. Ikke noe slingring for de som er i den situasjonen. Vi som har erfart gjennom mange år har glemt hvordan vi en gang var. Uten disse fjesa  vi putter inn så ville dette kunne endt i en katastrofe, det er nettsidenes mimikk! :) :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje

De trådene du henvender til, er like ufarlige som det norske forsvar...selv om de trener i Renas beste gyteområder. De som da eventuelt ikke skjønner ironien omkring dette, skal du ikke bruke så mange kalorier på.

Du får selvfølgelig fiske så mye du vil med tørrflue uansett hvor selektiv fisken måtte være på nympher, akkurat som andre må få fiske tjekkisk nymphe så mye de vil uansett hvor mye fisken står og snapper duns. Det ene er vel ikke noe finere enn det andre, bare vi driver med det vi liker best. Det viktigste er uansett at vi lystfiskere (som de sier i Danmark) ikke systematisk reiser rundt og spiser opp fiskestammene vi har!!

 

Stå på. Morsomt med disse trådene. Det er jo de som virkelig gjør fluefiskesiden til et meningsfullt sted å roterer på en svart sensommerkveld. Hvorfor i h. skal vi oppsøke slike steder for å spre møkk og fordervelse omkring hverandre??

 

Avslutningsvis ønsker jeg derfor å komme med en noe provoserende uttalelse:

Jeg synes helt klart det er morsomst å fiske og ta de å tørt...men!! Er det ikke slik at en som har fisket kun 10-15 år (som Staffan korrekt bemerker), vil tilegne seg utrolig lite kunnskap om fiske hvis han bare skal fiske tørt allerede da ;D ;D ;D ;D ;D Jeg sier ikke fraser som tørr bak øra og lignende ;D ;D Men det er nå slik at erfaring skaper konklusjoner!!

Fra spøk til alvor: Fisk på den måten dere måtte ønske - bare dere ikke dreper den flotteste fisken i vassdragene..

 

Min mening - bjørnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Linjen fra spøk til alvor er utrolig tynn. Uansett hva man fisker med så har alle min respekt, bare det er flue selvfølgelig/imitasjoner ;D

 

Vært "tøff" i trynet selv jeg, men jeg står for det jeg sier. Virkelig!!!

Sagt det før, sier det igjen. Vi har alle samme "sykdommen", bare litt ulike diagnoser ;)

 

Fisk med hva f dere vil, det viktigste er at hver og en er glad i sitt fiske.

 

Avsporing: Vil takke for en flott dag med Tore Litlere Rydgren og Micke "svensken", veldig lærerikt :)

Som alltid :)

 

 

Mvh

Toggi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje!

 

Synes innlegget er interessant da det, slik jeg leser det, ikke handler om "Nymfer vs tørrfluer", men snarere om hvordan vi framstiller vårt sportsfiske med flue som hobby. Humor og særlig selvironi er en viktig brikke i dette, og jeg håper graden av seriøsitet ikke blir for stor. Selvhøytidelighet og besservisseri bidrar i beste fall til å skremme nykommere fra å stille spørsmål. Eller verre, bremser lysten til å oppsøke fiskeplasser der "ekspertene" holder til. Det er fort gjort å skape en sperre av prestasjonsangst hos en nybegynner, enten han/hun er 12 eller 62 år gammel. Jeg har sett/hørt det samme skje i relasjon til bridge-klubber, fotoklubber, ol. Mange har lyst til å prøve og finne ut mer om aktiviteten, men de lar være fordi de tror de ikke passer inn. Det er viktig å jobbe for å slipe denne teskelen ned slik at flere våger seg frampå.

 

Kanskje leser de fleste uttalelsene/skriveriene her på siden som vennskapelig erting, men det er uansett greit å ha i bakhodet at nykommere skal føle seg tilpass og inkludert - også på fluefiskersiden. En 12-åring som har fått sin første fluestang med snelle og synkesnøre, samt en eske våtfluer og nymfer, ønsker minst av alt å lese om gamle travere som latterliggjør denne redskapen og beskriver fiske med slikt utstyr som noe mindreverdig innenfor fluefisket. Eller motsatt, om utstyret er tilpasset tørrfluefiske, å lese at dette er lite utfordrende, umodent og latterlig enkelt.

 

Humor og skjemt, ja, for all del. Kombineres det med nøkternhet, en klype uhøytidelighet og ydmykhet, lavere skuldre, bedre rytme - kort sagt litt mer blues - tror jeg det er en riktig så god oppskrift. En god regel er vel å skrive positivt om det man liker og la andre skrive positivt om det man ikke liker. Lettere sagt enn gjort, og jeg har selv tråkket over, mer enn en gang. Men det er greit å minne seg selv på at en slik oppskrift fungerer bra.

