Gå til innhold

Videre oppdemning av Einunna.


Magne Fjellstad

Anbefalte innlegg

Deler av elva ville nok nytt godt av oppdemming, sånn fiskemessig, men det forsvarer ikke inngrepet.

 

--

Marius

 

Såvidt jeg har skjønt, har problemet iallefall delvis vært varierende vannstand pga reguleringa?  Hva med krav om minstevassføring/vassførings-stabilitet, kultiveringstiltak etc?  Dette er jo en flott dal og ei nydelig elv, og det er synd den fiskemessig ikke lenger er så attraktiv som den var for - ja, det er vel kanskje 20 år siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan kravene er til Fundindammen i dag mht minstevannføring. Jeg har ikke mye erfaring med elva, men det virker som om den er veldig avhengig av at det slippes godt med vann fra Fundin. Virker som fisken slipper seg ned?

 

Den nye oppdemmingen blir lenger ned i dalen, en høyere demning enn den som er i dag. At de argumenterer med en "snill" oppdemming med "kun" maks døgnvariasjon på 50 cm viser hvordan det er mulig å snu noe som åpenbart er negativt til noe "positivt". I tillegg til at beitemark, jaktterreng, nydelig elv og spesiell flora vil druknes, så vil ikke akkurat 50 cm bli et vakkert syn i den grunne dalen.

 

Elva som blir igjen mellom det nye magasinet og Fundin-dammen vil jeg tro tar seg opp rent fiskemessig, rett og slett fordi et større magasin kan "fore" elva med fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Det er minstevannføring fra Fundin. Ingen problemer med vannstanden. Noen fisk slipper seg ned på høsten, men det blir fort oppfisket. Dette området er noe av det fineste jeg vet om i NOrge og håper for ALL del at det ikke raseres på denne måten. Og elva klarer seg fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...