 

Dette er ikke ment som kritikk men noen løse tanker omkring hovedinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av det store problemet her er at vi rett og slett vet hvor de forskjellige er i livsfasen som fluefisker. De som er i begynnerstadiet ( altså som ikke har fisket med flue over 20 år ) Og der har jeg kanskje såret enkelte,selvom jeg ikke mente det.

man skal heller ikke se bort fra at de som nylig har sett "fluefiskelyset" ser på dette med fiskinga som noe av det viktigste som finnes i livet deres. På en eller annen måte kunne vi i forbindelse med nicket markert f.eks 5+ som betyr at man har fisket med flue mellom 5 og 10 år osv. D avet man mer hvilket nivå og hvor mye slingringsmonn i hvordan man skal svare. Om det er en tråd som startes hvor det blir mye svaring så kan selv emnestarteren begynne å sete tonen. Nei dette ble for komplisert, men jeg tror at vi vet litt lite om hvor lenge man har vært frelst er en ide, kanskje, kanskje ikke.

 

Staffan

Så var det dette med  hvor fort noen lærer idag i forhold til deg de 5 første åra. Er helt sikker på at en som har fisket MYE i to år idag, har lært MYE mer på de to åra en de som begynte med dette i 1972 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Ja og det er det det jeg mener, folk har en læring som er passert på info fra andre. Ikke via den erfaring som en sel har tilegnet seg. Og det er to forsjellige ting det Henning? Det er det iallefall i alle andre  deler av livets fasetter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man lærer jo av andre sine feil og. Dvs noe som forgjengerene våre brukte  en sesong på å finne ut, kan vi jo lese om på to timer....Noen vil kalle det en fordel, andre ikke. Men skal jeg snakke for meg selv, skulle jeg svært gjerne hatt mer hjelp i starten en jeg fikk. Jeg ser iallefall store fordeler med å lære litt fra alle kanter. men jeg er ikke enig i at en kan kalle en fluefisker en nybegynner når han har fisket men flue i 10 år :) det er jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei Terje!

 

Synes innlegget er interessant da det, slik jeg leser det, ikke handler om "Nymfer vs tørrfluer", men snarere om hvordan vi framstiller vårt sportsfiske med flue som hobby. Humor og særlig selvironi er en viktig brikke i dette, og jeg håper graden av seriøsitet ikke blir for stor. Selvhøytidelighet og besservisseri bidrar i beste fall til å skremme nykommere fra å stille spørsmål. Eller verre, bremser lysten til å oppsøke fiskeplasser der "ekspertene" holder til. Det er fort gjort å skape en sperre av prestasjonsangst hos en nybegynner, enten han/hun er 12 eller 62 år gammel. Jeg har sett/hørt det samme skje i relasjon til bridge-klubber, fotoklubber, ol. Mange har lyst til å prøve og finne ut mer om aktiviteten, men de lar være fordi de tror de ikke passer inn. Det er viktig å jobbe for å slipe denne teskelen ned slik at flere våger seg frampå.

 

Kanskje leser de fleste uttalelsene/skriveriene her på siden som vennskapelig erting, men det er uansett greit å ha i bakhodet at nykommere skal føle seg tilpass og inkludert - også på fluefiskersiden. En 12-åring som har fått sin første fluestang med snelle og synkesnøre, samt en eske våtfluer og nymfer, ønsker minst av alt å lese om gamle travere som latterliggjør denne redskapen og beskriver fiske med slikt utstyr som noe mindreverdig innenfor fluefisket. Eller motsatt, om utstyret er tilpasset tørrfluefiske, å lese at dette er lite utfordrende, umodent og latterlig enkelt.

 

Humor og skjemt, ja, for all del. Kombineres det med nøkternhet, en klype uhøytidelighet og ydmykhet, lavere skuldre, bedre rytme - kort sagt litt mer blues - tror jeg det er en riktig så god oppskrift. En god regel er vel å skrive positivt om det man liker og la andre skrive positivt om det man ikke liker. Lettere sagt enn gjort, og jeg har selv tråkket over, mer enn en gang. Men det er greit å minne seg selv på at en slik oppskrift fungerer bra.

 

Dette er ikke ment som kritikk men noen løse tanker omkring hovedinnlegget.

 

Ja mafa, du har forstått meg helt rett. :) Godt skrevet mafa.

Dette var ikke et innlegg om nymfefiskere og tørrfluefiskere men et forsøk på, som du sier, å sette ord på hvordan man fremstiller sitt fiske.

Det var også like mye ment å være kritisk til egene fremstillinger, og derfor også et forsøk på å si at det noe jeg også er opptatt av.

For mitt eget vedkommende prøver jeg å reflektere over det meste jeg sier og skriver, nettopp fordi vi er på et fora med et rellativt stort nedslagsfellt, og ord uten kroppspråk kan i høyeste grad gi grobunn for misforståelser.

Det blir derfor nesten umulig å unngå å krysse over den berømte streken, men ved å ha en bevissthet med seg så er det mitt håp at det lar seg gjøre å balansere sånn nogenlunde iallefall.

 

Håper virkelig de som leser tøysetrådene ser at det nettopp det de er, kun rene tøysetråder og at ved å lese andre innlegg på forumet så ser de at vi faktisk

har en svært inkluderende tone her inne.

Regner med at de som har fulgt med i debattene her inne ser at vi blant annet har hatt en rimelig stor åpenhet om for eksempel Renaelva (sikkert ikke alle som er like glad for det), og at folk har latt seg friste til å reise dit. Håper derfor at jeg og fler med meg ikke har bremset lysten til å oppsøke fiskeplasser, men tvertimot klart å inspirere andre til å gjøre det motsatte nemlig å reise dit uansett hvor du måtte stå rent fiskemessig.

Jeg både tror og regner med at alle som har lest tråden til Staffan om "fluefisketreffet i Rena" neste sommer vet at dette er et treff for alle uansett hvilket nivå man er er på og at vi alle kan lære noe av hverandre på tross av alder, erfaring og nivå.

 

Jeg er fortsatt av den oppfattning at vi her på fluefiskesiden løser dette svært så bra og at vi klarer å få frem en god kombinasjon mellom humor, latter, spøk, alvor, seriøsitet osv osv, dessuten har vi også svært kompetente moderatorer her inne som gjør en glimmrende jobb og som etter mitt syn er svært inkluderende.

Går vi over streken så er moderator gutta der med engang å holder oss i øra, samtidig som takhøyden er svært så god her inne.

 

Jeg håper i fremtiden at gutter forsatt kan være gutter (unskyld til de få jentene her inne, vi skulle gjerne hatt flere), og at vi klarer å legge bort selvhøytidligheten slik at vi fortsatt kan "kødde" litt med hverandre i all vennskapelighet.

 

Lenge leve fluefiskesiden ;D ;D

 

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg ikke i stand til å bli noe i nærheten av irritert av innholdet i tråder som går på tørrflue vs nymfefisking  :D

Antakelig fordi jeg har inntrykk av at så godt som alle medlemmene på dette fora ville vært svært så hyggelig selskap for enhver fluefisker, samt at jeg har et usedvanlig avslappet forhold til temaet  ;)

Men det skinner ofte igjennom, etterhvert som slike tråder utvikler seg, at noen har tatt seg nær av ett eller annet !

Personlig syntes jeg nok at denne vennskaplige tørrflue vs nymfe-"krangelen" begynner å bli såpass oppbrukt på denne siden nå at det ikke er så mye mer å hente  ;)

Rene tørrfluefiskere syntes gjerne det er på sin plass å opplyse omgivelsene om at de KUN fisker med tørrflue, og det må de ha lov til !

Legger merke til at de som fisker med både tørt OG vått ikke har dette behovet i samme grad, så en av disse gruppene er kanskje et slags fenomen ?  ;D

Enkelte av trådene her (tråder jeg har startet selv også) får meg imidlertid til å tenke på hva slags inntrykk en evt nysgjerrig besøkende fluefiske-fersking får ? !

La oss håpe vi ikke har bidratt til å gi alt for mange en skeiv inngang til fluefiske, eller i verste fall, skremt noen tilbake til slukstanga  ;D  :o

Tror & håper det motsatte er tilfellet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet det før, men det tåler å bli gjentatt.  Dette forum er det mest inkluderende jeg noengang har deltatt i og hjelpsomheten fra mange her inne går det nesten ikke an å beskrive. 

 

Jeg starta med fluefiske for 3 år siden, etter å ha stått i Trysilelva og betrakta en tysker som fisket med flue.  Jeg stod selv og fiska med sluk og ble litt fascinert av denne tyskeren som stod 100 meter på nedsiden av meg.  Fluefiske har alltid fremstått for meg som en kanskje noe unødvendig komplisert måte å fiske på.  Men jeg bestemte meg der og da, neste år skulle jeg fordømme meg reise opp til samme sted og fiske med flue der hvor tyskeren stod.  Litt merkelig å tenke sånn kanskje, men det virket som et greit mål og sette seg.  Kjøpte meg brukt stang, snelle og snøre, billig vader til 999,-, noen fluer og begynte så smått og trene hjemme i hagen.  Jeg rakk vel ikke å opparbeide meg noen særlig god teknikk, men neste sommer stod jeg på samme plass i elva.  Fikk ingen fisk, men det gjorde ikke tyskeren året før heller.  :)

 

Etter dette har jeg fått litt tips og veiledning fra bl.a. Skjalg her på forumet og ikke minst.....fått masse hjelp her på forumet.  Begynte jo å binde fluer selv også og på dette området er jo Fluefiskesiden.no aldeles unik.  Jeg har aldri opplevd noe annet enn hjelpsomhet og inkludering her og håper jo at jeg ikke bidrar negativt på dette området.  Humorfaktoren har vel økt en del etter at du Terje, Tore og andre starta med diverse humortråder, noe jeg personlig setter veldig pris på.  Dere er en flott tilvekst her og jeg ler meg skakk både titt og ofte.  Keep up the good work.  ;D  Jeg vil også legge til at jeg oppfatter alle fiskere som "kollegaer", enten de fisker med tørt, vått, sluk eller mark.  Vi er jo drevet av den samme interessen egentlig.

 

Og tusen takk til alle som har bidratt til at jeg har blitt hekta på dette fandenskapet.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...